خانهوبلاگشروع کسب و کارپلتفرم (Platform) چیست؟
پلتفرم (Platform) چیست؟

پلتفرم (Platform) چیست؟

پلتفرم چیه و چه کاربردی داره؟ کلمه پلتفرم (Platform) در فضاهای مختلف معانی متفاوتی داره و باید اول این رو در نظر گرفت که توی چه حوزه و چه فضایی داره استفاده میشه

پلتفرم چیه و چه کاربردی داره؟ کلمه پلتفرم (Platform) در فضاهای مختلف معانی متفاوتی داره و باید اول این رو در نظر گرفت که توی چه حوزه و چه فضایی داره استفاده میشه تا معنی دقیق اون توی همون حوزه رو بتونیم تشریح کنیم، در ادامه میتونید با معانی مختلف پلتفرم آشنا بشید و توی صنعت خاص خودتون با پلتفرم آشنا بشید.

معنی پلتفرم

پلتفرم که به انگلیسی Platform نوشته میشه به معنی سکو هست. از زمان قدیم هر کسی که روی سکو و محل بلندی میرفته که بخواد توسط همه دیده بشه و صحبت کنه به اون فضا یا مکان و وسیله که روش میرفته میگن پلتفرم همان معنی سکو رو میشه بهش نسبت داد. البته اگه توی دیکشنری جامعی مثل Cambridge کلمه پلتفرم رو نگاه کنید میبینید که معانی خیلی متفاوتی رو در صنعت و حوزه های مختلف برای معنی پتفرم نوشته اند، مثلا توی صنعت بیزینس به کسب و کاری که تعاملات بین تولید کننده بیرونی و مصرف کننده بیرونی بتواند مدیریت کند و همچنین در صنعت IT به یک فناوری خاص که می تواند با برخی از انواع نرم افزار مورد استفاده قرار گیرد و عمومیت ندارند.

پلتفرم چیست؟

بصورت کلی پلتفرم رو میشه اینطوری تعریف کرد: پلتفرم یک بستر و یا بیش از بستر است که بصورت لایه ای با پیچیدگی هایی با هم تعامل هستند و مخاطب فقط با لایه بیرونی آن در ارتباط است و از جزئیات و پیچیدگی های داخلی لایه ها اطلاعی ندارد، در حوزه IT و مهندسی نرم افزار یا Software Engineering، پلتفرم به مجموعه ای از نرم افزار ها و سخت افزار ها و مسیر های ارتباطی آن ها هم در بستر شبکه و هم ارتباط داخلی بین اجزای آن سیستم می گویند. مثلا تلگرام را می توان بعنوان یک پلتفرم در نظر گرفت که یک اپلیکیشن موبایل نصبی است که نیاز به سیستم عامل اندروید دارد و آن سیستم عامل حتما باید بر روی یک دیوایس خاص با سخت افزاری خاص که یتواند آن سیستم عامل را اجرا کند راه اندازی شده باشد، حال در سمت سرور و پشت صحنه این تکنولوژی چه اتفاقاتی می افتد کسی دقیق نمی داند.

پلتفرم در کسب و کار چیست؟

مدل کسب و کار پلتفرمی به کسب و کاری گفته می شود که از طریق تعاملات ارزش آفرینی کند، ارتباطی میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان برقرار کند که هیچ کدام از داخل خود مجموعه نباشند و بستری برای تعامل بین آنها شوند، از مدل های پلتفرمی موفق در دنیا می توان به آمازون، اوبر، گوگل و فیس بوک اشاره کرد و در داخل ایران هم پلتفرم هایی مانند اسنپ، آپارات، دیجی کالا، دیوار اشاره کرد.

پلتفرم Platform چیست

پلتفرم Platform چیست

مولتی پلتفرم یا چند سکویی

به نرم افزار هایی که قابلیت اجرا بر روی چند سیستم عامل را داشته باشند نرم افزار های Cross Platform یا چند سکویی می گویند، مانند همان تلگرام که برای سیستم عامل های اندروید، iOS، ویندوز، Mac و سایر سیستم عامل ها نوشته شده و قابل استفاده هستند. فریم ورک های توسعه نرم افزار نیز از عبارت Cross Platform استفاده می کنند به این معنی که مثلا فریم ورک ASP .NET Core قابلیت اجرا بر روی Windows, Linux و Mac را دارد و می تواند در تمامی آنها توسعه و اجرا شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

Kamran

کار و کسب درآمد

۱۴۰۱/۳/۱۶

دیدگاه شما

ثبت