خانهوبلاگشروع کسب و کارDNS چیست و چگونه کار می‌کند؟
DNS چیست و چگونه کار می‌کند؟

DNS چیست و چگونه کار می‌کند؟

یستمی که به کاربران اینترنت اجازه می دهد وب سایت ها را از طریق آدرس های متنی قابل خواندن به نام “نام دامنه” با ترجمه آنها به آدرس های پروتکل اینترنت (IP) که کامپیوترها می توانند درک کنند، کشف کنند.

سیستم نام دامنه (DNS) چیست؟ سیستمی که به کاربران اینترنت اجازه می دهد وب سایت ها را از طریق آدرس های متنی قابل خواندن به نام “نام دامنه” با ترجمه آنها به آدرس های پروتکل اینترنت (IP) که کامپیوترها می توانند درک کنند، کشف کنند.

مرورگرهای وب با سرورهای وب سایت های مختلف از طریق آدرس IP ارتباط برقرار می کنند. هر دستگاهی که به اینترنت متصل است دارای یک آدرس IP منحصر به فرد است، خواه رایانه شخصی باشد، تلفن هوشمند یا سرور از هر نوع. بنابراین، سرورهای DNS قصد دارند این آدرس های عددی را از اعداد به متون تبدیل کنند تا حفظ آنها برای کاربران آسان شود. ذخیره “www.google.com” آسان تر از ذخیره آدرس عددی “216.58.211.174” سایت است.

IP چیست؟

DNS چیست؟

DNS مخفف عبارت Domain Name System می باشد که بصوت “دی ان اس” تنلفظ می شود، DNS وظیفه دارد که آدرس دامین وب سایت ها به آدرس IP مرتبط با سرور میزبانی آنها تبدیل کند و کاربر را به سمت سرور هدایت کند. در میان کسانی که با جنبه های فنی اینترنت کار نمی کنند، گاهی اوقات یک سردرگمی رایج در مورد عملکرد DNS وجود دارد. شگفت آور است که مخفف سه حرفی نسبتاً بی ضرر مسئول چنین سردرگمی است در حالی که واقعاً یک کار واقعاً ساده است.

شاید بتوان گفت DNS اینترنت را بیشتر از انسان دوستدار کامپیوتر می کند. دلیل این امر این است که اکثریت قریب به اتفاق جستجوی DNS یک نام را به یک عدد یا یک عدد را به نام تبدیل می کند. برخلاف تصور عموم، واقعا ساده است.

DNS به زبان ساده

آیا در به خاطر سپردن اعداد زیاد توانمندید؟ اکثر انسانها این کار را نمی توانند به راحتی انجام دهند، دقیقا سیستم نام دامنه (DNS) برای همین موضوع است. دی ان اس پروتکلی است که نام دامنه ای مانند paydarsamane.com را به آدرس ای پی (IP)، مثلا در این مورد 37.59.160.180 که کامپیوتر ها برای شناسایی یکدیگر در شبکه از آن استفاده می کنند، تبدیل می کند. بنابراین، اگر آنلاین هستید و به اینترنت دسترسی دارید، از DNS بدون اینکه بدانید استفاده خواهید کرد، چه آن را متوجه شوید چه نشوید. این بخش بزرگی از چیزی است که استفاده از اینترنت را برای انسان ها بسیار آسان کرده است و همه موارد فنی پشت صحنه را در اختیار ما قرار داده است. بیایید کمی دقیق تر به یکی از کاملترین قسمت های اینترنت نگاه کنیم.

مهمترین کاربردهای DNS چیست؟

موارد استفاده از سیستم نام دامنه یا همان DNS محدود به ترجمه نشانی اینترنتی متن به آدرس IP و بالعکس نیست، بلکه برای هدایت پیام ها به سرورهای ایمیل و همچنین پیوند بین سرورهای برنامه، پایگاه های داده و واسطه برای برنامه های وب استفاده می شود، در بازی های چند نفره آنلاین، پیام رسانی و ارتباط مستقیم بین دستگاه ها، دروازه ها و سرورها در شبکه های اینترنت اشیا (IoT) و موارد دیگر.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت