ASP.NET چیست؟

ASP.NET چیست؟

فریم ورک ASP.NET از بان های برنامه نویسی قدرتمند طراحی سایت است که بسیار مورد توجه توسعه دهندگان و طراحان وب قرار گرفته است

فریم ورک ASP.NET از بان های برنامه نویسی قدرتمند طراحی سایت است که بسیار مورد توجه توسعه دهندگان و طراحان وب قرار گرفته است، ASP.NET چیست؟ یک زبان برنامه نویسی است یا یک فریم ورک و یا پلتفرم طراحی سایت؟ ASP.NET یک وب فریم ورک است، وب فریم ورک با خود فریم ورک کمی تفاوت دارد و می توان اینگونه بیان کرد که یک فریم ورک تخصصی در حوزه وب و طراحی سایت می باشد. البته تعریف های متفاوتی می توان برای آن در نظر گرفت که هر کدام می توانند به راحتی درست هم باشند، ابتدا باید با مفاهیم فریم ورک، پلتفرم و زبان های برنامه نویسی آشنا شویم تا جواب این سوالات را بتوانیم شفاف تر بیان کنیم.

وب فریم ورک (Web Framework) چیست؟

وب فریم ورک یک چارچوب نرم افزاری تخصصی است که فقط در حوزه وب مورد استفاده قرار میگرد و برای طراحی سایت و سامانه های تحت وب از این فریم ورک ها استفاده می شود. وب فریم ورک (Web Framework) برای محیط وب بهینه شده است و عملیات اصلی مورد نیاز هر توسعه دهنده که در حین طراحی سایت و پیاده سازی منطق نیاز دارد را بر عهده میگیرد، بخش های مربوط به واکشی اطلاعات، ارسال درخواست ها و دریافت پاسخ ها از سمت سرور را به صورت خیلی حرفه ای و تخصصی انجام می دهند. بدون وب فریم ورک ها قطعا برنامه های ایمن و بهینه ای نخواهیم داشت و اینکه از صفر تا صد یک وب سایت را خودمان طراحی و پیاده سازی کنیم می توان گفت که غیر ممکن است.

ASP.NET چیست؟

وب فریم ورک اختصاصی مایکروسافت که برای توسعه وب مورد استفاده قرار میگیرد، به گفته خود مایکروسافت ASP.NET یک فریم ورک متن‌باز (Open-Source) است که برای طراحی وب‌سرویس ها و وب‌اپلیکیشن های مدرن که بر مبنای تکنولوژی .NET کار می کند، اگر با دان نت آشنایی ندارید مقاله .NET Core چیست و .NET Framework چیست را مورد مطالعه قرار دهید که اطلاعات کاملی در مورد هر کدام از این فریم ورک های قدرتمند در اختیارتان قرار خواهند داد.

پیشینه ASP.NET

زبان اسکریپت نویسی و برنامه نویسی ASP.NET بر مبنای زبان ASP کلاسیک قدیم طراحی شده است و تکامل یافته آن است، خودش بصورت مستقل یک زبان کامل نیست و در لابلای کد های C# یا Visual Basic نوشته می شود و از قدرت آن ها بهره می بد. ASP مخفف Active Server Pages می باشد که از اولین زبان های تعاملی برنامه نویسی در حوزه وب بوده است آن روز ها قدرتمند ترین و امن ترین زبان طراحی سایت بود. با معرفی .NET مایکروسافت پسوند دات نت را به ASP اضافه کرد که تحت پوشش فریم ورک فوق پیشرفته .NET قرار گرفت و مکانیزم ساخت و تولید وب اپلیکیشن ها را شامل تغییرات اساسی ای کرد که هنوز هم مورد استفاده قرار میگرد.

تکنولوژی ASP.NET

شاید بد نباشید که بدانید ASP.NET یک زبان برنامه نویسی نیست، یک تکنولوژی توسعه وب است که برای ساخت صفحات وب مورد استفاده قرار میگرد، در واقع شما در سمت کلاینت از زبان های HTML, CSS و JavaScript استفاده میکنید و در سمت سرور نیز از زبان هایی مانند C# و Visual Basic و یا F# که این وظیفه ASP.NET است که تعامل بین آن ها را مدیریت نمی کند و کمک می کند که خروجی نهایی شکل بگیرد. خروجی صفحات ASP.NET در نهایت همان زبان های HTML, CSS و JavaScript است.

فریم ورک ASP.NET Core

نسخه جدید و متن باز وب فریم ورک .NET است که مایکروسافت بصورت مجزا توسط تیم و توسعه دهندگان مجزایی از پروژه های قدیم دات نت با منطق و معماری جدیدی توسعه داده است، این معماری از تکنولوژی های روز دنیا بحره برده است و جزء فریم ورک های تراز اول دنیا محسوب می شود، قابلیت و ویژگی های بسیاری دارد که توسعه دهنده را از هر چیزی بی نیاز میکند. مشکلاتی که در نسخه های قدیمی ASP.NET وجود داشت در این نسخه مرتفع شده اند و امکانات جدیدی نظیر Middleware ها و IoC Container توکار و قدرتمند، پشتیبانی از Docker، پشتیبانی بر روی تمامی سیستم عامل ها (Cross-Platform) و مهم تر از همه متن باز (Open-Source) بودن آن قابل تحسین است.

انواع روش های توسعه ASP.NET

در ابتدا باید این موضوع را بدانید که نرم افزار های توسعه داده شده با ASP.NET به دو دسته تقسیم می شوند، توسعه بر روی بستر قدیمی دات نت یعنی .NET Framework و پلتفرم جدید مایکروسافت یا .NET Core که البته هر دو مورد استفاده قرار می گیرند، معماری و فریم ورک های دیگری نیز وجود دارد که برای توسعه اپلیکیشن های تک صفحه ای و کاربرد های دیگر استفاده می شود که در زیر معروف ترین و متداول ترین ها را عنوان خواهیم کرد:

  • ASP.NET WebForms
  • ASP.NET MVC
  • ASP.NET Web Pages
  • ASP.NET Core Razor Pages
  • ASP.NET Core MVC
  • ASP.NET Web Api
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

سارا

سلام asp.net بهتره یا php میشه توضیح بدید

۱۴۰۰/۸/۷

دیدگاه شما

ثبت