خانهوبلاگبرنامه نویسیچگونه برنامه نویسی یاد بگیرم؟
چگونه برنامه نویسی یاد بگیرم؟

چگونه برنامه نویسی یاد بگیرم؟

شاید بسیاری از مردم بدنبال پاسخ به این سوال باشند. اگر شما یکی از کسانی هستید که به برنامه نویسی وب سایت ها، برنامه های تلفن همراه، بازی ها و برنامه های دسکتاپ علاقه دارید

چگونه برنامه نویسی را یاد بگیریم؟ شاید بسیاری از مردم بدنبال پاسخ به این سوال باشند. اگر شما یکی از کسانی هستید که به برنامه نویسی وب سایت ها، برنامه های تلفن همراه، بازی ها و برنامه های دسکتاپ علاقه دارید و به همین دلیل می خواهید برنامه نویسی را باد بگیرید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله پیش نیاز برنامه نویسی و هر سوالی مانند اینکه چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم به شما پاسخ داده خواهد شد.

انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب

برای شروع یادگیری باید زبان برنامه نویسی مناسبی را انتخاب کنید، اگرچه زبان های برنامه نویسی در بسیاری از موارد شبیه به هم هستند و هر کدام را شروع کنید مسیر تا حدودی مشابه است، البته زبان هایی نیز وجود دارند که یادگیری آنها آسانتر از دیگر زبان های برنامه نویسی است.

انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب مستلزم آگاهی از هدف یادگیری آن است. ممکن است هدف شما توسعه وب سایت، موبایل یا بازی باشد و در هر زمینه مجموعه ای از زبان های برنامه نویسی مناسب برای آن وجود دارد، بنابراین باید مقصد خود را مشخص کنید و سپس انتخاب زبان آسان است

در ابتدا یادگیری یک زبان آسان را در نظر بگیریم، جایی که اصول اولیه برنامه نویسی را بدون پیچیدگی و نمونه هایی از زبانهای Python و Ruby و یا سی شارپ (C#) ​که زبانهای شی گرا معروف هستند و خواندن و درک آنها نسبتاً آسان تر است، یاد می گیرید.

چند تمرین ساده برای زبان های مختلف به صورت آنلاین بخوانید!

اگر هنوز مطمئن نیستید که می خواهید با کدام زبان شروع کنید، می توانید تمرین های آنلاین مختلفی را مطالعه کنید که اصول اولیه زبان های مختلف را توضیح می دهد و بر اساس آن می توانید زبانی را که برای شما راحت است و نمونه هایی از این زبان ها را انتخاب کنید.

نمونه هایی از این سایت ها عبارتند از سایت w3schools و tutorials point

همچنین منابع زیادی برای یادگیری برنامه نویسی به زبان فارسی نیز وجود دارد که با یک جستجوی ساده در گوگل به صد ها آموزش و تمرین دست پیدا خواهید کرد.

اصول برنامه نویسی را بیاموزید

همانطور که اشاره کردیم، زبانهای برنامه نویسی در برخی مفاهیم اساسی مشابه هستند و درک آنها از ابتدا شما را در برنامه نویسی و نوشتن کد قوی می کند و فرایند یادگیری هر زبانی را به فرایندی آسان تبدیل می کند. نمونه هایی از این مفاهیم رایج بین زبانها :

متغیرها: متغیر راهی برای ذخیره داده ها و ارجاع به آن در برنامه است، جایی که مقداری را به متغیر اختصاص می دهید و سپس با فراخوانی نام متغیر، مقدار آن را فراخوانی می کنید.

عبارات شرطی: اینها عبارت هایی هستند که هدف آنها تعیین شرایط خاصی است که بر اساس آن برنامه چیز خاصی را اجرا می کند.

توابع: توابع یک کد برنامه نویسی الگو برای فراخوانی با عبور متغیرهای خاص و بنابراین جلوگیری از تکرار نوشتن کد در هر زمان هستند.

نرم افزار لازم را نصب کنید

بسیاری از زبانهای برنامه نویسی برای کار نیاز به کامپایلر یا Compiler دارند، کامپایلر ها برنامه هایی هستند که برای تبدیل کد زبان به یک ماشین ماشین که کامپیوتر می تواند درک کند طراحی شده اند. ممکن است پیش نیاز های دیگری مورد نیاز باشد که بستگی به زبان انتخابی شما باید مطابق با راهنما انجام شو نصب شوند

ویرایشگرهای زیادی برای زبان های مختلف و با ویژگی های مختلف مانند تکمیل کننده های خودکار کد، قالب بندی کد ها و سایر موارد وجود دارد.

اولین برنامه خود را بنویسید

پس از آماده سازی همه چیز، اکنون وضعیت برای نوشتن اولین برنامه شما آماده است، و ساده ترین برنامه اصلاً برنامه ای است که عبارت Hello world را چاپ می کند. شما که به دنبال یادگرفتن برنامه نویسی هستید احتمالا پروژه Hello World را می شناسید، اولین پروژه ی شما بهتر است سلام دنیا باشد که قبل از اقدام به کارهای پیچیده خروجی اولیه را داشته باشید که هم روحیه بخش است و هم ممکن است درگیر مسائل جانبی شوید که در ابتدا از آن سر در نمی آورید و هدف ابتدایی شما فقط باید خروجی باشد.

Hello, World! یا سلام دنیا!

با کد دیگران و نمونه های آنلاین یاد بگیرید

اینترنت مملو از پروژه های مختلف به تمام زبان ها و در همه سطوح از جمله ساده و پیشرفته است و بر این اساس می توانید با تجزیه و تحلیل کدهای این پروژه ها و توسعه مهارت خود از طریق آنها، از این پروژه ها یاد بگیرید و از آنها سود ببرید.

یکی از معروف ترین مخازن نرم افزاری تا کنون GitHub و بسیاری از سایت ها و وبلاگ های دیگر است که شامل درس ها، مثال ها و پروژه ها است. با اینهمه ابزار و پروژه های اوپن سورس به راحتی باید بگویید: من خودم می توانم برنامه نویسی یاد بگیرم.

استراتژی های عیب یابی را بیاموزید

دیباگ کردن، یکی از ویژگی های برنامه نویسان توانایی حل خطاهایی است که در هر برنامه ای که می نویسند با آن روبرو می شوند زیرا خطاها بخشی از بازی برنامه نویسی هستند و این امری ضروری است که هر برنامه نویس مدام با آن روبرو است، بنابراین شما باید نحوه حل آن ها را بیاموزید. خودتان اشتباه کنید و چگونه راه حلی برای مشکل خود در اینترنت جستجو کنید و پیدا کنید

یکی از سایتهای مفید در این زمینه، سایت معروف stack overflow است که در آن شخصی مشکلی را که با آن روبرو است منتشر می کند و برنامه نویسان دیگر راه حل هایی برای این مشکل پیشنهاد می کنند. البته، شما می توانید با انتشار مشکلی که با آن روبرو هستید، از آن استفاده کنید. زبان برنامه نویسی شما این است که با حل مشکلات دیگران مهارت های برنامه نویسی خود را تقویت کنید.

عیب یابی و دیباگ کردن

یاد بگیرید که کد خود را سازماندهی کنید

اکثر برنامه نویسان از این امر غافل می شوند و مزیت آن این است که می توانید برای مدت طولانی به کد خود بازگردید تا در پروژه دیگری از آن بهره مند شوید و سعی کنید آن را توسعه دهید، و هنگامی که به کد بازگشتید، چیزی از آن نمی فهمید وقتی حاوی کامنت نیست یا وقتی واضح نیست.

همچنین سناریوی دیگر این است که در یک تیم کار کنید و هر توسعه دهنده کار خود را به توسعه دهنده دیگری ارسال کند، در این مورد کد باید واضح، قابل فهم و سازماندهی شده باشد تا همه بتوانند آن را درک کرده و در نتیجه کار پروژه را به پایان برسانند.

حتما روزانه تمرین کنید

شما باید یک دوره زمانی روزانه را برای تمرین برنامه نویسی تعیین کنید زیرا برنامه نویسی یک مهارت است و این مهارت نیاز به تمرین و حل چالش ها دارد. ممکن است لحظاتی پیش آید که احساس کسالت می کنید، اما تسلیم این حالت کسالت کننده نشوید و سعی کنید همه چیز را جستجو کنید. این دنیای هیجان انگیز جدید است

سعی کنید هر روز بهتر شوید

خود و مهارت های خود را از طریق روش های مختلف مانند کتاب و پیگیری دوره های رایگان یا پولی از طریق بسترهای مختلف مانند Udemy یا Coursera و وب سایت های فارسی زبان آموزش برنامه نویسی،که بسیارند، توسعه دهید و از آنها یاد بگیرید.

پیشرفت و بهبود مداوم

زبان برنامه نویسی دیگری بیاموزید

پس از تسلط بر زبان اول خود، می توانید به یادگیری زبانهای بیشتری بپردازید که شانس موفقیت شما را در این زمینه را پشتیبانی می کند و شما را قادر می سازد تا برنامه ها و برنامه های قوی تر و پیچیده تری را بنویسید و یادگیری ماهیت راه حل آسان تر خواهد بود. زیرا شما در حال حاضر مفاهیم اولیه ای را دارید که زبان های برنامه نویسی مختلف روی آن کار می کنند.

برنامه نویس حرفه ای شوید

این تلاشی بود برای پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویسی را یاد بگیریم، و اگر سوالی دارید یا مطلبی را نیاز می دانید که به این مقاله اضافه شود، می توانید آن را در نظرات برای ما ارسال کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

Saeid

بهترین مطلبی بود که خوندم با همین مسیر چگونه برنامه نویسی یاد میگیرم من هر مطلبی بنویسید رو میخونم فیلم آموزش یادگیری توی یوتیوب میبینم همین کارهارو میکنم ممنونم

۱۴۰۰/۱۰/۲۴

دیدگاه شما

ثبت