.NET Framework چیست؟

.NET Framework چیست؟

قبل از اینکه به .NET Framework بپردازیم شاید بد نباشد که با مفهوم خود Framework آشنا شویم، فریم ورک یک چارچوب نرم افزاری است

معرفی دات نت فریم ورک (Net Framework.)

دات نت فریم ورک (DotNet Framework) یکی از پرکاربردترین فریم‌ورک‌های برنامه نویسی است که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است. این فریم ورک یک محیط اجرایی چند منظوره است که برای توسعه نرم‌افزارهای ویندوز، وب و موبایل استفاده می‌شود.

دات نت فریم ورک شامل یک مجموعه ابزار، کتابخانه‌های کد، کامپایلر، محیط اجرایی و سایر ویژگی‌های مرتبط با برنامه‌نویسی است. با استفاده از این فریم ورک، برنامه‌نویسان می‌توانند برنامه‌های پویا و پیچیده را با سرعت و کارایی بالا توسعه دهند. همچنین، دات نت فریم ورک قابلیت پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی متنوعی را داراست، از جمله C#, VB.NET، F# و ...

این فریم ورک در نسخه‌های مختلفی از جمله .NET Framework 1.0، 2.0، 3.0، 3.5، 4.0، 4.5 و 4.8 عرضه شده است. علاوه بر این، دات نت فریم ورک Core نیز ارائه شده است که یک فریم‌ورک بازطراحی شده برای پشتیبانی از توسعه برنامه‌های چندپلتفرم است.

استفاده از دات نت فریم ورک باعث کاهش زمان و هزینه توسعه، افزایش بهره‌وری، و پایداری و کیفیت برنامه‌های تولیدی می‌شود. به همین دلیل، این فریم ورک در بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در سراسر جهان به کار گرفته شده است.

.NET Framework چیست؟

چارچوب دات نت مجموعه‌ای از زبان‌های برنامه نویسی مانند C# و Visual Basic و دیگر زبان‌های برنامه نویسی متعلق به مایکروسافت می‌باشد که جهت توسعه انواع نرم افزار‌ها در اختیار برنامه نویسان قرار داده شده است. دات نت فریم ورک را هم برنامه نویسان نیاز دارند تا کد‌های خود را طبق آن استاندارد بنویسند و از کلاس‌های پیش ساخته آن استفاده کنند و هم سیستم عامل نیاز دارد تا کد‌های نوشته و یکپارچه را کامپایل و قابل اجرا کند. بعنوان مثال برنامه‌ها نوشته شده به زبان جاوا برای اجرا نیاز به JVM یا JAVA Virtual Machine دارند و برنامه نوشته شده به زبان‌های دات نت نیاز به .NET Framework دارند یا به اجرا در آیند.

آشنایی با مفهوم کلی فریم وک (Framework)

حال که با زبان برنامه نویس .NET Framework آشنایی پیدا کردید شاید بد نباشد که با مفهوم خود Framework آشنا شویم، فریم ورک یک چارچوب نرم افزاری است که کمک توسعه دهندگان می‌آید تا هم بستری یکپارچه و یکسان داشته باشند و هم اینکه عملیات پیچیده و روتین را از ابتدا تولید نکنند و از امکاناتی که سال‌ها رفع باگ شده‌اند و قابل اتکا هستند استفاده کنند، مقاله فریم ورک چیست دید بهتر و کامل‌تری در این خصوص به شما می‌دهد که مطالعه آن خالی از لطف نیست

تاریخچه .NET

شرکت مایکروسافت در دهه 1990 استارت تولید دات نت را زد و اولین نسخه رسمی‌آن را در سال 2002 با نام .NET 1.0 روانه بازار کرد که بر روی تمامی‌نسخه‌های ویندوز قابل اجرا بود، پس از چند نسخه Minor که برای دات نت 1 منتشر شد در سال 2005 دات نت 2 منتشر گردید و پس از آن نسخه 3 در سال 2006، نسخه 4 در سال 2010 منشر شد و آخرین نسخه از دات نت فریم ورک که 4.8 می‌باشد در سال 2019 منتشر شده است که دیگر توسعه آن متوقف گردید و تحت عنوان دات نت جدیدی با نام .NET Core که از پایه تفاوت‌هایی دارد و مسیر کاملا جدایی را طی می‌کند که خود نسخه بندی مستقلی را پیش گرفته است.

مسیر توسعه .NET Framework از تولد تا مرگ

قابلیت های فریم ورک دات نت

در زیر به برخی از قابلیت های فر یم ورک دات نت خواهیم پرداخت:

  • پشتیبانی از زبان‌های مختلف: دات نت فریم ورک از زبان‌های مختلفی از جمله C#، VB.NET، F# و C++ CLI پشتیبانی می‌کند که این امکان را به برنامه‌نویسان می‌دهد تا با زبانی که بهترین دانش آن را دارند، برنامه بنویسند.
  • کتابخانه‌های پیش‌فرض: دات نت فریم ورک شامل کتابخانه‌های پیش‌فرض بسیاری است که برای برنامه‌نویسان امکان ساخت برنامه‌هایی با قابلیت‌های مختلف را فراهم می‌آورد.
  • پایداری و امنیت: دات نت فریم ورک امکانات امنیتی بسیاری را فراهم می‌کند که برای ساخت برنامه‌های پایدار و امن بسیار مفید است.
  • پشتیبانی از چند سکو: دات نت فریم ورک برای ساخت برنامه‌هایی که بر روی ویندوز، لینوکس و مک اجرا شوند، پشتیبانی می‌کند.
  • استفاده آسان از وب سرویس‌ها: با استفاده از دات نت فریم ورک، برنامه‌نویسان به راحتی می‌توانند وب سرویس‌ها را ایجاد و ارتباط با سرویس‌های دیگر را برقرار کنند.

مزایا و معایت این فریم ورک جذاب

هر فریم ورکی می‌تواند با توجه به نیاز برنامه نویسان مزایا و یا معایبی را داشته باشد ادامه به بررسی برخی از مزایا و معایب این فریم ورک خواهیم پرداخت.

مزایا دات نت فریم ورک

سرعت توسعه: دات نت فریم ورک ابزارهایی برای تسهیل توسعه برنامه‌های ویندوز و وب فراهم می‌کند. این ابزارها شامل کتابخانه‌های پیش‌فرض، ابزارهای ایجاد وب سرویس‌ها و محیط برنامه‌نویسی یکپارچه Visual Studio هستند. با استفاده از این ابزارها، توسعه برنامه‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

پایداری: دات نت فریم ورک از پایداری بالایی برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه این فریم ورک توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده می‌شود، همیشه به‌روزرسانی‌های جدیدی برای بهبود پایداری و امنیت ارائه می‌دهد.

امنیت: دات نت فریم ورک امکانات امنیتی بسیاری را فراهم می‌کند که برای توسعه برنامه‌های امن بسیار مفید است. از جمله این امکانات می‌توان به کنترل دسترسی‌ها، رمزنگاری داده‌ها، امضای دیجیتال، جلوگیری از حملات نفوذی و محافظت از برنامه در برابر باگ‌های امنیتی اشاره کرد.

پایان عمر .NET Framework

معایب این فریم ورک نیز به شرح زیر می باشد.

حجم بزرگ: دات نت فریم ورک با حجم بزرگی همراه است و برای برخی از پروژه‌ها ممکن است که نیاز به دانلود و نصب این فریم ورک روی سیستم کاربران داشته باشند که ممکن است زمانبر و پر هزینه باشد.

مشکلات سازگاری: استفاده از دات نت فریم ورک در برنامه‌های قدیمی و یا نرم افزارهایی که بر روی سیستم‌های قدیمی اجرا می‌شوند، مشکلاتی ایجاد کند.

پایداری: برخی از کاربران اعتراض دارند که دات نت فریم ورک در مقابل برخی از مشکلات پایداری و خطاهای ناشی از اجرای برنامه‌های بزرگ، مقاومت کافی ندارد.

در نظر داشته باشید که تمامی موارد بالا تنها برخی از مشکلات و مزایا دات نت فریم ورک می‌باشد که به آن اشاره نمودیم.

دات نت کور یا .NET Core

مایکروسافت در سال 2014 تصمیم به بازنویسی مجدد دات نت گرفت، در طول مدتی که .NET Framework توسعه داده می‌شد مشکلاتی از قبیل اضافه شدن حجم بیش از حد آن و وجود کدهایی که مصرف چندانی نداشتند هر روز آن را سنگین‌تر کرد. تیم توسعه می‌توانست یا همان نسخه سنگین را هر روز بزرگتر کند تا کاربران قدیمی‌و برخی توسعه دهندگان که از این کلاس‌ها و متد‌ها استفاده کرده بودند را راضی نگه دارد و یا اینکه مسیر توسعه نسخه دات نت جدید را مستقل دنبال کند

همچنین در نسخه دات نت کور که بصورت ماژولار توسعه داده می‌شود دیگر نیازی نیست که کل پکیج دات نت و همه امکانات و لایبرری‌های موجود در آن برای همه نصب شود و بصورت تکه تکه درآمد و هر توسعه دهنده فقط از آن امکانی که استفاده می‌کند را می‌تواند داشته باشد که این اتفاق فوق العاده‌ای بود که به سبک شدن و ساده‌تر شدن این فریم ورک کمک بسیار کرده است.

زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی شده در دات نت فریم ورک

دات نت فریم ورک، زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی را پشتیبانی می‌کند که برنامه‌های مختلفی با این زبان‌ها می‌توانند برای اجرا در محیط دات نت فریم ورک ایجاد شوند. برخی از زبان‌های پشتیبانی شده توسط دات نت فریم ورک عبارتند از:

  • C# (C Sharp)
  • VB.NET (Visual Basic .NET)
  • F# (F Sharp)
  • C++/CLI (C++ Common Language Infrastructure)
  • IronPython
  • IronRuby

این زبان‌ها به وسیله‌ی کامپایلرهای مختلفی که برای هر یک از آن‌ها در دات نت فریم ورک وجود دارد، به کدهای ماشین قابل اجرا تبدیل می‌شوند و قابلیت اجرا در محیط دات نت فریم ورک را دارند. این زبان‌ها از قابلیت‌های مختلفی برای توسعه نرم‌افزارهای دات نت استفاده می‌کنند. برای مثال، C# به عنوان یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه برنامه‌های دات نت استفاده می‌شود، و VB.NET نیز به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا استفاده می‌شود که به برنامه‌نویسان با تجربه در زبان Visual Basic قابلیت تسهیل انتقال به توسعه در محیط دات نت را می‌دهد

پایان عمر .NET Framework

در ابتدای شروع کار .NET Core تصمیم بر این بود که بصورت موازی هر دو فریم ورک .NET Core و .NET Framework هم راستا بصورت مستقل توسعه داده شوند اما پس از انتشار نسخه 3.1 نسخه دات نت کور این تصمیم عوض شد و شرکت اعلام کرد که در نسخه ی 5 دات نت که بصورت مجتمع منتشر خواهد شد این دو فرم ورک به هم می‌پیوندند و در واقع می‌توان گفت که اعلام اتمام پشتیبانی و عدم توسعه دات نت فریم ورک می‌باشد و از این پس شرکت مایکروسافت فقط نسخه Core را بدون پسوند Core بصورت واحد یعنی .NET 5 منتشر خواهد کرد و دیگر پسوند کور را به یدک نمی‌کشد.

نسخه دات نت فریم ورک نهایت تا 4.8 توسعه داده شد و نسخه دات نت کور نیز تا 3.1 که به دلیل اینکه اعداد نسخه‌ها که بصورت مستقل جلو مرفتند با هم درگیر نشوند و برای کاربران شفاف باشد در نسخه 5 یکی شدند (فقط از نظر اسمی‌و عددی) و می‌توان گفت که .NET Core نسخه 4 ندارد و از نسخه 3 بدون داشتن نسخه 4 به نسخه 5 ارتقا یافت که اینجا مجدد دات نت یکپارچه شد و دیگر خبری از دات نت فریم ورک نخواهد بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت