خانهوبلاگبازاریابی اینترنتیسایت مپ ویدئویی یک نقشه سایت برای ویدیو ها
۱۳۹۷/۳/۱۷
5210
سایت مپ ویدئویی یک نقشه سایت برای ویدیو ها

سایت مپ ویدئویی یک نقشه سایت برای ویدیو ها

نقشه سایت ویدئویی چیست؟ نقشه سایت برای میدئو ها چگونع ساخته می شود و چه کاربرد هایی خواهد داشت؟ در ادامه همراه باشید تا با نقشه سایت ویدیویی آشنا شویم و در مورد جزئیات آن بیشتر بدانیم.

در مقاله قبلی در مورد اینکه نقشه سایت چیست و انواع سایت مپ صحبت کردیم و آن ها را بطور کامل شرح دادیم  که میتوانید مطالعه بفرمائید، همچنین در مقاله دیگری آموزش ایجاد نقشه سایت XML را قدم به قدم دنبال کردیم. در این دو مقاله که عنوان شد شما با سایت مپ آشنا می شوید و می توانید از صفر مراحل ساخت نقشه سایت را دنبال کنید.

در مورد سایت مپ تصویری و ویدیویی می خواهیم صحبت کنیم و بصورت اختصاصی آنها را بشکافیم. جدا از سایت مپ XML عمومی وب سایت، شما می توانید تصاویر و فیلم های خود را بصورت جداگانه با تمامی جزئیات مانند سایز، تصویر بند انگشتی و دیگر اطلاعات لیست نمائید و جهت ایندکس شدن گوگل ارائه نمائید.

در واقع سایتی که فاقد این نوع نقشه سایت باشد چند قدم عقب تر حرکت می کند، شما با تعریف سایت مپ تصویری و ویدئویی می توانید در مورد جزئیات هر عکس و فیلم سایت خود اطلاعات جامع تری به گوگل و سایر موتور های جستجو گر بدهید.

نقشه سایت ویدئویی یا Video Sitemaps

شما می توانید نقشه سایتی برای ویدئو ها ایجاد نمائید. می توانید یک فایل مجزا بعنوان سایت مپ ویدیو در نظر بگیرید یا اینکه به نقشه سایت موجود خود اطلاعات یک فیلم یا ویدیو را اضافه نمائید و هیچ تفاوتی نمی کند و مهم این است که راه گوگل به این صفحات و ویدئو ها را باز کنید.

افزودن این اطلاعات این احتمال را زیاد میکند تا فایل ویدیو شما بعنوان Rich Snippet در نظر گرفته شود.

Rich Snippet یا ریچ اسپینت ها اصطلاحی هستند برای توصیف داده ها و اطلاعات نشانه گذاری شده که برای خزنده های موتور های جستجو معانی قابل درکی را نسبت به محتوای ساده ارائه می دهند و نحوه ی نمایش خاصی را در جستجو ها به کاربر نشان می دهد.

احتمالا در جستجو های خود تفاوت هایی را بین برخی از سایت ها در نحوه نمایش در لیست نتایج جستجو دیده باشید. بعنوان مثال توسط ریچ اسنیپت ها می توان نویسنده ی یک مقاله را از مابین متن و توضیحات در یک مقاله مشخص کرد، یا همچنین امتیاز کاربران به یک محصول یا مقاله و حتی اطلاعاتی مثل قیمت یا تصویر از یک محصول را می توان برای موتور های جستجو مشخص نمود.

بیاد داشته باشید که گوگل تنها فرمت های خاصی از تصاویر را وارسی میکند، این پسوند ها عبارتند از:

wmv, mp4, mpeg, mpg, m4v, asf, flv, swf, avi, ra, ram

بیایید نگاهی به یک نمونه از سایت مپ های ویدیویی بیندازیم و در مورد عناصر آن بحث کنیم:

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″

xmlns:video=”http://www.google.com/schemas/sitemap-video/1.1″>

<url>

<loc>http://www.website.com/video-page.html</loc>

<video:video>

<video:thumbnail_loc>http://www.website.com/video-thumbnail.jpg</video:thumbnail_loc>

<video:title>Most Awesome Video Ever</video:title>

<video:description>As the title says: this is the most awesome video ever. </video:description>

<video:content_loc>http://www.website.com/video.mp4</video:content_loc>

<video:duration>120</video:duration>

</video:video>

</url>

</urlset>

برچسب loc نشان دهنده صفحه ای است که ویدئو را در آن میتوان پیدا کرد. اگر شانس آن را داشته باشید که این ویدئو برای ایجاد یک Rich Snippet مورد استفاده قرار گیرد، این صفحه همان آدرسی است که وقتی کاربر بر روی تصویر بند انگشتی کلیک می کند به آن هدایت می شود.

