خانهوبلاگبرنامه نویسیفایل متنی یا txt چیست؟ فرمت Text file

برنامه نویسی

۱۴۰۰/۷/۱۳
7481
فایل متنی یا txt چیست؟ فرمت Text file

فایل متنی یا txt چیست؟ فرمت Text file

فایل متنی یک فرمت ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات در کامپیوتر می باشد، شما در کامپیوتر یا موبایل خود فایل های متنوعی می توانید داشته باشید مانند تصویر، فیلم، مقاله، اپلیکیشن و … .

فایل متنی چیست؟

فایل متنی یک فرمت ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات در کامپیوتر می‌باشد، شما در کامپیوتر یا موبایل خود فایل‌های متنوعی می‌توانید داشته باشید، مانند تصویر، فیلم، مقاله، اپلیکیشن و … که هر کدام فرمت مخصوص خود را دارند و رفتار مناسب و از قبل تعریف شده‌ی خود را به شما نشان می‌دهند، فایل متنی برای ذخیره متون مورد استفاده قرار میگیرد که خود می‌تواند گونه‌های مختلفی داشته باشد، مثلا در یک فایل متنی شما می‌توانید امکان رنگ‌بندی داشته باشید، از جداول استفاده کنید و … که در زیر به برخی از آنها اشاره‌ای خواهیم کرد.

فرمت فایل چیست؟

فرمت فایل (File Format) یک قرارداد در دنیای کامپیوتر است مبنی بر اینکه نوع نمایش داده‌ها را در فایل نشان بدهد. شما می‌توانید با مشاهده extension فایل مورد نظر فرمت آن را تشخیص دهید. فرمت فایل به نوعی شناسنامه فایل است که با توجه به نوع فرمت باید تشخیص دهید که نوع فایل شما چیست و با چه ابزاری باید آن را باز کنید.

Text file چیست؟

تکست فایل یا فایل متنی می‌توان گفت که نسخه الکترونیکی و کامپیوتری متن ساده است. شما هر محتوا و مطلبی را که بخواهید در سیستم‌های کامپیوتری ذخیره کنید باید بصورت متن در بیاورید و بصورت متن خام ذخیره کنید، البته نسخه‌های پیشرفته تر آن نیز وجود دارند که امکاناتی از قبیل تغییر سایز، رنگ و … را به شما می‌دهند که بسیار هم کاربرد دارند اما فایل متنی ساده محسوب نمی‌شوند.

فایل متنی چیست؟

فایل متنی ساده یا TXT

یک فایل متنی ساده فقط و فقط می‌تواند متن نگهداری کند آن هم بدون هیچ قالب‌بندی‌ای و بصورت یکپارچه و یک دست فقط محتوای متنی دارد. منظور از قالب بندی این است که شما عنوان محتوا را بزرگ تر بنویسید و یا بخش‌های مهم را با ضخامت بیشتری نمایش دهید و برخی دیگر را رنگی کنید. فایل متن هیج امکاناتی در اختیار شما نمی‌گذارد. این فایل در سیستم عامل‌های مختلف با پسوند‌های مختلفی ذخیره می‌شود اما نسخه واحد و عمومی‌ای دارد که تمامی‌ سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌کنند که txt خلاصه شده‌ی Text می‌باشد. پس هر فایلی دیدید که انتهای آن پسوند .txt (نقطه txt) یعنی فایل متنی ساده است.

فایل متنی ساده نام‌های دیگری نیز دارد که در جاهای مختلف ممکن است مورد استفاده قرار گیرد که بد نیست با آنها آشنا باشید:

  • textfile
  • flatfile
  • Generic text file
  • text/plain
  • public.text

نحوه باز کردن یا ایجاد یک فایل متنی

برای باز کردن فایل متنی ساده شما نیاز به هیچ ابزاری ندارید و هر سیستم عامل یک ابزار خیلی ساده و کاربردی را مناسب این کار در نظر گرفته است:

نرم افزار Notepad

و نرم افزار Notepad که بصورت پیشفرض در ویندوز نصب شده است و جزء امکانات از قبل تعریف شده ویندوز است داخل فایل متنی را به شما نشان می‌دهد و امکان ویرایش و ذخیره این فایل‌های متنی را به شما می‌دهد. شما به راحتی با کلیک بر روی آن می‌توانید محتویات آن را ببینید.

نرم افزار TextEdit

در سیستم عامل macOS یا مک که بر روی دستگاه‌های مکینتاش و مک بوک‌ها نصب می‌شود نرم افزار دیگری با نام TextEdit وجود دارد که همین کار را برای شما انجام می‌دهد و امکانات مختلفی جهت کار با فایل متنی به شما می‌دهد.

نرم افزار Nano Editor

نسخه لینوکسی ویرایشگر فایل‌های متنی ساده Nano نام دارد و همین کار را برای شما در Linux انجام خواهد داد. البته نرم افزار‌های محبوب تر و پر استفاده تری مانند Vim Editor وجود دارد که امکان کار در خط فرمان لینوکس هم به راحتی برای شما میسر می‌کند.

تبدیل فرمت متنی

اگر تمایل داشته باشید که فرمت فایل خود را تغییر بدهید تا در نرم افزار‌های مورد نظر خودتان آن را اجرا کنید، می‌توانید با ابزارهایی که در فضای اینترنت وجود دارد این کار را انجام بدهید. فایل‌های متنی عموما پسوند‌های Doc, DocX, DocM, TXT, RTF, Text, TIF, PDF, Html, Xml دارند. کافیست با یک جستجو ساده در اینترنت Converter خود را پیدا کنید و فایل‌ها را تبدیل کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

سمائی

سلام فایل متنی رو با موبایل هم میشه ایجاد کرد؟ میخوام برای کسی بفرستم گفتن که فایل باید حتما فرمت text باشه یعنی بصورت متن خام باشه لطفا راهنمایی کنید

۱۴۰۲/۴/۱۰

دیدگاه شما

ثبت