خانهوبلاگبرنامه نویسیویو جی اس یا Vue.js چیست؟
ویو جی اس یا Vue.js چیست؟

ویو جی اس یا Vue.js چیست؟

همینطور که میدانید تعداد زیادی از کتابخانه ها و فریم ورک ها وجود دارد که به JS ختم می شود. این گسترش بزرگ به دلیل قدرت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و همچنین حمایت جامعه توسعه دهندگان از این زبان پویا و قدرتمند است

ویو جی اس چیست؟ همه چیز در مورد فریم ورک Vue.js

همینطور که میدانید تعداد زیادی از کتابخانه ها و فریم ورک ها وجود دارد که به JS ختم می شود. این گسترش بزرگ به دلیل قدرت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و همچنین حمایت جامعه توسعه دهندگان از این زبان پویا و قدرتمند است. شرکت های بزرگی که انرژی و وزن خود را در توسعه و بهبود این زبان می گذارند، سرمایه گذاری ابر شرکت هایی مانند گوگل و فیس بوک آینده ی این زبان برنامه نویسی را حداقل تا یک دهه دیگر تضمین میکنند.

شما می توانید کارهای زیادی در جاوا اسکریپت انجام دهید، تقریبا می توانید هر چیزی را با آن بسازید و هر مدل کاری را انجام دهید، اما فریمورک های متنوعی برای انجام کارهای مختلف به تخصص های خاص وجود دارد که هر کدام کار توسعه دهنده را آسان تر می کند و در زمان صرفه جویی می کند، با همه این تفاسیر متوجه خواهید شد که فریم ورک Vie.js هم با یک هدف مشخص و واضح، تولید و توسعه داده شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

Vue.js که معمولاً با نام View و تلفظ "ویو" شناخته می شود، شبیه کلمه انگلیسی View است که یک فریم ورک جاوا اسکریپت برای طراحی وب سایت است. این فریم ورک پیشرو در توسعه برنامه های کاربردی وب بر اساس فلسفه و سبک SPA برای تسهیل برنامه نویسی و توسعه، نوشتن کد کمتر و به راحتی، در نهایت کارایی بالا و UX بسیار خوب را به ارمغان می آورد. View توسط ایوان یو پس از کارمندان Google از دل فریم ورک محبوب و قدیمی AngularJS و به عبارتی رفع نواقص انگولار ایجاد شد. او بعدا روند فکری خود را اینگونه خلاصه کرده است “اگر می‌توانستم بخشی را که واقعاً در مورد Angular دوست داشتم استخراج و چیز خیلی سبک‌ وزنی بسازم”

ایوان یو، خالق Vue.js پروژه های زیادی را با انگولار انجام داده بود و سال ها بعنوان توسعه دهنده در گوگل در تیم انگولار جی اس مشغول بود. پس از مدتی گوگل را ترک کرد و فریم ورک خود با نام Vue.js پدید آورد و در خلوت خود به توسعه آن پرداخت و روانه بازار اوپن سورس کرد. فریم ورک Vue.js به سرعت رشد کرد و در گیت هاب در دریافت ستاره و فوری از همه پیشی گرفت و توانست رکورد بزند و در برخی جنبه ها از رقبای سرسخت خود مانند Angular و React نیز توانست پیشی بگیرد.

مزایای فریم ورک Vue.js

سهولت در یادگیری

Vue یک "چارچوب جاوا اسکریپت انعطاف پذیر و آسان برای یادگیری" است، یعنی برای شروع با Vue نیازی به یادگیری کل API ها نیست، نیازی به یادگیری روش های کدنویسی مجدد و به شکل دیگری مانند JSK نیست. آنچه لازم است فقط دانش HTML و CSS و اصول اولیه در جاوا اسکریپت است تا بتوانید شروع به یادگیری آن کنید، بنابراین یادگیری آن واقعا آسان است و منحنی یادگیری بسیار آرامی دارد.

فریم ورک رسمی و کم حجم

Vue نه تنها به طور رسمی پشتیبانی می‌شود، بلکه از بسیاری از افزونه‌هایی که برای انجام کارهای مختلف ضروری هستند نیز پشتیبانی رسمی می‌کند. در عوض، تقریباً برای هر کاری که می خواهید انجام دهید، یک پکیج در مخزن Vue پیدا خواهید کرد که کار مورد نیاز پروژه شما را انجام می دهد.

برنامه نویسان فعال

Vue دارای یک تیم هسته توزیع شده سختکوش است که با مجموعه ای از ویژگی های اصلی و جانبی و مجموعه ای از به روز رسانی های قدرتمند، به طور مداوم چارچوب را بدون بارگذاری بیش از حد برنامه نویسان و توسعه دهندگان بهبود می بخشد. همچنین، انجمن ها، کنفرانس ها، جلسات و کارگاه های بسیاری برای جامعه Vue وجود دارد.

راه اندازی آسان و بدون نیاز به چندین ابزار

یکی از جنبه های مهم فلسفه و سهولت Vue این است که شروع کار با آن آسان است. بر خلاف برخی دیگر از فریم ورک های محبوب، برای ساختن یک برنامه کاربردی با آن نیازی به استفاده از بیلدر های پیچیده مانند Web pack نیست.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که آخرین نسخه فریمورک را دانلود کنید و اولین قدم خود برای یادگیری Vue خواهید بود.

"برای آشنایی بیشتر با مفهوم فریم ورک، ما پیشنهاد می کنیم مقاله ی فریم چیست را مطالعه فرمایید"

عملکرد بالا

Quick Vue. این سریعترین فریم ورک نیست، اما کاربر پسند بودن در حال حاضر با Vue به اندازه کافی برای ارائه یک تجربه کاربری بی عیب و نقص در برنامه های تک صفحه ای و همچنین در طراحی رابط کاربری مناسب است.

سایر مزایا

شاید برای شما جالب باشد بدانید که در شرکت Google هم از Vue.js استفاده می شود. طراحی پلتفرم شغلی گوگل که از طریق آدرس careers.google.com در دسترس می باشد با Vue ساخته شده است و طراحی و توسعه این محصول در داخل خود گوگل انجام شده است. مزایای زیادی است که می توان به آنها اشاره کرد که در ادامه فقط تیتروار به آن اشاره میکنیم:

  • اکوسیستم غنی
  • تطبیق پذیر بودن
  • دسترس پذیری بالا
  • فضای توسعه انعظاف پذیر
  • ماژولار و component-based
  • ارائه UX و UI مناسب و بی عیب و نقص
  • ابزار مناسب و آسان برای دیباگ و رفع خطا
  • داکیومنتیشن و راهنمای کافی در وب سایت رسمی
  • دیدن پیش نمایش و خروجی تغییرات بصورت Live
  • پیش نیاز های کم مانند فهم پایه‌ای از جاوا اسکریپت، HTML و CSS

جمع بندی

استفاده از ویو جی اس مزایای بسیاری دارد که هر کدام هیجان انگیز تر و لذت بخش تر از دیگری هستند، شما حتی می توانید به آرامی و کم کم این فریم ورک قدرتمند را به پروژه هایتان وارد کنید و نیازی نیست که کل بستر و کدبیس خود را به یک فریم ورک خشک و سلب آلوده کنید. بخش مشخصی از وب سایت خود را یک ویو اپلیکیشن کوچک کنید و ذره ذره آن را وارد کنید تا زمانی که ارتباط برقرار کردید و مطمئن شدید که نیاز شما را بهترین نحو پوشش خواهد داد. آن زمان است که این تک استک برای شما شیرین خواهد شد و همه چیز را کنار می گذارید و به راحتی استک جدیدی برای خود میچینید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نازنین محمدی

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت