خانهوبلاگراه اندازی سایتطراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا چیست؟
طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا چیست؟

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا چیست؟

طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive) که همچنین به طراحی سایت واکنش‌گرا نیز معروف است به وب‌سایتی می‌گویند که طراحی آن به‌گونه‌ای باشد که در تمامی دیوایس‌ها (Device) و سایز‌های مختلف صفحه نمایش در حد قابل‌قبولی، سایت را به نمایش بگذارد تا کاربرِ بازدید‌کننده وب‌سایت بتواند از حداکثر امکانات موجود در سایت استفاده نماید.

طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive) که همچنین به طراحی سایت واکنش‌گرا نیز معروف است به وب‌سایتی می‌گویند که طراحی آن به‌گونه‌ای باشد که در تمامی دیوایس‌ها (Device) و سایز‌های مختلف صفحه نمایش در حد قابل‌قبولی، سایت را به نمایش بگذارد تا کاربرِ بازدید‌کننده وب‌سایت بتواند از حداکثر امکانات موجود در سایت استفاده نماید. این مسئه کاملا به‌نوع طراحی سایت بر می‌گردد و طراح وب‌سایت باید با در نظر گرفتن این مسائل، یک وب‌سایت مناسب را طراحی کند.

توصیه می‌کنیم حتما پادکست زیر را گوش دهید تا با برخی از مزایای طراحی سایت ریسپانسیو آشنا شوید.

وب‌سایت معروف W3schools طراحی سایت ریسپانسیو یا طراحی واکنش‌گرا را این گونه تعریف کرده است:

«طراحی سایت ریسپانسیو عملیاتی است که با زبان‌های برنامه‌نویسی HTML و CSS انجام می‌شود تا اجزای صفحه بصورت خودکار تغییر سایز، مخفی، کوچک یا بزرگ شوند تا در تمامی دستگاه‌ها به‌خوبی دیده شوند (دسکتاپ، تبلت و موبایل).»

در چند سال گذشته کاربران تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها انقدر رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشتند که مطابق با آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از هفتاد درصد صفحات وب از طریق دیوایس‌های موبایلی باز می‌شوند. هر چند که این آمار برای کسب‌و‌کار‌های مختلف کمی متفاوت است به‌عنوان مثال در مورد طراحی سایت برای شرکت شاید در قیاس با طراحی سایت‌های فروشگاهی، این آمار کمتر باشد و مخاطبان سایت‌هایی مثل شرکت پتروشیمی با دستگاه‌های سنتی و کامپیوتر دسکتاپ بیشتر از موبایل باشند. اما در کل میانگین را در نظر می‌گیریم و روشن است که طراحی سایت ریسپانسیو اهمیت فوق‌العاده دارد و روز به‌روز بیشتر هم خواهد شد.

انواع طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش‌گرا

انواع طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش‌گرا

در گذشته تمامی دستگاه‌ها سایز صفحات نمایش مشابهی داشتند و نیازی برای مباحث طراحی سایت ریسپانسیو نبود اما رفته‌رفته که تلفن‌های همراه به‌صحنه آمدند، در صفحه نمایش کوچکشان بازدهی مناسبی نداشتند و کاربران مجبور به بزرگنمایی می‌شدند و در حالت صد در صد، همه‌چیز ریز و کوچک بود و به‌سختی می‌توانستند وب‌گردی کنند.

کم‌کم طراحان سایت به‌فکر افتاند که ظاهری متفاوت برای موبایل‌ها طراحی کنند و طراحی سایت را در دو نسخه مجزا انجام بدهند. این روش نیز معایبی داشت که از همه مهم‌تر حجم کار طراحی سایت را نزدیک به‌دو برابر می‌کرد.

پس در نظر داشته باشید که طراحی سایت موبایلی با طراحی سایت واکنش‌گرا متفاوت است. در طراحی سایت مخصوص موبایل، سایت به‌صورتی طراحی می‌گردد که وقتی در موبایل یا تلفن‌های هوشمند سایت را باز کردید کاملا طراحی متفاوتی را داشته باشید. در این روش حتی می‌تواند کاملا طراحی ویژه موبایل با طراحی سایت ویژه دسکتاپ متفاوت باشد و هر کدام از المان‌ها و چیدمان متفاوتی برخوردار باشند.

اما در طراحی ریسپانسیو همان طراحی را خواهیم داشت در حدی که چیدمان آن‌ها متفاوت باشد، ممکن است برخی از عناصر در موبایل کامل مخفی باشد و در صفحه قابل‌مشاهده نباشند. برخی دیگر مثلا به‌صورت زیر هم نمایش داده شوند که در نسخه دسکتاپ در کنار هم قرار داشته‌اند و موارد دیگری مانند رنگ‌ها و تصاویر هم می‌توانند در صفحه‌های مختلف تفکیک شوند و متفاوت باشند.

طراحی سایت ریسپانسیو

همیشه در پی نیاز کاربران، متد‌های جدیدی برای راحتی بیشتر ایجاد می‌شود. این موضوع هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان شامل می‌شود. اینجا بود که طراحی سایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو در پی این مشکلات مطرح شد. به‌صورتی که طراحی سایت فقط یکبار انجام می‌شود ولی به‌گونه‌ای که با استفاده از همان طراحی اولیه سایت برای سایز‌های مختلف صفحه نمایش استفاده می‌شود به‌شکلی که مثلا آیتم‌های موجود در وب‌سایت، در یک صفحه نمایش با عرض تصویر بیشتر از ۸۰۰ پیکسل به‌گونه‌ای به‌نمایش گذاشته شود که مطابق با آن سایز بهترین تصویر و کارایی را فراهم نماید.

همین سناریو می‌تواند برای صفحه نمایش‌هایی با عرض بیشتر از 400 پیکسل نیز طراحی گردد. در این صورت بین سایز‌های 400 تا 800 پیکسل، سایت به‌صورت موردنظر طراح به‌نمایش گذاشته می‌شود و بالاتر از 800 پیکسل نیز جور دیگری سایت مشاهده می‌شود. برای تمامی سایز‌ها می‌بایست این پیش‌بینی‌ها انجام شود و مرحله به مرحله کد‌های مربوطه نوشته شود و به‌اصطلاح نحوه نمایش را برای سایز‌های مختلف محدود کرد.

اگر کاربر یک سایتی بسیار خاص باشد، شرکت طراحی سایت می‌تواند برای بسیاری از صفحات مختلف این طراحی را متناسب کند و بر روی تک‌تک دیوایس‌ها تنظیم نماید، حتی با اختلاف‌های کوچک. مثلا هر 100 پیکسل که صفحه بزرگتر شود یک پیش‌بینی در نظر گرفته شود تا نهایتا برای مانیتور‌های رزولوشن (Resolution) بالا مانند 1920 پیکسل تنظیمات انجام گردد و برنامه‌نویسی شود.ابعاد استاندارد در طراحی سایت ریسپانسیو | آشنایی با طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive)

معمولا برای هر وب‌سایت، سه مدل طراحی پیش‌بینی می‌شود. طراحی سایت مناسب برای موبایل، طراحی سایت مناسب برای تبلت‌ها و طراحی وب‌سایت برای نسخه دسکتاپ یا کامپیوتر‌های رومیزی برای مشاهده انواع مختلف در نظر گرفته می‌شود.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌فرمائید معمولا طراحی سایت برای صفحه نمایش‌های با عرض بالاتر از 1024 پیکسل که مناسب برای لپتاپ و دسکتاپ خواهند بود، برای ابعاد عرض تصویر 768 پیکسل تا 1023 پیکسل که معمولا متناسب با تبلت‌ها و گاهی کاربرانی که عادت به استفاده از مرورگرشان در پنجره کوچک‌تر هستند و در آخر هم برای غرض‌های 230px تا 767px که در اسمارت‌فون‌ها (Smartphone) و دیوایس‌های کوچک مورداستفاده و کاربرد قرار و طراحی ریسپانسیو انجام می‌گیرد.

ریسپانسیو بودن یکی از اصول مهم سئو می‌باشد که در هر سایتی باید رعایت شود.

تست ریسپانسیو بودن

در طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا می‌توانید صفحه مرورگر خود را از حالت تمام صفحه maximize خارج کنید و عرض پنجره را کوچک کنید تا طراحی انجام شده برای نسخه تبلت و موبایل را مشاهده نمائید. در مرورگر‌های استاندارد مثل گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس، اگر همزمان در حالت Inspect Element نیز باشید می‌توانید دقیقا عرض پنجره به پیکسل را مشاهده نمائید و تست کنید که واکنش‌گرا بودن سایت در چه ابعاد تصویری چه واکنشی نشان می‌دهد. هرچه عرض صفحه را کوچک‌تر کنید تا حدود 300 پیکسل به‌حالت موبایلی نزدیک‌تر می‌شوید. ممکن است حالاتی مختلفی در نظر گرفته شده باشد یا فقط برای سه حالت استاندارد طراحی سایت واکنش‌گرا انجام شده باشد.

در تصاویر زیر که از نمونه طراحی سایت شرکت حسابداری اسکرین شات گرفته شده است می‌توانید این تست ریسپانسیو بودن یا تست واکنش‌گرا بودن سایت را ملاحظه بفرمائید. در 2 تصویر اول بالای صفحه اصلی سایت و یک صفحه محتوایی را مشاهده می‌کنید که دقیقا همان تصاویر در پنجره مرورگر با عرض کم‌تر عکس‌برداری شده است. می‌توان به‌وضوح دید که اجزاء و المان‌های صفحه در حالت نمایش موبایل متفاوت از حالت نمایش دسکتاپ می‌باشند.

در تصویر اول می‌توانید منوی سایت را ببینید که در حالت موبایل وجود ندارد و یک آیکون همبرگر (سه خط روی هم) جاگزین آن شده است که در صورت کلیک بر روی آن، همان منو در حالت عمودی باز می‌‌شود و در تصویر دوم با عنوان “از کجا باید شروع کنیم” یک شمای گرافیکی می‌بینید. به‌صورت افقی مراحل خرید و استفاده از محصول حسابداری را می‌بینید که در حالت ریسپانسیو موبایلی این مراحل به‌صورت عمودی در آمده‌اند و خبری از ظاهر دسکتاپی آن نیست.

نمونه طراحی سایت ریسپانسیو | آشنایی با طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive)

نمونه طراحی سایت واکنش گرا | آشنایی با طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive)

نمونه طراحی سایت واکنش گرا | آشنایی با طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive)

نمونه طراحی سایت ریسپانسیو | آشنایی با طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive)

سفارش طراحی سایت ریسپانسیو

ابتدا متشکریم از اینکه تا انتهای مقاله «طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا چیست؟» با ما همراه بودید. در صورتی که سوالی برایتان پیش آمده است که پاسخش را در متن مقاله پیدا نکردید در بخش نظرات می‌توانید با ما در میان بگذارید تا حتما در اولین فرصت پاسخ دهیم و همچنین ما را از نظرات و پیشنهادات ارزشمندتان بی بهره نگذارید.

اگر قصد طراحی سایت دارید و وب‌سایت ریسپانسیو مناسبی نیاز دارید تا بتواند به‌بهترین نحو ممکن و شایسته خودتان خدمات و محصولاتتان را به‌نمایش بگذارد می‌توانید روی ما حساب کنید. شرکت طراحی سایت پایدار آماده ارائه هر گونه مشاوره در حوزه طراحی وب‌سایت و طراحی سامانه‌های تحت وب پذیرای شماست، با ما تماس بگیرید.

جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت در شرکت پایدار سامانه روی لینک زیر کلیک کنید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
سید محمدرضا حسینی تبار

سید محمد رضای حسینی تبار نه تنها به عنوان مدیریت عامل بلکه به عنوان دلسوز و پشتیبان پایدار سامانه شناخته می‌شود. دقت به جزئیات، تعهد به بهبود مستمر و توجه به نیازهای مشتریان، از وی به عنوان یک رهبر متفاوت در دنیای فناوری و کسب‌وکار معرفی می‌شود. سید محمدرضا حسینی تبار با ذهنیتی بسیار خلاق، همیشه در تلاش است تا به رشد و توسعه‌ی پایدار سامانه و مشتریانش کمک کند. او نماینده‌ای است که علاوه بر مهارت‌های فنی، دارای احساسات نیکو و مشتاق به خلق تفاوت‌های بزرگ در صنعت فناوری و کسب‌وکار است.

نظرات کاربران

پایدار سامانه

در حال حاضر در حال برندسازی هستیم و کمپینی از ۲۸ مهر تا ۲۸ آبان در جشنواره داریم و ۱۰۰% طراحی سایت رایگان بوده و حتی دامین هم رایگانه. برای اطلاع از جزئیات به لینک زیر مراجعه کنید. <a href="https://paydarsamane.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA" rel="nofollow ugc">https://paydarsamane.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA</a>

۱۳۹۷/۷/۲۳

هاشمی

طراحی سایتی که الان داریم رو هم تبدیل میکنید به سایت ریسپانسیو؟ یا باید طرحی سایت ریسپانسیو از ابتدا انجام می شد؟ ممنون از اطلاعات مفیدتون

۱۳۹۷/۷/۶

ریحانه

طراحی سایت ریسپانسیو چند تومن اضافه میشه به طراحی سایت معمولی

۱۳۹۷/۶/۲۸

دیدگاه شما

ثبت