خانهوبلاگشروع کسب و کار.NET Core چیست؟ بررسی ویژگی های دات نت کور
.NET Core چیست؟ بررسی ویژگی های دات نت کور

.NET Core چیست؟ بررسی ویژگی های دات نت کور

مایکروسافت در سال 2014 از نسخه جدید فریم ورک خود با نام .NET Core رونمایی کرد که برای اولین بار فریم ورک برنامه نویسی خود را بصورت Open-Source عرضه کرد

مایکروسافت در سال 2014 از نسخه جدید فریم ورک خود با نام .NET Core رونمایی کرد که برای اولین بار فریم ورک برنامه نویسی خود را بصورت Open-Source عرضه کرد که تحول عظیمی در دنیای دات نت به شمار می آید. پیش از این توسعه فریم ورک دات نت متن باز نبود و کسی از جزئیات و دل ماجرای دات نت خبری نداشت، هرچند که فریم ورک دات نت طرفداران بی شماری داشت و فریم ورک بی نقصی به شمار می آمد اما با متن باز شدن فریم ورک محبوب دات نت کور دیگر کار تمام شد و توسعه دهندگان بسیاری که پیش از این به علت متن باز نبودن این فریم ورک را کنار گذاشته بودن به جمع دات نت نویسان اضافه شدند.

فریم ورک چیست؟

فریم ورک یک چارچوب برنامه نویسی است که مجموعه ای از کتابخانه ها و کدهایی از پیش ساخته شده در اختیار توسعه دهندگان قرار میدهد که بتوانند بدون دغدغه از درگیری مسائل پیچیده و روتین یا به اصطلاح Cross-cutting concerns که می توان به آن دغدغه های مشترک گفت به توسعه نرم افزار و وب سایت خود مشغول شوند و هم یکپارچگی را در بین برنامه نویسی به دست بیاوردند و هر چیزی را از صفر ننویسند و از کد هایی که قبلا تست شده و جواب پس داده اند را استفاده کنند که به کیفیت نرم افزار و قابلیت توسعه پذیری آن کمک بسیاری می کند. فریم ورک قابلیات بسیاری در اختیار برنامه نویس قرار می دهند که در دنیای کنونی بدون استفاده از فریم ورک ها امکان پذیر نیست.

.NET Framework چیست؟

دات نت فریم ورک

دات نت فریم ورک

سال ها پیش از معرفی نسخه متن باز دات نت، مایکروسافت در سال 2002 فریم ورک اختصاصی خود چارچوب .NET Framework یا دات نت فریم ورک را عرضه کرد که تحول بزرگی در دنیای توسعه نرم افزار بود، فریم ورک قدرتمندی که تنها روی ویندوز قابل اجرا بود اما امکانات مناسبی داشت که رفته رفته بخش زیادی در دنیای برنامه نویسان را به خود اختصاص داد، هر روز محبوب تر شد و نیاز های جدیدی را رفع کرد که همین بروزرسانی های پی در پی موجب سنگین تر شدن این فریم ورک محبوب شد، از آن طرف در دنیای اوپن سورس که فریم ورک های زیادی هر روز بوجود می آمد که تعدادی از مشتریان دات نت فریم ورک را به خود اخصاص می دادند، این شد که مایکروسافت تصمیم به عرضه فریم ورک جدیدی گرفت که هم بصورت متن باز توسعه دهد و هم هر ایراد و اشکالی که در فریم ورک قدیمی خود یعنی .NET Framework داشت را برطرف کند.

دات نت کور (.NET Core)

دات نت کور (.NET Core)

دات نت کور (.NET Core)

فریم ورک .NET Core بیش از یک فریم ورک است و در واقع یک پلتفرم چند منظوره است که بسیاری از نیاز های این روز های تکنولوژی را برای توسعه دهندگان مرتفع می سازد، فریم ورک دات نت کور بصورت چند سکویی (Cross-Platform) عرضه شده است و همانطور که به آن اشاره شد بصورت متن باز (Open-Source) توسعه داده می شود. فریم ورک .NET Core با یک مهندسی جدید و بدون در نظر گرفتن و تحمیل امکانات قدیمی دات نت کاملا بهینه توسعه داده شده است که به بهبود عملکرد قابل توجهی رسیده است و جزء فریم ورک های تراز اول دنیا محسوب می شود، تمرکز اصلی دات نت بر روی کارایی است و فریم ورک جدید دات نت با نام Core بصورت ماژولار و با معماری جدیدی طراحی شده است. ویژگی های بسیاری دارد که در زیر به برخی از این ویژگی ها اشاره خواهیم کرد.

بررسی ویژگی های .NET Core

متن باز (Open-Source)

اوپن سورس یا متن باز چیست؟

اوپن سورس یا متن باز چیست؟

پروژه های متن باز مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اند و ترجیح می دهند که همه چیز در دسترس باشد و این احساس خوبی است که کل جامعه اوپن سورس بر روی سورس یک پروژه امکان تغییر و بهبود را داشته باشند، مایکروسافت که این روز ها با خرید GitHub بخش زیادی از جامعه اوپن سورس را در اختیار دارد فریم ورک جدیدی خود را نیز بصورت Open-Source عرضه کرد که از دنیای محبوب توسعه دهندگان عقب نماند و امکان مشاهده و تغییر سورس فریم ورک محبوبش را برای عموم آراد کرده است. هم اکنون سورس دات نت بر روی گیت هاب (GitHub) قرار دارد و می توانید صفر تا صد آن را ببینید و درخواست مشارکت و تغییر در سورس کد آن را کنید. با مطالعه این مطلب با پروژه متن باز بیشتر آشنا شوید.

چند سکویی (Cross-Platform)

از ویژگی های بسیار جذاب دیگر دات نت کور به امکان اتشار پروژه های آن بر روی هر سیستم عاملی می توان اشاره کرد، در قبلا مایکروسافت ادعای Cross-Platform را می کرد که تحت عنوان پروژه ای به نام Mono امکان کراس پلتفرم بودن را دارد که واقعا هم این امکان میسر بود اما نه به راحتی این روز ها که شما می توانید بدون کوچترین درگیری و مشکلی پروژه های دات نت خود را بر روی سیستم عامل های Windows, Linux و Mac نیز توسعه دهید و بر روی تمامی سیستم هامل ها Host کنید و مورد استفاده قرار دهید.

رابط کاربری خط فرمان (CLI)

در مورد CLI اگر بخواهید بیشتر بدانید می توان اینگونه گفت که امکان استفاده از تمامی دستورات از طریق Command-Line را می گویند، رابط کاربری خط فرمان (Command-Line Interface) به گونه ای که بدون نصب محیط توسعه یا IDE شما می توانید پروژه های خود را توسعه دهید و با استفاده از دستورات Command Line دستورات مربوط به Build و یا Release و در نهایت Publish پروژه ها با نوشتن دستور مربوطه در محیط کامند لاین انجام دهید. امکان ایجاد پروژه های جدید، کامپایل کردن و هر قابلیتی که قبلا از طریق Visual Studio می توانستید انجام دهید را به راحتی با کامند می توانید مدیریت کنید، رابط کاربری خط فرمان دات نت با نام .NET CLI که در خط فرمان با دستور dotnet در دسترس است که با نصب .NET Core در اختیاز شما قرار می گیرد و می توانید از آن استفاده نمائید.

نصب پهلو به پهلو (Side-By-Side)

امکان جدیدی که در دات کور در اختیار شما قرار داده شده است نصب پهلو به پهلو نسخه های مختلف آن است، پیش از این شما فقط می توانستید یک نسخه از دات نت را بر روی سیستم نصب داشته باشید، چرا که هر چیزی که در دات نت 3 وجود داشت شما در دات 4 و 4.5 نیز داشتید و همین موضوع موجب بزرگ شدن فریم ورک شده بود، دات نت Core بدون هیچ نداخلی امکان نصب چندین نسخه از دات نت را به شما می دهد و دیگر نیازی نیست نگران آپدیت ها باشید و می توانید نسخه ها جدید دات نت را برای پروژه های خاصی نصب کنید و همزمان پروژه های سابق شما از نسخه های قدیمی تر استفاده کنند.

سرعت و کارایی (Performance)

سرعت و پرفورمنس دات نت کور

سرعت و پرفورمنس دات نت کور

فریم ورک .NET Core از سرعت و پرفورمنس چند برابری برخوردار است که در قیاس با فریم ورک هایی نظیر Node و Ruby و Laravel اعداد و ارقام بسیار زیادی و با فاصله چشمگیری در تست ها کسب کرده است، دات نت کور در آزمایش های که در محیط ها ایزوله و آزمایشگاهی انجام شده است قابلیت پاسخ به درخواست هایی بیشتر از 1 میلیون درخواست در ثانیه را به ثبت رسانده که شگفت انگیز است. سرعت و کارایی فریم ورک از مزیت های مهم هر فریم ورک محسوب می شود که بسیار مورد توجه توسعه دهندگان و مدیران قرار می گیرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

dot net core developer

میگن دات نت کور سرعتش چندین برابر دات نت قدیم شده من هنوز تست نکردم

۱۴۰۰/۸/۷

دیدگاه شما

ثبت