شرکت طراحی سایتوبلاگراه اندازی سایتتفاوت بین طراح وب و توسعه دهنده وب
تفاوت بین طراح وب و توسعه دهنده وب

تفاوت بین طراح وب و توسعه دهنده وب

ممکن است متوجه شده باشید که نقش های متفاوتی در دنیای طراحی وب سایت وجود دارد، طراحان وب، توسعه دهندگان وب و توسعه دهندگان فول استک

ممکن است متوجه شده باشید که نقش های متفاوتی در دنیای طراحی وب سایت وجود دارد، طراحان وب، توسعه دهندگان وب و توسعه دهندگان فول استک. همپوشانی زیادی بین آنها وجود دارد و درک این موضوع که چه کسی مسئول چه چیزی است اغلب گیج کننده است.

طراح وب

طراحان وب بخش هایی از وب سایت هایی را که شما می بینید و با آنها تعامل دارید مدیریت می کنند و طراحی می کنند، معمولاً به عنوان برنامه نویس فرانت اند (Front End) قسمت جلویی یا بیرونی و به عبارتی دیگر سمت سرویس گیرنده نامیده می شوند. آنها مسئول ظاهر، طراحی و بیشتر اوقات بخش های محتوای سایت هستند. رنگ ها، فونت ها، تصاویر، ناوبری و … همه این موارد بخشی از کار طراح وب هستند. طراحان پیشرو که بر روی برنامه های کاربردی وب تعاملی کار می کنند نیز با ارائه تغییرات و به روزرسانی داده ها در زمان واقعی تغییر می کنند.

انواع دسته بندی طراح وب سایت

طراحان وب سایت به طبع نقش خود در وب سایت به سه دسته بندی به شرح زیر تقسیم می شوند

طراح بصری (Visual Designer)

طراح بصری (Visual Designer) شخصی است که مسئول طراحی اجزای بصری یک پروژه است، بدون در نظر گرفتن ارتباط و تعامل کاربر با پروژه. وی با استفاده از عناصری مانند رنگ، فضا، شکل، قالب بندی و ترکیب آن‌ها، به صورت گرافیکی و زیبا، طرح نهایی را برای پروژه ارائه می‌دهد.

طراح بصری علاوه بر داشتن دانش فنی در زمینه طراحی گرافیکی، نیاز به داشتن استعداد و ذوق بصری قوی دارد. وی باید با توجه به نوع پروژه و هدف آن، توانایی خلق و طراحی ایده‌هایی منحصر به فرد و جذاب را داشته باشد.

طراح بصری می‌تواند در طراحی وب سایت، اپلیکیشن، تبلیغات، لوگو، بسته‌بندی، بنرهای تبلیغاتی و بسیاری از پروژه‌های گرافیکی مورد استفاده قرار گیرد.

طراح رابط کاربری UI (User Interface)

UI (User Interface) به طرح بندی، ظاهر و اجزای تشکیل دهنده یک برنامه اشاره دارد. به طور کلی، UI شامل همه چیز است که کاربر می بیند و با آن تعامل دارد، از جمله دکمه ها، منوها، فرم ها، آیکون ها، تصاویر و سایر المان های گرافیکی. هدف UI طراحی یک رابط کاربری است که شفاف، کارآمد، زیبا و جذاب باشد.

طراح تجربه کاربری UX (User Experience)

اما UX (User Experience) به روش ها و رویه هایی که کاربر در تعامل با برنامه تجربه می کند اشاره دارد. این شامل تمامی جنبه های تجربه کاربری است، از جمله نحوه پاسخ به ورودی های کاربر، فرآیند ارائه اطلاعات، دسترسی به امکانات و ویژگی های برنامه و سایر موارد مرتبط با راحتی و رضایت کاربر از استفاده از برنامه. هدف UX ایجاد تجربه ای خوب و مفید برای کاربران است.

توسعه دهنده وب

در مقابل، توسعه دهندگان وب با تمام قسمت های پشت سر (Back End) یا پشت صحنه سایت سر و کار دارند. توسعه دهندگان وب معمولاً کار کد نویسی و بک اند (یا سمت سرور) یک وب سایت را انجام می دهند، مواردی مانند نوشتن کد برای واکشی و نمایش داده ها، نوشتن کد برای ارتباط با سایر خدمات وب یا پایگاه های داده، یا مدیریت محتوای پویا در یک وب سایت یا برنامه توسط برنامه نویس بک اند کار انجام می شود.

دسته بندی انوع توسعه دهنده وب

دسته بندی در توسعه دهندگان وب به 3 گروه اصلی به شرح زیر تقسیم می شود.

توسعه دهنده Front-End

توسعه دهنده Front-end یا همان Front-end developer، شخصی است که برای طراحی و توسعه بخش هایی از یک وب سایت که برای کاربران نمایش داده می شود، مسئولیت دارد. Front-end developer عمدتاً با زبان های HTML، CSS و JavaScript کار می کند تا بخش های اصلی یک وب سایت از جمله صفحات وب، فرم ها، منوها، دکمه ها، تصاویر و سایر المان های گرافیکی را طراحی و توسعه دهد.

در حال حاضر، توسعه دهندگان Front-end با استفاده از چارچوب ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت مانند React، Angular و VueJS نیز کار می کنند. این چارچوب ها و کتابخانه ها به توسعه دهندگان کمک می کنند تا بخش های Front-end را به صورت سریع، کارآمد و با کیفیت بالا توسعه دهند.

در کل، Front-end developer باید توانایی طراحی و توسعه یک رابط کاربری کارآمد، زیبا و شفاف را داشته باشد تا کاربران بتوانند با استفاده از وب سایت با کیفیتی بالا و تجربه کاربری بهتری را تجربه کنند.

توسعه دهنده Back_End

توسعه دهنده Back-end یا همان Back-end developer، شخصی است که برای توسعه قسمت هایی از یک وب سایت که برای کاربران نمایش داده نمی شود، مسئولیت دارد. به طور کلی، Back-end developer با زبان های برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP، Python، Ruby و Node.js کار می کند تا بخش هایی از وب سایت از جمله پایگاه داده، احراز هویت کاربران، سیستم پرداخت و سایر وظایف مرتبط با قسمت های پنهان سایت را توسعه دهد.

توسعه دهندگان Back-end باید با استفاده از پایگاه داده، سرور و زبان های برنامه نویسی، وظایفی را انجام دهند که به کاربران برای مشاهده نیستند. به عنوان مثال، Back-end developer می تواند پایگاه داده را ایجاد و مدیریت کند، روش های احراز هویت کاربران را تعیین کند و سیستم های پرداخت را ایجاد کند.

در کل، Back-end developer باید توانایی طراحی و توسعه یک سیستم پایدار، امن و قابل اطمینان را داشته باشد تا کاربران بتوانند با استفاده از وب سایت با کیفیتی بالا و تجربه کاربری بهتری را تجربه کنند. همچنین، این توسعه دهنده باید با مفاهیم مختلف مانند پایگاه داده، API، امنیت و بهینه سازی سرعت وب سایت آشنا باشد.

فول استک

البته برخی از طراحان وب به طور همزمان توسعه دهنده وب هستند یا بالعکس برنامه نویسان بک اند که بر روی بخش های فرانت هم تسلط دارند و می توانند بر روی ظاهر آن نیز کار کنند. آنها همه جنبه های سایت را مدیریت می کنند و به عنوان توسعه دهندگان “فول استک” از آنها یاد می شود، شاید می توان گفت همه فن حریف هم واژه مناسبی برای Full Stack Developer باشد. شاید جالب باشد طی نظر سنجی سایت Stack Overflow حدود 50 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی خود را توسعه دهنده فول استک در نظر می گیرند، البته این آماری است که خود کاربران در مورد خودشان اعلام کرده اند و شاید با واقعیت کمی فاصله داشته باشد.

نظر سنجی نقش های برنامه نویسی در Stack Overflow
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت