خانهوبلاگراه اندازی سایتوردپرس، آشغالی که باید دور ریخته شود!
وردپرس، آشغالی که باید دور ریخته شود!

وردپرس، آشغالی که باید دور ریخته شود!

سایت وردپرسی شما به راحتی و به زودی به مرحله ای خواهد رسید که باید آن را شیفت دیلیت کنید. تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا ناگفتنی هایی از وردپرس را به شما بگوییم.

زود قضاوت نکنید، وردپرس خوب است اما در چه شرایطی باید توسعه و نگهداری شود تا خوب بماند؟

سایت وردپرسی شما به راحتی و به زودی به مرحله ای خواهد رسید که باید آن را شیفت دیلیت کنید. تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا ناگفتنی هایی از وردپرس را به شما بگوییم.

نصب آسان و سریع وردپرس

همانطور که اطلاع دارید وردپرس یک پلتفرم متن باز و رایگان است، آن را می توانید به راحتی از سایت رسمی اش به آدرس wordpress.org بدون پرداخت هیچ هزینه ای دانلود و نصب کنید. مراحل نصب وردپرس به راحتی و با چند کلیک انجام خواهد شد. اما مشکل اینجاست که خود وردپرس که بسیار تمیز، اصولی، سریع و بهینه است به تنهایی برای شما کاری انجام نمی دهد. یک سیستم مدیریت محتوای وبلاگی که فقط برای نوشتن محتوا و مقاله توسعه داده شده است.

امکانات اولیه وردپرس شامل برگه ها، نوشته ها، دسته ها، برچسب ها، دیدگاه ها، رسانه ها و برخی تنظیمات مانند افزونه ها و ابزار ها که به خودی خود در حالت عادی امکان عجیبی در اختیار شما قرار نخواهد گذاشت، هر توسعه دهنده و طراح سایت باید از این ابزار ارزشمند به نغع خود استفاده کند و از دل این کدهای پیش ساخته که بسیار منعطف و خوب هم هستند امکانات مورد نیازش را بیرون بکشد.

مشکل زمانی آغاز خواهد شد که برای طراحی یک سایت وردپرسی شما به همراه خود وردپرس نیاز دارید حدود 15-20 مورد و در برخی موارد 40-50 مورد از افزونه (پلاگین) های وردپرس را هم به همراه هسته اصلی آن نصب کنید و به کار بگیرید.

مشکلات نصب افزونه ها

افزونه ها به خودی خود می توانند کامل، دقیق، امن و بدون مشکل باشند. حتی برخی از افزونه ها یک تیم مجرب و حرفه ای پشت خود دارند که روی کاغذ همه چیزشان عالی و قابل دفاع است. اما مگر شما فقط یک افزونه روی وردپرس دارید و همان یک مورد کار شما را راه خواهد انداخت؟ افزونه ها کد های اضافه ای به صفحه های وب سایت شما اضافه می کنند و برخی از آنها (بیشترشان) تغییراتی در ساختار وردپرس و دیتابیس آن می دهند و این اضافات جدا از اینکه بار می شود بر روی سایت، می توانند با افزونه های دیگر در تضاد باشند.

ممکن است ایرادات امنیتی و تنظیمات مورد نیاز هر پلاگین که نیاز دارد سرور یا هاست شما داشته باشد، برای افزونه دیگری از الزامات نداشتن آن دسترسی یا قابلیت باشد. افزونه ای که تضمین می کند امنیت آن تامین شده است و حتی در نظرات کاربران آن هم هیچ نقطه تاریک و منفی ای دیده نمی شود در محیط ایزوله و یا در هزار شرایط مختلف بررسی شده است و شما نمی دانید در کنار دیگر افزونه ها چه کاری خواهد کرد. حتی ممکن است مشکلاتی که برای سایت شما پیش آمده را هیچ وقت پیدا نکنید که از کجا بوده است و چه چیزی باعث بروز آن مشکل شده است.

سایت ساز آماده ورد پرس

کد های اضافه شده و غیر قابل کنترل

همه مشکلات به این پلاگین ها ختم می شود. همانطور که پیش تر نیز گفته شد وقتی شما پلاگین یا افزونه ای بر روی سایت وردپرسی خود نصب می کنید، خودش کد هایی اضافه بر روی صفحه نهایی HTML وب سایت شما تحمیل می کند، با کلیک راست کردن روی صفحه سایت و زدن دکمه View page source می توانید کد های نهایی و رندر شده که بعد از تمامی مراحل و اعمال تغییرات برای ارائه به کاربر نهایی درست شده اند را ببینید. با نصب هر افزونه به راحتی می توانید بفهمید که اتفافات کثیفی بر روی سورس سایت شما خواهد افتاد.

حتی بسیار دیده شده است که چند پلاگین از منابع و ریسورس های مشترکی استفاده می کنند که هر کدام بصورت جدا گانه آنها را در دل سایت لود می کنند و منابعی که بارها در صفحه تکرار خواهد شد و لود سایت را به طرز وحشتناکی تحت تاثیر خود قرار خواهند داد. تازه این حالت خوشبینانه ماجرا است که سرعت سایت پایین بیاید، ممکن است اختلاف نسخه های ریسورس های اضافه شده بر روی عملکرد برخی پلاگین ها تاثیر بگذارد و به درستی کار نکنند. در صورتی که آن پلاگین بصورت تکی هیچ مشکلی نداشته است و حتی در مارکت نیز امتیاز قابل قبولی کسب کرده است و طرفداران زیادی هم دارد.

پس همیشه هر چیزی که در ظاهر دیده می شود در واقعیت اتفاق نمی افتد و برای راه اندازی وب سایت با چند کلیک به چیز خوب و ایده عالی دست پیدا نخواهید کرد.

هیچکس مشکلات را گردن نمی گیرد

خیلی ها بر این اعتقادند که وردپرس چون سیستم شناخته شده و معتبری است و افراد، شرکت های طراحی سایت و توسعه دهندگان زیادی هستند که بر روی آن تسلط دارند، می توانند به راحتی بین شرکت ها سوئیچ کنند و کدهای نوشته شده توسط یکی را به دیگری بدهند و بگویند وردپرس است! می توانی ادامه کار را جلو ببری. اما در واقعیت هیچ موقع این اتفاق نخواهد افتاد، البته در شرایط قهوه ای باید این موضوع را امتحان کنید، نه موقعی که همه چیز مرتب و منظم است.

در حقیقت ماجرا، این حرف ها را از شرکت هایی که کار طراحی سایت وردپرسی انجام می دهند نخواهید شنید، اگر امتحان کنید همیشه و همه می گویند که بله هیچ مشکلی ندارد و می توان به راحتی این کار را انجام داد، وردپرس یک پلتفرم جهانی است! اما در عمل وقتی سایت شما بیمار شد و دچار مشکلات عدیده ای شد خواهید دید که هیچ کس بر روی سایت دیگری کار نخواهد کرد و فقط این یک لفظ و یک باور غلط بوده است.

وب سایتی که هزاران خط کد و تغییراتی که در آن اعمال شده است و ما از آن بی اطلاعیم و هیچ مرجع و داکیومنتی از این تغییرات موجود نیست به هیچ دردی نمی خورد. تنها راه این است که یک تیم یا شرکتی آن را از ابتدا، اما دقیقا مشابه همان ظاهر قدیمی بنویسید و طراحی از نو صورت گیرد. ما درخواست هایی زیادی در خصوص ادامه کار پروژه های دیگران را داریم که واقعا نمی توانیم قبول کنیم و در حقیقت انجام و حل این مشکلات قابل انجام نیستند عملا هیچ چاره ای نداریم بجز اینکه دست رد بر سینه مشتری عزیزمان بزنیم.

هیچکس مشکلات را در ورد پرس گردن نمی گیرد

دکمه شیف را بگیرید و دیلیت را بزنید

این جمله شاید اغراق آمیز باشد و قطعا همه می دانیم که بسیارند سایت های طراحی شده با وردپرس که جایگاه و اعتبار بالایی هم دارند. اما شما از پشت ماجرای توسعه و طراحی و تولید آنها بی اطلاعید، سایت هایی که چندین برنامه نویس فرانت کار و توسعه دهنده های بک اند برای آن سایت زحمت می شکند و وردپرس را مثل موم در دست نگه داشته باند و هرطور که بخواهند آن را تغییر شکل می دهند. بله این روش ایده آل است و اگر این منابع را دارید می توانید اینچنین عمل کنید و از نتیجه کار قطعا راضی خواهید بود.

اما اگر غیر این است و شما سایت پیش ساخته و قالب آماده ای را با قیمت نسبتا ارزان در یک روز تحویل گرفته اید بدون شک و به زودی با مشکلاتی که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم دست و پنجه نرم خواهید کرد. ممکن است سایت شما به دفعات مختلف از دسترس خارج شود و توسط پشتیبان آن به راحتی برگرداندن یک نسخه از پشتیبان (Backup) از قبل تهیه شده مجدد راه اندازی شود. در برخی موارد نیز ممکن است ایرادات ظاهری و عملکردی ببینید. اما به مرور زمان مشکل حاد تر خواهد شد.

بدون هیج دلیلی سایت شما از دسترس خارج خواهد شد و یک دنیا کد و یک دیتابیس پر از داده دارید که به هیچ دردی نخواهد خرد چون فقط خطا در صفحه سایت شما نمایش داده می شود و اطلاعات و محتوایی که در عمل وجود دارند قابل مشاهده نخواهد بود. در آن شرایط هیچ چاره ای ندارید جز اینکه دکمه شیفت را بگیرید و محکم روی دیلیت ضربه بزنید و تمامی مراحل راه اندازی و طراحی سایت را از ابتدا دنبال کنید.

البته دیتا شما قابل بازیابی خواهد بود و می توانید متن و محتوای سایت خود را به روش هایی استخراج کنید و در پلتفرم طراحی جدید سایت خود مورد استفاده قرار دهید. امیدوارم این اتفاق تلخ برای شما رخ ندهد، در صورتی که نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتری داشتید می توانیم اطلاعات بیشتر و فنی تری در اختیار شما قرار دهیم، اگر نظری در مورد این مطالب داشتید حتما در بخش کامنت با ما درمیان بگذارید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

لوازم جانبی رنسومی

ممنونم از بابت مطالب خوب و مفیدتون

۱۴۰۲/۵/۳

دیدگاه شما

ثبت