خانهوبلاگآموزش سئونحوه نوشتن توضیحات متا برای وب سایت
نحوه نوشتن توضیحات متا برای وب سایت

نحوه نوشتن توضیحات متا برای وب سایت

در بین متا تگ‌ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع تگ توضیحات متا چکیده‌ای است از محتوای سایت و یا مقاله و مطلب سایت.

متا دیسکریپش در وب سایت (Meta Description)

در بین متا تگ‌ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع تگ توضیحات متا چکیده‌ای است از محتوای سایت و یا مقاله و مطلب سایت. در طراحی سایت قسمتی را در پنل مدیریت وب سایت شما در نظر گرفتند که می توانید توضیحات متا را در آن قسمت وارد نمایید. از شرکت طراحی سایت که کار طراحی سایت خود را به آنها سپردید بخواهید در طراحی سایت شما قسمت مربوط به وارد کردن توضیحات متا را برای شما تعبیه نماید و پس از اتمام طراحی سایت، روش وارد کردن توضیحات متا را به شما آموزش دهد.

می توان گفت که در گذشته توضیحات متا نقش خیلی مهمی در رتبه بندی شما در نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل ایفا میکرد، اما با این وجود شرکت گوگل اخیراً اعلام کرده که تگ توضیحات متا هیچ اثر مستقیمی بر رتبه بندی سایتها در موتور جستجوی گوگل ندارد.به این گفته، دقت بیشتری کنید گفته است که  توضیحات متا بطور مستقیم بر رتبه بندی سایت شما در گوگل اثر ندارد این جمله یعنی توضیحات متا به شکل غیرمستقیم بر رتبه شما در گوگل تاثیر گذارند.

اصول نوشتن توضیحات متا

برای نوشتن توضیحات متا فضای زیادی برای توصیف محصولات خود ندارید و نمیتوانید در 155 تا 175 کاراکتر آنها را بگویید، پس باید سعی کنید اصل مطلب را به طور خلاصه و مفید بیان کنید و مخاطبی که در نتیجه جستجو این توضیح متا را میخواند توجیه شود که چرا روی سایت شما کلیک کند. در توضیحات متا باید جذاب ترین متن نوشته شود و کاربر را کنجکاو و راغب کند روی سایت شما کلیک نماید شما در نظر بگیرید که این توضیح بعنوان یک بنر تبلیغاتی است که باید در 155 تا 175 کاراکتر نوشته شود.

توضیحات متا باید با این دید نوشته شود که هم برای موتور جستجوی گوگل مهم باشد و هم برای انسان جذاب باشد.

نمونه ای از توضیحات متا

مثلا برای توضیحات متا در تصویر زیر که مربوط به محصول آنتی ویروس کسپر در سایت فروشگاهی سام استور است به این صورت می توانید بنویسید:

بروزترین نسخه آنتی ویروس 2018 کسپرسکیkaspersky را از فروشگاه سام استور نمایندگی رسمی فروش لایسنس کسپرسکی با آسودگی و اطمینان خریداری کنید.

همانطور که در متن مشاهده میکنید این متن کلمات کسپرسکی، آنتی ویروس، فروش لایسنس کسپرسکی، بروزترین نسخه آنتی ویروس 2018 و فروشگاه سام استور نمایندگی رسمی، استفاده شده است یعنی کلماتی که برای موتور جستجوی گوگل نوشته شده و از طرفی یک متن تبلیغاتی و جذاب است که کاربر را برای کلیک کردن جذب می کند یعنی متنی که برای انسان نوشته شده است.

توضیحات متا

توضیحات متا یک تگ HTML

توضیحات متا یک تگ HTML می باشد که در وب سایت شما شکل گرفته است این تگ به شکل زیر می باشد:

<head>

<meta name="description" content="

نمونه ای از توضیحات متا که برای نمایش به کاربران در serp گوگل نمایش داده می شود.">

</head>

آیا توضیحات متا بر رتبه بندی سئو تاثیر گذاری است؟

خیر، همانطور که در پیش تر نیز بیان شد هیچ تاثیری بر روی رتبه بندی گوگل ندارد اما می تواند بر نرخ CTR تاثیر مستقیم بگذارد و باعث افزایش تعداد کلیک شود، اگر توضیحات متا شما مناسب باشد و بتواند جذابیت ایجاد کند به طور قطع مخاطب بیشتری را به سمت خود جلب می نمایید و تعداد کلیک بیشتری را دریافت خواهید کرد.

از آنجایی که توضیحات متا تأثیر غیرمستقیم بر رتبه بندی جستجو دارند و به ویژه به دلیل اینکه می توانند به طور قابل توجهی بر رفتار کاربر تأثیر بگذارند، مهم است که برای نوشتن آنها وقت گذاشته شود و همچنین با تحلیل رقبای دیگر انجام شود.

نقش توضیحات متا بر سوشیال ها و شبکه ها اجتماعی

برای به اشتراک گذاری مطلب های وب سایت خود در سوشیال‌هایی مانند فیس بوک عموما، گوگل به این صورت عمل میکند که توضیحات متایی که شما در سایت قرار داده اید را به عنوان توضیحات صفحه ی اشتراک گذاری شده به نمایش قرار می دهد. و اگر در توضیحات متا مطلبی وجود نداشته باشد از اولین متنی که صورت خودکار در صفحه مشاهده کند استفاده می کند.

چگونه توضیحات متا خوب بنویسیم؟

1-تا 175 کاراکتر بنوبسید

توضیحات متا را تا 175 کاراکتر بنویسید، در نظر داشته باشید که این یک فراخوان می باشد پس آن را کوتاه و بسیار جامع بنویسید گاهی ممکن است اگر مطلب شما بسیار بلند باشد گوگل خود قسمتی آن از آن را حذف کند پس حتما در تعدا کلمات توجه نمایید.

2-انگیزشی بنویسید

اگر توضیحات متای شما یک دعوت نامه برای ورود کاربران به وب سایت می باشد بسیار مهم است که مطلب شما انگیزشی باشد تا بتواند مخاطبان را جذب نماید. مطلب خود را به صورت مبهم بیان نکنید. کاربران باید متوجه باشند با ورود به صفحه ی شما با چه چیزی روبرو خواهند شد.

3-از کلمه لیدی استفاده کنید

کلمات کلیدی باعث می شود که کاربران شما با توجه به موضوعی که سرچ کرده اند با متا دیسکریپشن شما احساس تعامل نمایند و به همین منظور کلید بیشتری بر روی وب سایت شما انجام دهند. گوگل حتی گاهی مترادف هارا پر رنگ تر می کند. پس حتما از کلمات کلیدی مرتبط با صفحه ی وب سایت استفاده در متا دیسکریپشن استفاده نمایید.

4-با مطلب داخل سایت همخوانی داشته باشد

گوگل متوجه تفاوت توضیحات متا با مطالب داخل صفحه ی سایت شما می شود، اگر متا دیسکریپشن شما برای فریب کاربران برای بالا بردن مرخ کلیک وب سایت باشد گوگل بدون در نظر گرفتن توضیحات متای شما به ممکن است قسمتی از متن را در این قسمت قرار دهد.

تکراری نباشد.

5-از گذاشتن متا دیسکریپشن های تکراری جدا خود داری کنید

مطالب تکراری در متا دیسکریپشن باعت می شود که با نارضایتی کاربران خود روبرو شوید و همین موضوع سبب می شود که کلیک کمتری را دریافت نمایید.

6-بیان نمایش مشخصات محصول

این مطلب بیشتر برای وب سایت های فروشگاهی می باشد. اگر محصولی در فروشگاه آنلاین خود قرار داده اید سعی کنید توضیحات متای آن در زمینه مشخصات آن باشد مانند جنس لباس، اندازه ی آن، رنگ های موجود و... این مورد بیشتر برای وب سایت ها فروشگاهی لباس مطرح می باشد.

سخن آخر

در توضیحات متا نکات بسیار مهمی است که با کسب تجربه و سئو وب سایت متوجه آنان می شوید، تمام این مطالب جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با توضیحات متا وب سایت است. ضمن تشکر از مطالعه این مقاله، توصیه میکنیم مقاله کاربردی و جذاب نحوه انتخاب بهترین کلمات کلیدی در سایت را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
سید محمدرضا حسینی تبار

سید محمد رضای حسینی تبار نه تنها به عنوان مدیریت عامل بلکه به عنوان دلسوز و پشتیبان پایدار سامانه شناخته می‌شود. دقت به جزئیات، تعهد به بهبود مستمر و توجه به نیازهای مشتریان، از وی به عنوان یک رهبر متفاوت در دنیای فناوری و کسب‌وکار معرفی می‌شود. سید محمدرضا حسینی تبار با ذهنیتی بسیار خلاق، همیشه در تلاش است تا به رشد و توسعه‌ی پایدار سامانه و مشتریانش کمک کند. او نماینده‌ای است که علاوه بر مهارت‌های فنی، دارای احساسات نیکو و مشتاق به خلق تفاوت‌های بزرگ در صنعت فناوری و کسب‌وکار است.

نظرات کاربران

پایدار سامانه

سلام اگر افزونه yoast یواست رو نصب کنید یا در سایت وردپرستون نصب باشه، در قسمت نوشته ها که مقاله مینویسید یا به قول خودتون پست جدید میگذارید در پایین صفحه یک آیکن هست بنام ویرایش اسنیپت، اون رو که کلیک کنید قسمتی میاد بنام عنوان سئو و پایینتر اون کادری هست که نوشته توضیحات متا. موفق باشید&#8230;

۱۳۹۹/۱/۱۲

احمد

سلام اقا جملات متا رو کجای جمله باید بنویسیم داخل چه کادری مثلا من میخوام پست بزارم تو سایت وردپرسی جمله متاشو کجا بنویسم

۱۳۹۹/۱/۱۱

رسول امینی

نوشتن توضیحات متا سایت واقعا سخته آدم رو کلافه میکنه واقعا

۱۳۹۷/۶/۲۸

دیدگاه شما

ثبت