خانهوبلاگبرنامه نویسیدامنه چیست و چگونه کار می کند؟
دامنه چیست و چگونه کار می کند؟

دامنه چیست و چگونه کار می کند؟

در ساده ترین عبارت، دامنه نام و آدرس یک وب سایت است.

آیا می خواهید بدانید دامنه چیست و چگونه کار می کند؟

دامنه یا دامین بخش مهمی از بیش از 1.5 میلیارد وب سایت در اینترنت است. با این حال بسیاری از مردم هنوز به سختی آنها را درک می کنند. اغلب اوقات مردم دامنه ها را با میزبانی وب یا وب سایت اشتباه میگیرند، اما آنها یکسان نیستند. در عوض آنها چیزهای متفاوتی هستند که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که نام دامنه چیست، چگونه کار می کند، چه کاربردی دارد و هر آنچه که باید در مورد نام دامنه بدانید را به شما خواهیم گفت. همچنین نحوه ارتباط دامنه ها با هاست و وب سایت ها را به اشتراک خواهیم گذاشت. بیایید شروع کنیم!

دامین چیست؟

در ساده ترین عبارت، دامنه نام و آدرس یک وب سایت است.

درست مانند هر یک از ما که یک نام و آدرس داریم، هر وب سایت در اینترنت یک نام و آدرس دارد. این نام به سایت هویت منحصر به فردی در اینترنت می دهد و آدرس محل دسترسی به وب سایت را نشان می دهد. مثلا google.com یک نام دامنه است. نام وب سایت موتور جستجو است. این آدرس وب سایت نیز می باشد زیرا این همان چیزی است که کاربران اینترنت در نوار آدرس مرورگر وب خود تایپ می کنند تا به گوگل برسند.

ایده اصلی نام دامنه ارائه آدرس وب سایت شما به کاربران جهانی است. اینترنت شبکه ای از کامپیوترهای متصل به هم در سطح جهانی است. این رایانه ها می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را انتقال دهند.

در این فرآیند، به هر رایانه یک آدرس پروتکل اینترنت (IP) منحصر به فرد اختصاص داده میشود. آدرس IP یک برچسب عددی است که به شناسایی یک رایانه از رایانه های دیگر در وب کمک میکند. یک آدرس IP به شکل زیر است:

66.220.144.0

همانطور که می بینید، آدرس های IP پیچیده هستند و به خاطر سپردن آنها دشوار است. برای حل این مشکل نام دامنه (Domain) اختراع شد. به جای به خاطر سپردن کلیدهای اعداد برای هر وب سایت، باید فقط یک نام ساده را به خاطر بسپارید. مثلاً اگر نیاز به طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی دارید، می توانید paydarsamane.com را در نوار آدرس مرورگر خود قرار دهید و به راحتی وارد آن شوید و مطالب موجود در سایت پایدار سامانه را مطالعه کنید.

یک نام دامنه چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک کاربر اینترنت دامنه ای را در نوار جستجوی مرورگر وارد می کند، مرورگر به سیستم دامین یا DNS (Domain Name System) متصل می شود، شبکه بزرگی از سرورها که حاوی اطلاعات مربوط به دامین ها و آدرس های IP است. این مانند یک دفترچه آدرس است که در آن نام دامنه با آدرس های IP مرتبط آنها ذخیره می شود. بر اساس درخواست مرورگر، سرورهای DNS به دنبال آدرس IP مرتبط با دامنه درخواستی می گردند. هنگامی که آدرس IP پیدا شد، سرورهای DNS مرورگر را به آن نشان می دهند.. آدرس IP مکانی واقعی است که وب سایت در آن ذخیره می شود که به آن سرور میزبانی وب یا هاست می گویند.

پس از آن مرورگر به سرور میزبان متصل می شود و درخواست نمایش وب سایت را ارسال میکند. در مرحله بعد، میزبان وب صفحه درخواستی را به مرورگر منتقل می کند و ما می توانیم آن را روی صفحه کامپیوتر مشاهده کنیم. تمامی این مراحل و عملیات اینترنت را تشکیل می دهند، اینکه اینترنت چیست و چگونه کار می کند مبحث مفصلی است که می توانید در مقاله دیگر ما صفر تا صد آن را درک نمائید.

تفاوت بین دامین و هاست

دامنه و میزبانی وب دو مورد ضروری برای در دسترس بودن یک وب سایت در وب هستند. آنها با هم کار می کنند تا یک وب سایت به صورت آنلاین در اینترنت ظاهر شود. با این حال، اغلب آنها را با یکدیگر اشتباه می گیرند.

همانطور که در بالا گفته شد، نام دامین آدرس وب سایت شما در اینترنت است. میزبانی وب مکانی واقعی است که وب سایت شما در آن قرار دارد.

تفاوت بین دامین و سایت

وب سایت چیست و انواع آن

وب سایت چیست و انواع آن

وب سایت چیست؟ با فرض اینکه میدانید وب سایت چیست و چطور کار میکند، فقط به این نکته اشاره میکنیم که دامین فقط بخش کوچکی از وب سایت است که تنها برای نام گذاری سایت بوجود آمده است و اینکه در یک سایت چه اتفاقاتی می افتد و عملیات و ظاهر آن به چه صورت باشد و چگونه کار کند ارتباطی با نام دامین آن ندارد. هر وب سایتی محتویاتی دارد که شامل تصاویر، متن ها و محاسباتی است که در پشت پرده انجام می شود که بصورت فایل ها بر روی هاست ذخیره می شوند. از دامین برای رسیدن به آن فایل ها استفاده می شود و خود هاست هم وظیفه نگهداری و در دسترس قرار گرفتن آن فایل ها را بر عهده میگیرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

رایان

دامین دات کم رو چطوری میشه خرید چند تومن میشه دامنه

۱۴۰۰/۱۱/۲۳

مرتضی گنجعلی

ممنون مقاله دامین چیست عالی بود یه سوال دارم ببخشید دامین درسته یا دومین بعضی ها میگن دومین

۱۴۰۰/۱۰/۲۵

دیدگاه شما

ثبت