خانهوبلاگبازاریابی اینترنتیسئو یا تبلیغات در گوگل ؟ کدام گزینه منطقی تر است
سئو یا تبلیغات در گوگل ؟ کدام گزینه منطقی تر است

سئو یا تبلیغات در گوگل ؟ کدام گزینه منطقی تر است

سئو seo یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به مجموعه ای از فعالیتها، تکنیکها، روشها و استانداردهایی میگویند که با رعایت، بکارگیری و اجرای آنها، رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو به جایگاه بالاتری ارتقا یابد.

سئو وب سایت چیست و چه کاربردی دارد؟

سئو SEO یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به مجموعه ای از فعالیتها، تکنیکها، روشها و استانداردهایی میگویند که با رعایت، بکارگیری و اجرای آنها، رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو به جایگاه بالاتری ارتقا یابد.

در واقع صرفا داشتن یک سایت و یا راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بدون معرفی آن به کاربران، نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

تصور نمایید شما یک تولید کننده هستید و بهترین محصول را از لحاظ قیمت و کیفیت در کارگاه خود تولید نمایید و پس از تولید، محصولاتتان را در گوشه‌ای بچینید و خودتان نیز در اتاق مدیریت روی صندلی خود بنشینید و انتظار آنرا داشته باشید تا محصولات شما بفروش برسد.

قطعا پس از خواندن این حرف لبخند بر لبانتان جاری میشود. زمانی که تبلیغات و معرفی محصولات شما منتشر نشود کسی شما را نخواهد دید و در نتیجه، محصولات شما با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت هم جزو کاندیدهای مشتری قرار نخواهد گرفت.

چاره کار چیست؟

از چه طریق باید وب‌سایتمان را به همگان نشان دهیم و خدمات و محصولاتمان را معرفی نماییم؟

راهکارهای جذب مشتری

برای این کار راهکارهای گوناگونی وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

تبلیغات به سبک سنتی

یکی از مهمترین و موثر ترین راهکارها برای فروش و رونق کسب و کار موضوع تبلیغات است. برای تبلیغات می بایست یک استراتژی تبلیغاتی داشت و در بهترین زمان و مناسب‌ترین رسانه تبلیغاتمان را آغاز کنیم و کمپین تبلیغاتی خود را لانچ کنیم.

توجه داشته باشید که تبلیغات چه از نوع تبلیغات‌کلیکی، کاغذی و تبلیغات محیطی و چه از نوع تبلیغات تیزر، تلویزیونی و ماهواره‌ای، هزینه بالایی را می طلبد و می بایست در ابتدای کار، یک ردیف بودجه و سرمایه‌ای را به آن اختصاص داد.

تبلیغات در گوگل – گوگل ادز

گوگل ادز – google ads

یکی از موثرترین و هدفمندترین سرویس تبلیغات اینترنتی می باشد که متعلق به شرکت گوگل است.

چرا گفتیم هدفمندترین و موثرترین نوع تبلیغات؟

منظور از تبلیغات هدفمند این است که شما برای تبلیغات و معرفی کالا یا خدمات خود با استراتژی و یک برنامه مدون پیش بروید و موثرترین نوع تبلیغات نیز یعنی پس از تدوین استراتژی و برنامه مدون، بتوانید معرفی کالا و خدمتتان را به افرادی برسانید که دقیقا دنبال آن کالا و خدمت هستند به بیانی یعنی جامعه هدف شما دقیقا محدود به افرادیسیت که به محصول شما نیاز دارند و یا در حال جستجو برای خرید آن محصول می باشند. حالا میتوانید مفهوم بهره‌وری را درک کنید، با کمترین هزینه بالاترین بازدهی، دقیقا انتظاری که همه صاحبین کسب و کار از تبلیغات دارند.

نحوه ارائه سرویس گوگل ادز به این شکل است که شما میتوانید در پنل خود کمپین طراحی کنید، کمپینی که به شما این امکان را میدهد جامعه هدفتان را انتخاب کنید، در حدی که شما میتوانید از گوگل بخواهید تبلیغتان را فقط به خانم های زیر ۲۰ سالی که در کشور ایران زندکی میکنند و در گذشته یک بار به سایت ما سر زدند را نشان دهد.

فوق العادست نه؟


نکاتی پیرامون گوگل ادورز و نحوه محاسبه هزینه آن


سئو وب سایت

ابتدا یک توضیح مختصری درباره سئو وب سایت میدهیم ولی پیشنهاد میکنیم حتما مقاله مفهوم سئو چیست را بخوانید چون یک توضیح متفاوتی نسبت به دیگر مقالات پیرامون سئو وب سایت در این مقاله ارائه شده است که کمک میکند مفهوم کامل سئو را به درستی درک کنید.

سئو یا بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو برای مثال موتور جستجوی گوگل. به بیان خیلی ساده یعنی مجموعه کارها و فعالیتهایی که (طبق یک اصول و استاندارد) روی وب سایت خود انجام میدهیم تا سایت ما در نتایج جستجوی کاربران در گوگل در رتبه بالاتری قرار بگیرد. طبیعتا معرفی یا فروش محصولات یا خدمات شما از طریق سئو وبسایت نیازمند بستری مناسب می باشد که قبل از شروع سئو وب سایت باید آنرا مهیا کرد تا در میانه راه دچار مشکلات و پیچیدگی هایی نشویم و نقشه راه را به درستی دنبال نماییم.

طراحی سایت سئو بیس

یکی از آن بسترها برای سئو وب سایت، داشتن یک وب سایت سئو بیس با زیر ساختی بهینه می باشد. طراحی سایت بر پایه سئو یا سئو بیس یعنی از لحظه شروع طراحی سایت و کدنویسی اولیه می بایست برنامه نویسی آن طبق اصول و قوانینی که برای گوکل و الگوریتمهای پیچیده آن مهم می باشند پیش رفت و در هسته اصلی وب سایت اعمال نمود. اینها مواردی است که اگر در ابتدای طراحی سایت آنها را نادیده گرفت شاید برای سئو وب سایت شما مشکلی ایجاد نکند اما!!! با رعایت این اصول و طراحی سایت سئو بیس مسافتی که شما باید طی کنید تا به نتایج صفحه اول گوگل دست پیدا کنید تقریبا به جرات می توان گفت نصف خواهد شد لذا اگر قصد طراحی سایت دارید و سئو وب سایت نیز برای شما اهمیت دارد(که قطعا باید مهم باشد) حتما سایتتان را سئو بیس طراحی نمایید و حتما از شرکت طراحی سایت یا شخصی که قرار است برای شما وب سایت طراحی کند این مهم را (وب سایت سئو بیس) در اولویت نیازمندیهای خود مطرح نمایید.

حالا به نظر شما بین گزینه های سئو وب سایت و گوگل ادز کدامیک اولویت دارد و باید انتخاب کنیم؟ آیا اصلا این دو را باید با هم انجام دهیم یا یکی را انتخاب نماییم؟ برای گرفتن این پاسخ با ما همراه باشید و ادامه مطلب را دنبال کنید.

سئو وب سایت یا تبلیغات در گوگل ؟

پادکست سئو وب سایت یا گوگل ادز را حتما گوش دهید زیرا در این فایل صوتی به چند موضوع مهم به شرح ذیل پرداختیم.

موضوع پادکست: سئو وب سایت یا گوگل ادز (گوگل ادورز سابق) کدامیک برای سایت ما بازدهی بیشتری دارد؟

همه ما میدانیم که هم تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادز هزینه بر می باشد و هم انجام سئوی وب سایت، ولی فرق بین این دو در آن است که در تبلیغات (خواه گوگل ادز باشد خواه تبلیغ کلیکی یا بنر در هر سایتی)، به محض قطع شدن تبلیغ، فروش ما یا تماس هایی که با ما برقرار می شود قطع خواهد شد چرا که به محض پایان بودجه و تبلیغ، دیگر کسی اسمی از ما و کسب و کار ما نخواهد دید ولی در سئو وب سایت، با قطع کردن فعالیت روی سایتمان ممکن است ماه ها لینک سایت ما در رتبه های برتر حفظ شود و به تدریج از نتایج جستجو حذف شوند (بستگی به رقبا و سختی کلمات کلیدی کسب و کار دارد).

برای مثال یکی از مشتریان ما که مسئولیت سئو وب سایت آن را بر عهده داشتیم موضوع فعالیت آن ثبت شرکت و اخذ رتبه پیمانکاری برای شرکتها بود. اگر سئو کار باشید با یک تحلیل رقبا میتوانید متوجه شوید که رقابت در این سایت ها با موضوع ثبت شرکت تقریبا جدی و دشوار است. مدت زمانی که روی سئو وب سایت این مجموعه فعالیت انجام شد تقریبا ۴ ماه به طول انجامید و در اوایل ماه چهارم کلمات کلیدی مد نظر کارفرما در صفحه اول و در ۸۰ درصد لینک اول تا سوم ظاهر شد. اتفاقی که برای سئو وب سایت ثبت شرکت ها اتفاق افتاد این بود که پس از اتمام قرارداد سئو، چون کارفرما به نتایج مطلوبی دست یافت که از بین ۵۰ کلمه کلیدی که ارائه داد حدودا ۹۳ درصد آنها موفق به کسب جایگاه ۱ تا ۳ در گوگل شدند با یک آموزش ۲ ساعته سایت را تحویل گرفت و برای ادامه سئوی وب سایتش با همان آموزش سئو که شرکت پایدار سامانه در پایان هر قرارداد سئو این آموزش را ارائه میدهد، ترجیح داد سئو وب سایت توسط تیم خود حفظ شود و حالا پس از گذشت ۶ ماه از پایان قرارداد سئو ، هنوز تقریبا در ۸۰ درصد کلمات جایگاه صفحه اول گوگل را حفظ نموده و به کسب درآمد از طریق وب سایت ادامه میدهد پس در مورد سئو وب سایت بر خلاف تبلیغات و گوگل ادز، پس از قطع فعالیت و اتمام هزینه برای سئو سایت، فروش و تماس مشتری هنوز ادامه داشته و پا برجاست.

البته نا گفته نماند که برای هر سایتی و هر موضوع کسب و کاری این مثال صدق نمیکند و هیچ قطعیت زمانی برای افت رتبه سایت یا حفظ جایگاه آن وجود ندارد ولی میتوان گفت حداقل پس از اتمام فعالیت های سئو روی سایت با یک هزینه ثابت و معقولی میتوان کار را ادامه داد و جایگاه کسب شده را حفظ نمود.

حالا در این بخش از مقاله از شما دعوت میکنیم به پادکست زیر که بخش دوم فایل صوتی سئو وب سایت یا گوگل ادوردز را با دقت گوش دهید تا به یک جمع بندی و درک درست رسیده تا بتوانیم با اطمینان بهترین روش را برای تبلیغات یا بهتر بگوییم معرفی سایت خود به کاربران اینترنت برسیم.

با سئو وب سایت چقدر طول میکشد تا سایت ما به صفحه اول گوگل برسد؟

سوالی که همیشه بین کارفرما و تیم سئو کار چالش ایجاد میکند همین سوال است که پس از انعقاد قرارداد سئو وب سایت چقدر زمان طول میکشد تا سایتمان در صفحه اول گوگل یا لینک اول کوگل برسد. پس پاسخ این سوال میتواند به سئو کاران و یا شرکتهایی که سفارش سئو وب سایت دارند و در قبال مشتری خود تعهد دارند کمک قابل توجهی نماید.

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که پروسه سئو یک پروسه زمانبر می باشد و کسب رتبه و جایگاه مناسب در گوگل موضوعی نیست که در عرض ۳ هفته و ۱ ماه و ۲ ماه انجام شود پس باید واقع بین باشیم و برای گرفتن بهترین نتیجه صبوری کنیم تا تمام زیرساخت های لازم اعم از فنی، تکنیکال و محتوا، مهیا گردد و قدم به قدم وارد مراحل اجرایی شویم.

قراردادهای سئو که شرکتها با کارفرما منعقد می کنند به دلیل اینکه در ابتدای شروع عملیات بر روی سایت تغییراتی از طرف سئو کار دیده نمی شود باعث نگرانی کارفرما شده و این ذهنیت در کارفرما به وجود می آید که روی سایت من کاری صورت نگرفته و هیچ اقدامی از طرف سئو کار صورت نمیگیرد. از طرفی سئو کار نیز معمولا در ماه اول گزارش یا داکیومنتی به کارفرما ارائه نمیدهد که به طور شفاف کلیه اقدامات صورت گرفته در سایت قابل رویت بوده و نتایج حاصله را بتوان رصد کرد.

همین امر موجب چالش جدی و نگرانی کارفرما خواهد شد لذا واحد سئوی پایدار سامانه برای رفع این چالش و شفافیت کامل و صداقت با کارفرما تدبیری اندیشیده و سالهاست با این متد، چالش بین کارفرما را با تیم سئوی وب سایت به صفر رسانیده است.

سرپرست تیم سئو در پایدار سامانه در ابتدای کار از منظر سئو تکنیکال وب سایت کارفرما را تحلیل و آنالیز کرده و یک گزارش جامع در قالب یک جدول تهیه شده با نرم افزار اکسل از وضعیت سئو وب سایت مذکور به همراه جایگاه فعلی کلیه کلمات آن در موتورهای جستجو تهیه می کند.

داکیومنت تهیه شده به کارفرما یا همان مدیر وب سایت ارائه میگردد و مبنای سنجش و پیشرفت تکنیکال ما همین جدول میباشد که در پایان هر ماه یک گزارش از شاخص های ثبت شده در گزارش اولیه تهیه می شود و با ماه قبل مقایسه خواهد شد. حالا به صورت شفاف کلیه فعالیت هایی که در هر ماه روی وب سایت انجام می شود توسط کارفرما رصد خواهد شد و او در جریان کامل عملیات قرار خواهد گرفت.

علت اینکه گزارشات وضعیت پیشرفت سئوی سایت به صورت هفتگی ارائه نمیشود این است که وب سایتی که تازه تاسیس باشد و تصمیم به سئو کردن این سایت میکنید، پس از مشاهده گوگل سرچ کنسول این سایت خواهید دید که هنوز دیتا یا اطلاعات قابل استناد و قابل تحلیلی از ورودی و خروجی های سایت در دسترس نیست که بتوان به آنها تکیه کرد و به منظور آنالیز رفتار کاربران سایت و توسعه و ارتقای سئو از آنها استفاده نمود اما با گذشت یک ماه از شروع سئو وب سایت به طور تدریجی ترافیک سایت افزایش می یابد و میتوان آنالیز رفتار کاربران سایت را شروع کنیم.

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) چیست؟

بهتربن ابزار برای تجزیه و تحلیل و آنالیز سئو وب سایت می باشد که شرکت گوکل این سرویس را به طور کاملا رایگان در اختیار صاحبان وب سایت گذاشته است. حتما درباره گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر تولز) به طور مفصل در مقاله ای صحبت میکنیم.

SEM چیست؟

اگر در مورد موضعات مرتبط با سئو و ادوردز تحقیقاتی انجام داده باشید، حتما مطلع شده اید که مفهومی به نام SEM وجود دارد. این کلمه که مخفف search engine marketing است، در واقع والد سئو است و سئو زیر مجموعه این مفهوم است. اما چه چیزی باعث می شود که سئو به حد SEM برسد؟ آن چیز ppc است که مخفف pay per click است. نام این مفهوم که نوع پرداخت ادوردز یا تبلیغات گوگل را نشان می دهد در کنار سئو تبدیل به SEM می شود و هر دو نوع را پوشش می دهد. شما می توانید تفاوت دقیق sem و SEO را در پایدار سامانه مطالعه فرمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

Adrina

سلام میخواستم بدونم تفاوت سئو و ادوردز چیه و اینکه گوگل ادوردز فارسی تحریم نیست و برای ایران هم بازه یا فیلتره؟

۱۳۹۹/۸/۱۸

لاله نمازی

هزینه تبلیغات گوگل ادوردز چطور محاسبه میشه و موضوع خرید اکانت گوگل ادوردز چیه چون یک شرکتی به من گفت هم باید بابت خرید اکانت گوگل برای تبلیغات هزینه بدید و هم بابت کلیک هایی که روی لینک سایت شما میشه باید هزینه بدید. حالا میخوام بدونم در کل با در نظر گرفتن همه هزینه تبلیغات ادورز گوگل هر چیزی که نیازه از خرید اکانت تا شارژ گردن حساب و کلیک کردن و … هزینه تبلیغ در گوگل چقدر میشه خواهش میکنم شفاف و روشن جواب بدید. من ایمیلم رو هم فرستادم لطفا ایمیل بزنید

۱۳۹۹/۸/۵

مبتکران فردا

آخه وقتی با یک هزینه ثابتی میتونیم ادورز بریم و تو گوگل لینک اول رو داشته باشیم چرا باید بیایم اینهمه هزینه سئو و بهینه سازی رو متحمل بشیم؟ اگر بد میگم بِگید بد میگی.

۱۳۹۹/۳/۲۱

سالار محمودی زاده

سلام سوالم اینه که آیا ادورز که میدیم روی سئوی سایتمون هم تاثیر میزاره یا ارتباطی نداره. آیا گوگل هیچ اشاره و پاسخی برای این سوال داشته؟ باتشکر از مطالب خوبتون

۱۳۹۸/۱۰/۱۸

peyman aghil

بعضی از سایتها تو ادورز دادن تو گوگل لینک ۱ هستند بعضیا حتی پایین صفحه اول دوم گوگل، آیا هزینش متفاوته ؟ میشه انتخاب کرد تبلیغمون تو گوگل چه جایگاهی داشته باشه؟

۱۳۹۸/۸/۱۹

پایدار سامانه

سلام دوست عزیز خیلی عصبانی هستی!!! یک نفس عمیق بکشید بعد پاسخ ما رو مطالعه بفرمایید. قطعا با این اطلاعاتی که شما نوشتید هیچگونه اظهار نظر یا قیمتی نمیشه اعلام کرد. چون قیمت ادورز بستگی به خود کلمه ای داره که شما میخواید روش ادورز بدید. شما باید کلمه یا عبارتی که مورد نظرتون هست رو بفرمایید تا بتونیم یک قیمت پایه بهتون اعلام کنیم . این حداقل اطلاعاتی هست که شما باید بدید چرا که گوگل بر اساس کلمه یا عبارت شما قیمت رو اعلام میکنه نه سایت فروشگاهی یا شرکتی و…. جهت مشاوره رایگان درمورد گوگل ادز با ما تماس بگیرید تا کارشناسان مربوطه بیشتر راهنماییتون کنند. پایدار باشید…

۱۳۹۸/۸/۱۲

mohsen tina

من باز هم نفهمیدم ادورز هزینش چقدره؟ چرا هیچ جواب مشخصی نمیدن. هر جا تماس گرفتم حرف رو میپیچونن توضیحات میدن که مشخص نیست و بستگی به کلیک داره و اینکه رقباتون هم ادورز دادن یا نه و هزارتا حرف اضافه و بی اساس. یک کلام هزینه گوگل ادورز برای سایت فروشگاهی چنده؟ اگر هم نمیتونید بگید نمیخوام توضیحات

۱۳۹۸/۸/۱۱

حوری بیگم مرتضوی

فرقی نداره

۱۳۹۸/۷/۲۰

دیدگاه شما

ثبت