مبانی سئو

مبانی سئو

در این مطلب قصد داریم کاملا واضح از هدف و اصول و مبانی سئو برای افراد تازه کار یا آنهایی که تنها فقط اسم سئو را شنیده‌اند بگوییم.

سئو سایت

اگه صاحب کسب و کاری هستید یا در دنیای دیجیتال مارکتینگ دستی بر آتش دارید، حتما تا حالا یک کلمه سه حرفی، خیلی به گوشتان خورده. SEO، مفهومی که تا قبل از تحقیق کردن در موردش خیلی‌ها فکر میکنند چیز عجیب غریب و سختی باشد. اما دقیقا زمانی که با اساس و بنیان آن آشنا میشوند، متوجه اهمیت فوق‌العاده در موفقیت کسب و کار در عین سادگی میشوند. طبق آمار 57 درصد ورودی سایت‌ها از طریق گوگل انجام می شود؛ یعنی بالاتر از نصف. رقم بدی نیست!

با این اوصاف به نظر شما سئو ارزش سرمایه گذاری ندارد؟

بنظر من که اگر بتوانیم این ورودی ها را دریافت کنیم و در ادامش چیزی که دنبالش هستند رو تحویل کاربر بدهیم در نهایت به چیزی که میخواستیم میرسیم، یعنی تبدیل مشتریان و بازدیدکنندگان بالقوه به خریداران بالفعل. آیا بازاریابی دیجیتال چیزی غیر از این است؟

اصول سئو

گفتیم که اکثریت ورودی وب سایت ها از طریق گوگل شکل بگیرد و همین موضوع کافیه تا سطح اهمیت این کار رو متوجه بشویم.

بگذارید یک مثال بزنم، تصور کنید که شما صاحب یک شرکتی هستید که خدمات تور مسافرتی ارائه میده و توی سایت شما کلی تور با قیمت فوق العاده وجود دارد. حالا چجوری میخواهید این شرایط عالی رو به مردم نشون بدید و ترغیبشون کنید تا پولشون رو برای تور شما خرج کنند؟

آفرین یک روش صفحه اینستاگرام قوی است. شما از اینستاگرام، بازدیدکنندگان خودتون رو به سایت هدایت می کنید تا کار خرید بلیط رو انجام بدهند. پس این یک راه برای نمایش خدمات و هدایت به سایت جهت خرید است.

ولی راه بعدی چی هست؟

خودتون رو بگذارید جای مشتری، اگه دنبال یک تور مثلا قشم باشید از کجا پیدا میکنید؟

اولین انتخاب قبل یا بعد از اینستاگرام، گوگل هست.

حالا چه چیزی سرچ میکنید تا به هدفی که میخواهید برسید؟

اگر من باشم سرچ میکنم "بهترین تور قشم"، یا "تور قشم اقتصادی" یا ارزان یا هر فاکتور دیگه ای که دنبالش هستید.

بنظرتون سایت شما در مقابل این همه شرکتی که با شما رقیب هستند و همین خدمات رو ارائه میدن چجوری میتونه رقابت بکنه وقتی یک نفر این کلمات رو سرچ میکنه و روی اولین یا نهایت دومی سایتی که گوگل نشون میده کارشو انجام میده؟ حتی اگر واقعا اون سایت ها خدمات و امکاناتشون از شما ضعیف تر باشه؛ مادامی که سئو خوبی داشته باشند هرکسی دنبال تور قشم باشد اون سایت رو پیدا میکند و خرید میکند. همین اهمیت سئو برای یه کسب و کاری که هنوز برند نشده و باید با رقیبانش برای جذب مشتری بجنگد را نشان میدهد.

