شرکت طراحی سایتوبلاگآموزش سئوالگوریتم کبوتر چیست؟
الگوریتم کبوتر چیست؟

الگوریتم کبوتر چیست؟

وقتی کاربری در جستجوی خود به یک کسب و کار اشاره می‌کند، الگوریتم کبوتر بسته به موقعیت کاربر لیستی از نزدیک ترین و بهترین موارد را به او نشان می‌دهد.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر یکی دیگر از الگوریتم های کاربردی گوگل است که عبارت جستجو شده کاربر را بررسی می‌کند، سپس اگر کاربر به یک کسب و کار یا مکان اشاره کرده باشد به او پیشنهاد هایی می دهد که از نظر مکانی به او نزدیک تر هستند. دارندگان وب‌سایت‌ها با شناخت کامل از عملکرد این الگوریتم می‌توانند جزء یکی از پیشنهادات گوگل لیست شوند. در این مقاله با این الگوریتم بیشتر آشنا می شویم.

آشنایی با الگوریتم کبوتر

وقتی فردی عبارت رستوران محلی یا گلفروشی نزدیک من را سرچ می کند، گوگل لیستی از پیشنهادها را برای او ارائه می‌کند که از نظر نزدیکی به فرد به ترتیب موقعیت مکانی لیست می شوند. این نتایج بهینه شده بر اساس موقعیت مکانی کاربر را ، گوگل به کمک الگوریتم کبوتر نشان می‌دهد. قبل از اعمال این الگوریتم گوگل تنها بر اساس نتایج مرتبط با جستجو از نظر محتوا پیشنهاداتی را به کاربر ارائه می‌کرد. با گذشت زمان گوگل تصمیم  گرفت جستجوی بهینه شده بر اساس لوکیشن یا موقعیت مکانی را ارائه کند. الگوریتم کبوتر به گوگل کمک می کند، نتایج سرچ را بر اساس موقعیت مکانی مرتب سازی کند و به کاربر نمایش دهد. تاثیر اصلی این الگوریتم بر روی وبسایت ها در سئو محلی یا لوکال سئو آنها است. در ادامه با این مفهوم آشنا می‌شویم همچنین با آشنایی بیشتر با الگوریتم های مختلف گوگل می توانید مقالات مرتب دیگر را نیز مطالعه فرمایید:

  • کافئین (Caffeine - 2010)
  • پاندا (Panda - 2011)
  • پنگوئن (Penguin - 2012)
  • ونیز (Venice - 2012)
  • دزد دریایی (Pirate - 2012)
  • مرغ مگس خوار (Hummingbird - 2013)
  • کبوتر (Pigeon - 2013)
  • الگوریتم HTTPS/SSL (2014)
  • الگوریتم Mobilegeddon (2015)
  • الگوریتم RankBrain (2015)
  • الگوریتم Possum (2016)
  • الگوریتم Intrusive Interstitials Update (2017)
  • الگوریتم به‌روزرسانی سرعت صفحه موبایل (Mobile Page Speed Update - 2018)
  • الگوریتم Medic (2018)
  • الگوریتم BERT (2019)

تاثیر الگوریتم کبوتر بر سئوی محلی

قبل از ظهور اینترنت ، کسب و کارهای محلی جهت معرفی خود در منطقه از روش پخش تراکت تبلیغاتی استفاده می کردند. برخی مجلات نیز وجود داشتند که به معرفی کسب و کارهای محلی می پرداختند. آدرس و شماره تماس رستوران ها، گل فروشی و سوپرمارکت های یک محله در این مجلات درج می شد و کمک می‌کرد مردم با کسب و کارهای نزدیک خود آشنا شوند. الگوریتم کبوتر نیز معادل مجله عمل می‌کند. سئوی محلی یا لوکال سئو نیز با هدف جذب مشتریان نزدیک و معرفی کسب و کار به شکل دقیق در یک سایت اعمال می‌شود.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر سئوی محلی

آشنایی با مفهوم لوکال سرچر

برخی کاربران در سرچ گوگل دقیقا به موقعیت مکانی مشخصی اشاره می کنند . به این نوع کاربر جستجوگر محلی یا لوکال سرچر می گویند. فرض کنید کاربر عبارت پارک آبی در مشهد را سرچ می کند. گوگل پارک های آبی که در مشهد قرار دارند و در نزدیکی او هستند را لیست می‌کند. به طور کلی حتی اگر کاربر به موقعیت مکانی خاص اشاره نکند و فقط به یک کسب و کار اشاره کند، الگوریتم کبوتر بهترین و نزدیکترین کسب و کارها را پیشنهاد می‌کند.

بررسی اهمیت سئوی محلی

گفتیم که الگوریتم کبوتر بر سئوی محلی تاثیر دارد. طبق آمار سایت MOZ امروزه کاربران اغلب جستجوهای محلی انجام می‌دهند. گوگل بر این اساس رتبه بندی خود را تغییر داده است. اگر یک سایت در حالت عادی با سرچ یک عبارت کلیدی در رتبه سوم ظاهر می شود، ممکن است در سرچ محلی در این رتبه نباشد. مواردی که در رتبه‌بندی سایت‌ها در سئوی محلی گوگل در نظر گرفته می‌شود با حالت عادی متفاوت است. در  جستجوی محلی گوگل به فاکتورهایی مثل فاصله تا فرد، ساعت کاری و سهولت دسترسی ، بیشتر از هر چیزی اهمیت می دهد. بنابراین در نتایج جستجو بر این اساس کسب و کارها را لیست می کند.

تاثیر الگوریتم کبوتر در سئو

به طور کلی آپدیت الگوریتم های گوگل در سئو سایت ها تاثیرگذار هستند. الگوریتم کبوتر با توجه به موقعیت محور بودن به کسب و کارهای محلی کمک کرد تا دیده شوند. این الگوریتم کمک کرد گوگل نتایجی را نشان دهد که بر اساس موقعیت مکانی رتبه‌بندی شده اند. کسب و کارها نیز برای اینکه در سئوی محلی جایگاه خوبی کسب کنند، سعی می کنند سایت خود را از نظر سئوی محلی بهینه سازی کنند.

تاثیر مهم دیگر الگوریتم کبوتر بالا رفتن سرعت جستجو است. در واقع کمک می کند نتایج جستجو برای هر فرد شخصی سازی شود. قبل از سال 2010 و ظهور این الگوریتم به عنوان مثال با سرچ عبارت استخر تمام محتواهای حاوی این کلمه برای کاربر نمایش داده می شد و کاربر باید از بین آنها انتخاب می‌کرد. اما امروزه با سرچ این عبارت ده نتیجه شخصی سازی شده به کاربر نمایش داده می شوند. این ده مورد بر اساس موقعیت مکانی کاربر لیست می شوند. کاربر می‌تواند با یک نگاه سریع سایت مد نظر خود را پیدا کند.

سومین تاثیر الگوریتم کبوتر تغییر در ظاهر نتایج است. گوگل نتایج جستجو را در قالب یک پک نشان می‌دهد. وقتی کاربر عبارتی را سرچ می کند گوگل در پک خود سه پیشنهاد که بر اساس موقعیت مکانی بهینه شده اند را نمایش می دهد. قبل از سال ۲۰۱۰ و ظهور الگوریتم کبوتر گوگل در هر پک نتایج خود، ۷ پیشنهاد ارائه می کرد. امروزه این عدد به سه تقلیل یافته است.

تاثیر الگوریتم کبوتر در سئو

بهینه سازی سایت بر اساس سئوی محلی

برای اینکه سایت شما از نظر الگوریتم کبوتر و جستجوی محلی بهینه سازی شود باید نکاتی را رعایت کرد. اول اینکه باید سایت را در گوگل مپ ثبت کرد. برای این کار نیاز به یک Gmail  دارید. سپس وارد گوگل مپ شده و روی محل مورد نظر خود راست کلیک کنید. گزینه Add a Missing Place را انتخاب کنید. یک فرم ظاهر می شود که در آن آدرس کسب و کار، شماره تماس، ساعت کاری و غیره را می توانید درج کنید.

راهکار دوم ثبت شماره تماس و آدرس در فوتر سایت است. این بخش در تمامی صفحات سایت تکرار می شود و کمک می کند گوگل شما را ردیابی کند. اطلاعات درج شده در فوتر سایت با گوگل مپ باید مطابق باشند. می‌توان در یک صفحه مخصوص مثل تماس با ما اطلاعات تماس و موقعیت دقیق کسب و کار را مجددا اعلام و مشخص کرد تا گوگل راحت تر کسب و کار را شناسایی کند.

راهکار سوم ثبت سایت در دایرکتوری های محلی است. سایت هایی هستند که کسب و کارها را معرفی و رتبه بندی می کنند. به عنوان مثال سایت Fidilio مربوط به رستوران ها است. کاربران در این سایت به رستوران ها امتیاز می‌دهند. نمونه ایرانی آن اسنپ فود است. باید کسب و کار خود را در این دایرکتوری های محلی ثبت کنید تا کاربران شما را در نتایج جستجو راحت تر پیدا کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت