CLR چیست؟

CLR چیست؟

CLR که مخفف عبارت Common Language Runtime می باشد یک زبان میانی مشترک بین سیستم عامل و زبان های برنامه نویسی دات نت است.

Common Language Runtime چیست؟

CLR که مخفف عبارت Common Language Runtime می‌باشد یک زبان میانی مشترک بین سیستم عامل و زبان‌های برنامه نویسی دات نت است. هر برنامه‌ای که به زبان‌های موجود در چارچوب دات نت نوشته می‌شود در ابتدا کامپایلر دات نت آن را به یک زبان میانی که به آن IL مخفف Intermediate Language می‌گویند تبدیل می‌شود که برای تمامی زبان‌ها و در تمامی سیستم‌ها مشترک می‌باشد و CLR آن را متوجه می‌شود. CLR بعد از آن می‌تواند توسط یک کامپایلر در لحظه یا Just in Time Compiler این کد‌ها را با توجه سیستم عامل مورد استفاده ترجمه و آماده اجرا می‌کند.

معماری پروژه های فریم ورک دات نت

همانطور که تصویر بالا مشاهده میفرمایید بعد از کامپایل زبان برنامه نویسی و تبدیل به کد‌های IL که زبان مشترکی برای کل زبان‌های دات نت است، این CLR است که کد‌های زبان مشترک را به زبان ماشین و قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می کند، یعنی کامپایل در دو مرحله انجام می شود و در تصویر این مراحل به صراحت مشخص هستند.

Common language runtime  چیست؟

به زبان ساده میتوان گفت بخشی از ماشین مجازی چارچوب دات نت می‌باشد که وظیفه‌ی او مدیریت اجرای برنامه‌های دات نت را بر عهده دارد.

فریم ورک دات نت چیست؟

(NET FRAMEWORK)  یک پلت فرم توسعه نرم افزار است که توسط مایکروسافت برای ساخت و اجرای برنامه‌های کاربردی ویندوز توسعه یافته است. چارچوب دات نت از ابزارهای توسعه دهنده، زبان‌های برنامه نویسی و کتابخانه‌ها برای ساخت برنامه‌های دسکتاپ و وب تشکیل شده است. همچنین برای ساخت وب سایت‌ها، وب سرویس‌ها و بازی‌ها استفاده می شود.


"برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فریم ورک میتوانید مقاله‌ی فریم ورک چیست را مطالعه فرمایید."


وظایف CLR

مهمترین بخش کل پلتفرم دات نت CLR است که یک ماشین مجازی به حساب می آید و در یک جمله CLR وظیفه اجرای برنامه را بر عهده دارد، برخی از وظایف مهم CLR بدین شرح می باشد:

  • خواندن اسمبلی‌ها (Assembly Resolver)
  • بارگذاری و لود اسمبلی‌ها (Assembly Loader)
  • مدیریت حافظه و Garbage Collection
  • مدیریت خطاها (Exception Manager)
  • مدیریت فرآیند‌ها (Thread Management)
  • کامپایل کدهای CIL به زبان ماشین (IL to Native compiler)

Garbage Collector

آبجکت‌ها و اشیاء بلا ستفاده را از فضای حافظه پاک میکند و آن را تمیز می‌کند و در کل وظیفه مدیریت خودکار حافظه را برعهده دارد.

IL to Native compiler

همان موتور JIT compiler است که مخفف Just-in-time Compiler بوده و وظیفه تبدیل کد‌های IL به کد‌های خام سیستم عامل و به عبارتی قابل تبدیل به زبان ماشین می کند.

Exception Manager

مدیریت خطا‌ها و Exception‌ های برنامه بر عهده این بخش است، پردازش کد‌های داخل Catch را انجام می دهد و هندل می کند، اگر هم Exception ای تولید شود که داخل Catch نباشد برنامه حالت اجرا خواهد شد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت