خانهوبلاگآموزش سئوالگوریتم موبایل گدون
الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم موبایل گدون

گوگل با هدف اجبار وب مسترها به طراحی سایت های واکنش گرا که مناسب نمایش در انواع صفحات نمایش به خصوص موبایلها بودند سال 2015 الگوریتم Mobilegeddon را رونمایی کرد.

الگوریتم Mobilegeddon

گوگل با هدف اجبار وب مسترها به طراحی سایت های واکنش گرا که مناسب نمایش در انواع صفحات نمایش به خصوص موبایلها بودند سال 2015 الگوریتم Mobilegeddon را رونمایی کرد.

الگوریتم Mobilegeddon جزء اولین الگوریتم هایی است که گوگل برای رتبه بندی نسخه موبایلی سایت ها عرضه کرد. این الگوریتم با هدف رتبه بندی نسخه موبایلی سایت ها ارائه شد. بعد از این الگوریتم ,گوگل نسخه های متعددی از الگوریتم های موبایلی را منتشر کرد.

آشنایی با الگوریتم Mobilegeddon

سال 2015 گوگل با توجه به آینده پیش رو و با هدف اجبار کاربران به طراحی نسخه موبایلی سایت ها از الگوریتم Mobilegeddon رونمایی کرد. طبق آمارها در سال 2015  اغلب جستجوها با لپ تاپ و کامپیوتر انجام می شد. گوگل دو ماه قبل از اعمال این الگوریتم به صاحبان سایت ها اطلاع رسانی کرد تا سایت های خود را آماده کنند. در زبان انگلیسی پسوند گدون نماد یک اتفاق بزرگ است. گوگل با انتخاب این اسم وقوع یک تغییر بزرگ در زمینه موبایل ها را پیش بینی کرد.

انتظار می رفت سطح تاثیر این الگوریتم بیشتر از الگوریتم پنگوئن و الگوریتم پاندا باشد. ولی نتایج نشان داد الگوریتم Mobilegeddon پس از اعمال ، تاثیرات شدیدی در سئوی سایت ها نداشت. علت این موضوع آمادگی قبلی وب مسترها از شرایط و عدم جریمه و برخورد جدی گوگل با سایت ها بود. هدف اصلی گوگل فرهنگ‌سازی بود.

آشنایی با الگوریتم Mobilegeddon

روش سازگاری سایت با الگوریتم Mobilegeddon

طراحی سایت جهت سازگاری با الگوریتم Mobilegeddon باید حتما ریسپانسیو یا واکنش گرا باشد. در طراحی سایت نباید از ابزارهایی مثل فلش استفاده شود. متن ها باید بدون بزرگنمایی خوانایی کامل داشته باشند. لینک های موجود در صفحه باید به راحتی در دسترس باشند. ربات های خزنده باید به فایلهای CSS و JS دسترسی کامل داشته باشند. گوگل جهت راحتی کاربران سایتی به نام Mobile Friendly Test  طراحی کرده است که با قرار دادن آدرس سایت در آن می‌توان از نظر سازگاری سایت با موبایل آن را تست کرد. مشکلات احتمالی سایت به کاربر اعلام می‌شود تا آنها را رفع کند. برخی افراد زمان طراحی سایت تنها به طراحی نسخه موبایلی بسنده می‌کنند و نسخه واکنش گرای آن را طراحی نمی کنند که این کار مشکلاتی در پی دارد.

مفهوم موبایل فرندلی

هدف استفاده از الگوریتم Mobilegeddon اجبار وب مسترها به طراحی سایت های موبایل فرندلی بود. سایت هایی که هنگام نمایش در موبایل اسکرول افقی نخورند. سایت هایی که نمایش موبایلی خوبی دارند در این الگوریتم رتبه بالاتری کسب می‌کنند. سایت های موبایل فرندنلی بسته به نوع دستگاه کاربر، اندازه صفحه نمایش، محل المان‌ها و سایز آنها را تغییر می دهند. در سایت های غیر واکنش گرا در تمام حالت ها چه روی موبایل چه روی لپ تاپ سایت یک طراحی ثابت دارد. بنابراین کار برای کاربر سخت می شود.

