خانهوبلاگآموزش سئوآموزش کامل PageSpeed Insights
آموزش کامل PageSpeed Insights

آموزش کامل PageSpeed Insights

تست و تحلیل عملکرد یک وب سایت در صفحه تلفن همراه و صفحه دسکتاپ کامپیوتر متفاوت است و می بایست سرعت سایت شما یک بار با یک عامل کاربر تلفن همراه، و یک بار با یک عامل کاربر دسکتاپ کامپیوتر تست شود.

خیلی از صاحبان کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای اینترنتی از سرعت وب‌سایت خود راضی نیستند و دائما نزد شرکتی که مسئولیت طراحی وب‌سایت آنها را به‌عهده داشته، از پایین بودن سرعت بارگزاری وب‌سایت خود گله و شکایت می‌کنند.

سوال اینجاست که چطور می‌توانیم بفهمیم وب‌سایت ما دارای سرعت قابل قبولی است و اینکه اصلا چطور می‌توانیم سرعت یک سایت را اندازه‌گیری نماییم. آیا ابزاری برای تست سرعت وب‌سایت ما وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، در این مقاله می‌خواهیم ابزارهایی که برای تست سرعت وب‌سایت در دسترس می‌باشد را به شما معرفی نماییم.

مسلما اگر بخواهیم سرعت وب‌سایت خود را با اندازه‌گیری زمان بارگزاری آن در لپتاپ، کامپیوتر و یا تلفن‌همراهمان بسنجیم، روش صحیحی نیست. شاید سرعت اینترنت در آن موقعیت مکانی قابل قبول بوده ولی در مکانی دیگر کند و ضعیف باشد. در این‌صورت نمی‌توانیم این راه را معیار صحیحی برای تست سرعت سایت خود بدانیم. پس باید چه کار کنیم؟

"برای طراحی یک سایت با PageSpeed استاندارد می‌توانید با کارشناسان پایدار سامانه تماس حاصل نمایید."

ابزارهای تست سرعت وب‌سایت کدامند؟

ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که در اینجا 10 مورد آنها را که سرویس‌های رایگانی در اختیار شما قرار می‌دهند نام بردیم:

  1. Google PageSpeed Insights
  2. GTmetrix
  3. Google Mobile Website Speed Testing Tool
  4. WebPageTest
  5. Pingdom
  6. KeyCDN Website Speed Test
  7. DareBoost
  8. Web Page Analyzer
  9. YSlow
  10. Load Impac

تست سرعت وب‌سایت با ابزار PageSpeed insights :

ما در این مقاله سعی نمودیم ابزار Pagespeed Insights را به شما معرفی کرده و نحوه عملکرد آن را برای شما توضیح دهیم و بگوییم این ابزار چطور عملکرد وب‌سایت شما را در صفحه تلفن‌همراه و صفحه دسکتاپ کامپیوترتان اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، تست و تحلیل عملکرد یک وب‌سایت در صفحه تلفن‌همراه و صفحه دسکتاپ کامپیوتر متفاوت است و می‌بایست سرعت سایت شما یک بار با یک عامل کاربر تلفن‌همراه و یک بار با یک عامل کاربر دسکتاپ کامپیوتر تست شود.

در واقع ابزار PageSpeed ​​Insights در ابتدا اطلاعات وب‌سایت شما را اسکن کرده و پس از تحلیل و آنالیز این اطلاعات، به شما می‌گوید از جنبه بهینه بودن و کیفیت سرعت وب‌سایت، آیا در این سایت از بهترین شیوه‌های بهینه کدنویسی استفاده شده یا نه؟ آیا طراح وب‌سایت استانداردهای موجود در نحوه برنامه‌نویسی را رعایت نموده یا خیر؟ و سپس با تحلیل و بررسی موارد مذکور، از لحاظ کمی برای وب‌سایت شما نمره‌ای بین 0 تا 100 در نظر می‌گیرد.

مسلما شما خوانندگان عزیز می‌خواهید بدانید چطور می‌توان از امتیاز بالایی برخوردار شد و امتیاز وب‌سایت خود را به عدد 100 نزدیکتر کرد؟ و اینکه در PageSpeed ​​Insights این امتیازات بر اساس چه معیار‌هایی تعیین می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد این ابزار تست سرعت، جدای از اینکه از لحاظ کمی، برای یک سایت امتیازی بین 0 تا 100 تخصیص می‌دهد، در ضمن از لحاظ کیفی نیز محدوده‌ای برای این امتیاز‌ها تعریف کرده که آنها را در 3 رده طبقه‌بندی نموده است:

رده‌های خوب (Good) و نیاز به تلاش (Needs Work) و ضعیف (Poor) یعنی وب‌سایت شما جزو یکی از سه دسته زیر قرار خواهد گرفت:

Good

پیاده سازی این روش ها سبب بالا رفتن سرعت سایت می شود

خوب (قابل قبول)

یعنی وب‌سایتی که بهترین شیوه‌های عملکرد و استانداردهای موجود در زمینه بهینه‌سازی سرعت سایت اعمال کرده است و همچنین تجربه کاربری (UX) قابل قبولی ارائه می‌دهد.(منظور از UX یا تجربه کاربری، همان User Experience است که شامل کاربر پذیری و ساده بودن وب‌سایت، در دسترس بودن اجزای وب‌سایت مثل منوها و …، خوانا و روشن بودن محتوای وب‌سایت، اطلاعات مفید و کاربردی وب‌سایت با کلمات کلیدی و متن با کیفیت، معماری اطلاعات یعنی مطالب طوری در وب‌سایت عرضه شده که به کاربر کمک می‌کند تا هرچه سریعتر و به آسانی به مطلب مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.)

Needs Work

.پیاده سازی این روش ها به نفع سایت و کاربران می باشد

متوسط (نیاز به کار دارد)

یعنی در این وب‌سایت ایراداتی هست که سبب شده سایت از حالت بهینگی خارج شود و برخی از استانداردها و نکاتی که باید طراحی وب‌سایت در نظر داشت را رعایت نکرده و تجربه کاربری (UX) ضعیفی ارائه داده است به عنوان مثال ممکن است بعضی از فایل‌ها یا تصاویر وب‌سایت دارای حجم بالایی باشند و یا کدهای CSS یا HTML آنها بهینه نمی‌باشند.

Poor

.استفاده از این روش ها سبب می شود علاوه بر بهینه شد سایت سرعت لود بالا برود

ضعیف(غیر قابل قبول)

یعنی وب‌سایتی که اصول و قواعد طراحی وب‌سایت را رعایت نکرده و استانداردهای موجود را نادیده گرفته است و تجربه کاربری (UX) ضعیفی دارد.

ما با تکیه بر تجربیات چندین ساله گروه طراحی وب‌سایت پایدار سامانه، در این مقاله به چند مورد از عواملی‌که بر افزایش سرعت وب‌سایت شما تاثیرگذار می‌باشد و می‌تواند وب‌سایت شما را در گروه اول (خوب و قابل قبول) قرار دهد اشاره نمودیم.

UX وب‌سایت

تجربه کاربری یکی از عوامل موثر در بالا رفتن امتیاز وب‌سایت شماست، همانطور که قبل‌تر خواندیم منظور از UX یا تجربه کاربری، مواردی است که می‌‌بایست در طراحی وب‌سایت به آن توجه ویژه ای شود، مواردی مثل ایجاد ارتباط کاربر با وب‌سایت، دردسترس بودن منوها، هنر معماری طراح سایت در چیدمان اجزای وب‌سایت.

البته درست است که امتیاز وب‌سایت شما با تجربه کاربری (UX) وب‌سایت مرتبط است، اما این عامل به تنهایی آن را تضمین نمی کند و تنها رابط کاربریخوب نمیتواند باعث بالا رفتن امتیاز وب‌سایت شما گردد.

زمان بارگذاری بیش از حد

نباید زمان بارگزاری وب‌سایت شما طولانی باشد. منظور از زمان بارگزاری وب‌سایت، مدت زمانی است که یک کاربر آدرس وب‌سایت شما را در نوار بالای مرورگر وارد کره و یا در وب‌سایت شما درخواست یک صفحه جدید میدهد، تا لحظه ای که محتوای آن صفحه توسط مرورگر نمایش داده می‌‌شود لذا اگر قصد طراحی وب‌سایت برای کسب و کار خود دارید حتما از شرکت طراحی وب‌سایت خود بخواهید به زمان بارگزاری سایت شما توجه ویژه ای گردد.

استفاده از سرور اختصاصی

همان‌طور که می‌دانید‌هاست اشتراکی فضایی است که به طور مشترک در اختیار چند وب‌سایت قرار می‌گیرد یعنی فروشنده‌هاست، سرور خود را به چند قسمت تقسیم کرده و بر اساس حجم درخواستی مشتری، هر قسمت را جداگانه به مشتریان خود می‌‌فروشد ولی‌هاست اختصاصی تنها مختص یک وب‌سایت می‌باشد. یعنی کل فضای سرور را به یک وب‌سایت اختصاص می‌دهد، لذا سرعت آن نسبت‌به‌ هاست اشتراکی بیشتر می‌باشد. البته ناگفته نماند که هزینه سرور اختصاصی به مراتب بیشتر از سرور اشتراکی است.

کاهش حجم فایل‌های دانلود و آپلود شده

هرچقدر حجم فایل‌ها و تصاویری که در وب‌سایت استفاده شده است کمتر و سبک‌تر باشد طبیعتا سرعت بارگذاری وب‌سایت شما نیز بالاتر خواهد بود. خوشبختانه درحال حاضر این امکان وجود دارد که فایل‌های انتقالی بین سرور و کاربران به صورت فایل زیپ شده باشد که باعث کم بودن حجم فایل‌ها و درنتیجه افزایش سرعت لود یا بارگزاری وب‌سایت شما خواهد شد. همچنین اگر در طراحی وب‌سایت فایلهای HTML و CSS آن نیز به‌صورت زیپ شده باشد، از پهنای باند کمتری استفاده می‌شود و در پی آن افزایش سرعت لود وب‌سایت را خواهد داشت.

لازم به ذکر است از آنجا که عملکرد اتصال شبکه و سرعت اینترنت برای مکان‌های مختلف به طور قابل‌توجهی متفاوت است. لذا ابزار PageSpeed ​​Insights تنها جنبه‌های عملکرد مستقل شبکه را در نظر می‌‌گیرد. در نتیجه نحوه پیکربندی سرور، ساختار HTML یک صفحه وب، بهینه بودن کدهای CSS و جاوا اسکریپت و عوامل دیگری که در طراحی وب‌سایت باید به‌کار برد از اهمیت بالایی برخوردار می‌‌باشد.

در پایان توجه داشته باشید که ابزار PageSpeed ​​Insights و دیگر ابزارهای نام برده برای تست سرعت وب‌سایت شما، پیوسته در حال بهبود در جهت ارائه بهترین شیوه‌های عملکرد می‌‌باشد و معیارهای ارزیابی آن، هم جهت با ظهور و توسعه تکنولوژی‌های مورد استفاده در طراحی وب‌سایت، دائما در حال تغییر و بروز رسانی می‌‌باشد.

روش مناسب برای بهینه سازی سرعت سایت

لازم به ذکر است، این سرویس برای کشور ایران به علت مسائل تحریم، محدودیت داشته و باید برای استفاده از آن از ابزارهای مربوطه (فیلتر شکن) استفاده کرد.

در حال حاضر وب‌سایت جدیدی طراحی شده که برخی امکانات اضافه‌تری در گزارشات به آن افزوده و همچنین ظاهر گرافیکی وب‌سایت نیز شکیل‌تر شده است. ما تصویری از وب‌سایت پیج اسپید اینسایتس را ارائه کردیم و در مورد امکانات آن به زودی مطلبی منتشر خواهیم کرد. از اینکه این مقاله را مطالعه فرمودید از شما سپاسگزاریم. لطفا با ارسال نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود، ما را در ارائه بهتر مطالب پایدار بلاگ یاری فرمایید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش کیورد پلنر (Keyword Planner) را مطالعه فرمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
سید محمدرضا حسینی تبار

سید محمد رضای حسینی تبار نه تنها به عنوان مدیریت عامل بلکه به عنوان دلسوز و پشتیبان پایدار سامانه شناخته می‌شود. دقت به جزئیات، تعهد به بهبود مستمر و توجه به نیازهای مشتریان، از وی به عنوان یک رهبر متفاوت در دنیای فناوری و کسب‌وکار معرفی می‌شود. سید محمدرضا حسینی تبار با ذهنیتی بسیار خلاق، همیشه در تلاش است تا به رشد و توسعه‌ی پایدار سامانه و مشتریانش کمک کند. او نماینده‌ای است که علاوه بر مهارت‌های فنی، دارای احساسات نیکو و مشتاق به خلق تفاوت‌های بزرگ در صنعت فناوری و کسب‌وکار است.

نظرات کاربران

منوتو

سلام تولید محتوا هزینش چطور محاسبه میشه ؟ من خودم تولید کننده محتوا هستم و فریلنسر کار میکنم و در مورد موضوعات مختلف سفارش محتوا میگیرم و مقاله مینویسم ولی هزینه تولید محتوا همیشه برام چالش بوده و هست و از دور بنظر درآمد محتوا نویسی خوبه ولی واقعا به کیفیت مقاله توجه نمیشه و ارزشش رو نمیدونن.

۱۳۹۹/۵/۳

محکی

باورم نمیشه که مردم انقدر ساده باشن و این بدنامه رو نصب کنن . خود تبلیغ انقدر چرته که باید بفهمید اصلا له درد بخور نیست . یک کم فکر کنید لطفا . دقیقا چرا نماد نداره؟؟؟ خیلی خطرناکه توروخدا نکنید اینکارو

۱۳۹۷/۱۱/۲۸

رضا

لطفاً از سایت ما هم که مربوط به معرفی ابزار ارزیاب و مانیتورینگ واکاو هست بازدید فرمایید. واکاو به شما این امکان رو میده که از 10 نقطه قابل اعتماد داخل کشور سرعت دسترسی کاربر به سایت خودتون رو ارزیابی کنید. واکاو کاملاً ابزار بومی بوده و به همین دلیل امکانات بسیار بیشتری از ابزارهای متن باز خارجی در اختیار کاربر قرار میده. همچنین آدرس سایت ما هم http://www.wakav.ir هست. ممنون

۱۳۹۷/۹/۳

مرادی

با تشکر عالی بود اگر بخوایم کار سرعت وب سایتم رو با PageSpeed Insights انجام میدید؟

۱۳۹۷/۴/۲۱

cmstop

بسیار مفید ممنون

۱۳۹۷/۲/۱۲

سلیمانی

سلام قربان خیلی ممنونم از مطلب مفیدتون. اگر مایل بودین ممنون میشم وبسایت gtmetrix فارسی که اخیرا راه اندازی کردیم رو هم در کنار gtmetrix انگلیسی به کاربرانتون معرفی بفرمایید. ممنون از لطف و محبت شما. موفق و پیروز باشید. آدرس این ابزار: https://seo33.ir/gtmetrix/

۱۳۹۶/۱۰/۱۸

safarnikan

عالی بود

۱۳۹۶/۱۰/۹

نیما

بسیار عالی با تشکر

۱۳۹۶/۱۰/۵

آزمون

ممنون عالی بود

۱۳۹۶/۹/۲۷

محمد

عالي بود عالي

۱۳۹۶/۹/۲۳

دیدگاه شما

ثبت