سرور چیست؟

سرور چیست؟

سرور کامپیوتر یا سیستمی با قابلیت های بالا که به او امکان می دهد به طور مداوم برای مدت طولانی بدون توقف کار کند و سرور اغلب به اینترنت متصل است

سرور کامپیوتر یا سیستمی با قابلیت های بالا که به او امکان می دهد به طور مداوم برای مدت طولانی بدون توقف کار کند و سرور اغلب به اینترنت متصل است تا منابع ، داده ها، خدمات یا برنامه های خاصی را برای گروهی از دستگاه های دیگر که از آن خدمات درخواست می کنند، ارائه دهد، به عنوان مشتری (Clients) شناخته می شود.

سرور چیست؟

اصطلاح سرور (Server) می تواند به یک دستگاه سخت افزاری، ماشین مجازی یا نرم افزاری که عملکردهای مورد نیاز را انجام می دهد، اشاره داشته باشد. سرورها به طور کلی برای مدیریت منابع شبکه مانند کنترل دسترسی، ارسال و دریافت پیام های الکترونیکی، مدیریت کارهای چاپی یا میزبانی وب سایت ها استفاده می شوند. یک سرور ممکن است فقط یک کار را انجام دهد، یا ممکن است گروهی از کارهای مختلف را با هم انجام دهد.

ارتباط میان کاربر (Client) و سرور (Server) را گه از طریق یک شبکه مانند اینترنت انجام می شود را می توانید در تصویر زیر ببینید:

سرور و کلاینت

سرور و کلاینت

تفاوت بین سرور و کامپیوتر چیست؟

Server از نظر اصل کار و اجزای اساسی شبیه کامپیوتر های شخصی هستند، اما تفاوت های اساسی بین این دو وجود دارد. سرورها معمولا مجهز به سخت افزار جامد هستند که عملکرد بسیار بالاتری نسبت به کامپیوتر شخصی ارائه می دهند، زیرا سرور شامل چندین CPU، حافظه با ظرفیت بسیار بیشتر، حافظه اشکال زدایی و قطعات اضافی علاوه بر هسته برای اطمینان از تداوم سرور است. کار مداوم شبانه روزی تفاوت دیگر سیستم عامل ها است، زیرا سیستم عامل هایی وجود دارند که به طور خاص برای کار بر روی سرورها مانند Windows Server طراحی شده اند.

انواع سرورها

سرورها معمولاً بر اساس عملکردی که انجام می دهند طبقه بندی می شوند ، مهمترین انواع:

وب سرور (Web Server)

این نوع برای میزبانی وب سایت ها و برنامه های وب استفاده می شود و سرویس گیرنده در اینجا مرورگر اینترنت کاربر است. برای آشنایی بیشتر و درک وب سرور می توانید مقاله Web Server چیست را که قبلا در وبلاگ منتشر شده است مطالعه بفرمایید، در آنجا اطلاعات نسبتا کاملی در مورد وب سرور ها ارائه گردیده است.

اپلیکیشن سرور (Application Server)

این نوع محیط و تمام الزامات لازم برای توسعه و اجرای یک برنامه را فراهم می کند.

ایمیل سرور (Mail Server)

این نوع نامه از کاربران محلی یا فرستندگان از راه دور دریافت می کند. این پیامهای خروجی را به مقصد مورد نظر هدایت می کند.

سرور پروکسی (Proxy Server)

این نوع سرور نقش واسطه ای بین کاربر و سرور دیگری دارد که آن کاربر از آن سرویس خاصی را درخواست می کند.

تعداد زیادی از انواع دیگر مانند سرور فایل، سرور پایگاه داده، سرور چاپ و سایر موارد وجود دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت