SQL چیست؟

SQL چیست؟

بیایید با درک اینکه داده ها چیست، شروع کنیم. بعد از آشنایی با داده می توانیم به سراغ پایگاه های داده SQL بریم و قبل از انوع دیتابیس ها را بررسی کنیم

بیایید با درک اینکه داده ها چیست، شروع کنیم. بعد از آشنایی با داده می توانیم به سراغ پایگاه های داده SQL بریم و قبل از انوع دیتابیس ها را بررسی کنیم تا با مفهوم SQL به راحتی ارتباط برقرار کنیم و آن را درک کنیم.

منظور از داده ها چیست؟

داده یا Data مجموعه ای از حقایق در مورد یک چیز خاص است، به عنوان مثال، سن، وزن و قد، همه حقایق مربوط به یک شخص، اما در دنیای کامپیوتر، تصاویر، فیلم ها، متون و موارد دیگر نیز کلمه داده استفاده می شوند، البته کلمه Data جمع است و بهتر است از واژه داده ها استفاده شود.

پایگاه های داده چیست؟

پایگاه داده مجموعه ای سازمان یافته از داده ها است. پایگاه های داده مختلف از ذخیره سازی و پردازش داده ها پشتیبانی می کنند. پایگاه داده ها مدیریت داده ها را آسان می کند. می توانید قبل از ادامه مقاله مرتبط با پایگاه داده چیست را مطالعه بفرمایید و بعد به خواندن ادامه دهید.

بیایید در مورد چند مثال بحث کنیم.

به عنوان مثال، یک دفترچه تلفن آنلاین از یک پایگاه داده برای ذخیره اطلاعات مربوط به افراد، شماره تلفن آنها، سایر اطلاعات تماس و غیره استفاده می کند. یا یک مثال دیگر مانند فیس بوک را نیز در نظر بگیریم. فیس بوک باید داده های مربوط به اعضا، فعالیت های آنها، دوستان، پیام ها، تبلیغات و موارد دیگر را ذخیره، پردازش و نمایش دهد.

DBMS چیست؟

سیستم مدیریت پایگاه داده (Database Management System) که معمولا بصورت مخفف از کلمه DBMS استفاده می شود، مجموعه ای از نرم افزار است که کاربران خود را قادر می سازد به پایگاه های داده دسترسی داشته باشند، داده ها را دستکاری کرده و از داده ها گزارش تهیه کند. همچنین به کنترل دسترسی به پایگاه داده کمک می کند.

انواع سیستم های مدیریت پایگاه داده

چهار نوع اصلی DBMS وجود دارد. بیایید به طور مفصل به انواع آن ها بپردازیم.

سلسله مراتبی یا Hierarchical

این نوع DBMS از رابطه “والد-فرزند” یا “parent-child” برای ذخیره داده ها استفاده می کند. این نوع DBMS امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار آن شبیه درختی با گره هایی است که رکوردها را نشان می دهد و شاخه هایی که زمینه ها را نشان می دهند. رجیستری Windows مورد استفاده در ویندوز XP نمونه ای از پایگاه داده سلسله مراتبی است.

DBMS شبکه یا Network DBMS

این نوع پایگاه داده از بسیاری از روابط پشتیبانی می کند، معمولا منجر به ساختارهای پیچیده پایگاه داده می شود. سرور RDM نمونه ای از سیستم مدیریت پایگاه داده است که مدل شبکه را پیاده سازی می کند.

DBMS رابطه ای یا Relational DBMS

این نوع پایگاه داده در حال حاضر محبوب ترین و پر استفاده ترین است و داده ها در آن بصورت جداول ذخیره می شوند و نمونه های زیادی از این نوع پایگاه های داده MySQL، Oracle و Microsoft SQL Server هستند.

رابطه ای شی گرا یا Object Oriented Relation DBMS

این نوع از ذخیره انواع داده جدید هم پشتیبانی می کند و داده ها باید به شکل اشیاء ذخیره شوند. اشیایی که در پایگاه داده ذخیره می شوند دارای ویژگی هایی هستند (به عنوان مثال نوع، گروه سنی) و روش هایی که مشخص می کند با داده ها چه باید کرد. PostgreSQL نمونه ای از این نوع است.

SQL چیست؟

زبان پرس و جو ساخت یافته Structured Query language یا بصورت مخفف که متداول است بیشتر بصورت SQL خوانده شود یا گاهی اوقات به عنوان “See-Quel” تلفظ می شود، در یک واقع زبان استاندارد برای برخورد با پایگاه داده های رابطه ای است.

از زبان برنامه نویسی SQL می توان به طور موثر برای ورود اطلاعات در پایگاه داده، جستجو، به روز رسانی، حذف و سایر عملیات در پایگاه های داده استفاده کرد. پایگاه داده های رابطه ای مانند MySQL، Oracle، Ms SQL server، Sybase و غیره از SQL استفاده می کنند.

نحو SQL مورد استفاده در همه این پایگاه های داده تقریباً یکسان است، به جز چند تفاوت در سینتکس آنها دستورات مشابه اند و ماهیت واحدی دارند. با یاد گرفتن یکی از آنها می توانید با سایر پایگاه های داده نیز کار کنید

مثال SQL

SELECT * FROM Customers WHERE Age < 40

در این عملیات پرس و جو یا همان Query لیست مشتریان زیر 40 سال را از پایگاه داده درخواست کرده ایم. این زبان آنقدر ساختار سافته و نزدیک به انسان است که با نگاه به این کوئری از SQL می توانید کاملا حدس بزنید که چه کاری انجام می دهد، زبان SQL جزء زبان های نسل چهارم برنامه نویسی که به زبان های محاوره ای شباحت زیادی دارد محسوب می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت