خانهوبلاگبرنامه نویسیبازار کار برنامه نویسی
بازار کار برنامه نویسی

بازار کار برنامه نویسی

هدف ما از نوشتن این مقاله این است که بازار کار برنامه نویسی در ایران و اقصی نقاط جهان را بررسی کنیم و میزان درآمد و رشد روز افزون آن را مورد بررسی قرار دهیم و اطلاعاتی راجع به کار، سمت ها و درآمدشان ارئه دهیم

مقدمه

هدف ما از نوشتن این مقاله این است که بازار کار برنامه نویسی در ایران و اقصی نقاط جهان را بررسی کنیم و میزان درآمد و رشد روز افزون آن را مورد بررسی قرار دهیم و اطلاعاتی راجع به کار، سمت ها و درآمدشان ارئه دهیم ابتدا مختصر اطلاعاتی راجع به برنامه نویسی و تاریخچه ی آن نوشته و سپس راجع به بازارکار آن در ایران و دنیا به بحث می پردازیم.

برنامه نویسی چیست؟

به زبان ساده برنامه نویسی به معنای نوشتن دستورات و فرمان‌هایی به زبان کامپیوتر است که سیستم (کامپیوتر) آن را متوجه شود و آن ها را یکی پس از دیگری اجرا کند. همان طور که انسان ها از زبان به عنوان وسیله ای برای انتقال مفاهیم و منظورات خود استفاده می کنند کامپیوتر نیز برای فهمیدن دستورات نیاز به زبانی دارد که دستورات را تحلیل و اجرا کند.

تاریخچه برنامه نویسی

می توان گفت تاریخچه برنامه نویسی به سال ها قبل باز می گردد وتوسط فردی به نام charles babbage

ایده‌ی اولین ساخت ماشین بخاری را داد که به صورت مکانیکی یکسری کارها را انجام می داد.

ایده ماشین های قابل برنامه ریزی توجه خانمی به نام ada lovelace را جلب کرد که یک ریاضیدان بود و می توان او را اولین برنامه نویس دنیا دانست که زبان ada نیز به احترام ایشان نامگذاری شد. اما سال ها بعد ارتش ایالات متحده اولین کامپیوتر به معنای واقعی را ساخت که به آن electronic numerical integrator and computer یا به اختصار ENIAC می گفتند.

برنامه نویسی در ایران

علوم کامپیوتر و برنامه نویسی از اواخر دهه ی ۶۰ شمسی وارد ایران شد و توسط استادان بزرگی مانند استاد محمد تقی روحانی رانکوهی به دانشگاه های ایران راه یافت و از اواخر دهه ی ۷۰ رشد بسیار چشمگیری داشت و روز به روز بر تعداد مهندسان نرم افزار افزوده شد و بالطبع با پیشرفت تکنولوژی در جهان در ایران نیز این علم درحال توسعه و پیشرفت روز افزون شد.

بازار کار برنامه نویسی در ایران

بازار کار برنامه نویسی در ایران به این صورت است که به صورت آزادکاری ویا کار در بخش دولتی و بخش خصوصی و ایده پردازی تقسیم می شود؛ که کار در بخش دولتی به این گونه است که مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق برنامه نویس تعیین می شود و یک برنامه نویس از حقوق و مزایا برخوردار میباشد. اما در بخش خصوصی وضعیت استخدام و بازار کار برنامه نویسی به این شکل است که برنامه نویس باتوجه به مهارت، توانایی ها، تخصص، پست سازمانی، تجربه ،شهرمحل کار و قراردادی که با توافق با کارفرما امضاء می کند بستگی دارد.

به عنوان مثال مدیر پروژه در حدود ماهی ۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان و سرپرست پروژه حدود۳،۵۰۰،۰۰۰ تومان حقوق می گیرد. و کسانی که تجربه کاری بیشتری دارند بین ۱ تا ۲ میلیون تومان بیشتر حقوق می گیرند و میزان تخصص برنامه نویس می تواند تاثیر به سزایی بر درآمد برنامه نویس و داشته باشد.

اما بازار کار برنامه نویسی در مدل آزادکاری بسته به مهارت و حرفه ای بودن برنامه نویس و همین طور داشتن ارتباط با سازمان ها و شرکت های مختلف می تواند به صورت آزاد فعالیت کند و کسب درآمد کند.

در مدل ایده پردازی، جهت طراحی نرم افزار اعم از طراحی نرم افزار اختصاصی، تولید نرم افزار سفارشی و… که یک یا چند برنامه نویس بر روی یک ایده وقت می گذارند و آن را پیاده سازی می کنند و بسته به ایده و نرم افزار تولید شده کسب درآمد می کنند.

بازار کار برنامه نویسی در دنیا

در دنیا برنامه نویسی و شغل های مرتبط با آن یکی از پر درآمد ترین مشاغل محسوب می شوند به طور مثال بازار کار برنامه نویسی در آمریکا به این صورت است که به طورمیانگین یک مهندس نرم افزار می تواند 92000$ در سال  درآمد داشته باشد.

یا  بازار کار برنامه نویسی در سوئیس به طور متوسط 85000$ در سال برای برنامه نویس درآمد داشته است. و کشور های نروژ و اسرائیل در رده های بعدی این نمودار قرار دارند.

اما میانگین درآمد برنامه نویس ارشد و یک توسعه دهنده ی مبتدی در سوئیس در سال 2018 طبق آمار به طور میانگین 83000$ برای توسعه دهنده ارشد تا 115000$ تخمین زده شده است. که رتبه ی اول در دنیا را به خود اختصاص داده است و کشور های قدرتمندی مانند آمریکا با 64000$ برای توسعه دهنده نرم افزار و 115000$برای توسعه دهنده ارشد در رده ی دوم این جدول هستند. اما نکته ای که قابل توجه است این است که در کشوری مثل اوکراین میانگین درآمد و بازار کار برنامه نویسان بسته به شهر محل کار آن امکانات فناوری و مقدار تجربه ی برنامه نویس تفاوت چشمگیری دارد که تخمین زدن میانگین درآمد برنامه نویسان را در این کشور دشوار می کند.شکل

نمودار درآمد توسعه دهندگان زبان های مختلف در سوئیس

میانگین درآمد توسعه دهندگان نرم افزاردر آمریکا

با توجه به حقوق و دستمزد توسعه دهندگان نرم افزار در آمریکا به طور تخمینی از65000$ در سال تا 115000$در سال است.به نظر می رسد که توسعه دهندگانی که از زبان برنامه نویسی ++c استفاده می کنند از درآمد بیشتری(حدود116000$درسال) و زبان javascript با 110000$ در سال و توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی java با 102000$ در سال در رده های بعدی این رنکینگ قرار می گیرند البته بازار کار برنامه نویسان و توسعه دهندگانی که مدام در حال یادگیری و کار با زبان های مختلف هستند طبعاً بهتر از سایر برنامه نویسان است.شکل

نمودار درآمد توسعه دهندگان زبان های مختلف در آمریکا

میانگین درآمد توسعه دهندگان نرم افزار در سوئیس

در سوئیس یک توسعه دهنده ی تازه کار به طور کلی نزدیک به 84000$ در سال درآمد دارد این در حالی است که توسعه دهنده نرم افزار ارشد تا 115000$ در سال درآمد دارد.به طور کلی درآمد توسعه دهندگان نرم افزار در سوئیس به 88000$در سال می رسد.درآمد توسعه دهندگان php در سوئیس با 67000$ پایین تر از میانگین ملی این کشور است. وتوسعه دهندگان NET. با کمی بالا تر 78000$ در سال درآمد دارند و برنامه نویسان java و javascript با میانگین 93000$ تا 94000$ در سال بیشترین درآمد را به خود اختصاص داده اند. با این حال توسعه دهندگان #C و ++C با کمی اختلاف یعنی با 88000$ در سال جایگاه بعدی این رتبه بندی در این کشور را به خود اختصاص داده اند.شکل

نمودار درآمد توسعه دهندگان زبان های مختلف در سوئیس

میانگین درآمد یک برنامه نویس و توسعه دهندگان نرم افزار در دانمارک

با توجه به مقیاس درآمد توسعه دهندگان نرم افزار در دانمارک به طور میانگین 70000$ در سال برآورد شده است که این میزان با توجه به مقدار تجربه توسعه دهندگان نرم افزار بین 64000$ تا77000$ در سال متغیر است.

وقتی صحبت از زبان های برنامه نویسی به میان می آید درآمد مهندسان #C در پایین ترین رده یعنی به 65000$ در سال می رسد. این در حالی است که برنامه نویسان NET. بیشترین درآمد یعنی نزدیک به 75000$ در سال می رسد. درآمد توسعه دهندگان java به 70000$ در سال می رسد.شکل

درآمد برنامه نویس ارشد و یک توسعه دهنده ی مبتدی در دانمارک

نتیجه گیری

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی کشور های صاحب تکنولوژی دائماً در حال ارتقا سطح تکنولوژی و پیشرفت در این زمینه هستند و هزینه ی بالایی برای پیشرفت تکنولوژی و ارتقا سطح این صنعت پرداخت می کنند و نیاز به مهندسان نرم افزار روز به روز افزایش می یابد.بنا بر این می توان با فراگیری این علم به پیشرفت خود و جامعه ی جهانی کمک شایانی کرد.

شرکت طراحی سایت پایدار سامانه آماده ارائه خدمات طراحی سایت، سئو، طراحی اپلیکیشن، طراحی نرم افزار سفارشی و … می باشد.

سفارش طراحی سایت

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت