خانهوبلاگافزایش فروشموتور جستجو چیست؟
موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو به کاربران اینترنت اجازه می دهد تا انواع محتوا را در صفحات وب مختلف جستجو کنند. مانند متن ها، تصاویر، فیلم ها، کتاب های الکترونیکی و سایر داده ها، با وارد کردن کلمه یا عبارت کلیدی که به موضوع تحقیق اشاره می کند.

موتور جستجو به کاربران اینترنت اجازه می دهد تا انواع محتوا را در صفحات وب مختلف جستجو کنند. مانند متن ها، تصاویر، فیلم ها، کتاب های الکترونیکی و سایر داده ها، با وارد کردن کلمه یا عبارت کلیدی که به موضوع تحقیق اشاره می کند. گوگل محبوب ترین و پرکاربردترین موتور جستجو است، زیرا تقریبا 92 درصد از جستجوی خدمات جستجو از آن استفاده می کنند. موتورهای محبوب دیگر عبارتند از Bing مایکروسافت، DuckDuckGo با رعایت حریم خصوصی، Baidu چین و Yandex روسیه.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو یا Search Engine سرویسی است که به کاربران اینترنت اجازه می دهد تا محتوا را در سراسر جهان جستجو کنند. کاربر کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی را در موتور جستجو وارد می کند و لیستی از نتایج محتوای وب را در قالب وب سایت ها، تصاویر، فیلم ها یا سایر داده های آنلاین دریافت می کند.

لیست مطالبی که از طریق موتور جستجو به کاربر بازگردانده می شود به عنوان صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) شناخته می شود. به عملیاتی که منجر به افزایش رتبه وب سایت ها در لیست نتایج موتور های جستجو می شود، سئو می گویند.

سئو چیست؟

سئو (SEO)، که به زبان ساده به معنی بهبود یا آماده سازی سایت برای موتورهای جستجو است، فرآیندی که با هدف دستیابی به ترافیک به طور طبیعی یا Organic از جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ انجام می شود.

همه موتورهای جستجو دارای نتایج اولیه مانند فیلم ها، مقاله ها یا تصاویری هستند که در ابتدا و جایگاه های برتر ظاهر می شوند و از دیگران جلوتر هستند. دلیل آن معیارهای موتورهای جستجو است که خود آن موتور های جستجو تعیین کرده اند تا نتایج جستجو را که بیشترین ارتباط را با آنچه کاربر دارد مرتبط کنند. هدف بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو این است که در اولین نتایج موتور جستجو ظاهر شود. در مقاله سئو چیست بصورت مفصل در مورد اینکه SEO چیست و مزایای آن صحبت شده است که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

موتور جستجو چگونه کار می کند؟

موتور جستجو بر مجموعه برنامه هایی که هماهنگ با یکدیگر کار می کنند، تکیه می کند، جایی که الگوریتم معروف به عنوان خزنده، صفحات وب را با ردیابی پیوندها در صفحات مختلف، از مجموعه ای از پیوندهای بذری که سایتهای اصلی را پوشش می دهند، کاوش می کند. سپس یک فهرست یا پایگاه داده عظیم از میلیون ها صفحه کشف شده توسط خزنده ایجاد می شود. هنگام جستجو در یک عبارت، شباهت معنایی به روش های مختلف بین آن عبارت و داده های موجود در فهرست اندازه گیری می شود و نتایج در قالب فهرستی نشان داده می شود که بر اساس میزان شباهت با موضوع جستجو تنظیم شده است.

برای ساده سازی مکانیزم عملکرد سرچ انجین، یک موتور جستجو را دو جزء در نظر بگیرید. ابتدا، خزنده عنکبوت وب برای محتوایی که به فهرست موتورهای جستجو اضافه شده است، وب سایت ها را مرور می کند. سپس، هنگامی که یک کاربر از یک موتور جستجو می پرسد، نتایج مربوطه بر اساس الگوریتم موتور جستجو باز می گردند.

موتورهای جستجوی اولیه عمدتا بر اساس محتوای صفحه بودند، اما با یادگیری دستکاری وب سایت ها، الگوریتم ها پیچیده تر شده و نتایج جستجوی بازگشتی می تواند بر اساس صدها متغیر باشد.

در گذشته تعداد زیادی موتورهای جستجو با سهم بازار زیاد وجود داشت. در حال حاضر، گوگل و مایکروسافت بینگ اکثریت قریب به اتفاق بازار را کنترل می کنند. در حالی که موتور جستجوی یاهو درخواست های زیادی دارد، فناوری جستجوی پس زمینه آن به مایکروسافت و موتور جستجوی Bing برون سپاری شده است و دیگر مستقل عمل نمی کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
سینا سمائی

سینا هستم علاقه‌مند به حوزه وب و دنیای عظیم دانستنی‌های دیجیتال مارکتینگ همراه من با مقاله‌هایی که با تحقیق بهشون می‌رسم و با سادگی مینویسم باشید.

نظرات کاربران

NAJTB ULLAH

سلام وب سایت چگونه است؟ میشه بهم بگین

۱۴۰۱/۱/۵

NAJTB ULLAH

سلام وب سایت چگونه است؟ خواهش میشه به من بگین

۱۴۰۱/۱/۵

ناشناس

موتور جستجو رو دیگه همه میدونن چیه خودم نمیدونم چر این رو جستجو کردم و چرا این مطالبو خوندم ولی در کل دستتون درست

۱۴۰۰/۸/۲

دیدگاه شما

ثبت