شرکت طراحی سایتوبلاگبرنامه نویسیسناریو راه اندازی اسکریپت بکاپ خودکار از دیتابیس
سناریو راه اندازی اسکریپت بکاپ خودکار از دیتابیس

سناریو راه اندازی اسکریپت بکاپ خودکار از دیتابیس

سناریویی برای ایجاد یک اسکریپت که مستقیم بر روی سیستم عامل ویندوز اجرا خواهد شد که بتواند از دیتابیس های موجود در SQL Server بکاپ تهیه کند و در فضای مشخصی مانند FTP هاست یا فضای ابری دیگری ذخیره نماید.

در ابتدا به این نکته توجه شود که این توضیحات مربوط به هیچ نرم افزار یا سرویسی مانند cpanel, direct admin و یا CMS‌ خاصی مثل وردپرس و موارد مشابه نیست و برای هیچ پلتفرمی کاربردی ندارد.

یک سناریو برای ایجاد اسکریپتی است که مستقیم بر روی سیستم عامل ویندوز اجرا خواهد شد که بتواند از دیتابیس های موجود در سرور بصورت مستقیم بکاپ تهیه کند و در فضای مشخصی مانند FTP هاست یا فضای ابری دیگری ذخیره نماید.

شرح کلی

یک نرم افزار کوچک که بصورت اسکریپت قابل اجرا در ویندوز طراحی می گردد که بصورت روزانه مطابق با تنظیمات از قبل وارد شده از دیتابیس مشخصی در SQL Server بکاپ تهیه می کند و فایل بکاپ با در هاست آپلود می کند. این عملیات از طریق Task Schadular ویندوز بصورت روزانه انجام می شود و در هاست به ازای هر روز یک فایل بکاپ از دیتابیس ذخیره می کند.

روش انجام

برای انجام این کار باید اطلاعات ورود به دیتابیس یعنی پسورد sa یا یک یوزر خاص که به دیتابیس دسترسی داشته باشید را داشته باشیم و در فایل مربوط به تنظیمات ذخیره کنیم، اطلاعات مورد نیاز جهت دسترسی به دیتابیس شامل موارد زیر است:

  1. هاست نیم SQL Server
  2. یوزر نیم که می تواند همان sa هم باشد
  3. پسورد
  4. نام دیتابیس

پیش از راه اندازی باید فولدر مشخصی در هاستی که دسترسی ftp آن را داریم ایجاد کنیم و این اطلاعات ورود به ftp را هم در آن فایل تنطیمات وارد کنیم. جهت حفظ امنیت برای هر کامپیوتر می توان یک ftp جداگانه در نظر گرفت و یا اینکه در یک اکانت ftp یوزر های مختلفی با دسترسی به فولدر مشخصی فقط مخصوص آن کامپیوتر ایجاد کرد که هر کامپیوتر فقط به بکاپ های خودش دسترسی داشته باشد، اطلاعات مورد نیاز:

  1. هاست نیم ftp
  2. یوزرنیم
  3. پسورد

بعد از تدارک دیدن و در اختیار داشتن اطلاعات بالا می توانیم همین اطلاعات را در فایل تنظیمات وارد کنیم و نرم افزار را راه اندازی کنیم که این تنطیم فقط یکبار در زمان راه اندازی تکمیل می گردد.

بعد از وارد کردن این تنطیمات اگر روی فایل اسکریپت که بصورت Batch Script نوشته شده این و فرمت bat دارد دابل کلیک کنیم و فایل را اجرا کنیم این عملیات بگاپ گیری برای یکبار در همان لحظه انجام خواهد شد و بعد از بگاپ گرفتن از دیتابیس و ذخیره و در همان کامپیوتر، نسخه دیگری از این فایل بصورت zip ذخیره می شود و فایل زیپ شده در هاست با نام تاریخ و ساعت همان روز آپلود می شود.

برای اجرای خودکار این فایل باید در ویندوز یک تسک ایجاد کرد که روزی یک بار در ساعت مشخصی که کامپیوتر روشن است و دسترسی به اینترنت هم در همان ساعت برقرار است این فایل اجرا شود و روزانه یک یکاپ از دیتابیس در هاست آپلود گردد.

فایل دیگری جهت ذخیره لاگ در نظر گرفته می شود که نتیجه ذخیره سازی و عدم انجام در صورت بروز خطا را در این فایل لاگ می زند. کاربری باید با مراجعه به هاست از انجام صحیح این عملیات مطمئن شود و در صورتی که بکاپ ها بصورت روزانه ذخیره نمی شود می توان از طریق همین فایل لاگ جهت بررسی و عیب یابی مراجعه کرد،

طریقه راه اندازی

  1. در هاست یک فولدر برای ذخیره اطلاعات دیتابیس کامپیوتر مبدا درست می شود.
  2. فایل اسکریپت در کامپیوتر مبدا در مسیر مشخصی کپی می شود.
  3. فایل تنظیمات که بصورت json یا csv از قبل تدارک دیده است مطابق با نیاز تکمیل می گردد و اطلاعات هاست و دیتابیس مبدا در آن تکمیل می گیردد.
  4. یک تسک در Schadular ویندوز اضافه می شود و فایل اسکریپت در آن انتخاب می شود و برای اجرا بصورت بازه روزانه تنظیم و ذخیره می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت