خانهوبلاگراه اندازی سایتطراحی پورتال و تعریف انواع پورتال دولتی، سازمانی، خبری و…
طراحی پورتال و تعریف انواع پورتال دولتی، سازمانی، خبری و…

طراحی پورتال و تعریف انواع پورتال دولتی، سازمانی، خبری و…

طراحی سامانه های تحت وب و همچنین طراحی پورتالی که به منظور هدفی خاص، قصد راه اندازی دارید می بایست در ابتدای امر و در اولین قدم، نقشه راه و فرایندهای آن به طور شفاف، تدوین و پروسه هایی که قرار است کاربران در آن طی نمایند مشخص شود

طراحی سامانه های تحت وب و همچنین طراحی پورتالی که به منظور هدفی خاص، قصد راه اندازی دارید می بایست در ابتدای امر و در اولین قدم، نقشه راه و فرایندهای آن به طور شفاف، تدوین و پروسه هایی که قرار است کاربران در آن طی نمایند مشخص شود. پس اگر اول راه هستید و میخواهید از صفر یک پورتال طراحی و راه اندازی نمایید ابتدا باید هدف از راه اندازی پورتال را مشخص کنید و سپس روی یک کاغذ فرایندی را که باید برای رسیدن به آن هدف و خروجی مورد نظر طی شود به ترتیب بنویسید. این کار شاید در ابتدا به نظر سطحی بیاید ولی با اینکار از پیچیدگی های زیادی که در اکثر پورتال های دولتی یا سازمانی وجود دارد جلوگیری میکنید.

فرایند طراحی پورتال (پرتال)

وقتی شما در ابتدا کلیه فرایندها را روی کاغذ مینویسید به راحتی میتوانید آیتم های غیر ضروری را حذف کنید و یا برخی را با آیتم های دیگر ادقام نمایید. سپس ترتیب اجرای این فرایند را خیلی ساده، به صورت یک نمودار با خطوط پیکانی، مشخص می کنید و به نوعی نمودار جریان این فرایند را طراحی میکنید. حالا می بایست با یک برنامه نویس یا شرکتی با سایقه پای مذاکره بنشینید و با در اختیار گذاشتن داکیومنت و همان یک برگه ساده ای که تهیه نمودید، از آنها بخواهید تا نگاهی به مستندات شما بیاندازند و راجع به اجرایی شدن آن نظر دهند.

مزیت این کار این است که شخصی که دید برنامه نویسی دارد با دیدن این برگه و نمودار های جریان فرایندی که شما ترسیم کردید  از زاویه فنی به آن نگاه میکند که در خیلی از موارد ممکن است برخی از عملیات حذف شود و یا با سابقه ای که آن تیم دارد از تجربیات نمونه های موفقی که اجرا کرده اند با شما نکاتی را مطرح نمایند که پیچیدگی های پورتالتان را از بین ببرد.

در واقع برای اینکه بدانیم شرکت طراحی پورتال چه وظایفی دارد و دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی می باشد، باید بدانیم پورتال چیست و طراح پورتال کیست؟

طراحی پورتال چیست؟

معنی لغوی پورتال طبق تعریف ارائه شده در ویکی پدیا فارسی عبارت است از:

پرتال وب یا درگاه وب (Web Portal) نوعی وبگاه است که اطلاعاتی را از منابع مختلف در یک شکل واحد گردآوری می‌کند. به‌طور معمول هر منبع اطلاعاتی محدودهٔ مشخص به‌خود را در صفحه برای نمایش اطلاعات اشغال می‌کند که گاهی اوقات کاربر می‌تواند مشخص کند که کدام نمایش داده‌شود.

در واقع همانطور که در تعریف ویکی پدیا نیز اشاره شده است پورتال ها را میتوان صفحات وبی در نظر گرفت که کاربر میتواند به آسانی با آن ارتباط برقرار کند و از آن طریق به یکسری از وظایفی که برای او تعریف شده است عمل نماید و بروز رسانی آن سبب بروز رسانی قسمتهای مختلف پورتال که به صورت یکپارچه با یکدیگر در ارتباط هستند.

طراحی پورتال و سامانه های تحت وب

طراحی پورتال و سامانه های تحت وب

طراحی پورتال سازمانی

به پورتال هایی میگوییم که امکانات آن مرتبط با یک سازمان طراحی و پیاده سازی می شود و از طریق پورتال سازمانی کارمندان و افراد درون سازمان میتوانند با واحدهای مختلف در ارتباط بوده و یا با اجرای درخواستی، ارتباط با واحد مرتبط که در پورتال تعریف شده است ایجاد می شود. همه چیز درباره طراحی پورتال سازمانی را اینجا بخوانید.

طراحی پورتال خبری

پورتال خبری به سامانه تحت وب میگویند که اطلاعاتی جامع از اخبار و وقایع دسته بندی شده در موضوعات متنوع به کاربران ارائه میدهند. در اصل با ظهور پورتال های خبری و امکاناتی که در طراحی پورتال خبری میتوان در نظر گرفت، شیوه سنتی انتشار اخبار و وقایع کمرنگتر شده و روز به روز به میزان کاربران و خوانندگان در پورتال های خبری در حال افزایش می باشد.

طراحی پورتال شخصی

به صفحات وبی گفته می شود که به منظور معرفی یک شخص و ارائه اطلاعاتی در حوزه کاری مرتبط با او و سوابق و فعالیت هایش ایجاد شده است.

طراحی پرتال دولتی

پورتال های دولتی به منظور ارائه خدمات دولتی به صورت مکانیزه به افراد راه اندازی می شود.

از طریق پورتال های دولتی کاربران وارد سامانه مربوطه شده و یک سری اطلاعات را طی فرایندی که به صورت مرحله به مرحله تکمیل می شود در پورتال ثبت می نمایند. در طراحی پورتال دولتی می بایست همه جوانب را در نظر گرفت، به شکلی که طراح پورتال و یا شرکت طراحی پورتال باید طوری آنرا برنامه نویسی و پیاده سازی نمایند که در آینده قابل انعطاف بوده و امکان توسعه آن به راحتی میسر باشد.

نمونه طراحی پورتال دولتی

پورتال سازمان سنجش، پورتال ثبت نام برای یارانه ها و … نمونه ای از پورتال های دولتی می باشند.


اگر میخواهید در مورد فرایند طراحی سامانه های تحت وب بیشتر بدانید اینجا را کلیک کنید.


نکات مهم در انتخاب شرکت طراحی پورتال

طراحی وب سایت و نیز طراحی و اجرای پورتال تقریبا خیلی شبیه به هم هستند الی از نظر حجم برنامه نویسی و پیچیدگی کدها به دلیل ایجاد روابط یکپارچه بین واحدهای مختلف در پورتال سازمانی می بایست توسط یک شرکت طراحی پورتال با تجربه صورت پذیرد و حداقل دو نمونه کار برای پورتال هایی که طراحی کرده است را به مشتری ارائه نماید

از دیگر نکاتی که باید در انتخاب شرکت طراحی پورتال در نظر داشت خارج از بحث حرفه ای بودن طراح پورتال و نیز برنامه نویسان آن، بحث پشتیبانی و  عمل به تعهدات می باشد.

موضوع پشتیبانی پورتال بسیار مهم می باشد چرا که معمولا پورتال ها برای یک حجم وسیعی کاربر و یوزر طراحی می شود و از طریق آن خدماتی را در زمان هایی خاص ارائه مینمایند و در صورتی که مشکلی برای پورتال پیش بیاید می بایست در کمترین زمان ممکن رفع گردد و حتی در برخی مواقع مانند طراحی پورتال انتخاب واحد و یا طراحی پورتال و سامانه های آزمون آنلاین و … که می بایست شرکت پشتیبان به طور جدی و همیشه در دسترس باشند تا مشکلی از این بابت پیش نیاید.

طراحی پورتال با کاربری آسان یکی از ویژگی های مهم و حتی میتوان گفت مهمترین ویژگی یک پورتال می باشد.

ویژگی های شرکت طراحی پورتال

توصیه میشود اگر قصد طراحی پورتال و سامانه های تحت وب با کاربری اختصاصی را دارید حتما با شرکتی همکاری کنید که خصوصیات ذیل را دارا باشد

شرکت طراحی پورتال حقوقی و ثبت شده باشد.

سیستم پشتیبانی آنلاین داشته باشد.

شرکت طراحی پورتال دارای سیستم مکانیزه پشتیبانی مانند سیستم تیکتینگ باشد.