البته خط اول فایل xml که مشخص می کند این فایل از نوع xml است را فراموش نکنید و در اولین سطر بنویسید که در مثال بالا از نوشتن آن صرف نظر کردیم.

video:thumbnail برای ایجاد تصویر پیش نمایش Rich Snippet مورد استفاده قرار میگیرد

video:title و video:description که قطعا نیاز به شرح ندارند!

video:content هم به محل ذخیره شدن ویدئو در دامنه اشاره میکند.

و در نهایت، video:duration مدت زمان ویدئو است که باید به ثانیه آن را مشخص کرد.

برچسب های متعدد دیگری نیز وجود دارند که می توانید آنها را وارد نمائید و از آنها استفاده نمائید، مانند امتیاز یا rating و یا تعداد بازدید، محدودیت ها و غیره. تمام تگ های موجود را میتونید در اینجا بیابید و از آن ها استفاده کنید: Google’s Webmaster resources

رعایت این ریزه کاری ها شاید سخت و طاقت فرسا باشد که برای تمامی ویدئو ها تمام جزئیات را بیان کنید اما اطمینان داشته باشید برای رشد سئو و بهینه سازی سایت شما تاثیر بسیار زیادی دارد که بعدا ارزش آن را متوجه می شوید، افزودن این موارد باعث می شود در گوگل اسنیپت ها بیایید و سیل بزرگی از ورودی های جدید به وب سایت شما باز شود و اعتبار سایت خودتان را هر روز بالاتر ببرید.

نقشه سایت تصاویر و ویدئویی

نقشه سایت تصاویر و ویدئویی

نقشه سایت تصاویر یا image sitemap

نوع دیگری از سایت مپ است که فقط و فقط تصاویر وب سایت در آن لیست می شوند و جزئیاتی از عکس های مورد استفاده در آن برای موتور های جستجوگر به نمایش گذاشته می شود. برای آشنایی کامل با سایت مپ تصویری می توانید مقاله سایت مپ تصویری را مطالعه بفرمائید و آموزش ساخت نقشه سایت تصاویر را قدم به قدم دنبال کنید و تمامی تگ های الزامی و اختیاری که در این نوع نقشه سایت کاربردی است را بشناسید و از آن ها استفاده کنید.

ااز اینکه این مقاله را انتها مطالعه فرمودید سپاسگزاریم، می توانید دیگر از دیگر مقالات نوشته شده در پایدار بلاگ بازدید فرمائید و ما را از نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود بهره مند سازید، اگر در حوزه خدمات طراحی سایت و سئو نیاز به مشاوره داشتید و در انتخاب یک شرکت طراحی سایت مناسب دچار تردید هستید، شرکت پایدار سامانه آماده ارائه هر گونه مشاوره رایگان در خصوص بررسی و ارزیابی ارائه خدمات مناسب و قیمت گذاری برای پروژه شماست. با ما تماس بگیرید.

طراحی سایت رایگان، مگه میشه؟؟؟

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

علی

ممنون از این مطلب... سایت مپ ویدیویی سایتم رو ساختم باهاش

۱۴۰۲/۲/۱۵

امیر

فرض کنید من سایتی دارم که ویدیو اشتراکی داره مثل سایت های آموزشی اگه بیام و آدرس اصلی ویدیو رو بزارم تو نقشه سایت که همه میفهمنو راحت دانلودش میکنن منظورم تگ <video:content_loc> پس اصلا امن نیست

۱۴۰۱/۱۰/۱۰

امیر

فرض کنید من سایتی دارم که ویدیو اشتراکی داره مثل سایت های آموزشی اگه بیام و آدرس اصلی ویدیو رو بزارم تو نقشه سایت که همه میفهمنو راحت دانلودش میکنن منظورم تگ <video:content_loc> پس اصلا امن نیست

۱۴۰۱/۱۰/۱۰

یعقوبی

سلام ممنون از مطلبتون آیا راهی وجود داره تا سایت مپ ویدئو های آپلودی هاست خودمون رو غیر دستی ایجاد کنیم؟ به غیر از افزونه یوست ویدئو

۱۴۰۰/۴/۳

مصطفی

پس چرا ویدیو های یوتیوب و ویمو و &#8230; تو سایت مپ دیده میشه ؟؟ و گوگل هم به همون صفحه خودت لینک میده برای ویدیو نه به صفحه یوتیوبی ویدیو. لطفا باهام تماس بگیرید منتظرتون هستم چندتا سوال درباره همین هست.

۱۳۹۹/۱۰/۲۰

پایدار سامانه

سلام وقت بخیر، اگر دو نسخه مجزا در دو جای مختلف دارید که سایت مپ های هر کدام بصورت مستقل سایت مپ ایجاد میکنند، می توانید یک سابت مپ ایندکس درست کنید و در داخل آن هر دو سایت مپ رو اضافه کنید، در واقع یعنی آنها را تجمیع کرده اید و به هر دو دسترسی دارید، در مورد sitemap index جستجو کنید، در واقع در سایت مپ ایندکس می توانید چند سایت مپ اضافه کنید که همه هم زمان فعال و قابل استفاده باشند، توسط گوگل سایت مپ ایندکس کرال می شود و از طریق آن به هر کدام از سایت مپ ها جداگانه می پردازد، موفق باشید

۱۳۹۹/۵/۹

احسان

سلام وقت بخیر افزونه yoast video دارم. اگر ویدیویی بر روی دامین اصلی نباشد (مثلاً ویدئو بر روی یک ساب‌دامین آپلود شده باشد) ، آن ویدئو در sitemap یواست‌ویدئو نمایش داده نمیشود. شما راه حلی سراغ دارید؟

۱۳۹۹/۳/۱۸

Agahi90.iR

عالی بود موفق باشید به ما هم سری بزنید

۱۳۹۸/۱۰/۲۲

پایدار سامانه

سلام، نخیر تمامی مواردی که فرمودید درست هستند. در سایت مپ آدرس صفحات درست تعریف شدند و تگ کانونیکال هم به url هدف شما وجود دارد، همین موارد کافی هست. صفحاتی در سرچ کنسول به شتباه ایندکس شدند دلایل متفاوتی میتونه داشته باشه، مثلا شاید قبلا از پیوند یکتا استفاده نمی کردید و از قبل ایندکس شدند و باقی ماندند و شاید در قسمت های به اشتباه از پیوند پارامتریک استفاده شدند، اما به هر حال وقتی تگ canonical تعریف شده و درست آدرس دهی شدند به مرور ایندکس هاتون اصلاح خواهند شد برای تسریع در روند اصلاح ایندکس های گوگل هم میتونید با ریدارکت 301 خودتون پیوند های پارامتریک رو به پیوند های یکتا ریدایرکت کنید. در این صورت اگر ورودی داشته باشه زمان تغییر ایندکس هاتون رو افزایش میده و سریع تر این اتفاق خواهد افتاد، موفق باشید

۱۳۹۸/۶/۱۰

سعید

سلام وقت بخیر. ببخشید یک مشکل داشتم ممنون میشم کمکم کنید. من از افزونه yoast نسخه پرمیم برای سایت مپم استفاده میکنم. ساختار پیوند یکتای من به صورت زیر است: /%post_id%/%postname%/ اما در کنسول گوگل در بخش Indexed, not submitted in sitemap چند تا از صفحات من رو به صورت زیر ایندکس کرده: site/?p=889 در حالی که همین آدرس در نقشه سایت من بصورت زیر است: site/889/postname البته در صفحه آدرس اول (?p=889)، از canonical به صفحه دوم (889/postname) استفاده شده است. فقط می خواستم بدونم به نظرتون از لحاظ سئو ایراد داره؟ و اگر ایراد داره باید چیکار کنم؟

۱۳۹۸/۴/۲۵

دیدگاه شما

ثبت