خانهوبلاگراه اندازی سایتمتا تگ چیست؟ تاثیر متا تگ در سئو
متا تگ چیست؟ تاثیر متا تگ در سئو

متا تگ چیست؟ تاثیر متا تگ در سئو

در واقع متا تگ کاربردهای فراوانی دارند و از دید سئو ابزاری هستند که در اختیار وب مستر هاست تا اعتماد گوگل و سایر موتور های جستجو را جلب نمایند و اطلاعات مورد نیازشان را در اختیارشان قرار دهند

متا تگ چیست؟

متا تگ ها (meta tag) یا برچسب های متا یک راه بسیار عالی برای وب مستر ها هستند که توسط آن می توان با موتور های جستجو از جمله گوگل ارتباط بر قرار کرد و اطلاعات مورد نیاز موتور های جستجو را به آن ها ارائه نمود.

اطلاعات متا تگ ها درون تگ head صفحه قرار میگیرند که شامل اطلاعات اضافی و کمکی می باشند که هر کدام از این متا تگ ها برای ماشین  یا سیستم خاصی قابل فهم می باشند.

در زیر چند نمونه از متا تگ ها را می توانید مشاهده نمائید، تا آشنایی بیشتری با متا تگ ها پیدا کنید:مثال و نمونه متا تگ طراحی سایت

هر سیستم یا سامانه متا تگ های مورد نیاز و قابل فهم خودش را از بین برچسب های معرفی شده توسط وب مستر جدا میکند و مابقی داده هایی که برای آن سیستم قابل فهم نیست را دور میریزد و نادیده میگیرد.

کاربردهای متفاوت متا تگ

در واقع هر متا تگ که تعریف می شود برای کاربرد خاصی که از قبل در نظر گرفته شده است مورد استفاده قرار میگیرد، ممکن است متا تگی تعریف شود که برای فقط یک سایت کاربرد داشته باشد و فقط یک سایت بخصوص آن را بفهمد و متا تگی دیگر برای هزاران سایت قابل فهم باشد و عمومی تر باشد.

مثالی بزنیم تا مفهوم آن روشن تر شود، متا تگ کلمات کلیدی یا همان keywords و همچنین متا تگ توضیحات یا meta tag description تقریبا استاندارد شده است که تمامی موتور های جستجو و حتی شاید شبکه های اجتماعی از آن استفاده کنند. یعنی اگر شما در ابتدای صفحه در قسمت هدر صفحه از متا تگ کلمات کلیدی استفاده کنید هر موتور جستجویی وارد سایت شما شود می داند که این تگ چیست و محتوای آن برایش قابل درک است، پس از آن استفاده میکند.

شما اگر طراحی سایت و سامانه تحت وب انجام می دهید می توانید برای مواردی که نیاز دارید به سلیقه خودتان متا تگ تعریف کنید و در سامانه و سایت خود از آن استفاده کنید، منظور از تعریف متا تگ چیز پیچیده ای نیست و نیازی نیست آن را در مرجعی یا سیستمی ثبت کنید، فقط کافیست آن را به دلخواه و استاندارد خود در هدر صفحه وب (head) بنویسید و همانطور که نوشته اید از طرف دیگر آن را دریافت و ترجمه کنید.

متا تگ viewport

متا تگ viewport امکانی است که در HTML5 اضافه  شده است و این امکان را فراهم می کند که با تغییر عرض صفحه های نمایشگر سایت، محتوا نیز بر اساس کد نوشته شده توسعه دهنده تغییر بکند و Mobile Friendly شود. اگر در بخش Head سند HTML از این متا تگ استفاده نشود، با تغییر اندازه نمایشگر، محتوا به خوبی نمایش داده نمی شود و صفحه به شکل zoom out در می آید.

ظاهر صفحه سایت بدون متا تگ viewport

متا تگ keywords

این متا تگ به منظور کمک به موتورهای جستجوگر استفاده می شود تا درک بهتری از محتوای قرار داده شده در صفحه داشته باشند. البته امروزه با پیشرفت فوق العاده ای که گوگل داشته، تقریبا این مشکل حل شده است و با استفاده از کلمات کلیدی LSI می تواند موضوع دقیق محتوا را تشخیص بدهد. اما باز هم خیلی از سایت ها هستند که برای محکم کاری از این روش استفاده می کنند.

استفاده از متا تگ کلمات کلیدی

نماد اعتماد الکترونیک و متا تگ

حال فرض کنید شما سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی داده اید و طراحی سایت فروشگاهی شما انجام شده و آماده استفاده می باشد و می خواهید برای سایت فروشگاهی خود درگاه بانکی بگیرید، بد نیست بدانید که گرفتن درگاه بانکی منوط به اخذ مجوز نماد اعتماد است که آن را می توانید از سایت Enamad درخواست نمائید.

در حین انجام عملیات فنی مورد نیاز دریافت نماد اعتماد ملی شما می بایست جهت تائید هویت وب سایت فروشگاهی خود باید متا تگی را که سایت نماد به شما می دهد را در هدر صفحه کپی کنید.

علت این کار این است که نماد متوجه شود که شمایی که درخواست نماد برای وب سایت خود را داده اید واقعا مالک و مدیر وب سایت هستید و به هاست آن فروشگاه دسترسی دارید.

بعد از این می بایست در ناحیه کاربری نماد درخواست بررسی را بزنید، به محض زدن دکمه بررسی خواهید دید که به شما پیغام موفقیت آمیز بودن یا خطای پیدا نکردن متا تگ نماد اعتماد را می بیند.

در واقع سایت نماد از شما می خواهد متا تگی را که فقط و فقط برای خودش قابل فهم است را درون وب سایت فروشگاهی خود قرار دهید که بتواند تشخیص دهد که آیا واقعا شما ادمین یا صاحب سایتی که برای آن درخواست نماد اعتماد داده اید هستید.

این مثال بررسی یک متا تگ کاملا اختصاصی را تشریح کرد که فقط سایت نماد اعتماد ملی این متا تگ را متوجه می شود و می خواند، مابقی ماشین ها مثل گوگل، بینگ، فیس بوک و غیره این متا تگ را نادیده می گیرند.


"نکته ای از سئو: ترفند گرفتن بک لینک رایگان از ویکی پدیا"


متا تگ های شبکه های اجتماعی

گاهی متا تگ ها فراتر از استفاده در سیستم و سامانه ای منحصر استفاده می شوند، گروهی یا شخصی آن را استاندارد می کنند و هزاران ماشین و سایت دیگر از همان ها استفاده می کنند.

شبکه های اجتماعی هم تقریبا به اجماعی رسیده اند که از متا تگ ها برای بهتر نمایش دادن لینک ها و صفحه های وب در سایت خود استفاده کنند. اما در این میان فیس بوک و توییتر پیشرو بوده اند و لیدری این متا تگ ها را در دست دارند.

نمایی از پست قرار داده شده در فیس بوک با متا تگ og

متا تگ های Open Graph توسط سایت فیس بوک ابداع شده اند و متا های Twitter Cards توسط تیم توییتر استاندارد شده اند. اما دیگر شبکه های اجتماعی  هم می توانند از همین متا تگ ها استفاده کنند و یا اگر برش و جایگاه ویژه ای دارند برای خودشان متا تگ مستقل ایجاد کنند. در مورد این متا تگ ها در مقاله متا تگ شبکه های اجتماعی Open Graph و Twitter Cards توضیحاتی را بیان کرده ایم که پیشنهاد می کنیم مطالعه بفرمائید.

سخن پایانی

در واقع متا تگ کاربردهای فراوانی دارند و از دید سئو ابزاری هستند که در اختیار وب مستر هاست تا اعتماد گوگل و سایر موتور های جستجو را جلب نمایند و اطلاعات مورد نیازشان را در اختیارشان قرار دهند. جدا از بحث سئو و بهینه سازی سایت کاربرد های فراوان دیگری دارند که برنامه نویسان و طراحان سایت می توانند نسبت به نیاز خود از متا تگ ها بهره برداری کنند.

حال که با متا تگ ها آشنا شدید، بد نیست مقاله سایت مپ چیست را هم مطالعه کنید و در قدم بعدی آموزش ساخت سایت مپ را نیز مطالعه بفرمائید. همه آن چیزی که در مورد نقشه سایت باید بدانید را می توانید بدست بیاورید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
سید محمدرضا حسینی تبار

سید محمد رضای حسینی تبار نه تنها به عنوان مدیریت عامل بلکه به عنوان دلسوز و پشتیبان پایدار سامانه شناخته می‌شود. دقت به جزئیات، تعهد به بهبود مستمر و توجه به نیازهای مشتریان، از وی به عنوان یک رهبر متفاوت در دنیای فناوری و کسب‌وکار معرفی می‌شود. سید محمدرضا حسینی تبار با ذهنیتی بسیار خلاق، همیشه در تلاش است تا به رشد و توسعه‌ی پایدار سامانه و مشتریانش کمک کند. او نماینده‌ای است که علاوه بر مهارت‌های فنی، دارای احساسات نیکو و مشتاق به خلق تفاوت‌های بزرگ در صنعت فناوری و کسب‌وکار است.

نظرات کاربران

حوری بیگم مرتضوی

با تشکر..خسته نباشید.. مثل همیشه خوب توضیح دادید..

۱۳۹۷/۱۰/۲۶

حوری بیگم مرتضوی

با تشکر..خسته نباشید

۱۳۹۷/۱۰/۲۶

احمدی

مت تگ های پر کاربرد چیا هستند میشه معرفی کنید بهترین متا تک ها رو ممنون

۱۳۹۷/۸/۹

سینا مرادی

یه سوال در برخی سایت ها از متا تگ رنگ استفاده شده اون چی هست و به چه دردی میخوره؟ meta theme ya meta color دقیق یادم نیست اما چند بار دیدم این متا تگ رو

۱۳۹۷/۷/۶

رضاییان

متا تگ ها کلا چند تا هستن؟ متا تگ هارو میشه لیست کنید کامل

۱۳۹۷/۶/۲۸

نویدبخش

واقعا عالی بود دست شما درد نکنه، تعریف متا تگ رو خیلی واضح نوشتید قبل از این چن تا مقاله در مورد اینکه متاتگ چیست رو خوندم و همه اصلاح های فنی بود خیلی نفهمیده بودم اما الان کامل متوجه شدم. ممنون و موفق باشید

۱۳۹۷/۶/۴

دیدگاه شما

ثبت