تجربه طراحی پورتال را داشته باشد.

دارای تیم برنامه نویسی قوی و حرفه ای باشد.

و…

قیمت طراحی پورتال

یکی از مهمترین فاکتور که برای همه مهم می باشد فاکتور قیمت می باشد. اگر بخواهیم تعرفه و قیمت طراحی یک پورتال را محاسبه کنیم باید به طور دقیق و با جزئیات مشخص شود که دقیقا پورتالی که قرار است طراحی شود چه امکاناتی داشته و قرار است چه ترافیکی را به طور همزمان ساپورت کند برای مثال ممکن است شما قصد طراحی پورتال برای سازمانی را داشته باشید که بیش از 20 کاربر فعال همزمان با آن درگیر هستند و هر کدام از این کاربران دسترسی های خودش را دارند و از طرفی چند ادمین وجود دارد که می بایست در هر پروسه ای مشخص یک سری مجوزها و تایید برای عملیات یا افرادی تعریف می کنند. ممکن است پورتالی طراحی شود که نیاز است از منبع یا وب سایت و پورتال سازمانی دیگر مثل پورتال ثبت و احوال استعلام بگیرد و از دیتای بدست آمده یک خروجی داشته باشد. اینجا باید یک api یا همان وب سرویسی جهت ارتباط بین این دو پورتال برقرار باشد پس حجم کار با اضافه شدن هر امکانی متفاوت خواهد بود و تایم و زمانی که برنامه نویس پورتال صرف میکند به همین موارد بستگی دارد لذا اگر دنبال استعلام گرفتن و تعرفه طراحی پورتال دارید حتما باید یک مستند آماده کنید که در آن یک توضیح از فرایند و امکاناتی که مد نظر دارید مشخص شود و هر چه اطلاعات دقیق تر با جزئیات در داکیومنتتان قرار دهید قیمت نیز دقیقتر محاسبه خواهد شد.

لازم به ذکر است به هیچ عنوان دنبال شرکتی که به شما بدون پرسش درباره امکانات و فرایند و اطلاعاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم قیمتی دادند به آن اطمینان نکنید و بدون شک آن شرکت را کنار بگذارید چرا که یا آنها حرفه ای نیستند و تجربه طراحی پرتال را ندارند یا اینکه قصد فریب دارند تا مشتریانی جذب کنند و یا اینکه فعلا مشتری را جذب کنند تا بعدها بابت هر امکانی که قرار است شما درخواست کنید از شما هزینه دریافت نمایند. البته این مورد آخر منطقی است که بابت هر امکانی زمانی صرف خواهد شد و قطعا هزینه افزایش خواهد داشت ولی این هزینه ها باید از ابتدا مشخص شود و با صداقت کامل با شما در جریان گذاشته شود تا بدانید قرار است بابت طراحی این پورتال چقدر هزینه کنید و چه امکاناتی را ب شما خواهند داد.

طراحی پورتال مشتریان

پورتال مشتریان یک سامانه و سایتی می باشد که شما میتوانید با استفاده از آن با مشتریان خود ارتباط برقرار نمایید و کلیه مراودات، نامه نگاری، مشکلات و پشتیبانی را در آن در نظر بگیرید و همه این کارها را به پورتال مشتریان منتقل نمایید.

مزیت پورتال مشتریان این است که همیشه یک پل ارتباطی بین شما و مشتریانتان وجود دارد که کلیه درخواست ها در آن به صورت مستند ثبت خواهد شد و دقیقا میتوانید گزارشاتی را مانند نوع درخواستها، پاسخ شما به درخواست ها، مدت زمان پاسخ گویی به مشتریان در قبال درخواست ارسال شده، و همه ریز فعالیت ها و پشتیبانی در آن ثبت می شود.

نحوه طراحی پرتال مشتریان و فرایند معمولا از طریق امکان تیکتینگ انجام می شود. سیستم تیکتینگ به این صورت است که مشتریان شما با ورود به پورتال میتوانند یک تیکت جدید ایجاد کنند و برای تیکت خود یک موضوع تعریف کرده و اولویت اهمیت آنرا مشخص کنند سپس بعد از ارسال تیکت، شما که صاحب و ادمین پورتال هستید از طریق نیرو های پشتیبانی با هر تعدادی به تیکت ها پاسخ دهید و مشکل یا درخواست مشتریان را پاسخ داده و تعیین تکلیف نمایید. در اینجا بیشتر از این به جزئیات و امکانات بیشماری که این سیستم دارد نمی پردازیم و در حد آشنایی این مقدار بسنده خواهیم کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

پایدار سامانه

سلام. بخش اول سوالتون راجع به آموزش پورتال نویسی رو باید بگیم خیر. برای آموزش طراحی پورتال باید به آموزشگاه ها مراجعه بفرمایید ما صرفا بخش طراحیش و پیاده سازیش رو انجام میدیم. بخش دوم سوالتون که پرسیدید برای ساخت پورتال چه تخصص هایی رو باید داشته باشیم، بستگی به نوع cms و زبان برنامه نویسی ای که پورتال رو باهاش طراحی میکنید داره. Asp.net , C# , SQL SERVER و… در مورد سایت ساز یا پورتال ساز هم توصیه میکنم مقاله بالارو دقیق مطالعه بفرمایید. شما زمانی مستونسد از سایت سازها یا پرتال ساز استفاده کنید که CMS یا سیستم مدیریت محتوایی پیدا کنید که ۸۰ درصد نیازهاتون رو پاسخ بده که فکر نمیکنم برای طراحی پورتال به راحتی بشه اینکار رو کرد. برای طراحی سایت با سایت سازها شدنی هست چراکه بیشتر نیازها و امکانات سایت ها مشابه هستند. زمان طراحی پورتال هم بستگی به حجم و بزرگی پروژه داره و سوالتون خیلی کلی هست. پایدار باشید…

۱۳۹۹/۴/۳۰

سالار

آموزش پرتال نویسی هم دارید؟ ساخت پورتال چه تخصص هایی میخواد؟ آیا شما پورتال ساز ها ( سایت ساز پورتال ) رو پیشنهاد میکنید؟ بخش نکاتی که برای خرید پورتال بود رو خوندم عالی بود. طراحی پرتال تحت وب چقدر زمان میبره؟

۱۳۹۹/۴/۳۰

پایدار سامانه

سلام دوست عزیز. طراحی پورتال پروژه ای هست که ۸۰ درصد اون سفارشی و اختصاصی بوده و بابت انجام اون باید کدنویسی بشه و به صورت اختصاصی برنامه نویس، پورتال شما رو پیاده سازی کنه. پس تا اینجا میتونیم نتیجه بگیریم که هزینه و قیمت طراحی پورتال دولتی یا شخصی و هر کاربری ای، معقوله ای نیست که به راحتی بشه تعیین کرد یعنی مثل طراحی سایت نیست که بگیم طراحی یک سایت شرکتی هزینش میشه ایکس تومان و طراحی فروشگاه اینترنتی فول امکانات قیمتش ایگرگ تومانه لذا من یکسری آیتم ها و شاخص های که در قیمت طراحی پورتال میتونه تاثیر گذار باشه رو توضیح مختصری عرض میکنم. یکی از شاخص های مهم و اصلی در قیمت طراحی پورتال، امکانات پورتال میباشد. یعنی برای مثال شما میفرمایید من یک پورتالی رو میخوام طراحی کنید که کاربر ثبت نام کنه، پیامک و ایمیل تایید دریافت کنه و وارد ناحیه کاربری پورتال بشه، حالا در مرحله بعد میخواین یکسری مدارک توسط کاربر آپلود بشه و کارشناس یا ادمین پورتال اونها رو چک کنه و تایید و عدم تاییدش رو صادر کنه و در صورت تایید، اطلاعاتی که مدنظر کاربر هست رو ما بهش خواهیم داد. این پورتال قیمتش رو a تومان در نظر بگیرید. حالا تصور کنید امکانات ببشتری رو در پورتال بخواید. مثلا بخواید کاربری که مدارکش رو آپلود کرد توسط ادمین تایید بشه و پس از تایید، وارد یک پروسه ارزیابی بشه. حالا همین پروسه ارزیابی میتونه به صورت اتوماتیک توسط پورتال صورت بگیره و یا اینکه توسط یک شخص انجام بشه. اگر بخواد توسط پورتال و هوشمند ارزیابی انجام بشه برای مثال از کاربر یک سری سوالات پرسیده میشه که هر کدوم از این سوالات بعنوان شاخص توسط سیستم امتیاز گذاری شده و کافیه که کاربر به سوالات پاسخ بده و هر کدوم رو تیک بزنه. بر اساس وزن هر شاخص و فرمول شما، پورتال به اون امتیاز میده و اگر از یک محدوده امتیاز بالاتر بره به صورت خودکار، نتیجه ارزیابی به کاربر اعلام میشه. و &#8230; هزاران امکان دیگه ای که به صورت اختصاصی توسط شما باید مطرح بشه و برای پیاده سازی هر بخش باید نیروی برنامه نویس وقت بزاره و هزینه بشه لذا هزینه طراحی پورتال بر این اساس انجام خواهد گرفت. امیدوارم جواب سوالتون رو گرفته باشید. ما سعی کردیم با یک مثال خیلی خیلی ساده توضیح بدیم. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر میتونید از طریق صفحه <a href="https://paydarsamane.com/%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3" rel="noopener noreferrer" target="_blank">تماس با ما</a> ارتباط برقرار بفرمایید تا از مشاوره رایگان کارشناسان پایدارسامانه بهره مند شوید.

۱۳۹۹/۴/۳۰

Mousa kakavand

قیمت طراحی پورتال چقد هست؟ معیارهای هزینه طراحی پورتال بر چه اساسی تعیین میشه؟ مثلا هزینه طراحی پورتال دولتی شامل امکانات پورتال میشه و طرح گرافیکی و ظاهر پورتال، آیا میشه تفکیک کرد که بحث ظاهر یا همون ui و ux طراحی پورتال رو به شخصی که کار طراحی ui میکنه بدیم و بخش بکند و برنامه نویسی و کدنویسی پورتال رو به یک برنامه نویس بدیم؟ هزینه ظاهر اون و کدنویسی چقدر میشه اگر بخوایم تفکیکش کنیم؟ ما برای طراحی پورتال دولتی میخواستیم استعلام قیمت بگیریم و در کل بدونیم تعرفه طراحی پورتال دولتی چقدر است و بر چه اساس قیمت گذاری میشه؟ ممنون از شما در ضمن سایتتون از لحاظ طراحی ui و ux فوق العاده و حرفه ای هست. میتونم بگم جزو بهترین سایت هایی هست که دیدم. زنده باد.

۱۳۹۹/۴/۳۰

پایدار سامانه

سلام منظور ما از طراحی پورتال دولتی پورتال یا صفحات وبی است که اهدافی رو برای سازمان دنبال میکنه، در پورتال های دولتی ممکنه اون پورتال ۵ کاربر داشته باشه یا اینکه ۱۰۰ کاربره باشه. پورتال های دولتی مثل پورتال تامین اجتماعی میتونه باشه که کاربران از بیرون سازمان به اون مراجعه میکنند و مراحل پرداخت حق بیمه و لیست بیمه رو کاربر دنبال میکنه و لیست بیمه ماهانه برای سازمان ارسال میشه. از طرف دیگه ای هم شرکتی که طراحی پورتال دولتی رو انجام میده مجوزها و دسترسی هایی رو برای کاربران در پست های مختلف در نظر میگیره. مثلا شما هر دیتایی که از طریق پورتال وارد میکنید، مدیر پورتال پیلم رو دریافت میکنه. حالا ممکنه ادمین های مختلف با پست های تعریف شده تاییدیه هایی رو برای دیتاهای ارسالی انجام بدن تا اینکه یک هدفی به سرانجام برسه و اون هدف میتونه ثبت و تایید نهایی لیست بیمه یک شرکت باشه. طراحی پورتال های دولتی نسبت به پورتال های شخصی حجم بالاتری رو داره و اتفاقات بزرگتری رخ میده و از نظر بار سرور نیز زیشتر است

۱۳۹۹/۴/۳۰

الهام نظری

سلام در مورد طراحی پورتال دولتی میشه بیشتر توضیح بدید؟ فرق پورتال دولتی و سازمانی چی هست و اینکه پورتال دولتی و شرکتی در داشتن امکانات چه تفاوتی دارند. از نظر رابط کاربری و همینطور طراحی گرافیک پورتال دولتی، سازمانی چه نظری دارید؟؟؟

۱۳۹۹/۴/۳۰

دیدگاه شما

ثبت