سئو به معنی بهینه سازی موتور جستجو گوگل است

SEO یا SEM ؟

شاید پیش خودتون فکر کنید که، ما میخواهیم رتبه یک شویم، سر کیسه را شل میکنیم و به گوگل پول میدهیم تا تبلیغ‌مون کند و بگذارتمون لینک اول. درسته این روش خیلی خوبه ولی آیا برای همیشه جواب میدهد؟

به این نکته توجه کنید که هرکسی که وارد سایت میشود صددرصد مشتری نیست و قرار نیست تضمینی به شما پول بدهد. نکته دوم اینکه مگه چقدر سرمایه وجود دارد که بخواهیم به دلار هزینه کنیم تا به رتبه یک برسیم. درحالی که میتونیم با سرمایه گذاری چند ماهه و به شکل استاندارد و تمیز به رتبه‌های بالا برسیم و توپ تکونمون ندهد. این روش با اینکه زمان بره ولی با ادامه دادن و رعایت اصول تا مدت ها مارو در بالا نگه میدارد و برعکس تبلیغات گوگل یکدفعه ولمون نمیکند به امان خدا. برای آشنایی دقیق با تفاوت SEO و SEM میتوانید از این مقاله استفاده کنید.

معرفی صفحات سایت به گوگل

حالا برویم سراغ اصل مطلب، اصلا چجوری خودمون رو به گوگل نشون بدهیم؟

وقتی سایت ما به تازگی روی کار آمده چون از جایی لینک نگرفته یا به اصطلاح بک لینک نداره، گوگل باید زمان بیشتری رو صرف پیدا کردن صفحات ما بکنه تا مطالب مارو بخونه و بهشون رتبه بده. کاری که باید انجام بدهیم اینه که صفحاتی که برای ما ارزشمند هستند و دوس داریم به کاربر نشونشون بدیم باید در یک فایل به اسم سایت مپ قرارشون بدهیم. بعد این فایل رو باید تو پنل کاربریمون توی سرچ کنسول که یکی از ابزارهای خود گوگل هست و مخصوص همین کارهای مربوط به سئو هست معرفی کنیم. این اولین مرحله ما بود.

با این کار ما وارد یک جنگ نفس گیر برای رسیدن به رتبه های بالا شده‌ایم. حالا وقت اینه که ببینیم با چه اقداماتی میتوانیم به هدفمون برسیم. اینجاست که سئو وارد کار میشود.

آماده سازی مسیر موفقیت

برای یک استارت قوی یک سری فاکتورهایی نیاز هست تا کمک بکند با سرعت بهتری این مسیر را طی کنیم: اول از همه داشتن یه دامنه با اسم مناسب هست. حالا منظورم از اسم مناسب چیه ؟ دامنه خوب باید کوتاه، گیرا و البته تدایی کننده کسب و کار شما باشه. نمونه ‌های خوب زیادی تو دنیای واقعی هست ولی برای مثال به دیجی کالا توجه کنید. شاید اگه خلاقیت و علم کافی رو در زمان انتخاب نام دامنه نداشتند، ممکن بشه " خرید انلاین وسایل دات کام" ولی واقعا نیازی نیست حتما تمام کلمه کلیدی که بیزینسمون بر پایه اون شکل گرفته توی دامنه باشه بلکه مهم استفاده هوشمندانه و خلاقانه است.

TLD یا همون حروفی که بعد از نام دامنه میاد مثل دات کام طبق منابع معتبر تاثیر تعیین کننده ای برروی رتبه بندی سایت نداره ولی بهتره به شکل درست استفاده بشه، مثلا دات کام یک TLD معتبره یا در ایران از دات آی آر استفاده میشه یا برای موسسه ها میشه از دات او آر جی استفاده کرد.