تاثیرات الگوریتم Mobilegeddon

گوگل ابتدای ظهور الگوریتم موبایل گدون اعلام کرد که رتبه بندی تنها بر روی نتایج موبایلی اثر می‌گذارد. همه زبان های مختلف که در جستجو به کار می روند تحت تأثیر این الگوریتم قرار می‌گیرند. همچنین الگوریتم روی صفحات اعمال می‌شود نه کل سایت. به مرور زمان ثابت شد این الگوریتم علاوه بر نتایج موبایلی بر روی نتایج دسکتاپی نیز تاثیرگذار است. سایر الگوریتم ها اول روی یک زبان تست می شوند  و وقتی به نتیجه برسند روی بقیه زبان ها اعمال می شوند اما این الگوریتم یک باره همه زبان ها را تحت تاثیر قرار داد. سایت های فارسی زبان به علت رقابتی نبودن فضا کمتر روی موبایل فرندلی بودن کار کرده اند. ولی در کل الگوریتم روی وب سایت های فارسی ‌زبان نیز از همان ابتدا اعمال شده است.

گوگل جهت فرهنگ سازی بیشتر و ترغیب وب مسترها به موبایل فرندلی کردن سایت ها رتبه بندی را بر اساس صفحات تنظیم کرده است. بنابراین هر صفحه رتبه بندی می شود و کل سایت یک باره زیر سوال نمی‌رود. این کار باعث می‌شود وب مسترها تلاش کنند صفحات غیر ریسپانسیو خود را به مرور زمان اصلاح کنند.

تاثیرات الگوریتم Mobilegeddon

نمونه ایرادات گوگل از سایت ها

گوگل از سایت ها در زمینه موبایل فرندلی بودن و رتبه بندی از نظر الگوریتم Mobilegeddon اشکالات مشابهی می گیرد. به عنوان مثال اگر تگ View port تنظیم نباشد گوگل خطا می گیرد. همچنین در صورتی که نوشته ها در نسخه موبایلی کوچک باشند یا لینک ها خیلی به هم نزدیک باشند گوگل خطا می گیرد. محتوای یک سایت نباید از عرض صفحه موبایل بیشتر باشد و صفحه اسکرول بخورد.

روش واکنش گرا کردن سایت

برای تبدیل سایت به واکنش گرا بهترین کار استفاده از کتابخانه های آماده ریسپانسیو است. یکی از بهترین کتابخانه های واکنش گرا فرانت اند بوت استرپ است. در بوت استرپ خیلی راحت می‌توان سایزهای مختلف صفحه نمایش را تعریف کرد. می‌توان المان ها را حذف یا تغییر سایز داد. کتابخانه های آماده در دو نسخه دسکتاپ فرست و موبایل فرست طراحی‌ شده‌اند. کتابخانه‌های دسکتاپ فرست با افزودن کدها مناسب نمایش در نسخه موبایلی می‌شوند. بنابراین چون پایه کار آنها برای دسکتاپ است به آنها دسکتاپ فرست می گویند. در مدل موبایل فرست سایت از ابتدا مخصوص نمایش موبایلی طراحی می شود. با افزودن کدهایی ، سایت مناسب نمایش در دسکتاپ و سایر صفحات نمایش دیگر می شود.

جالب است بدانید برخی سایت های غیر ریسپانسیو  جهت سازگاری با الگوریتم Mobilegeddon دست به ابتکار جالبی زدند. آنها یک نسخه سایت جدید مخصوص نمایش در موبایل طراحی کردند. سپس آن را به زیر دامنه خود سایت اصلی اضافه کردند. وقتی کاربری با موبایل وارد سایت می شود گوگل از زیر دامنه ها نسخه موبایلی را برای او نمایش می دهد. سایت مشهوری مثل فیسبوک از این روش استفاده کرده است. این روش دو مشکل دارد. اول نیاز به فرد متخصص جهت برنامه نویسی مجدد، همچنین احتمال بروز محتوای تکراری و عدم هماهنگی بین نسخه موبایلی و نسخه اصلی وجود دارد. بنابراین باید این اشکالات را برای افت رتبه سئو در نظر گرفت.

امروزه به علت نیاز به سرعت بالای لود صفحات، کتابخانه‌های ریسپانسیو نیز جوابگوی نیاز کاربران نیستند. بنابراین از روش‌های جدیدتری استفاده می شود. روش داینامیک سروینگ جهت طراحی سایت موبایل فرندلی و افزایش سرعت لود صفحات امروزه کاربرد دارد. در این روش در نسخه های دسکتاپ و موبایلی فایل های متفاوتی لود می شوند. بنابراین در نسخه موبایلی نیاز به لود فایل های دسکتاپ نیست و سرعت بارگذاری سایت بالا می‌رود. در این روش آدرس سایت مشابه است و تنها نوع فایل های بارگذاری شده متفاوت هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت