خانهوبلاگراه اندازی سایتفاوآیکون Favicon چیست؟ اهمیت و کاربرد فاو آیکن کدام است؟
فاوآیکون Favicon چیست؟ اهمیت و کاربرد فاو آیکن کدام است؟

فاوآیکون Favicon چیست؟ اهمیت و کاربرد فاو آیکن کدام است؟

فاوآیکون یک جزء کوچک اما اساسی از هویت بصری وب‌سایت است که نشان دهنده برند و شناخت آن در میان کاربران می‌باشد. این آیکون کوچک در مرورگرها و لیست بوکمارک‌ها نمایان می‌شود و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد و به وب‌سایت شما شناخت بیشتری می‌دهد.

فاوآیکون (Favicon) که با نام های فاو آیکن و نمادک سایت نیز از آن یاد می شود، یکی از جزئیات کوچک اما مهم در طراحی انواع وب سایت است که معمولا نیز طراحان و توسعه‌دهندگان وب به آن توجه چندانی ندارند. اما همین آیکن به ظاهر کوچک از اهمیت بسیاری برخوردار است و تأثیر زیادی بر تجربه کاربری (UX)، برندسازی و سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو دارد.

در این مقاله می آموزیم که فاو آیکون چیست؟ کجا و چگونه نمایش داده می شود؟ فرمت و اندازه فاو آیکون جهت بارگذاری چقدر بوده چگونه تولید می شود و در نهایت در مورد کاربرد و اهمیت فاو آیکن یا Favicon صحبت خواهیم کرد.

فاو آیکون یا Favicon چیست؟

فاو آیکن چیست؟ این آیکون که با نام های فیو آیکون نیز شناخته می شود از عبارت Favicon مخفف Favorit Icon و به معنای نماد محبوب می باشد. فاو آیکون یا نمادک سایت یک آیکون کوچک است که پس از بارگذاری فاو آیکون که روش های آن را در ادامه توضیح خواهیم داد از طریق فضاهای مختلف نمایش داده می شود.

فاو آیکن در کجا دیده می شود؟

فایو آیکن عمدتا در سمت چپ لینک های سایت شما مشاهده می شود که مهم ترین و عمومی ترین محل هایی که فاو آیکون در آنجا دیده می شود:

  • در بالا و سمت چپ تب لینک های باز شده در مرورگر
  • لیست بوک مارک
  • کنار لینک های نتایج گوگل
  • صفحات SERP موتورهای جستجو
  • کنسول موتورهای جستجو (مانند سرچ کنسول گوگل)

همچنین فایو آیکن در ابزارهای مختلف مدیریت وب سایت و اکانت های سوشال مدیا نیز بسته به نوع برنامه نویسی آن ابزار می تواند لود و قابل نمایش باشد. پس دو فاکتور مهم شامل سیستم و نوع برنامه نویسی و پیاده سازی سایت شما و نیز سایت های دیگر در نمایش فاو آیکن یا عدم نمایش آن تاثیر گذار است.

فایو آیکن سایت چگونه قابل نمایش می شود؟

نمایش فایو آیکن شما وظیفه سیستم مدیریت محتوای سایت شماست. اگر شما از CMS های آماده نظیر Wordpress، Grav، joomla و Drupal استفاده کنید، امکان آپلود فایل فایوآیکون شما با فرمت خاصی که در ادامه به آن می پردازیم فراهم شده است.

اما در صورتی که طراحی سایت بصورت اختصاصی و دست نویس برای شما انجام شده، اولا لازم است در تماس با شرکت طراحی سایت خود از آن ها جویا شوید که آیا این آیکن در تمامی صفحات سایت شما قابل نمایش است؟ دوما درباره محل بارگذاری فایو آیکن خود سوال بپرسید.

البته در سیستم مدیریت محتوای اختصاصی پایدار این مورد کاملا رعایت شده و پس از بارگذاری فایل، تولید فایل و انتشار محتوا، در پنل مدیریت پایدار فیوآیکن شما در تمامی صفحات سایت شما قابل نمایش خواهد بود. برای این منظور می توانید با مطالعه آموزش های CMS پایدار در پایدار کده انجام این کار را بیاموزید.

ریشه کلمه Favicon و تلفظ صحیح

ریشه کلمه "favicon" از دو کلمه "favorite" (معمولاً به صورت کوتاه شده به "fav" یا "fave" نوشته می‌شود) و "icon" تشکیل شده است. این کلمه به معنی "نماد مورد علاقه" است، زیرا favicon برای نشان دادن آدرس وب سایت در مرورگرها استفاده می‌شود و می‌تواند جزء مورد علاقه کاربران باشد.

به عنوان یک کلمه انگلیسی، "Favicon" در زبان پارسی با نام هایی چون: فاوآیکون، فاوآیکن، فیوآیکن و فاویکون نوشته شده و حتی با اسم نمادک سایت نیز از آن یاد می شود.

Favicon در پارسی با صدای "فَوِکان" تلفظ می‌شود.

سایز و فرمت فاو آیکون

فرمت استاندارد فاو آیکن

فرمت استاندارد فاو آیکون در سایت .ico بوده و در سورس صفحات سایت در تگ هایی چون <link href="/favicon.ico" rel="shortcut icon"> و <link rel="icon" href="/path/to/favicon.ico"> نمایش داده می شود.

در مواقعی که لازم است شما فاو آیکون را بصورت مستقیم در هاست سایت بارگذاری کنید باید فایل خود را با نام و فرمت favicon.ico ذخیره کرده و در محل خود قرار دهید.

با این حال سیستم های مدیریت محتوای متن باز و اختصاصی امکان آپلود فاو آیکن با فرمت های PNG، GIF، SVG و غیره را نیز فراهم کرده اند.

و از طرق: سیستم مدیریت هاست، ریموت سرور یا FTP در محل آن قرار دهید.

اندازه فاوآیکون چقدر است؟

فاوآیکون در اندازه های 16x16 یا 32x32 پیکسل بصورت ترنسپرنت طراحی می‌شود که البته اشتباه بوده و این اندازه ها دیگر منسوخ شده اند، در ادامه همین مطلب آخرین دستورالعمل گوگل برای ساخت فاو ایکون را ارائه کرده ایم.

ابزار و نرم افزار طراحی فاو ایکون کدامند؟

شما این آیکن را با نرم افزارهای مختلف می توانید طراحی کنید، اما می توانید تغییر فرمت و اندازه آن را به سایت ها و نرم افزارهای آنلاین که عمدتا بصورت رایگان این کار را انجام می دهند بسپارید، سایت هایی مانند:

  • favicon.io
  • icoconvert.com
  • realfavicongenerator.net
  • www.favicon-generator.org

کاربرد فاویکون

کاربرد فاو آیکون بعنوان جزئی اصلی از هویت بصری وب سایت و برند شما جلب نظر کاربران و کمک به آن ها در پیدا کردن لینک سایت شماست. همچنین Favicon بعنوان هویت بصری در تبلیغات ها و معرفی برند شما نقشی اساسی خواهد داشت.

افزایش نرخ کلیک ورودی یا CTR با فاو آیکون

طراحی یک فاو آیکن خاص و منحصر بفرد باعث می شود تا لینک های سایت شما پس سرو شدن آن ها توسط گوگل و نمایش در SERP (صفحات نمایش موتورهای جستجو) در میان رقبا برجسته‌تر به نظر رسیده و کاربران را به کلیک کردن بر روی سایت شما وادار کند.

پس یک favicon خاص می‌تواند با افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت به سئوی سایت شما کمک کرده و در نتیجه بهبود رتبه عبارات کلیدی و لینک های سایت شما را نتایج موتورهای جستجوی مختلف رقم بزند.

طراحی فاو آیکون در خدمات سئو سایت

در خدمات سئو سایت بعنوان کارآمدترین و مهم ترین روش رشد برند و افزایش فروش کسب و کارهای مختلف طراحی و بارگذاری فاو آیکن در سایت نیز در نظر گرفته شده است. در صورتی که جهت مشاهده هزینه سئو و قیمت افزایش سئو سایت پیکیج های ما را مشاهده کنید انجام امور مربوط به فاو آیکن را در پروپزالی که به رایگان برای شما ارسال می کنیم مشاهده خواهیم کرد.

اهمیت Favicon

وجود فاوآیکون از نگاه UX/UI و برای معرفی برند کسب و کار شما و جلب توجه کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. اما favicon با استناد بر دانشنامه گوگل بصورت مستقیم در لیست رتبه بندی و ظاهر جستجو (Ranking and search appearance) گنجانده شده و به شما توصیه شده است که یک فاویکون برای نمایش در نتایج جستجو تعریف کنید.

وجود، عدم وجود، و در برخی مواقع تعداد بالای فاو آیکن در سایت شما توسط سرچ کنسول به شما گزارش داده می شود، و هنگام تست سایت با برخی ابزارهای تحلیل سئوی سایت نیز ممکن است به عدم وجود آن اشاره شده و امتیاز پایینی دریافت کنید.

پیاده سازی فاوآیکون

اگر سایت شما فاو آیکن دارد، می‌تواند در نتایج جستجوی گوگل برای سایت شما قرار گیرد.

نمایش فاوآیکون در نتایج گوگل

در این مطلب نحوه واجد شرایط ساختن سایت خود برای فاویکون در نتایج جستجوی Google آورده شده است:

  1. یک فاویکون که از دستورالعمل های گوگل پیروی می کند ایجاد کنید.
  2. یک تگ <link> به هدر صفحه اصلی خود با نحو زیر اضافه کنید:

<link rel="icon" href="/path/to/favicon.ico">

برای استخراج اطلاعات فاوآیکون، گوگل به ویژگی های زیر از عنصر پیوند متکی است:

مقدار یا name تگ

ویژگی ها (Attributes)

ویژگی rel را روی یکی از رشته های زیر تنظیم کنید:

icon

apple-touch-icon

apple-touch-icon

shortcut icon

rel

آدرس یا URL فاو آیکون می تواند یک مسیر نسبی (smile.ico) یا مسیر مطلق (https://example.com/smile.ico) باشد.

href

بروزرسانی favicon توسط گوگل

گوگل هر زمان که صفحه اصلی شما را خزش کند فاویکون شما را نیز جستجو و به‌روزرسانی می‌کند. اگر تغییراتی در فاویکون خود ایجاد می کنید و می خواهید گوگل را از تغییرات مطلع کنید، می توانید درخواست نمایه سازی یا ایندکس شدن صفحه اصلی سایت خود را بدهید.

به‌روزرسانی‌ها ممکن است چند روز یا بیشتر طول بکشد تا در فاو آیکن جدید نتایج جستجو ظاهر شود. با این حال برای ایندکس شدن سریعتر و جابجایی فاوآیکون رعایت موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • رعایت اندازه و فرمت: برای اطمینان از نمایش صحیح فاویکون Favicon در تمامی مرورگرها، اندازه و فرمت مناسب باید رعایت شود.
  • استفاده از تصاویر واضح و بارز: طراحی فاویکون یا نمادک سایت باید باعث تمایز و شناخت آسان برند شود.
  • آیکون منحصر به فرد: لازم است که فیوآکون Favicon از جهت طرح و رنگ یکتا بوده و از مشابه شدن آن با دیگر وبسایت‌ها خودداری شود.

برای جلوگیری از رخداد مورد سوم حتما هنگام طراحی برند و هویت بصری خود در شروع کسب و کار و ورود به دنیای دیجیتال رقبای خود را بررسی کنید.

دستورالعمل گوگل در طراحی فاو آیکون (favicon)

برای واجد شرایط بودن برای فاو آیکون در نتایج جستجوی Google، با استنداد بر لینک مرجع گوگل باید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

نکته مهم: نمایش فاو آیکن در نتایج جستجوی گوگل تضمین نمی شود، حتی اگر همه دستورالعمل ها رعایت شوند.

جستجوی گوگل تنها از یک فاوآیکون در هر سایت پشتیبانی می کند، جایی که یک سایت با نام میزبان تعریف می شود. مثلا: https://www.example.com و https://code.example.com دو نام میزبان متفاوت هستند و بنابراین می توانند دو فاوآیکون متفاوت داشته باشند.

با این حال، https://www.example.com/sub-site یک زیر شاخه از یک سایت است و شما فقط می توانید یک فاوآیکون برای https://www.example.com تنظیم کنید که برای سایت و زیر شاخه های آن اعمال می شود.

√ فرمت تایید شده: https://example.com (این یک صفحه اصلی در سطح دامنه است)

√ فرمت تایید شده: https://news.example.com (این یک صفحه اصلی در سطح زیر دامنه است)

Ø عدم پشتیبانی: https://example.com/news (این یک صفحه اصلی در سطح زیردایرکتوری است)

  • فایل فاوآیکون باید قابل خزش باشد و توسط Googlebot-Image و صفحه اصلی توسط Googlebot دیده شود. آنها را نمی توان برای خزیدن مسدود کرد.
  • برای کمک به افراد در شناسایی سریع سایت شما هنگام اسکن نتایج جستجو، مطمئن شوید که فاوآیکون شما از نظر بصری نماینده برند وب سایت شما باشد.
  • فاوآیکون باید مضربی از مربع 48 پیکسل باشد، به عنوان مثال: 48x48px، 96x96px، 144x144px و غیره. فایل های SVG اندازه خاصی ندارند. هر قالب فاوآیکون معتبر پشتیبانی می شود.
  • نشانی اینترنتی فاوآیکون باید ثابت باشد (URL را مرتباً تغییر ندهید).
  • Google فاوآیکون نامناسب مانند علائم پرونوگرافی یا نمادهای نفرت را نمایش نخواهد داد (مثلاً صلیب شکسته). اگر این نوع تصاویر در یک فاوآیکون کشف شود، گوگل آن را با یک نماد پیش‌فرض جایگزین می‌کند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مهدی امین اخلاقی

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

راضیه ملکی

خیلی عالی و کامل بود ممنون تلفظ درست فاوآیکون نیست توی هر سایتی خوندم اینطور نوشته بودن

۱۴۰۲/۱۲/۲۳

سینا

سلام وقت بخیر فاوآیکن سایت من توی نتایج گوگل نمایش داده نمیشه، چیکار باید بکنم؟

۱۴۰۲/۱۲/۱۵

دیدگاه شما

ثبت