خانهوبلاگبرنامه نویسیطراح سایت کیست و چه کارهایی انجام می دهد؟
طراح سایت کیست و چه کارهایی انجام می دهد؟

طراح سایت کیست و چه کارهایی انجام می دهد؟

ابتدا قبل از اینکه وارد متن مقاله و مطالعه آن شویم بهتر است به یک فایل صوتی برای معرفی طراح وب گوش فرا دهیم. در این پادکست شغل طراح سایت و مهارت هایی که نیاز دارد و وظایفی که می بایست تحت این عنوان انجام دهد را بررسی میکنیم.

ابتدا قبل از اینکه وارد متن مقاله و مطالعه آن شویم بهتر است به یک فایل صوتی برای معرفی طراح وب گوش فرا دهیم. در این پادکست شغل طراح سایت و مهارت هایی که نیاز دارد و وظایفی که می بایست تحت این عنوان انجام دهد را بررسی میکنیم.

طراح سایت کیست؟

طراح سایت یا وب دیزاینر web designer کسی است که هم از نظر فنی و کدنویسی مهارت دارد و هم بسیار خلاق است. هر دوی این ویژگی ها به یک میزان در کار طراح سایت نمود خواهد داشت. طراحی سایت در عین این که می بایست توانایی و مهارت پیاده سازی یک وب سایت کاربردی و حرفه ای را داشته باشد بلکه باید در ذهن خود به این مهم توجه داشته باشد که استفاده از سایت از لحاظ ux یا تجربه کاربری (که در انتهای مقاله درباره آن صحبت میکنیم) برای همگان ساده و آسان باشد و با استفاده از تکنیک های زیبایی شناختی، فضای وب سایت را برای کاربران جذاب و کاربر پسند  نماید.

آینده شغلی برنامه نویسی

هدفمان از مطرح کردن این موضوع، ارزیابی بازار کار طراحی سایت و برنامه نویسی و پیش بینی آینده این شغل در ایران می باشد.

طراحی سایت یک صنعت و شغل جدید است که با ظهور و پیشرفت اینترنت ایجاد شد و به ویژه در ده سال گذشته به شهرت و محبوبیت بسیاری رسیده است، چرا که رسانه ها و شبکه های دیجیتالی به بخش مهم و اصلی زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است. امروزه اغلب افراد برای برقراری ارتباط، دریافت اطلاعات، خرید، زندگی و فعالیت اجتماعی و… به وب سایت های اینترنتی وابسته هستند و مدام به آن ها مراجعه می کنند. دعوت به همکاری از طراحان سایت در حال رشد و افزایش است و می توان برای این حرفه آیندۀ شغلی مناسبی را پیش بینی کرد.

طراح وب چه کارهایی انجام می دهد؟

کار اصلی طراحان سایت، طراحی، پیاده سازی و اجرای سامانه های تحت وب می باشد. در شروع یک پروژه و اقدام اولیه ای که باید صورت بگیرد، شناخت سلیقه مشتری و آشنایی با روحیات مخاطبین سایت می باشد که برای اینکار باید وب سایت های مختلفی را بررسی کند تا از سایتهای رقبای موفق الهام بگیرد. آشنایی با جنبه های زیبایی شناختی برای طراح سایت بسیار مهم است و عواملی مثل انتخاب رنگ فونت ها و نوع آن، چیدمان کلی سایت و تصاویر استفاده شده برای مطالب باعث شکل گیری هویت کلی سایت خواهد شد. در کنار توجه به زیبایی بصری وب سایت و استفاده از اصول زیبایی شناسی برای آن، طراح سایت باید قابلیت استفاده از سایت را از نظر فنی نیز بهینه سازی کند.

به عنوان مثال طراح سایت باید وب سایتی را که مخاطبان آن کودکان هستند به صورتی جذاب و با استفاده از رنگ های روشن و فونت های درشت طراحی کند که متن های کمتر و تصاویر بیشتر داشته باشد. این کار باعث می شود تا سایت سرگرم کننده و جذاب به نظر برسد.

طراح در طراحی صفحه های مختلف برای یک وبگاه باید سعی کند حتی الامکان تمامی صفحه ها را در دسترس مخاطب قرار دهد و از لینک سازی های تو در تو اجتناب کند. ممکن است یک وب سایت در حوزه ای تخصصی، همزمان مخاطبانی با روحیات کاملا متفاوت داشته باشد ولی اصول طراحی برای طراح سایت ثابت و مشخص است و باید سایت را به گونه ای پیاده سازی نماید که دسترسی به تمام قسمت های آن برای همه نوع از کاربران به بهترین شکل ممکن باشد.

طراح در کار خود بر روی همۀ وجوه کار، مسئولیت دارد و باید همچنان که وب سایت را از نظر فنی بهینه سازی و قابل دسترس می کند، از نظر زیبایی شناختی و چیدمان رنگ ها و تصاویر نیز خلاقیت زیادی به خرج بدهد.

طراحان وب سایت

محل کار طراح سایت چگونه است و کجاست؟

محل کار طراح سایت به نوع شرکتی بستگی دارد که با آن قرارداد همکاری دارد. شرکت های طراحی سایت معمولاً تمایل دارند که در زمینۀ خلاقیت با یکدیگر رقابت کنند و به همین دلیل فضای کاری طراح سایت معمولاً خلاقانه و متفاوت از مشاغل دیگر خواهد بود. شرکت های طراحی وب با کمک طراحان حرفه ای در زمینۀ خلاقیت و نوآوری بسیار پیشرفت می کنند و اصولاً هدف از ایجاد شدن این شرکت ها اشتراک گذاری ایده های افراد مختلف است. احتمال اینکه دفترها طراح سایت جوان تر را جذب کنند بیشتر است.

درآمد و دستمزد طراح سایت چقدر است

قطعا میزان حقوق ماهیانه و یا درآمد طراحی سایت به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال ممکن است فردی در یک شرکت طراحی سایت به عنوان نیروی تمام وقت استخدام باشد و در قالب یک کارمند ایفای نقش کند و یا ممکن است یک طراح سایت به صورت فریلنسر فعالیت داشته باشد و همینطور میتوان به صورت پروژه ای قرارداد بست و یا به صورت ساعتی یک مبلغی را با کارفرما توافق نمود.

به غیر از این موارد ذکر شده یعنی نوع قراردادی که طراح سایت با کارفرما بسته است، قطعا نرخ یک طراح حرفه ای و با تجربه نسبت به فردی که سابقه کار کم و یا مبتدی است بسیار متفاوت خواهد بود و همینطور مهارت ها و عناوین تخصص مثل طراح ui و ux یا برنامه نویس با asp.net و #c و php و…  نیز دخیل خواهد بود.

در هر حال برای هر کدام از این شرایط، یک معیار و شاخصی وجود دارد که میتوان با آن درآمد یک طراح سایت را در ایران محاسبه نمود لذا بدلیل اهمیت این موضوع، طی بررسی و آمارهایی که بدست آوردیم درآمد حاصل از طراحی وب سایت در ایران را محاسبه کردیم و آنرا با درآمد طراحان سایت در کشورهای مختلف مقایسه کردیم و پیشنهاد میکنیم حتما با کلیک بر روی درآمد شغل طراحی سایت در ایران چقدر است این مقاله را مطالعه نمایید.

طراح سایت فریلنسر

ممکن است بخش زیادی از کارها برای انجام شدن به صورت دورکاری و غیر حضوری و حتی در خانه به سازنده سایت محول شود که در این صورت ساعات کاری او قابل انعطاف و تغییر خواهد شد. به این مدل کار که به صورت غیر حضوری و قرارداد مستقیم یا حقیقی با کارفرما منعقد میگردد فریلنسرینگ میگویند و به افرادی که به اینصورت طراحی سایت را انجام میدهند طراح سایت فریلنسر میگویند. وب سایت های معروفی جهت انجام پروژه ها به صورت فری لنسر وجود دارد که این سایت ها در اصل کارفرما و پیمانکار را به هم می رساند و یک واسطه معتمد برای تبادل اطلاعات و تخمین هزینه محسوب میشود.مانند وب سایت پونیشاوب سایت پونیشا یا پارس کدرز که جزو سایت های موفق فریلنسرینگ میباشد.

برخی از شرکت های بزرگ نیز به دلیل حجم فعالیت هایی که انجام می دهند، ممکن است طراح سایت داخلی و دائمی استخدام کنند. بسیاری از وب دیزاینرها نیز به طور آزاد و در قالب فریلنسر سفارش می گیرند و در خانه یا مکانهایی استارتاپی کارشان را انجام می دهند، اگرچه ممکن است برای برخی تصمیم های تخصصی با مشتری شان قرارهای حضوری نیز بگذارند. مهم ترین امتیاز طراحان فریلنسر این است که ساعات کاری انعطاف پذیر و موقعیت مکانی راحتی دارد.

طراحی UX چه تفاوت هایی با طراحی وب سایت دارد؟

زمانی که صحبت از وب دیزاینرها و طراحی سایت می شود، مردم فقط به جنبه های بصری کار فکر می کنند ولی طراحی UX «طراحی تجربه کاربری» را نباید نادیده گرفت بلکه باید بدانید تجربه کاربری قسمتی از کار طراح سایت است که حائز اهمیت بوده و در خیلی مواقع کمتر به آن توجه می شود.


ux یا تجربه کاربری چیست


شرح شغل طراح سایت

برخی از مهارت هایی که یک طراح سایت باید داشته باشد

  1. هدف طراح سایت این است تا درک کند کاربر چه فکری دربارۀ محصول خود می کند.
  2. تمرکز طراح سایت بر روی عادت ها، نیازها، احساسات و خواسته های کاربر است.
  3. این طراحی شامل تحقیقات کاربر و وب دیزاینر و آزمایش کردن قابلیت های استفاده و استراتژی های تولید محتواست.
  4. طراح سایت اطلاعات فریم و طراحی تصویری در فتوشاپ را انجام می دهد و راه حلی برای نمایش بهترین تجربه ها را به کاربر ارائه می کند.
  5. طراحی بصری، نمونه سازی های اولیه، آزمایش قابلیت استفاده از سایت و تجزیه و تحلیل داده ها را کنترل می کند.
  6. پس از راه اندازی سایت، کار نگهداری، رفع اشکالات و پشتیبانی و ارائۀ خدمات برای پیشرفت سایت را انجام می دهد.
  7. وب دیزاینر دانش گسترده ای در حوزۀ طراحی گرافیک و اصول طراحی وب سایت دارد.
  8. خلاقیت های بصری الهام بخش و پیش بینی های خلاقانه در فعالیت طراح سایت نقش پر رنگی دارد.
  9. طراح سایت برای انجام کار خود از به روزترین تکنیک های html ، CSS و JavaScript استفاده می کند.
  10. از هرگونه تغییری در جنبۀ ظاهری سایت آگاهی دارد و بر روی طراحی عناصر بصری جذاب و جدید و گسترش آن ها متمرکز است.
  11. طراح سایت باید درک عالی از طراحی گرافیکی، طراحی رابط ها ، دکمه های منو، معماری صفحه و… داشته باشد.
  12. طراح سایت از آخرین تکنیک ها و نوآوری های سازگار با اغلب مرورگرهای معروف و استاندارد باید آگاهی داشته باشد و آنها را بکار بگیرد.
  13. یک طراح حرفه ای سایت، تمام تلاش خود را برای تولید محتوا براساس اصول زیبایی شناختی که درک آن برای کاربر ساده باشد را نیز در دستور کارش قرار میدهد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت