خانهوبلاگبرنامه نویسیسایتمان را با وردپرس طراحی کنیم یا برنامه نویس استخدام کنیم؟
سایتمان را با وردپرس طراحی کنیم یا برنامه نویس استخدام کنیم؟

سایتمان را با وردپرس طراحی کنیم یا برنامه نویس استخدام کنیم؟

در این مطلب می خواهیم نحوه ی راه اندازی سایت را بدون اینکه به کمک کسی نیازی داشته باشید به شما آموزش و توضیح دهیم. حال که تصمیم گرفته اید یک سایت محتوایی یا یک سایت فروشگاهی و … راه اندازی کنید باید به چند نکته اصلی توجه نمایید

راه اندازی وب سایت

در مورد راه اندازی سایت، گاها سوال های بسیاری ذهن مدیران را درگیر می کند. سوالاتی از این جمله که:

بهتر است سراغ برنامه نویسی اختصاصی برویم یا اینکه از ورد پرس استفاده نماییم؟

برای طراحی سایت فروشگاهی بهتر است از پرستاشاپ استفاده کنیم یا اینکه از مجنتو Magento گزینه بهتری است؟

این سوالات اصولا برای مدیرانی ایجاد می شود که تصمیم به ایجاد یک سایت گرفته اند و یا سایت خود را توسط یکی از انواع CMS ایجاد نموده اند و حال قصد تعویض و بهینه نمودن آن را دارند.

آموزش راه اندازی سایت بدون برنامه نویس

در این مطلب می خواهیم نحوه ی راه اندازی سایت را بدون اینکه به کمک کسی نیازی داشته باشید به شما آموزش و توضیح دهیم. حال که تصمیم گرفته اید یک سایت محتوایی یا یک سایت فروشگاهی و … راه اندازی کنید باید به سه نکته اصلی توجه نمایید. در واقع یک سایت اینترنتی از سه اصل اساسی تشکیل می شود.

اولین قدم برای راه اندازی وب سایت

  • وجود دامنه در طراحی سایت.
  • وجود Host یا فضایی که اطلاعات سایت شما برروی آن قرار می گیرد.
  • وجود سیستم محتوایی که به هنگام جستجو دامنه یا آدرس در آن تمامی اطلاعات توسط فرآیندی در سایت نمایش داده می شود.

سومین نکته یعنی سیستم مدیریت محتوا، نقطه ایست که میتواند به شما کمک کند تا بدون وابستگی به کدنویسی، وب سایت خودتان را بالا بیاورید، نا گفته نماند که صحبت از راه اندازی یک وب سایت اولیه می باشد یعنی وب سایتی که حداقل نیازهای شما را پوشش دهد چراکه برای طراحی یک سایت حرفه ای با امکانات اختصاصی باید یک تیم برنامه نویسی وارد عمل شود.

حالا سخن را کوتاه کنیم و ببینیم منظور از CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

برای اینکه اطلاعات و محتوایی شامل عکس ها، متن ها، ویدیو ها و انواع فرمت های فایل های دیجیتالی به شکل مناسب و به شیوه ی درستی در سایت ذخیره و مدیریت شود به یک سیستم محتوا یا Content Management System نیاز است. CMS نرم افزاری است که روی سرور یا هاست نصب می شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند Host را ثبت کنند و اطلاعات را در محتوای وب سایت خود بارگذاری کنند. حال اگر اطلاعات سایت خود را در هاست ثبت کردید مخاطبان با وارد کردن آدرس سایت در مرورگر، از طریق کد هایی که جزئی CMS هستند و بر روی صفحه ی مرورگر بر مخاطبان نشان داده می شود، می توانند در هر لحظه وارد سایت شما شوند.

مفهوم CMS کمی ساده تر و قابل فهم

اگر کمی گنگ هستید اصلا نگران نباشید چون اینجا با یک مثال کمی ساده تر منظورمان را میفهمید. یکی از CMS های معروف و پر مصرف، سیستم مدیریت محتوای وردپرس WordPress می باشد که قطعا نام آنرا زیاد شنیدید.

  • تصور کنید یک تیم برنامه نویسی پس از گذشت سالها برنامه نویسی و کدزنی، یک فریم ورک جامع و کاملی را پیاده سازی کردند و همه فیچرهای مورد نیاز یک وب سایت، سامانه یا یک سایت فروشگاهی را مهیا کردند و همه چیز آمادست و تنها کاری که باید انجام شود، بارگذاری محتوا و ساخت صفحات سایت می باشد، به بیانی دیگر، پس از نصب وردپرس، باید محتوای خود را در سایت قرار دهید و آنرا مدیریت کنید. (وردپرس Open-Source بوده و هر لحظه در حال توسعه توسط برنامه نویسان زیادی در سطح دنیا می باشد)
  • حالا در نظر بگیرید که همین اقدامات توسط تعدادی برنامه نویس در یک تیم یا شرکت انجام شده است و آن شرکت یک سیستم مدیریت محتوای جمع و جوری کدنویسی کردند و به همین شکل با درخواست مشتری و اعلام نیاز آنها، پروژه را پیش میبرند و اگر لازم باشد طبق نیاز مشتری شخصی سازی میکنند.

پس احتمالا تا حدودی سیستم مدیریت محتوا را متوجه شدید و حالا باید بدانید برای ایجاد یک سیستم مدیریت محتوا چه اقداماتی مورد نیاز است.

راهکارهای ایجاد سیستم مدیریت محتوا

برای اینکه یک سیستم مدیریت محتوا روی سیستم خود داشته باشید 4 راهکار وجود دارد. در این بخش می خواهیم در مورد راهکار های ایجاد CMS صحبت کنیم.

راهکار اول: استخدام برنامه نویس و یا مجموعه ای از برنامه نویسان

استخدام برنامه نویس برای ایجاد سیستم مدیریت محتوا را In-House کار کردن می نامند. این یعنی تعدادی برنامه نویس و طراح سایت استخدام نماییم تا در محیط کاری ما و یا شرکت ما سایت را طراحی و بارگذاری نمایند.

در زمان استخدام برنامه نویس باید بدانید که برای یک سایت با کیفیت، فقط یک شخص برنامه نویس از عهده کل کار بر نمی آید و برای اینکه یک وب سایت بارگذاری شود به چند تخصص در طراحی نرم افزار نیاز داریم.

برای راه اندازی یک سایت چه تخصص هایی لازم است

فرانت اند (Frontend)

در واقع فرانت اند متخصصی است که در طراحی رابط کاربری User Interface (UI) تخصص داشته باشد. Frontend کار کسی است که توانمندی طراحی UI و یا آنچه کاربران و بازدیدگنندگان سایت مشاهده می کنند را دارد.

این فرد ویجت های UI را به خوبی می شناسد و با کدهای HTML، CSS و JavaScript آشنایی کامل دارد. در واقع برنامه نویس Frontend ظاهر سایت شما را طراحی می کند. یعنی همان افکت ها و گرافیک هایی که همه کاربران و بازدیدگنندگان آن را مشاهده می کنند. این فرد تگ ها و متا تگ ها را طراحی نموده و به دیتابیس سایت متصل می کند.

بک اند (Backend)

برنامه نویس Backend در واقع همان کسی است که سامانه ادمین، کد های مربوط به وب سرویس ها و کد هایی که روی سرور ها اجرا می شوند را می نویسد.

Database Administrator

معمولا دیتابیس کار، کسی است که دیتابیس سایت را طراحی می کند. این فرد استاپ پروسیجر، جداول، فانکشن ها، روال های بکاپ گیری، امنیت سایت و … رو مدیریت می کند.

این سه تخصص درواقع حداقل افرادی هستند که برای بارگذاری و بالا آوردن یک سایت نیاز است. اما نفر چهارم:

فول استک (Full Stack Developer)

برنامه نویس فول استک کسی است که تمام مهارت های برنامه‌ نویس frontend، backend و Database Administrator را دارد.

این فرد به طراحی UI، کد نویسی و کار با دیتابیس مسلط است. اما در دنیا پر تغییر این روزها یک Full Stack Developer شاید توانایی طراحی یک UI و UX مناسب را نداشته باشد. از این رو بهتر است برای طراحی بهینه سایت از یک UI کار و یک UX کار ماهر استفاده نماییم.


شاید برایتان جالب باشد: طراح وب و توسعه دهنده وب و جه تفاوتی دارند؟


در سایت های فروشگاهی بسیار بزرگ برای طراحی UI، UX، Backend و … نه تنها یک متخصص مجزا استخدام می شود بلکه هر یک از این چهار گروه خود به تخصص های جزئی تری نیز تقسیم می شوند. اما در حالت کلی ما به دو تا سه نفر نیاز داریم تا این کارها را برای ما انجام دهند.

درآمد برنامه نویس و طراح سایت

میزان تخصص برنامه نویسی واقعا تاثیر مستقیم بر درآمد برنامه نویس دارد.

درآمد فرانت کار

حقوق و مزایای یک Frontend کار خوب که به UI تسلط کامل داشته باشد و به مفاهیم UX در روند طراحی سایت آگاهی داشته باشد و در کل بتواند یک طراحی مناسب برای سایت اجرا کند می تواند حدود 2 الی 6 میلیون تعیین می شود. اما در واقع بعضی از Frontend کار هایی که در مجموعه ی صندوق های سرمایه گذاری و وی سی تحت بانک که درآمد و بودجه ی نامحدودی دارند مشغول فعالیت هستند حدود 9 الی 12 میلیون حقوق دریافت می کنند.

همچنین نا گفته نماند که فرانت کارهایی هم وجود دارند که هیچ تسلط کافی برای طراحی سایت ندارد؛ ولی بنا به دلایل خاص بعضی شرکت ها استخدام شده اند که از حقوق و مزایای خاصی بهرمند هستند. پس این مبلغ گفته شده یک استاندارد برای شرکت های معمولی به شمار می آید.

درآمد برنامه نویس بک اند

یک برنامه نویس Backend نیز باید تسلط کافی در ایجاد کد بر روی سرور را داشته باشد. حقوق و مزایای Backend کار همانند Frontend کار حدود 2 الی 6 میلیون می باشد. با این تفاوت که معمولا Backend کار ها حدود 400 الی 500 هزار تومان از یک Frontend کار بدلیل شرایط و تخصص در کد گذاری سایت بیشتر دریافت می کنند.

درآمد دیتابیس کار

اما اگر در طراحی سایت، مهارت دیتابیس نیاز داشته باشید و Backend کار در این زمینه مهارت کافی نداشته باشد، باید از یک دیتابیس کار نیز استفاده نمایید تا مباحث دیتابیس سایت، راه حل های BI مربوط به سایت و ماشین لرنینگ را در سایت ایجاد نماید. این افراد حقوق بالای 6 تا 7 میلیون تومان دریافت می نمایند. حتی اگر یک متخصص پاره وقت نیز استخدام نمایید باید حقوق 3 تا 4 میلیون را برای او در نظر بگیرید.

محاسبه ی بودجه در حوزه برنامه نویسی

محاسبه ی بودجه در حوزه برنامه نویسی با ضریب 17 برای برنامه نویس ها محاسبه می شود. معمولا در حالت عادی 12 ماه حقوق داده می شود اما باید دقت نمایید که یک ماه برای عیدی و یک ماه برای سنوات در سال در نظر بگیرید و با محاسبه این دو، ضریب 14 در نظر گرفته می شود.

استخدام برنامه نویس In-House

برای برنامه نویس ها هم معمولا بنا به دلایل خطراتی که می توانند برای شرکت داشته باشند و همچنین مشکلاتی که ممکن است برای سایت ایجاد نمایند، 3 ماه اضافه نیز محاسبه می شود.

با این روش محاسبه معمولا برای طراحی یک سایت معتبر هزینه ای حدود 200 الی 250 میلیون نیاز است که معمولا کار هر کسی نیست که این حدود پول را جهت راه اندازی سایت فروشگاهی پرداخت کند.

البته در بعضی شرایط به اجبار باید به صورت In House فعالیت نمود. شرایطی مانند زمانی که کسب و کار ما مبتنی بر فرایند های پیچیده باشد، فرایند هایی که باید کد نویسی شوند، در شرایطی که فرایند ما دائما در حال تغییر است و ما مجبور هستیم که دائما فرایند ها، پارامتر ها و محل کسب و کار تغییر دهیم، باید به صورت In House فعالیت نماییم.

برونسپاری (Outsourcing) طراحی سایت

اما در این حوزه راه حل دومی نیز وجود دارد. حالت دوم تنظیم قرار داد با یک شرکت دیگر یا تیم یا فرد برنامه نویس است. فعالیت به شکل قراردادی را Outsource می گویند. برون سپاری پروژه یا Oursourcing مفهوم جذابی است که می تواند اگر با ظرافت و دقت مورد استفاده قرار گیرد موجب کاهش هزینه بسیاری شود و حتی کیفیت کاری به مراتب مطلوب تر از توسعه و طراحی داخل مجموعه انجام گیرد. اما از آن طرف نیز اگر مشکلات آن پیش بینی نشود و پیگیری ها لازم نشود و یا شخصی که اشراف کامل به پروژه نداشته باشد به راحتی پروژه را به شکست می رساند

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

نسترن

سلام. وب سایتی که با زبان برنامه نویسی asp.net طراحی میشه چه فرقی با php داره؟ هم از لحاظ سرعت سایت و هم سئو میخوام تفاوت هاشون رو بدونم ممنون و اینکه کدوم بهتره؟

۱۴۰۰/۵/۲۸

ثنا

سلام پس از اینکه وب سایت طراحی شد و تحویلدهی صورت گرفت، آیا با گرفتن سورس، یک برنامه نویس دیگه میتونه ادامه بده یا توسعه بده سایتمون رو؟

۱۴۰۰/۵/۲۴

دیدگاه شما

ثبت