خانهوبلاگافزایش فروشSEM چیست؟ SEO یا SEM کدام بهتر است؟
SEM چیست؟ SEO یا SEM کدام بهتر است؟

SEM چیست؟ SEO یا SEM کدام بهتر است؟

تفاوت اصلی بین SEO و SEM این است که بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) بر بهینه سازی وب سایت به منظور دریافت ترافیک از نتایج جستجوی ارگانیک متمرکز است...

تفاوت اصلی بین SEO و SEM این است که بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) بر بهینه سازی وب سایت به منظور دریافت ترافیک از نتایج جستجوی ارگانیک متمرکز است. از طرفی، هدف بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) دریافت ترافیک و ورودی هم از جستجوی ارگانیک و هم پولی است.

تفاوت سئو و sem چیست

به بیان دیگر می توان گفت که :

نتایج جستجوی گوگل به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. نتایج جستجوی پولی
  2. نتایج جستجوی ارگانیک

هدف سئو رتبه بندی وب سایت ما در نتایج جستجوی ارگانیک است.

سئو جایی است که شما 100٪ روی رتبه بندی در نتایج ارگانیک تمرکز می کنید. اما SEM زمانی است که از SEO و PPC (تبلیغات کلیکی که مخفف Pay for click است) برای دریافت ترافیک از موتورهای جستجو استفاده می کنید.


"برای آشنایی بیشتر با سئو می توانید مقاله سئو چیست را مطالعه فرمایید"


با این تفاسیر می توان گفت که SEM در رده بالاتر قرار دارد و SEO را در یک دست خود و PPC را دردست دیگر دارد. که از هردو برای رسیدن به ورودی و در نهایت درآمد بیشتر استفاده میکند.

با این توضیحات، وقت آن است به برخی از تفاوت های اصلی بین SEM و SEO بپردازیم.

ویژگی های اصلی SEO و SEM

مروری بر SEO

SEO عمل بهینه سازی مداوم یک وب سایت به منظور رتبه بندی در صفحات نتایج موتورهای جستجوی ارگانیک و بدون پرداخت SERP است. گوگل از بیش از 200 فاکتور برای رتبه بندی در الگوریتم خود استفاده می کند.

مبانی سئو را می تواند به چهار زیرمجموعه اصلی تقسیم کرد:

  • On-page SEO (سئو داخلی)
  • Off-page SEO (سئو خارجی)
  • SEO Technical (سئو فنی)
  • سیگنال های تعامل کاربر

سئو داخلی یا On-page SEO

زمانی است که شما وب سایت خود را بر اساس کلمات کلیدی که مشتری هدف شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو سرچ می کند، بهینه می کنید. به عنوان مثال، یکی از بهترین روش های سئو داخلی این است که کلمه کلیدی اصلی خود را در تگ عنوان، توضیحات متا و URL صفحه وب قرار دهید.

برای آشنایی با اصول و مبانی سئو از این مقاله دیدن فرمایید.

سئو خارجی یا Off-page SEO

سئو خارجی به معنای دریافت سیگنال های اعتماد و اعتبار از سایر وب سایت ها است. این عمدتا شامل ایجاد بک لینک های با کیفیت بالا به سایت شما است. اما گوگل ممکن است از سیگنال های خارج از صفحه دیگری نیز برای افزایش اعتبار سایت شما استفاده کند، مانند اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی و...

سئو فنی یا SEO Technical

زمانی است که مطمئن می شوید گوگل و سایر موتورهای جستجو می توانند تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کنند (Crawl) و فهرست کنند. سئوی فنی همچنین شامل مواردی مانند: اطمینان از بالا آمدن سریع صفحات شما می شود.

سیگنال های تعامل کاربر: نحوه تعامل کاربران با سایت شما به گوگل کمک می کند تا بفهمد آیا صفحه شما برای جستجوی دیگران مناسب است یا خیر. به عنوان مثال، اگر صفحه شما دارای نرخ پرش بالایی باشد، این می تواند نشانه آن باشد که صفحه شما به کسی پاسخ مناسب نمی دهد و کاربر را برای رسیدن به هدف جستجو همراهی نکرده است. و اگر گوگل صفحه شما را برای آن کلمه کلیدی مناسب نمی داند، می تواند رتبه شما را از صفحه اول خارج کند یا  کمی پایین بیاورد.

مروری بر SEM

seo و sem چیست؟

به یاد داشته باشید: SEM در سطح بالا قرار گرفته است که شامل سئو می شود. بنابراین هر چیزی که در بالا برای سئو توضیح دادم در مورد SEM نیز صدق می کند. اما علاوه بر سئو، SEM شامل PPC نیز می شود. و PPC خودش موضوعی است که دارای مجموعه ای از ویژگی ها، بهترین شیوه ها (Best Practices) و موارد دیگر است.

زمانی که از PPC صحبت می کنیم باید این موضوع یادمان باشد که رقبای ما هم میتوانند با پرداخت پول بیشتر در رتبه های بالاتری در تبلیغات گوگل قرار بگیرند. پس به قول معروف "هرچی بیشتر پول بدی، همونقدر آش میخوری". و زمانی که شخصی روی تبلیغ شما کلیک می کند، شما هر مبلغی را که پیشنهاد داده بودید را پرداخت می کنید. مبلغی که وقتی شخصی روی تبلیغ شما کلیک می کند پرداخت می کنید به عنوان هزینه به ازای کلیک یا همان CPC شناخته می شود.

امتیاز کیفیت (Score Quality): امتیاز کیفیت یک معیار بسیار مهم تبلیغات گوگل است. این اساسا روشی است که گوگل برای تشخیص اینکه آیا تبلیغ شما با هر چیزی که دیگران در جستجوی آن هستند مطابقت دارد یا خیر. گوگل امتیاز کیفیت را بر اساس ترکیبی از نرخ کلیک، کیفیت صفحه فرود (Landing Page) شما و امتیاز کلی کیفیت حساب Ad Google شما محاسبه می کند. و اگر تبلیغ شما دارای امتیاز کیفیت بالایی باشد، با هر کلیک تخفیف دریافت خواهید کرد.

SEO یا SEM چقدر هزینه دارند

بسیاری از مردم به دلیل "ترافیک رایگان" به سمت سئو جذب می شوند. بله، وقتی شخصی روی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کلیک می کند، پولی پرداخت نمی کنید. اما اشتباه نکنید؛ سئو رایگان نیست. برای رسیدن به رتبه ی یک نتایج گوگل نیاز است تا فکر کنید، زمان بگذارید و هزینه کنید.

تصور کنید، برای اینکه یک صفحه یا پست ما بالا بیاید باید کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم، اگر بخواهیم این کار را در سطح حرفه ای و گسترده انجام دهیم به ابزارهای پولی نیاز داریم. بعد از آن باید وقت بگذاریم و یک مطلب تمیز و حرفه ای بنویسیم. حالا وقت اضافه کردن طرحهای گرافیکی است و برای آن باید به سراغ یک گرافیست برویم تا طرح های منحصر به فرد خودمون رو داشته باشیم. اینها آشکارترین هزینه هایی هستند که باید در مسیر رسیدن به رتبه یک گوگل انجام دهیم. با همه اینها هیچ تضمینی وجود ندارد که رتبه یک شوید.

حالا مقایسه کنید با SEM که هزینه را تمام و کمال پرداخت می کنید و 100 %مطمئن هستید که صفحه شما در میان نتایج بالای گوگل خواهد بود و طبیعتا بازخوردهایی خواهید داشت. اما بلافاصله بعد از تمام شدن بودجه مدنظر، ورودیها نیز صفر خواهد شد.

با یک حساب و کتاب ساده، به این نتیجه میرسیم که PPC برای کوتاه مدت انتخاب مناسبی است و SEO برای این است که جایگاه برند خود را در بین رقبا تثبیت کنید.

SEO یا PPC روی کدام تمرکز کنیم؟

در ادامه مطلب به بررسی شرایط مختلفی که بهتر است از بین SEO و PPC یکی یا هردو را انتخاب کنیم میپردازیم.

تمرکز بر روی SEO

شما بودجه بسیار محدودی دارید: اگر یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک با بودجه بازاریابی ناچیز هستید، بهتر است روی سئو تمرکز کنید. ممکن است ماه ها یا سال ها نرخ بازگشت سرمایه را در بودجه سئوی خود مشاهده نکنید. اما هنوز هم منطقی تر از صرف بودجه در تبلیغات PPC است که ممکن است فقط برای یک هفته ثمربخش باشد.

می توانید برای کلمات کلیدی آموزشی رتبه بگیرید کلمات کلیدی آموزشی عباراتی هستند که از "چطور، چگونه" و دیگر کلمات پرسشی استفاده می شود، برخوردار است. با توجه به حجم جستجوی زیادی که دارند، اگر احساس میکنید میتوانید محتوای شگفت انگیزی را در مورد موضوعاتی که کاربران در گوگل جستجو میکنند بنویسید، سئو بهترین گزینه برای شماست.

می توانید صبر کنید سئو و بازاریابی محتوا برای شروع به کار نیاز به زمان دارد. بنابراین اگر می توانید 6 تا 12 ماه منتظر بمانید تا ترافیک قانونی از جستجوی گوگل شروع شود، به SEO بروید.

در لینک سازی خوب هستید ایجاد محتوای با کیفیت بالا بخش مهمی از رتبه بندی در گوگل است. اما کافی نیست. اگر در مورد رتبه بندی جدی هستید، باید از چند استراتژی مختلف لینک سازی استفاده کنید تا سایر سایت ها به شما لینک دهند.

تمرکز بر روی PPC

یکی از چیزهای خوب در مورد تبلیغات PPC این است که می توانید بودجه دقیقی تعیین کنید. به این ترتیب، غیرممکن است که بیش از آنچه برنامه ریزی کرده اید خرج کنید.

نکته مهم، اگر ندانید چه کاری انجام می دهید، به راحتی می توانید آن بودجه را نابود کنید.

این بدان معناست که شما به یک بودجه منظم ماهانه نیاز دارید که بتوانید با آن بازی کنید تا بفهمید چه ترکیبی از هدف گذاری کلمات کلیدی، کپی تبلیغات، صفحات فرود و پیشنهادات برای شما بهترین نتیجه را دارد.

می توانید یک حساب Adwords را مدیریت کنید، در ظاهر، PPC بسیار ساده به نظر می رسد. اما در عمل، مدیریت یک حساب Ads Google شوخی نیست. شما باید هدف گذاری کلمات کلیدی، تبلیغات، امتیاز کیفیت، ROI ،نرخ تبدیل و... را در نظر بگیرید و همه این داده ها را پردازش کنید تا در مورد نحوه استفاده حداکثری از تبلیغات خود تصمیم بگیرید.

توانایی راه اندازی و آزمایش صفحات لندینگ را دارید، یکی از اولین چیز هایی که در مورد PPC خواهید آموخت این است که برای هر تبلیغ به صفحات فرود هدفمند نیاز دارید. بنابراین برای استفاده حداکثری از PPC، به راهی برای راه اندازی سریع تعداد زیادی صفحات وب مختلف نیاز دارید.

تمرکز بر روی هر دو (SEM)

از آنجایی که هردو این کارها نیاز به متخصص و صرف کردن زمان دارند، باید بگم اگر کسب و کار نسبتا بزرگی دارید و میتوانید برای انجام SEO و PPC از اشخاص با تجربه استفاده کنید؛ در اینصورت شرایط استفاده از دو وجه SEM فراهم است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
محسن صالحی

درود، محسن هستم و وظیفه بهینه سازی موتور جستجو گوگل یا به قول حرفه‌ای های جمع، SEO بر عهده من و همکارانم است. تجربه‌ای نه چندان زیاد در توسعه سمت Front سایت و دستی هم بر قلم دارم. تلاش من بر به‌روز بودن اطلاعتم تو این حوزه پر رقابت هست.

دیدگاه شما

ثبت