خانهوبلاگشروع کسب و کاررایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟
رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟

رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟

شاید تا به حال نام رایانش ابری را شنیده باشید. به عنوان یک صاحب مشاغل کوچک، ممکن است این سوال را داشته باشید که آیا Cloud راه حل جادویی فناوری اطلاعات است

شاید تا به حال نام رایانش ابری را شنیده باشید. به عنوان یک صاحب مشاغل کوچک، ممکن است این سوال را داشته باشید که آیا Cloud راه حل جادویی فناوری اطلاعات است که شما به دنبال آن بوده اید یا زیادی باد شده است و Cloud Computing آنقدر ها هم اهمیت ندارد؟ در اینجا ما پتانسیل ها و خطرات احتمالی سیستم های Cloud را برای مشاغل کوچک بررسی می کنیم.

رایانش ابری چیست؟

ابر همان چیزی است که ما قبلا هم به آن اینترنت می گفتیم و رایانش ابری به معنای استفاده از نرم افزار و خدمات در اینترنت است. این مفهوم در واقع چندان جدید نیست. گذشته از این، ایمیل ها، تقویم و سایر خدمات اشتراکی سالهاست که وجود دارد و استفاده می شوند. آنچه تغییر کرده است این است که برنامه ها و خدمات آنلاین تقریبا شامل همه چیزهایی است که یک تجارت نیاز دارد و نرم افزار ها و حتی سخت افزار هایی که نیاز به مقدمات و پیش نیاز های فراوانی داشتند که پر هزینه بودند و دسترسی به آنها مشکلات زیادی داشت.

کاربرد رایانش ابری

به فضای ذخیره سازی داده نیاز دارید؟ ابر این کار را می کند. آیا به یک برنامه پردازش کلمه نیاز دارید که همکاری را امکان پذیر کند؟ ابر آن را دارد. آیا برای مدیریت حقوق و دستمزد به نرم افزاری نیاز دارید؟ ابر این کار را هم می کند. در حقیقت، برای اکثر مشکلات تجاری راه حل های مبتنی بر ابر وجود دارد. از همه بهتر، معمولاً ارزان تر از سرمایه گذاری در زیرساخت ها و نرم افزارهایی است که برای انجام همان کار در خانه مورد نیاز است. هزاران سیستم و نرم افزار دیگر را می توان مثال زد که بر روی بستر ابر استفاده شوند و بصورت کلاد در اختیار شما قرار گیرند

انواع مدل های رایانش ابری

انواع خدمات ابری

رایانش ابری یا می توان به گونه های مختلفی در اختیار گرفت که هرکدام از آن ها توسط ارائه دهندگان برای استفاده های بخصوصی آماده و ارائه می شوند، برخی از آن ها کاملا عمومی و غیر تخصصی هستند که بدون داشتن هیچ دانش فنی ای قابل استفاده هستند.

برخی دیگر از مدل های Cloud Computing جهت سهولت و آسان تر کردن عملیاتی که نیاز به اطلاعات فنی و زیر ساختی دارد ارائه می شوند و همان تخصص را نیاز دارند اما استفاده کنندگان و توسعه دهندگان با مسائل کمتری روبرو خواهند شد و راحت تر می توانند از همان نیاز قبلی استفاده ببرند.

بصورت کلی می توان تمامی خدمات رایانش ابری را به سه دسته زیر خلاصه کرد:

مبتنی بر نرم افزار یا SaaS

‏SaaS چیست؟

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) شامل بسیاری از برنامه های آنلاین است. برای مثال، برنامه ورد و اکسل Google بسیار شبیه به یک برنامه واقعی Word و Excel سنتی عمل می کند، با این تفاوت که در کامپیوتر شما وجود ندارد. نرم افزار به عنوان سرویس هر نرم افزاری است که در آن بیشتر کارها در دستگاه دیگر از طریق اینترنت انجام می شود.

برای دسترسی به برخی از این برنامه های رایانش ابری، ممکن است مجبور شوید یک کلاینت کوچک دانلود کنید و یا حتی بصورت کامل بر روی مرورگر خود این کار را انجام دهید و به هیچ نرم افزار اضافه ای نیاز نداشته باشید. یکی از مزایای اصلی SaaS این است که به شما امکان می دهد جدیدترین نرم افزار را بدون نیاز به آخرین سخت افزار اجرا کنید.

مبتنی بر پلتفرم یا PaaS

PaaS چیست؟

پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) تا حدودی شبیه به دستگاه ساخت رایانه شما است، به جز رایانه مجازی که جایگزین رایانه واقعی می شود. با PaaS، می توانید برنامه ها و خدمات مورد نظر خود را انتخاب و سفارشی کنید. PaaS ممکن است با یک رابط مرکزی مانند یک سیستم عامل سنتی کامل شود.

مبتنی بر زیرساخت یا IaaS

IaaS چیست؟

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) یکی از اولین برنامه هایی بود که رایانش ابری روی آن اعمال شد. زیرساخت شامل اصول اولیه مانند ذخیره داده، میزبانی وب، قدرت پردازش و غیره است. به جای ایجاد تمام این زیرساخت ها توسط خودتان، خرید سرور، راه اندازی آنها، ارتقاء آنها، اطمینان از ایمن ماندن آنها و غیره، هزینه همه ی این زیرساخت ها را به اندازه یک ابزار پرداخت می کنید. هرچه بیشتر استفاده کنید، هزینه بیشتری پرداخت می کنید.

سرویس های IaaS به منابع شما اجازه می دهد تا نیازتان را افزایش دهند، به جای اینکه مجبور باشید در منابع بیشتری سرمایه گذاری کنید و پیش بینی هایی در نظر بگیرید که ممکن است حتی اتفاق نیوفتند و برای بدست آوردن آنها عجله کنید

مزایای رایانش ابری

مانند بسیاری از چیزهای دیگر در اینترنت، رایانش ابری همچنان در حال رشد و تغییر است. با این حال، راه حل های رایانش ابری برای مشاغل کوچک بسیار حائز اهمیت هستند و در آنچه که می تواند برای مشاغل کوچک به ارمغان آورد، سازگاری خیلی بیشتری از خود نشان داده است. بطور خلاصه می توان بصورت تیتر وار به برخی از مزایای رایانش اشاره کرد:

  • کاهش هزینه
  • افزایش امنیت
  • انعطاف پذیری
  • مقیاس پذیری
  • عدم وابستگی به تجهیزات
  • به روز رسانی خودکار
  • بازیابی در مواقع خاص
  • کاهش خرابی و نقص

آیا کسب و کار شما باید در فضای ابری باشد؟

ابر اینترنت است. بله، هملن چیز قدیمی. آنچه این بار متفاوت است این است که اینترنت در حال حاضر بسیار وسیع تر شده است. اینترنت قدیمی عمدتا برای ارسال ایمیل، چت و بازدید از صفحات وب مناسب بود. اینترنت فعلی همه اینها را علاوه بر قابلیت اجرای برنامه ها دارد. این بدان معناست که هر کاربر اینترنت می تواند از یک رایانه ارزان و سبک استفاده کرده و برنامه های قوی و پر توان را روی سرورهای دیگران اجرا کند.

خیلی عالی به نظر می رسد، تصور کنید همسایه شما دارای یک کامپیوتر رده بالا است که می تواند بزرگترین و درخشان ترین برنامه ها را اجرا کند، و شما یک لپ تاپ دارید که حتی نمی تواند یک برنامه آفیس ساده را بدون مشکل بارگیری کند. رایانش ابری به شما امکان می دهد از لپ تاپ خود برای دسترسی به قدرت پردازشی رایانه همسایه خود از طریق اتصال به اینترنت استفاده کنید. این بدان معناست که می توانید بدون نیاز به تعویض لپ تاپ خود از هر برنامه روی آن استفاده کنید.

این اصل اساسی در پشت صفحنه محاسبات ابری است، با این تفاوت که به جای دسترسی به منابع همسایگان، از یک سری سخت افزارهای پیشرفته بر روی ابرها استفاده کنید و احتمالا فقط باید هزینه استفاده از آن را بپردازید. برای آشنایی بیشتر با پردازش ابری و خدمت مبتنی بر ابر می توانید مقاله های بیشتری را در وبلاگ پایدار سامانه مطالعه کنید.

خدمات ابری یا Cloud Services

اینکه آیا یک کسب و کار باید به فضای ابری منتقل شود یا نه، سوالی است که باید توسط هر کسب و کار کوچک با توجه به موقعیت منحصر به فرد آن پاسخ داده شود. اما نکته خوب در مورد Cloud این است که نیازی به پرش با هر دو پا به داخل آن نیست. صاحبان مشاغل می توانند با برخی از برنامه های اساسی ابری مانند ایمیل مبتنی بر وب و پشتیبان گیری از داده ها شروع به کار کنند، و همچنین برای امتحان خدمات مختلف ابری به صورت آزمایشی خرید کنند.

استفاده از رایانش ابری به زبان ساده

به زبان ساده، رایانش ابری یا Cloud Computing راهی است که مشاغل می توانند به آنچه کمتر نیاز دارند به راحتی برسند، بنابراین اگرچه ممکن است برای هر شغلی مناسب نباشد، اما ارزش یک نگاه دقیق تر را دارد.

در کل، رایانش ابری یک ایده انقلابی و نوظهور نیست، اکثر ما سالهاست که از آن استفاده می کنیم ولی به این نام نمی شناختیم، یعنی آنقدر به بلوغ نرسیده بود که صنعت جدایی برای آن تشکیل شود و بسیاری از مفاهیم و راهکار ها را زیر مجموع خود داشته باشید. با این حال، اگر چیزی در مورد رایانش ابری دست کم گرفته شود، قدرت آن است.

گوگل و دیگر سرمایه گذاران، سرمایه گذاری ابری آینده ای را در نظر می گیرند که دستگاه های شما در اصل یک رابط کم هزینه و سبک برای مشتری است، در حالی که همه داده ها، نرم افزارها و کارها با خیال راحت و ایمن در ابر ذخیره می شوند و یا مورد پردازش قرار میگیرند. کامپیوتر خراب یا سرقت شده؟ یک مورد جدید بردارید، وارد شوید و همه چیزهایی را که منتظر آن بودید پیدا کنید.

این که آیا ما ایده “ایمن نگه داشتن داده های خود در خانه” در هارد دیسک را کنار می گذاریم، یک سوال باز است، اما مزایای زیاد و مسلم رایانش ابری، طرفداران زیادی را به دست می آورد و هر روز بزرگتر و قدرتمند تر می شود و بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت