خانهوبلاگآموزش سئومعرفی الگوریتم پنگوئن گوگل و کاربرد آن چیست؟
معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل و کاربرد آن چیست؟

معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل و کاربرد آن چیست؟

قبل از آمدن پنگوئن به دنیای گوگل چیزی که در سایت‌ها در مورد لینک‌ها بررسی می شد تعداد لینک سازی بود به این صورت که هر چقدر لینک‌های شما بیشتر بود از جایگاه بهتری برخوردار بودید این موضوع بدون در نظر گیری محتوای وب سایت و یا حتی کیفیت لینک سازی‌ها بود.

الگوریتم‌های گوگل

مجموعه الگوریتم‌های گوگل نوعی برنامه‌نویسی پیشرفته هستند که طبق یک‌سری قوانین و خطوط قرمر عمل می‌کنند و مطلقا جهت جلب رضایت کاربر ایجاد می‌شوند. مهم‌ترین این الگوریتم‌ها عبارتند از:

  • الگوریتم کافئین (Caffeine - 2010)
  • الگوریتم پاندا (Panda - 2011)
  • الگوریتم پنگوئن (Penguin - 2012)
  • الگوریتم ونیز (Venice - 2012)
  • الگوریتم دزد دریایی (Pirate - 2012)
  • الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird - 2013)
  • الگوریتم کبوتر (Pigeon - 2013)
  • الگوریتم HTTPS/SSL (2014)
  • الگوریتم Mobilegeddon (2015)
  • الگوریتم RankBrain (2015)
  • الگوریتم Possum (2016)
  • الگوریتم Intrusive Interstitials Update (2017)
  • الگوریتم به‌روزرسانی سرعت صفحه موبایل (Mobile Page Speed Update - 2018)
  • الگوریتم Medic (2018)
  • الگوریتم BERT (2019)

در این مقاله سعی داریم «الگوریتم پنگوئن» را به‌صورت کاملا اختصاصی و کامل برای شما شرح دهیم. اگر درباره این الگوریتم کنجکاو هستید و قصد یادگیری کامل سئو (SEO) را دارید حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

الگوریتم پنگوئن

معرفی الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) | وظایف و دستورالعمل کار

حدود یک دهه از زمانی که گوگل الگوریتم پنگوئن را معرفی کرد می‌گذرد (سال 2012) در آن زمان به‌طور دقیقی در مورد این الگوریتم صحبت نشده تا وقتی که آقای مت کاتس (Matt Cutts) در توییت شخصی خود از این الگوریتم صحبت کرد.

این الگوریتم به‌طور دقیق، وظیفه یا کنترل اسپم و همچنین لینک‌سازی‌های داخلی را بر عهده دارد هدف او مبارزه با لینک‌سازی‌های غیر‌طبیعی می‌باشد. با اینکه این الگوریتم به‌طور رسمی از شرکت گوگل مطرح شده است ولی هنوز دلیل و فلسفه‌ی این اسم در هیچ‌کجا بیان نشده است.

الگوریتم پنگوئن چیست؟

در سال‌های گذشته بسیاری از مردم، موارد زیر را برای دریافت لینک‌های موثر در وب‌سایت خود انجام می‌دادند که بسیار موثر واقع می‌شد و به‌خوبی باعث پیشرفت وب‌سایت می‌شد. اما این موارد بسیار ناسالم بوده و درواقع یک ناعدالتی درمقابل وب‌سایت‌هایی که سالم کار می‌کردند به‌وجود می‌آورد. مانند:

  • خرید بک‌لینک بد و زیاد در تعداد بالا
  • تبادل لینک مکرر و یکنواخت
  • استفاده افراطی از لینک‌سازی داخلی
  • استفاده از ربات‌هایی برای دریافت بک‌لینک اتوماتیک
  • استفاده از دایرکتوری‌های کم‌ارزش و سایت‌های اشتراک لینک
  • قرار دادن لینک در ابزارهای مشترک سایت‌ها
  • قرار دادن بک‌لینک در فوتر سایت‌ها
  • کامنت‌گذاری در وبلاگ‌ها همراه با لینک
معرفی الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) | خطوط قرمز الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن علاوه بر لینک‌سازی داخلی به‌موارد دیگر نیز توجه می‌کند.

مانند:

  • جلوگیری از لینک‌سازی خارجی بیش از حد
  • مقابله با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی یا همان Keywords stuffing

هدف اصلی پنگوئن، لینک‌سازی داخلی به‌صورت استاندارد و کاملا مطابق رضایت کاربر است و براساس آپدیت‌های اخیر، این هدف در بین تمامی الگوریتم‌های گوگل حس می‌شود.

الگوریتم پنگوئن یکی از بخش‌های بسیار مهم در گوگل محسوب می‌شود که هر روزه رو به بهبود می‌باشد. این الگوریتم در مدت‌های مشخصی به وب‌سایت‌های مختلفی سر می‌زند و اگر با لینک‌سازی اسپم روبرو شود، ممکن است وب‌سایت را جریمه کند. در برخی از منابع ذکر شده است که در صورت جریمه‌ی وب‌سایت‌ها در سرچ کنسول این مورد را به صاحب وب‌سایت گزارش می‌دهد ولی باید گفت که این مورد کاملا اشتباه است و هرگز در صورت جریمه وب‌سایت شما، در سرچ کنسول‌تان این مورد ذکر نخواهد شد و ممکن است شما هرگز به جایگاه قبلی خود باز نگردید!

گوگل، قبل از الگوریتم پنگوئن

معرفی الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) | گوگل، قبل از الگوریتم پنگوئن

قبل از شکل‌گیری الگوریتم پنگوئن به دنیای گوگل، چیزی که در سایت‌ها در مورد لینک‌ها بررسی می‌شد تعداد لینک‌سازی بود. به‌این صورت که هر چقدر لینک‌های شما بیشتر بود از جایگاه بهتری برخوردار بودید. این موضوع بدون در نظرگیری محتوای وب‌سایت و یا حتی کیفیت لینک‌سازی‌ها بود و باعث آزار کاربر می‌شد.

وظیفه‌ی اصلی الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن برای مبارزه با سئو کلاه سیاه بود، در سال‌های قبلی که الگوریتم پاندای گوگل برای بهبود کیفیت محتوای وب‌سایت معرفی شد به‌خوبی نتوانست تمام اسپم‌های موجود در سایت‌ها را بهبود ببخشد. به‌همین جهت گوگل متوجه وجود اسپم‌های دیگر وب‌سایت‌ها توسط صاحبین آن‌ها شد و الگوریتم پنگوئن را معرفی کرد.

بیشترین و مهم‌ترین کار الگوریتم پنگوئن، مبارزه با سئو کلاه سیاه بوده و بهبود کیفیت و پیاده‌سازی سئو کلاه سفید است. این موضوع باعث شد در سال‌های اولی که الگوریتم پنگوئن شروع به فعالیت کند بسیاری از وب‌سایت‌ها را به قعر نتایج گوگل هدایت کند و بسیاری از آن‌ها دیگر نتوانستند به موضع قبلی خود باز‌گردند.

در روزهای اول الگوریتم پنگوئن به لینک‌سازی‌های داخلی‌وب‌سایت توجه داشت و توجهی به لینک‌های خروجی وب‌سایت نداشت. چندی نگذشت که توجه آن را جلب نمود و بر هرگونه لینک‌سازی سایت حساس شد.

فعالیت دیگر الگوریتم پنگوئن

معرفی الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) | فعالیت دیگر الگوریتم پنگوئن

هدف اصلی پنگوئن بررسی لینک‌سازی صحیح وب‌سایت‌ها می‌باشد ولی وظیفه‌ی جانبی او مبارزه با تکرار کلمات کلیدی بیش از حد در وب‌سایت‌ها نیز می‌باشد. در گذشته، این موضوع بسیار مهم بوده است که وب‌سایت‌ها از تعداد تکرار کلمات کلیدی در صفحه‌ی وب‌سایت خود جایگاه می‌گرفتند؛ اما در سال‌های اخیر، موضوع کاملا متفاوت شده است و مفهوم محتوا بسیار ارزشمند‌تر از قبل نمایان است. این موضوع در گذشته به‌قدری افزایش پیدا کرده بود که محتواها، دیگر کیفیت خود و مفهوم اصلی خود را از دست داده بودند و همین امر سبب شد تا گوگل به‌فکر راه چاره باشد.

به‌روز‌رسانی‌های دیگر الگوریتم پنگوئن

زمانی که الگوریتم پنگوئن شروع به فعالیت خود کرد، حدود 3 درصد از نتایج را تغییر داد. اما در سال 2013 که این الگوریتم، آپدیت جدید خود را ارائه کرد و بهبود بیشتری یافت، نتایج گوگل 2.3 درصد دیگر تغییر شکل دادند. الگوریتم پنگوئن در سال‌های اخیر، تغییرات بسیار زیادی داشته است که بسیاری از این تغییرات هنوز مطرح نشده‌اند. تا به‌حال الگوریتم پنگوئن 7 تغییر داشته که آخرین ورژن آن penguin 4.0 بوده است که در سپتامبر 2016 مطرح شد. در ادامه به آپدیت‌های مختلف این الگوریتم می‌پردازیم:

1- نسخه 1.26 - مارس 2012 (اولین معرفی الگوریتم پنگوئن)

در این به‌روز‌رسانی که الگوریتم پنگوئن شروع به فعالیت نمود، فعالیت او فقط بررسی لینک‌های اسپم وب‌سایت‌ها بود. برخی از وب‌سایت‌ها در این دوره جریمه شدند و وب‌سایت‌هایی که بلافاصله شروع به پاک سازی لینک‌های اسپم خود کردن مورد عفو و بخشش قرار گرفتند.

