ASP.NET Core چیست؟

ASP.NET Core چیست؟

مایکروسافت قدمت زیادی در توسعه فریم ورک های طراحی سایت و وب اپلیکیشن ها دارد، نزدیک به 20 سال است که بر روی توسعه ASP.NET فعالیت میکند

مایکروسافت قدمت زیادی در توسعه فریم ورک های طراحی سایت و وب اپلیکیشن ها دارد، نزدیک به 20 سال است که بر روی توسعه ASP.NET فعالیت میکند و پیش از آن نیز با وجود ASP می توان پی برد که می توان بر روی این تکتولوژی و پلتفرم قدرتمند مایکروسافت تکیه کرد و توسعه نرم افزار های خود را به کمک این ابزار و فریم ورک پر آوازه پیش برد.

آشنایی با فریم ورک

اگر نمی دانید که فریم ورک چیست پیشنهاد میکنم قبل از شروع مقاله آشنایی با فریم ورک را مطالعه بفرمایید، همچنین پیش از ادامه در مورد وب فریم ورک ها نیز می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمائید کسب نمائید تا در ادامه معرفی ASP.NET Core برای شما شفاف تر باشد و بتوانید مفاهیم را درک کنید.

آشنایی با ASP.NET

قبل از شروع کار دات نت کور همانطور که در مقدمه به ایت موضوع اشاره شد مایکروسافت فریم ورک اختصاصی خود در خوزه طراحی سایت و اپلیکیشن های تحت وب را با ASP.NET جلو می برد. یک فریم ورک تخصصی در حوزه وب که جهت برنامه نویسی و انجام امور مربوط به حضور در وب را برای طراحان و توسعه دهندگان فراهم میکند، مقاله ASP.NET چیست به شما کمک میکند پیش از آشنایی به نسخه جدید ASP.NET اطلاعاتی در مورد نسخه پیشین این فریم ورک به دست بیاورید.

آشنایی با .NET Core

چاچوب اصلی توسعه نرم افزار نرم افزار با نام .NET Core ک بصورت متن باز توسعه داده می شود هسته اصلی و مرکزی تمامی زبان های برنامه نویسی و کیت برنامه نویسی کمکی و یک پارچه مایکروسافت است که شامل بیش از 20 زبان برنامه نویسی همه طبق استاندارد هایی هماهنگ و مدرن در کنار هم جمع شده اند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فریم ورک .NET Core اطلاعات فنی تر و جزئیات بیشتری را می توانید در مقاله مربوطه مطالعه بفرمایید که به شما پیشنهاد می شود.

معرفی ASP.NET Core

ASP.NET Core فریم ورک توسعه نرم افزار است که برای ساخت و طراحی سایت و سامانه های تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد، اگر در سایت خود مایکروسافت در مورد فریم ورک ASP.NET Core مطالبی بخوانید متوجه می شودید که هدف اصلی تولید آن افزایش کارایی این فریم ورک می باشد، تمامی اقدامات صورت گرفته خلاصه در بهبود عملکرد و انعطاف پذیری بالای این فریم ورک بیش از پیش می شود. فریم ورک ASP.NET امکانات بسیاری دارد که برنامه نویسان می توانند از تمامی امکانات توکار (Built-in) استفاده کنند و روند توسعه نرم افزار خود را هم سرعت ببخشند و هم با خیال آسوده از بهینه سازی های صورت گرفته استفاده کنند.

امکانات جدید ASP.NET Core

اینطور در نظر میگیریم که شما با ASP.NET و فریم ورک .NET آشنایی دارید، پس به تغییرات انجام شده و امکانات جدیدی این فریم ورک بسنده می کنیم، اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید چند مقاله ای که در ابتدای همین مقاله معرفی شده است را مطالعه بفرمایید و بعد به خواندن این مطالب ادامه دهید:

سرویس ها (Services)

در تمامی زبان های برنامه نویسی و فریم ورک ها از گرفتاری های اصلی برنامه نویس استفاده از IoC Container ها می باشد که عملیات بسیار سنگین و پیچیده ای دارد، اما در نسخه ASP.NET از یک IoC Container توکار پشتیبانی می شود که بدون نیاز به نصب هر پکیج و نرم افزار اضافه ای امکان تزریق وابستگی ها (dependency injection) به راحتی میسر شده است

میان افزار (Middleware)

استفاده از الگوی طراحی Pipeline که به خط لوله معروف است در مدیریت و دنبال کردن صفر تا صد روند اجرای یک درخواست و پاسخ دادن به آن توسط Middleware ها میسر می باشد که استفاده های بسیاری دارند و این نیز موجب خوشحالی توسعه دهندگان دات نتی می باشد

وب سرور اختصاصی (Kestrel)

کستلر (Kestrel ) یک وب سرور اختصاصی است که مخصوص اپلیکیشن های دات نت توسعه داده شده است و سرعت باور نکردنی ای در پردازش درخواست های اپلیکیشن ها دارد، در نسخه جدید ASP.NET Core بصورت پیش فرض از این وب سرور فوق سبک که وظایف خیلی تخصصی ای دارد و بهینه سازی فوق العاده ای در آن انجام شده است.

پیکربندی (Configuration)

مدل پیکربندی و مدیریت تنظیمات اپلیکیشن و وب سایت ها بصورت کامل تغییر کرده است و برنامه نویسان قادر به استفاده از مدل های مختلف و متنوعی هستند که دست توسعه دهندگان هم را بسیار باز می گذارد و امکان شخصی سازی زیادی به آن ها می دهد و از همه مهمتر بسیار بهینه شده است.

پشتیبانی از داکر (Docker)

داکر که این روز های بسیار محبوب شده است و استفاده از Container ها ار روز بیشتر می شود و رفته رفته جای سرور های سنتی را خواهند گرفت در فریم ورک جدید مایکروسافت به خوبی پشتیبانی می شود و به راحتی می توانید از تکنولوژی های روز با کیفیت مطلوبی استفاده کنید

تفاوت ASP.NET و ASP.NET Core

بازنویسی از صفر

شاید جالب باشد بدانید که به دلایل بسیاری اعم از استفاده از سبک تر کردن حجم کد ها، استفاده از معماری های جدید، بدست آوردن قابلیت چند سکویی و .. مهندسین دات نت تصمیم به باز نویسی از ابتدای این پروژه کردند، تکنولوژی ASP.NET Core و همچنین خود .NET Core با رویکرد جدیدی بصورت کاملا بهینه سازی شده و ماژولار از ابتدا نوشته شده است و هیچ خبری از بری ضعف ها و مشکلات نسخه پیشین نیست و فریم ورکی با بهبود عملکرد فوق العاده در اختار ماست.

متن باز (Open-Source)

شرکت مایکروسافت با معرفی ASP.NET Core تمامی استاندارد های قبلی اش را تغییر داد و تا پیش از این بصورت مخفی و خصوصی به توسعه فریم ورک هایش مشغول بود، اما تصمیم جدید آن ها بر این شد که توسعه این فریم ورک متن باز انجام شود و سورس کد آن بصورت عمومی منتشر شود. در مورد اینکه پروژه متن باز چیست بیشتر بدانید.

چند سکویی (Cross-Platform)

امکان اجرای اپلیکیشن ها وب سایت های نوشته شده با ASP.NET Core بر روی تمامی سیستم هامل ها اعم از Linux و Max میسر می باشد، پیش از ASP.NET Core فقط از سیستم عامل Windows پشتیبانی می شد و برای اجرا بر روی بستر ها لینوکس و مک نیاز به اقدامات عجیب و پیجیده ای بود، اما هم اکنون به راحتی پروژه ها قابلیت پابلیش و انتشار بر روی تمامی Operating System ها را دارا می باشند

انواع روش های توسعه در ASP.NET Core

شما پروژه های ASP.NET Core خود را می توانید به روش های مختلفی توسعه دهید که برخی کاربرد خاصی دارند مانند Web Api که جهت تولید وب سرویس ها و Api ها ایجاد شده اند و برخی دیگر نیز از نظر عملکردی مشابه هستند امکاناتی متفاوتی در اختیار شما قرار می دهند که بصورت لیست وار به آن ها اشاره می کنیم:

  • ASP.NET Core Razor Pages
  • ASP.NET Core MVC
  • Blazor
  • ASP.NET Core Web Api
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت