CMS چیست؟

CMS چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد یک بستر جذاب طراحی سایت به نام CMS صحبت کنیم که بدون دانش فنی و برنامه نویس شما را به یک طراح سایت تبدیل میکند

در این مقاله قصد داریم در مورد یک بستر جذاب طراحی سایت به نام CMS صحبت کنیم که بدون دانش فنی و برنامه نویس شما را به یک طراح سایت تبدیل میکند و میتوانید محتوای مورد نظرتان را به راحتی و‌ باکیفیت قابل قبولی در سایتتان منتشر کنید. شاید اگر بدانید که 80 درصد وب سایت های دنیا با CMS ها تولید شده اند برایتان ارزشمند تر شود و کنجکاو شوید که بدانید CMS چیست؟

CMS چیست؟

یک برنامه کاربردی یا بستر نرم افزاری که به کاربران اجازه می دهد بدون داشتن دانش فنی، محتوای دیجیتالی را در وب سایت ها ایجاد، ویرایش، ویرایش، مدیریت، منتشر و ذخیره کنند. به عبارت دیگر، CMS ابزاری است که در روند ساخت وب سایت بدون نیاز به نوشتن کد از ابتدا کمک می کند. به جای توسعه یک سیستم ویژه برای ایجاد صفحات وب، ذخیره تصاویر و غیره، می توانید از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید که تمام کارهای اساسی را انجام می دهد. یکی از مهمترین نمونه های این سیستم ها، سیستم وردپرس است.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم یا سامانه مدیریت محتوا ترجمه عبارت Content Management System یک نرم افزار تحت وب است که به شما امکان ایجاد محتوا و صفحات را از طریق پنل مدیریت ساده میسر می سازد، تمامی نیاز های اولیه مدیریت سایت در آن از پیش تعریف شده است، بعنوان مثال امکاناتی که برای وبلاگ نیاز است از قبل استاندارد شده و کافیست برای انتسار یک پست در وبلاگ مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد پنل مدیریت شوید و گزینه پست جدید را انتخاب کنید.
  2. عنوان مناسبی برای پست خود انتخاب کنید.
  3. محتوای مدنظرتان را بنویسید و تصویری برای آن انتخاب کنید.
  4. دسته بندی مرتبط با مطلبی که نوشته اید را لیست دسته بندی های وبلاگ انتخاب کنید.
  5. دکمه انتشار را بزنید و لذت ببرید.

سادگی مراحل انتشار محتوا در CMS

امکانات بیشماری بجز موارد بالا در اختیار شما قرار دارند که در صورت نیاز می توانید استفاده کنید، مثلا تاریخ انتشار مطلب را تغییر دهید، خلاصه محتوا بنویسید، برچسب انتخاب کنید و …

کلیه مراحل پشت صحنه این انتشار در پشت صحنه بدون دخالت شما انجام خواهد شد، اطلاعات در دیتابیس یا بانک اطلاعاتی نوشته می شود، تصویر انتخابی شما آپلود و بر‌ روی فضای هاست ذخیره خواهد شد، مقاله شما درون دسته بندی انتخابی قرار خواهد گرفت و در فیلترینگ و منو و یا در‌ لیست مطالب جدید نمایش داده خواهد شد و ده ها و ضدها کار دیگر که هیچ وقت نیاز ندارید درگیر جزئیات فنی و تخصصی آن شوید.

فلسفه شکل‌گیری CMS

بعد از اینکه اینترنت به جایگاه واقعی خود دست پیدا کرد و مورد توجه قرار گرفت، وب سایت ها هر روز بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می گرفتند طبیعتا نیاز به تولید و طراحی سایت بیشتر شد، پروسه طراحی سایت قبل از بوجود آمدن تکنولوژی ها پلتفرم های کنونی بسیار سخت و زمان بر بود. توسعه دهندگان و طراحان هر روز به روش جدیدی دست پیدا میکردند که فرآیند طراحی وب سایت را سریع تر و باکیفیت تر کنند.

روش های مختلفی که در بازه های زمانی مختلف تست و آزمایش شده اند و بر‌ روی باز رفته اند تا به نقطه بلوغی دست پیدا کنند و در یک سامانه کنار هم قرار گرفته اند که یک سیستم را تشکیل دهند.

سی ام اس ها باید به نیازمندی شما نزدیک باشند و با توجه به درنظر گرفتن اینکه چه توقعی از سایت دارید و چه امکاناتی نیاز دارید باید CMS نزدیک به نیازتان را انتخاب کنید، چرا که هرکدام از سی ام اس ها متد تای پیاده سازی متفاوتی دارند و جتی امکاناتی کاملا متفاوت از هم را از پیش طراحی کرده اند، پس باید در ابتدای کار انتخاب درستی انجام دهید تا بعد ها گرفتار نشوید.

برخی امکانات و ویژگی های CMS

  • چند زبانگی
  • وبلاگ و پست گذاری
  • مدیریت قالب ها
  • مدیریت کاربران
  • تنظیم حق دسترسی
  • مدیریت تصاویر و مدیا ها
  • فرم ساز
  • مدیریت دسته بندی ها
  • مدیریت محصولات
  • تنظیمات آسان و انعطاف پذیر

امکانات و ویژگی های CMS

انواع CMS

سیستم‌های مدیریت محتوا را میتوانیم به ۳ دسته بزرگ دسته بندی کنیم:

  1. سیستم مدیریت محتوای اختصاصی (Proprietary CMS)
  2. سیستم مدیریت محتوای منبع باز (Open Source CMS)
  3. سیستم مدیریت محتوای اشتراکی (Software As A Service)

اجزای کلیدی CMS ها

خوشبختانه ، مدیریت محتوا به گونه ای دموکراتیک شده است که شامل بسیاری از سیستم های کم هزینه/متن باز و رایگان با قابلیت های شگفت آور قدرتمند هستند. آیا شما از یک سیستم همه کاره یا ترکیبی از ابزارها و فرایندهای مختلف استفاده می کنید یا سیستم مجتمعی دارید که تمامی کارهایتان را مدیریت کند؟

هفت جزء اساسی برای یک سیستم مدیریت محتوا (CMS)

  1. سازماندهی (Organization)
  2. رده بندی یا دسته بندی (Classification)
  3. ذخیره سازی (Storage)
  4. گردش کار (Workflow)
  5. نسخه بندی (Versioning)
  6. انتشار (Publication)
  7. آرشیو یا بایگانی (Archiving)

اجزای کلیدی و اساسی CMS

برای موفقیت در مدیریت محتوا ، باید یک استراتژی مدیریت محتوا ایجاد کنید: مجموعه ای از اصول و اهداف راهنما برای آنچه می خواهید با مدیریت محتوا به انجام برسانید. این هفت خاصیت می توانند تمامی نیاز شما را بر آورده کنند که یک CMS خوب باید دارای تمامی 7 ویژگی باشد.

معرفی چند نمونه CMS‌ معروف

  • وردپرس (WordPress)
  • جوملا (Joomla)
  • مجنتو (Magento)
  • دات نت نیوک (DNN, DotNetNuke)
  • ناپ کامرس (nop Commerce)
  • پرستاشاپ (Prestashop)
  • اوپن کرت (OpenCart)
  • کنتیکو (Kentico)
  • دروپال (Drupal)
  • آمبراکو (Umbraco)

جهت آشنایی بیشتر، در مورد سیستم های مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) و کنتیکو (Kentico) پیشنهاد میکنم این مطالب را حتما بخوانید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

رویا صبوری

یه برنامه دیدم که cms ها رو تشخیص میده و پیدا میکنه اگه اسمشو بنویسید فوق العاده ممنون میشم چطوری سی ام اس هارو کشف کنیم

۱۴۰۰/۱۱/۲۳

اکبری

از مطالب زیباتون لذت بردم و استفاده کردم خسته نباشید

۱۴۰۰/۱۱/۲۳

Ahmadreza

در رابطه با سایر cms ها مطلب قرار بدید ممنون از مقاله خوبتون

۱۴۰۰/۹/۲۵

mani

پایدار چطوری میشه تشخیص داد که یه سایت سی ام اس هست یا نه اصلا شدنیه؟

۱۴۰۰/۸/۲۲

Raha Dina

CMS ها خیلی قدرتمندن همینه که آدم رو وسوسه میکنه همیشه ولی اخرش پشیمونیه نمیدونم چی بگم

۱۴۰۰/۸/۴

دیدگاه شما

ثبت