2- نسخه 1.2 - اکتبر 2012

این به‌روز‌رسانی سبب شد تا الگوریتم پنگوئن به همه‌ی زبان‌های دنیا مسلط شده و در همه‌ی وب‌سایت‌ها سرک بکشد. تا پیش از این نسخه، الگوریتم پنگوئن فقط با وب‌سایت‌های زبان انگلیسی برخورد داشت.

3- نسخه 2 - مه 2013

در نسخه‌های قبلی الگوریتم پنگوئن به محتواهای وب‌سایت اهمیت می‌داد؛ اما این تغییر، در هسته‌ی اصلی آن شکل گرفت و نتایج وب‌سایت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. در همین پیرامون 2.3 درصد از نتایج گوگل تغییر کرد که آمار بسیار قابل‌توجهیست.

4- نسخه 2.1 - اکتبر 2013

این نسخه برای بهبود بخشی در ورژن قبلی الگوریتم پنگوئن بود که همین به‌روز‌رسانی سبب شد تا 1 درصد دیگر از وب‌سایت‌ها شرایط مختلفی را تجربه کنند.

5- نسخه 3.0 - اکتبر 2014

گوگل، وب‌سایت‌هایی که به‌دنبال جبران اشتباهات خود بودند را به جایگاه قبل بازگرداند و بسیاری از وب‌سایت‌های دیگر را که با این بازده زمانی هنوز هم در سئو کلاه سیاه خود مانده بودند را به قعر نتایج سوق داد. این ضربه آخری بود که در طول این مدت الگوریتم پنگوئن به وب‌سایت‌ها زد. برای شناخت فعالیت‌های کلاه سیاه در وب‌سایت، روی لینک مربوط به آن کلیک نمایید.

6- نسخه 4.0 - سپتامبر 2016 (آخرین نسخه معرفی شده الگوریتم پنگوئن)

معرفی الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) | آخرین نسخه معرفی شده الگوریتم پنگوئن 2016

2 سال از زمانی که آخرین به‌روز‌رسانی شکل داده شده بود گذشته بود که گوگل از آخرین ورژن الگوریتم پنگوئن رونمایی کرد. در این تغییر، الگوریتم پنگوئن کاملا به الگوریتم پول به‌هم دیگر متصل شده بودند. این تغییرات به بی اثر شدن لینک‌های کم اعتبار کفایت کرد و تا جای ممکن وب‌سایت‌ها را مجازات نخواهد کرد.

چگونه به رتبه یک بازگردیم؟

بسیاری از سایت‌ها حتی بعد از پاکسازی وب‌سایت خود از لینک‌های افراطی و اسپم‌ها، هرگز به جایگاه قبلی خود باز نگشتند. این امر می‌تواند به‌علت بسیاری دیگر از موارد باشد.

  • ترافیک وب‌سایت کلا نامعتبر بوده است.
  • زمانی که لینک‌های اسبق حذف شدند، جایگزین طبیعی برای آنان شکل نگرفته است.
  • لینک‌های اسپم به‌صورت کامل حذف نشده‌اند.
  • مشکل به‌طور کلی از جای دیگر است.

گوگل در آینده

باتوجه به روند گوگل، بعید نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور کاملا ارزش بک‌لینک برداشته شود و یا ارزش آن به حداقل برسد. همان‌طور که در سال‌های اخیر با این مسئله مواجه بودیم که وب‌سایت‌ها با کیفیت معمولی یا خیلی پایین ولی با سرمایه‌ای قابل‌توجه می‌توانستند رتبه‌های خوبی به‌دست بیاورند. اما امروزه و حتی در آینده‌ای نزدیک تمام بار پیشرفت بر روی کیفیت خواهد رفت و تولید محتوای با ارزش، حرف اول را خواهد زد.

توصیه‌ای از جانب من، عضو کوچکی از سئو!

با توجه به تمامی موارد گفته شده و نکات کلیدی، گوگل کاملا و مطلقا به‌سمت رضایت کاربر پیش می‌رود و هرگونه نارضایتی را از سمت مخاطب خود پیگیری کرده و مسبب آن را جریمه می‌کند. این جرایم به‌هیچ عنوان راحت بخشوده نمی‌شود ممکن است دست‌رنج سال‌ها فعالیت خود را با یک سهل‌انگاری از دست بدهید. بنابراین از همین ابتدا به‌فکر تولید محتوای با کیفیت برای وب‌سایت خود باشید؛ چراکه ماندگارترین و معتبرترین محتوا، محتوای غنی است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت