خانهوبلاگافزایش فروشاسکیما (Schema) در بانک اطلاعاتی چیست؟
اسکیما (Schema) در بانک اطلاعاتی چیست؟

اسکیما (Schema) در بانک اطلاعاتی چیست؟

انک اطلاعاتی Microsoft SQL Server بصورت پیش‌فرض یک اسکیما با نام dbo برای بانک اطلاعاتی شما ایجاد میکند و جداول و ویوها و … را در درون آن ذخیره می کند، شما می توانید برای خود اسکیمای مورد نیازتان را ایجاد کنید

اسکیما یا به انگلیسی Schema چیست؟

اسکیما یا به انگلیسی Schema یک ظرف دربرگیرنده یا Container است که برای مرتب کردن و دسته بندی اشیاء دیتابیس مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع Schema را می میتوان راهی برای مرتب کردن و نظم دادن جداول (Tables) و آبجکت‌های دیگر مانند ویوها (View) و روال‌ها (Stored Procedures) در نظر گرفت، می توانید ساختاری مشخص و تمیز برای به نمایش گذاشتن موارد مرتبط با هم ایجاد کنید و به اصلاح هر چیزی را سر جای خودش قرار دهید تا خوانایی طراحی پایگاه داده شما بیشتر شود.

اسکیما در SQL Server

اسکیما در دیتا بیس چیست؟ | اسکیما در دیتا بیش چه کاری انجام میدهد

SQL چیست؟

بانک اطلاعاتی Microsoft SQL Server بصورت پیش‌فرض یک اسکیما با نام dbo برای بانک اطلاعاتی شما ایجاد میکند و جداول و ویوها و … را در درون آن ذخیره می کند، شما می توانید برای خود اسکیمای مورد نیازتان را ایجاد کنید و اشیاء خود را دسته بندی کنید، مثلا اسکیمایی برای کلیه جداول مرتبط با احراز هویت با نام Accounting و اسکیمای دیگری با نام Blog برای تمامی آبجکت های مرتبط با وبلاگ ایجاد کنید و جداول Post، Category و Tag را درون این اسکیما در نظر بگیرید.

آموزش ساخت اسکیما

برای ایجاد Schema دستور ساده‌ای وجود دارد که فقط کافیست نام اسکیما مورد نظرتان را به آن اضافه کنید تا ساخته و قابل استفاده شود:

CREATE SCHEMA New Schema Name

البته با اجرای دستور فوق شما فقط یک اسکیما جدید ایجاد میکنید و برای استفاده از آن باید اشیاء خود را درون اسکیما تعریف کنید وکه شامل این اسکیما شود، همچنین می توانید سایر آبجکت‌هایی که از قبل تعریف کرده‌اید را به این اسکیما منتقل کنید که می توانید از دستور زیر برای انتقال به اسکیمای جدید خود استفاده کنید:

ALTER SCHEMA NewSchemaName TRANSFER [OldSchema].[TableName]

البته تمامی موارد در محیط ویژوال و Design نیز در اختیار شما قرار دارند که استفاده از آن بسیار راحت‌تر و آسان است، اما به شما پیشنهاد می دهم سعی کنید همیشه از کد استفاده کنید و کد بزنید، کد زدن موجب می شود هم بصورت کامل بفهمید جه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و اگر مشکلی وجود داشته باشد متوجه می‌شوید و حتی موارد جدیدی یاد خواهید گرفت و همچنین بدون شک موجب تقویت مهارت کدنویسی شما خواهد شد.

نحوه مشاهده اسکیما ها در SQL

اسکیما در sql سرور| اسکیما و محل قرار گیری آن در sql

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میفرمایید در سمت چپ لیست جداول بانک موجود می‌باشند که هر کدام از جدول‌ها در اسکیمای بخصوصی دسته‌بندی شده‌اند، که نام اسکیما با یک جداکننده نقطه قبل از نام جدول قرار می‌گیرد که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. در تصویر سمت راست هم کل Schema های موجود در دیتابیس خود را می توانید مشاهده بفرمایید، تمامی اسکیماهای این دیتابیس نیز با خصوص قرمز در تصویر علامت گذاری شده‌اند. برای مشاهده لیست کامل اسکیماهای یک دیتابیس باید به مسیر Security > Schemas بروید، در این لیست تمامی اسکیماهای سیستمی و اسکیماهای اختصاصی‌ای که خودتان ایجاد کرده اید را در کنار هم می توانید مشاهده بفرمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

masoud

من تاحالا از اسکیما استفاده نکردم نمیدونم چه کاریرد هایی میتونه داشته باشه با خوندن این مقاله تازه یکم آشنا شدم با اسکیما

۱۴۰۰/۸/۴

دیدگاه شما

ثبت