خانهوبلاگآموزش سئوالگوریتم دزد دریایی
الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی

گوگل جهت حفظ حق مالکیت محتوا در بستر اینترنت از الگوریتم دزد دریایی استفاده می کند. سایتهایی که حق کپی رایت را رعایت نمی کنند دچار افت رتبه می شوند.

الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی گوگل جهت حفظ و تأمین امنیت مالکیت محتوا، تصاویر، ویدئوها و ... سال ۲۰۱۲ طراحی شد. این الگوریتم با سایت هایی که قوانین کپی رایت را رعایت نمی کنند مقابله می کند. در بستر اینترنت برای نظارت بر فعالیت وب سایت ها و جلوگیری از نقض مالکیت توسط افراد سودجو گوگل از این الگوریتم استفاده می کند. در این مقاله با این الگوریتم و نحوه عملکرد آن آشنا می شویم.

آشنایی با الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی سال ۲۰۱۲ عرضه شد. گوگل وب سایتی را که اصل یک مقاله، کلیپ، ویدیو و غیره را منتشر می‌کند مالک آن می‌داند. بنابراین در صورتی که در یک سایت بدون اجازه ناشر از محتوای سایت کپی برداری غیر قانونی انجام شود، گوگل آن را از نتایج جستجو حذف می کند. قابلیت الگوریتم دزد دریایی تشخیص موارد سرقتی و جریمه سایت ها است. نحوه جریمه سایت های مجرم به شکل افت رتبه سئو است. نحوه تشخیص مالک یک تصویر، نرم افزار، ویدئو به صورت زیر است. همچنین می توانید مقالات مرتبط دیگر مربوط به الگوریتم های گوگل را در زیر مطالعه فرمایید:

  • کافئین (Caffeine - 2010)
  • پاندا (Panda - 2011)
  • پنگوئن (Penguin - 2012)
  • ونیز (Venice - 2012)
  • دزد دریایی (Pirate - 2012)
  • مرغ مگس خوار (Hummingbird - 2013)
  • کبوتر (Pigeon - 2013)
  • الگوریتم HTTPS/SSL (2014)
  • الگوریتم Mobilegeddon (2015)
  • الگوریتم RankBrain (2015)
  • الگوریتم Possum (2016)
  • الگوریتم Intrusive Interstitials Update (2017)
  • الگوریتم به‌روزرسانی سرعت صفحه موبایل (Mobile Page Speed Update - 2018)
  • الگوریتم Medic (2018)
  • الگوریتم BERT (2019)

آشنایی با قانون حق کپی رایت

قانون حق کپی رایت به اختصار DMCA نامیده می‌شود. این قانون سال ۱۹۹۸ در آمریکا جهت حفظ حق مالکیت آثار دیجیتالی تصویب گردید. وقتی یک فیلم را که تحت قانون DMCA حق کپی رایت آن تعریف شده است در گوگل سرچ کنید، سمت راست صفحه وب سایت قانونی خرید و دانلود به کاربر ارائه می‌شود. گوگل سایت هایی که حق کپی رایت را رعایت نمی‌کنند و نرم افزار یا فیلمی که مالک دارد را به شکل رایگان عرضه می‌کنند محدود می نماید. طبق قانون DMCA در صورتی که سایتی محتوا، نرم‌افزار یا فیلمی را در سایت خود قرار دهد در حالی که از مالک حقیقی آن مجوز نداشته باشد توسط گوگل جریمه می‌شود. این موضوع به نفع مالکین سایت ها است و آنها راحت می توانند در فضای اینترنت فعالیت نمایند.

آشنایی با قانون حق کپی رایت

تاثیرات الگوریتم دزد دریایی گوگل

مهمترین اثری که استفاده از الگوریتم دزد دریایی در پی داشت تضمین امنیت مالکیت کاربرانی بود که برای تولید محتوا در بستر اینترنت زحمت می کشند. به عنوان مثال شرکتی که تولید کننده یک نرم افزار پولی است در صورتی که متوجه شود سایتی این نرم‌افزار را به شکل رایگان جهت دانلود قرار داده است، می‌تواند اعلام سرقت نماید. این الگوریتم سرقت‌های محتوا از هر نوعی که باشند را تشخیص می دهد. در صورتی که سایتی قانون حق کپی رایت را نقض کند و گزارش بر علیه او زیاد باشد از نتایج جستجو حذف می‌شود و از دسترس خارج می شود. جریمه گوگل در مرحله اول محدود به صفحات است. یعنی صفحه مورد نظر از دسترس خارج می شود. ولی اگر مجدد در سایت تخلف نقض حق کپی رایت رخ دهد دامنه سایت کامل حذف می شود. طبق مطالعات انجام شده گوگل هر روز دو میلیون گزارش درباره نقض مالکیت دیجیتال دریافت می‌کند.

روش اعلام سرقت محتوای دیجیتال به گوگل

یکی از سرویس های گوگل به نام Google Ads عملکردی مشابه الگوریتم دزد دریایی دارد. به این صورت که اجازه تبلیغات به صفحات تقلبی نمی دهد. در صورتی که یک محصول دارای برند و علامت تجاری باشد و یک سایت با تقلید و کپی برداری بخواهد محصول خود را با نام آن برند تبلیغ کند گوگل اجازه این کار را نمی دهد.

از طریق بخش پشتیبانی گوگل می توان اعلام سرقت محتوا کرد. در این بخش فرم های ثبت گزارش وجود دارد که کاربران می‌توانند در آن اعلام شکایت کنند. با اعلام اطلاعات صفحه به گوگل و مشخص شدن نقض قانون حق کپی رایت صفحه از نتایج گوگل حذف می‌شود. اما جالب است بدانید این صفحه هنوز در بستر اینترنت وجود دارد و می تواند از طریق لینک های خارجی و شبکه های اجتماعی و غیره در دسترس کاربران قرار گیرد. در موارد نقض مالکیت دیجیتالی گوگل بر اساس تعداد درخواست های به حد نصاب رسیده و اسناد و مدارک سایت خاطی را جریمه می‌کند. در صورتی که خطا مجدد تکرار شود گوگل جریمه شدیدتری را لحاظ می‌کند.

عملکرد الگوریتم دزد دریایی

با یک مثال می خواهیم به صورت ساده عملکرد الگوریتم دزد دریایی و سرقت محتوای دیجیتال را توضیح دهیم. فرض  کنید شخصی قصد دانلود یک فیلم سینمایی را دارد. وقتی عبارت را در گوگل سرچ می کند با توجه به الگوریتم ها و قوانین خاصی که دارد سایت هایی مثل نتفلیکس، فیلیمو، نماوا و غیره را ابتدای لیست جستجو نمایش می‌دهد. گوگل حتی الامکان سعی می‌کند سایت هایی که محتوای دزدی  دارند و به صورت رایگان یک محتوای دیجیتالی پولی را ارائه می‌کنند در صفحات اول جستجو نیاورد.

البته با سرچ عبارت جستجو به شکل ذکر نام سایت در کنار نام فیلم کاربر می‌تواند به سایت هایی که محتوای دزدی دارند دسترسی پیدا کند. با این وجود گوگل در سرچ هایی مثل تماشای رایگان فیلم یا دانلود رایگان فیلم سایت هایی که حق کپی رایت را نقض می‌کنند نمایش نمی دهد. با هر بار به روز رسانی الگوریتم دزد دریایی سایت های حاوی محتوای سرقتی دچار افت سئو می شوند و جایگاه خود را در سرچ گوگل از دست می دهند.

راهکارهای حفظ رتبه سئو

برای سازگاری با الگوریتم دزد دریایی از کپی برداری محتوا از سایر سایت ها خودداری کنید. در صورت لزوم حتما با ذکر منبع این کار را انجام دهید. در صورتی که مطلبی را در سایت خود بارگذاری می کنید فرایند ثبت مالکیت آن سه روز زمان می برد. در این بازه آن را در سایت های دیگر قرار ندهید تا تخلف و نقض حق مالکیت رخ ندهد. در صورتی که سایتی محتوای شما را بدون اجازه نشر داد می توانید اعلام سرقت نمایید و گزارش ثبت تخلف برای گوگل ارسال کنید. با گذاشتن واتر مارک بر روی عکس ها می توان آنها را به مالکیت خود درآورد.

همچنین برای جلوگیری از سرقت محتوا باید در ساعت و روزهای مشخصی محتوا را درج کرد. تا ربات های خزنده گوگل به آن زمان عادت کنند و به سایت برای ایندکس سر بزنند. بعد از انتشار یک محتوا می توان درخواست ایندکس آن را به گوگل اعلام کرد تا با دزدی محتوا مقابله کرد. بعد از انتشار یک محتوا می توان در صفحات اجتماعی مثل یوتیوب یا اینستاگرام و ... آن را منتشر کرد تا سریعتر ایندکس شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت