خانهوبلاگشروع کسب و کارآموزش تغییر DNS های دامنه در ایرنیک
آموزش تغییر DNS های دامنه در ایرنیک

آموزش تغییر DNS های دامنه در ایرنیک

در این مقاله با مثال های ساده مفهوم dns را درک کرده و یادمیگیرم که چگونه دامنه های آی آر را از طریق پنل ایرنیک تغییر داد.

آموزش تغییر DNS های دامنه در ایرنیک

DNSیکی از عباراتی است که در دنیای وب به کرات شنیده میشود و عده بسیار کمی آن را درک میکنند اما نگران نباشید بعد از خواندن این مقاله شما نیز یکی از آنها خواهید بود.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید نیم سرورهای دامنه خود را تنظیم نمایید. در این مقاله با عکس و به صورت دقیق و بدون حاشیه تمامی جنبه های این پروتکل ریز اما اساسی را توضیح خواهیم داد.

شرکت ها و اشخاص حقوقی بعد از ثبت دامنه در ایرنیک باید dns های خود را بر روی سرویس هاست خود تغییر دهند. محیط کاربری ایرنیک برای ثبت درخواست های متفاوتی طراحی شده است و ممکن است پیدا کردن مکان مد نظر برای تعویض دی ان اس سخت ویا گیج کننده به نظر برسد. تنظیم و تغییر دی ان اس های دامنه های آی آر نیز در این مقاله توضیح داده شده است.

DNS چیست؟

دی ان اس مخفف کلمه Domain Name System است. با dns میتوان آدرس پروتکل اینترنت (IP) را به دامنه پیوند داد تا بدون نیاز به حفظ شماره آی پی بتوان سایت را مرور کرد.برای درک این موضوع مثالی میزنم، بیاید به لیست مخاطبین خود را در گوشی نگاهی بیندازیم، ما تعداد زیادی از دوستان، همکاران و یا افراد خانواده را ذخیره داریم.حال فرض کنید برای تماس با این افراد بجای جستجو نام مجبوربودیم شماره آن ها را به یاد داشته باشیم تا میتواستیم با آنها ارتباط برقرار کنید. اما ما بجای اینکه صدها  شماره را به یاد بسپاریم و در گوشی تایپ نماییم تنها با تایپ نام آنها میتوانیم با آنها تماس بگیریم.

این دقیقا همان توضیح دی ان اس است و نشان دهنده فهرستی از سایت های اینترنتی است و شما نیز وقتی نام سایتی را که میخواهید به آن دسترسی پیدا کنید، تایپ مینمایید و دی ان اس، آن را به آدرس آی پی مرورگر برای اتصال شما، به آن ترجمه میکند.

توضیح ساده درباره DNS

این توضیح بسیار ساده ای از dns است اما درباره این که dns چگونه کار میکند بیاید با یک مثال شروع کنیم.

تصور کنید برای انجام کاری باید با یک شخص تماس بگیرید، اما تنها نام شرکت را میدانید و تلفن برای برقرای تماس فقط اعداد را میفهمد تا بتواند تماس برقرار کند، پس باید برای برقراری تماس با شخص یا شرکت دفترچه تلفن را باز کنید و یا از طریق راه های مختلف شماره تلفن را پیدا کنید.

و این همان نقطه ای است که دی ان اس برای ما انجام میدهد. وقتی نام سایتی را که میخواهید به آن دسترسی پیدا کنید را سرچ میکنید مثلا paydarsamane.com میبینیم که مرورگر ما را دقیقا و مستقیما به همان سایت میبرد؛ بدون این که نیازی باشد تا آدرس آی پی را تایپ نمایید.

پس DNS چگونه کار می کند؟

خیلی ساده، سیستم dns  نام سایت یا آدرس دامنه را میگیرد و سپس به پایگاه داده همه دامنه ها میرود و دامنه منطبق را برای شناسایی  ip آن جستجو میکند و سپس شما را به سایت مد نظر هدایت میکند.

این ساده ترین راه برای توضیح این فرآیند پیچیده است.

چگونه DNS های دامنه خودم را در ایرنیک تغییر دهم؟

ابتدا وارد سایت ایرنیک شوید و یا وارد کنترل پنل خود در ایرنیک شوید و نام کاربری و رمز خود را وارد نمایید.

سپس صفحه اصلی باز شده در منو سایت گزینه "دامنه ها" را انتخاب کنید و بر روی "دامنه های من" کلیک کنید.

سپس اسکرول کنید و در اینجا لیستی از دامنه هایی که شما ثبت نموده اید، وجود دارندو روی دامنه مد نظر کلیک کنید.

روی دکمه آبی رنگ "ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه" کلیک کنید.

در صفحه کارگزاری نام و میزبانی وب تصویری مشابه عکس وجود دارد که باید نیم سرورهایی که از طریق نمایندگی هاست و دامنه و یا شرکت طراحی سایت مد نظر به شما داده شده است را در قسمت "نام کارگزار" ردیف های یک و دو را با نیم سرورها تکمیل نمایید. و جواب سوال امنیتی که هنگام ثبت نام در ایرنیک به آن پاسخ داده اید، را تایپ نمایید.

و در نهایت، بر روی دکمه "اعمال" کلیک نمایید تا تنظیمات اعمل شده ذخیره شوند.

نکات مهم درباره تغییر dns در ایرنیک

  • از صحیح وارد نمودن دی ان اس در نام کارگزار مطمئن شوید، زیرا که زمان ست شدن نیم سرورها از 2 تا 6 ساعت و یا حتی یک روز کاری متغیر خواهد بود.
  • تغییر دامنه های ملی فقط از طریق پنل کاربری ایرنیک قابل انجام است و سایر دامنه های .com و .shop و ... شیوه دیگری برای تغییر دی ان اس دارند.
  • برای رکوردهای معمولی نیازی به وارد کردن "آی پی کارگزار" نمیباشد. و تنها زمانی که از یک دامنه آی ار به عنوان رکورد NS  استفاده شود نیاز است تا IP سرور را نیز وارد نمایید.

تغییر DNS  به همین راحتی و با چند کلیک قابل انجام است. درصورت نیاز و مشکلات به وجود آمده و تعویض نشدن نیم سرورها همین حالا با کارشناسان فنی پایدارسامانه تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
باران راد

خانه حسی است که به مأمن امن اطلاق میشود. پایدار سامانه برای من همان خانه قدیمی با درخت های کهن، و من برای پایدار باغبانی کوچک هستم. سالها رشد و آموزش در پایدار به من این امکان را داد تا خود نیز بتوانم به رشد و پویایی پایدار همیاری ورزم و بسیاری از کسب و کارها را در حوزه دیجیتال مارکتینگ به موفقیت برسانم. درخت زیبا و کهن پایدار سالهاست سایه گسار مهندسان و برنامه نویسان باهوش بوده است تا با افتخارِهمکاری در کنار هم به معجره بپردازیم. در عبور از روزهای سخت در مسیر برندینگ و فروش، با ایجاد پلی از موفقیت و شگفتی، من باران راد مدیر داخلی و سئو مستر پایدار سامانه همراه شما خواهم بود.

دیدگاه شما

ثبت