خانهوبلاگراه اندازی سایتاستراتژی لینک سازی چیست؟
استراتژی لینک سازی چیست؟

استراتژی لینک سازی چیست؟

تعریف استراتژی سئو در یک جمله یعنی تدوین یک برنامه جامع و قابل اجرا با در نظر گرفتن اصول سئو و بهینه سازی برای وب سایت هدف در جهت کسب جایگاه و ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و …

در این مقاله به زبان خیلی ساده به مفهوم و تعریف استراتژی لینک سازی پرداخته ایم و از موضوعات حاشیه ای پرهیز کرده ایم. میتوانید برای مطالعه تکمیلی درباره موضوع لینک سازی، به دسته بندی مقالات سئو مراجعه کنید همچنین اگر میخواهد بدانید لینک بیلدینگ چیست و یک تعریف دقیق از لینک سازی داخلی و خارجی را بدانید، مقاله لینک سازی داخلی و خارجی چیست را مطالعه کنید.

در ابتدا برای درک مفهوم استراتژی لینک سازی می بایست با تعریف استراتژی آشنا شویم:

استراتژی یعنی تدوین یک برنامه عملیاتی یا اجرایی برای رسیدن به یک هدف مشخص.

با توجه به جمله بالا، بریم سراغ مفهوم استراتژی لینک سازی، البته قبل از آن مختصری به استراتژی سئو نیز اشاره کنیم.

استراتژی سئو

تعریف استراتژی سئو در یک جمله یعنی تدوین یک برنامه جامع و قابل اجرا با در نظر گرفتن اصول سئو و بهینه سازی برای وب سایت هدف در جهت کسب جایگاه و ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و …

نا گفته نماند که برای هر وب سایت با موضوعات مختلف و کلمات کلیدی هدف، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری و تدوین استراتژی سئو متفاوت است. برخی از عناوین اصلی برای تدوین استراتژی شامل: استراتژی لینک سازی، استراتژی انتخاب کلمات و عبارات کلیدی مناسب، استراتژی لینک سازی خارجی یا بک لینک، استراتژی محتوا و …

یکی از مهمترین گام ها در استراتژی سئو، استراتژی لینک سازی است که موضوع اصلی این مقاله می باشد که به آن می پردازیم.

مفهوم استراتژی لینک سازی

قبل از همه چیز باید بدانید که استراتژی لینک سازی برای یک سایت، نسبت به سایتی دیگر متفاوت است و یک نسخه واحدی نداریم که برای همه سایت ها در هر حوزه ای کارآمد باشد، ممکن است برای یک سایت در حوزه گردشگری نیاز باشد از ماه اول لینک سازی را شروع کنیم ولی برای سایتی دیگر در حوزه پزشکی لازم باشد لینک سازی آنرا از ماه سوم شروع کنیم. حتی برای دو سایت در یک حوزه نیز ممکن است استراتژی لینک سازی متفاوتی را داشته باشیم.

ساده ترین مثالی که میتوانیم بزنیم این است که تصور کنید پروژه ای در دست شماست که در یک گروه از کلمات جایگاه خوبی را کسب کرده است که سایت رقیب در آن گروه ضعیف می باشد، پس منطقی به نظر میرسد که سایت شما نیاز به تمرکز روی لینک سازی در آن گروه را ندارد، در صورتی که سایت رقیب باید روی آنها تمرکز جدی داشته باشد.

پس دیدید که دو سایت هم حوزه میتواند استراتژی لینک بیلدینگ متفاوتی داشته باشد.

حالا اگر بخواهیم به تعریف استراتژی بپردازیم میتوان گفت که استراتژی لینک سازی یعنی داشتن یک برنامه ساختارمند و عملیاتی در راستای ارتقای رتبه کلمات کلیدی هدف در موتورهای جستجو.

برنامه ساختارمند و عملیاتی یعنی اینکه در چه زمانی، از چه صفحه ای(آدرس url صفحه) با چه انکر تکستی به چه صفحه ای باید لینک سازی انجام شود.

آیا نیاز به گرفتن بک لینک می باشد یا با چند لینک سازی داخلی میتوانیم نتیجه ای بهتر کسب کنیم؟

مثالی برای درک مفهوم استراتژی لینک سازی

فرض کنید یک پروژه سئو برای سایتی تازه تاسیس در دست دارید، با توجه به یکسری پارامترها و شاخص ها(که بعدا دربازه آن صحبت خواهیم کرد) استراتژی لینک سازی شما این است که در ماه اول، هیچ اقدامی برای خرید بک لینک و ریپورتاژ نکنید و تصمیم بر فعالیت در شبکه های اجتماعی و در نهایت گرفتن ورودی یا بک لینک از آنهاست، ولی یک فرد یا تیمی دیگر ممکن است استراتژی متفاوتی داشته باشد و از همان ماه اول شروع به گرفتن بک لینک آن هم با حجم بالا کند.(فعلا کاری به درست یا غلط بودن آن نداریم)

پس اینجا دو فکر با دو رویکرد متفاوت برای دو سایت هم حوزه شکل گرفته است.

قطعا کنجکاو هستید که بدانید این پارامترها که باعث به وجود آمدن دو استراتژی متفاوت شده است، چیست؟ موضوع بحث ما این نیست و حتما به شما قول خواهیم داد که در مقاله ای دیگر به آن بپردازیم و لینک آنرا پایین همین مقاله با شما به اشتراک بگذاریم.

اگر توجه کرده باشید در همین لحظه، در مورد موضوعی صحبت کردیم که شمای خواننده علاقمند به خواندن آن هستید، اینجا دقیقا همان جایی است که باید لینک سازی انجام شود پس به این نکته خیلی ساده ولی به شدت اثر بخش توجه کنید که هیچ محدودیتی برای لینک سازی داخلی نباید قائل باشید. اینکه در یک مقاله ۱ لینک ایجاد کنید یا ۱۰ لینک، بستگی به نیاز کاربر دارد. با خیال راحت هر جا که احساس میکنید، خواننده نیاز به دانستن موضوعی دارد، بدون درنگ لینک آنرا ایجاد نمایید

نتیجه گیری

در یک کلام میخواهیم بهترین نتیجه ای که میتوان از این مقاله گرفت را ارائه دهیم.

بهترین شاخص و ابزار برای ارزیابی استراتژی لینک سازی، با پاسخ به چند سوال ساده در دستان ماست. پس برای اطمینان از صحت ساختار لینک سازی داخلی و خارجی یا همان external links و internal links، باید از خود چند سوال بپرسید که:

آیا کاری که من انجام می دهم به نفع بازدید کننده است یا خیر؟

آیا بک لینکی که از سایت دیگر به وب سایت من وجود دارد با ورود کاربر، باعث خوشنودی و رضایت آن کاربر میشوم یا خیر.

آیا لینک سازی داخلی که انجام داده ام، کاربر با کلیک روی آن، دقیقا به صفحه ای که انتظارش را دارد و برای آن مفید است هدایت می شود یا خیر؟

اگر پاسخ شما به سوالات بالا، بله است; یعنی استراتژی لینک سازی شما صحیح می باشد.

اولین قدم برای تدوین استراتژی لینک سازی چیست؟

میخواهیم برای یک پروژه جدید سئو و بهینه سازی سایت، استراتژی بنویسیم یا تدوین کنیم، اولین قدم چیست؟

بررسی دامنه (Domain Address)

در اولین قدم می بایست دامین را از این جهت بررسی نماییم که سوابق آن چیست؟ بررسی سوابق دامنه یعنی:

  • عمر دامنه.
  • محتوا، حوزه کاری، ماهیت و موضوع وب سایتی که روی آن دامنه فعالیت میکرده است.
  • تعداد بک لینک(Backlink).
  • اعتبار دامنه یا همان دامین آتوریتی و اسپم اسکور دامنه: بک لینکها از سایتهای مرتبط بوده یا وب سایتهای غیر مرتبط و اسپم.
  • تعداد صفحات ایندکس شده در موتور جستجوی گوگل
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

جهرمی

مطلب خوبی بود ممنون پایدار سامانه ارکیده

۱۴۰۰/۴/۲۱

پایدار سامانه

سلام. ممنونم. خدا رو شکر که مفید بوده. وب سایت هایی مثل hrefs و moz و alexa و kwfinder این امکان رو تا حدودی دارند، برای مثال شما میتونید چندین پروژه تعریف کنید و به صورت چک لیست شما رو هدایت میکنه چه بهینه سازی هایی انجام بدید. همینطور در ابتدا یک تحلیل کامل هم از دامینه ای که ثبت کردید انجام میده و میتونید گزارشگیری کنید. گزارشاتی مثل تعداد بک لینک، اعتبار دامنه هایی که ازشون بک لینک گرفتید، اسپم اسکور، و حتی لینک صفحاتی که ازشون بک لینک دارید رو میده بهتون. البته نا گفته نمونه که اینها امکانات نسخه پولی هست ولی پکیج رایگان free هم داره فکر میکنم تا ۷ روز از همه امکانات میتونید استفاده کنید و بعد از ۷ روز هم گزارشاتی میده ولی محدودتر از نسخه پولی

۱۴۰۰/۴/۱۵

سلمان

سلام ممنون از مطلب خوبتون مخصوصا مربوط به لینک سازی داخلی میخواستم بدونم برای نوشتن استراتژی سئو از صفر، آیا سورس و منبعی هست؟ آیا ابزار یا سایتی هست که آدرس دامنه رو وارد کنیم و به ما خروجی یک استراتژی واسه سئوی اون سایت بده؟ البته میدونم که هر سایتی استراتژی خاص خودش رو داره تو حوزه های مختلف و رقبای متفاوت. ولی میخوام در حدی که یک چک لیست کارای سئو داخلی و خارجی و لینک سازی و سرعت سایت و اینطور موارد رو بده. ممنون میشم اگر راهنمایی کنید. در ضمن سایت فرین آکادمی هم مطالبش خوبه من خوندم تعریف کنم.

۱۴۰۰/۴/۱۵

سیب

لینک سازی داخلی یا همون لینک داخلی در سئو چقدر موثر هست؟ برای نوشتن استراتژی سئو، قبل از هر چیز باید لینک سازی داخلی انجام بشه یاخیر

۱۴۰۰/۴/۱۴

دیدگاه شما

ثبت