بعد از انتخاب نام دامنه باید ببینیم که سایت ما روی چه بستری باید ساخته بشه. ممکنه خیلی ها نتوانند سایت خودشان رو به کمک برنامه نویس از ب بسم الله با HTML , CSS درست بکنن و براشون راحت تره تا از سیستم های مدیریت محتوایی که مسئولیت نگهداری سایت رو دارند استفاده کنند. مثل وردپرس که حسابی توی ایران و جهان محبوب هست. وارد جزییات ساخت سایت نمیشیم که خودش یه مبحث تخصصی و گسترده است ولی بعد از این مرحله باید میزبانی سایت خودمون رو به یک هاست معتبر بدهیم تا خیالمان از بابت امنیت، سرعت و البته پشتیبانی راحت باشه. شرکت موفق طراحی سایت در ایران زیاد هست که این خدمات رو ارائه میدهند و به لطف همین سئو میتوانیند از گوگل بهترینشان را پیدا کنید.

https://www.google.com/search?q=seo&tbm=isch&ved=2ahUKEwjO37Gp8-n6AhXMlScCHTF7ClQQ2-cCegQIABAA&oq=seo&gs_lcp=CgNpbWcQAzIFCAAQgAQyBwgAEIAEEBgyBwgAEIAEEBgyBwgAEIAEEBgyBwgAEIAEEBgyBwgAEIAEEBgyBwgAEIAEEBgyBwgAEIAEEBgyBwgAEIAEEBgyBwgAEIAEEBhQyQhY3wlgrQpoAHAAeACAAdsCiAHbApIBAzMtMZgBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nwAEB&sclient=img&ei=VqxOY87cJMyrnsEPsfapoAU&bih=955&biw=1920&client=firefox-b-d

تجربه ای خوب برای کاربر بسازید

یک موضوعی که در چند سال اخیر گوگل و باتجربه های سئو روی اون مانور میدهند و خیلی حساسیت بالایی نشان میدهند این است که باید هدف ما با هدف کاربر یکی باشه، یعنی وقتی صفحه ما با کلمه خرید تور داره سئو میشه باید حتما داخلش اطلاعات مناسب تور های مختلف و در نهایت شرایط  خرید آیتمی که برای مشتری جذاب بود وجود داشته باشد. اگر کاربر به هوای خرید تور وارد یک بلاگ پست ساده شود و از بین هزار کلمه بخواهد دنبال لینک صفحه مد نظرش باشد اصلا نتیجه مناسبی ندارد. خلاصه این موضوع انقدری برجسته شده است که خیلیا معتقدن SEO به معنی بهینه سازی موتور جستجو نیست، بلکه به معنی بهینه سازی تجربه جستجوی کاربر است. اگر این فاکتور را رعایت نکنید کلاهتون پسِ معرکست.

حالا بعد از این حرفهای من حتما سوالی که برایتان پیش آمده این است که ما چجوری تجربه کاربر رو بهینه کنیم؟ کاغذ و قلمتون رو حاضر کنید که چند تا مورد مهم هست که همیشه باید رعایت کنید:

استفاده از SSL

قرار نیست تو این آموزش وارد بحثای فنی شویم ولی در همین حد بدونید که این پروتوکل وب اطلاعات رو بصورت رمز نگاری شده به سرور میفرسته و میتونه تا حد خوبی جلوی لو رفتن اطلاعات مارا بگیرد. برای اینکه بفهمیم یک سایت SSL دارد باید به اول آدرس سایت یا همون URL نگاه کنیم اگه HTTPS بود یعنی همه چیز در امن و امانه. البته یک آیکون قفل بسته شده هم اون کنار هست که نشون دهنده همین قضیه‌س.

طراحی چشم نواز

شاید بگید چرا نگفتم طراحی زیبا، چون دلیل دارد دلیلش هم این است که طراحی نباید خیلی شلوغ و هرکی به هرکی باشد. اصل قضیه این است که ما کاربر را به راحتی به چیزی که میخواهد برسانیم تا تجربه خوبی از مرور سایتمون داشته باشد و مشتری ثابتمون شود. دقت کنید حتی اگر ما خدمتی که کاربر میخواهد را داشته باشیم، مادامی که نتواند آن را راحت پیدا کند طراحی رابط کاربری به هیچ دردی نمیخورد. این نکته رو بچه های UI/UX دیزاینر خواهشا رعایت کنن. باتشکر

ریسپانسیو باشه

ریسپانسیو یعنی سایت شما، هم توی گوشی هم توی تبلت هم توی لپتاپ هم توی تلویزیون هم توی اسکوربورد استادیوم آزادی طوری نمایش داده شود که اجزای آن بهم نریزد و زشت نشود. حالا برای حل این مشکل خود فرانت اند دولوپرا بهتر از همه میدونند چیکار کنند. بهتره خیلی درگیرش نشویم

فونت مناسب

انقدر این فونت از اهمیت بالایی برخورداره که میتونست داخل یکی از دوتا گزینه بالایی باشه ولی جداش کردم که حسابی حواستون بهش باشه. فونت خوب از واجباته، هم ظاهرش هم اندازش تو نمایشگرهای مختلف.

حذف پاپ‌ آپ های مزاحم

تصور کنید با عجله دنبال یک چیز مهم میگردید و سایتهای مختلف رو زیر و رو میکنید که ناگهان میرسی به سایت، تا میای ببینی چی توش نوشته یدفعه یک پاپ آپ باز میشه و تبلیغ عرق خارشتر نشان میدهد در حالی که هیچ ربطی به چیزی که دنبالش بودی ندارد.

سرعت

سرعت بالا آمدن یا لود شدن سایت. تصور کنید یک چیزی سرچ کردید و گوگل مثل همیشه چند تا گزینه اورده، شما هم سه چهارتای اول را همزمان توی تب های جدید باز میکنید. منطقا اولین سایت که زودتر باز شود را بررسی میکنید دیگه. این همون رقابته که گفتم سایتی که زودتر باز شود محصول خودش را میفروشد به همین راحتی.

ساختار منطقی و هدفمند

قبل از شروع کردن به ساخت سایت و نوشتن مطالب توی صفحاتش باید یک ساختار کلی از اینکه صفحه ها به چه صورت و با چه منطقی در جاهای مختلف قرار بگیرند درست کنید.

سایت دیجیکالا رو در نظر بگیرید، اگه قسمت ناوبری سایتش که اون بالا زیر لوگو هست رو ببینید قشنگ متوجه داستان میشوید. مخصوصا اون قسمت دسته بندی کالا که به صورت درختی ریز شده رفته پایین. اول دسته بندی های کلی مثل کالای دیجیتال و پوشاک و لوازم تحریر و… و زیر انها دوباره تا جایی که امکان داشته دسته بندی کردند. این کار کمک میکنه کاربر بتواند سریع و راحت برود سراغ چیزی که میخواهد.

ساختار URL

این مورد آخر میخواهد که ساختار URL شکل خوبی داشته باشد حالا چجوری میتواند خوب و کاربر پسند باشد؟ اینجوری yourwebsite.com/seo-basics

این بهترین روش برای آدرس دهی صفحات سایته چون کاربر قشنک میفهمد چه مسیری طی شده و کجا است.

در کل شاید اینطور به نظر بیاید که اصول سئو بسیار زیاد و سخت می باشند، اما اگر توسط افراد با تجربه انجام شود آنقدر هم طاقت فرسا نیستند و صرفا استانداردهایی هستند که باید رعایت شوند. شرکت پایدار سامانه با سالها تجربه در حوزه سئو آماده ارائه خدمات حرفه‌ای سئو به شما عزیزان می باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
محسن صالحی

درود، محسن هستم و وظیفه بهینه سازی موتور جستجو گوگل یا به قول حرفه‌ای های جمع، SEO بر عهده من و همکارانم است. تجربه‌ای نه چندان زیاد در توسعه سمت Front سایت و دستی هم بر قلم دارم. تلاش من بر به‌روز بودن اطلاعتم تو این حوزه پر رقابت هست.

دیدگاه شما

ثبت