خانهوبلاگبرنامه نویسیKubernetes یا کوبرنتیز چیست؟
Kubernetes یا کوبرنتیز چیست؟

Kubernetes یا کوبرنتیز چیست؟

کوبرنتیز یا به اختصار k8s، یک پلتفرم منبع باز است که توسط گوگل معرفی شد. کوبرنتیز در ابتدا به عنوان یک ابزار ساده هماهنگ‌سازی کانتینر ( Container Orchestration ) شروع به کار کرد، اما پس از آن به یک پلتفرم cloud native تبدیل شد.

کوبرنتیز (Kubernetes) چیست؟

کوبرنتیز یا به اختصار k8s، یک پلتفرم منبع باز است که توسط گوگل معرفی شد. کوبرنتیز در ابتدا به عنوان یک ابزار ساده هماهنگ‌سازی کانتینر ( Container Orchestration ) شروع به کار کرد، اما پس از آن به یک پلتفرم cloud native تبدیل شد.

کوبرنتیز یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های در حوزه IT از زمان وجود فضای ابری عمومی در سال ۲۰۰۹ است. و همچنین هم در درآمد و هم در مورد استفاده در بازار بودن نیز در مدت ۵ سال یک رشد تکرارنشدنی ۳۰ درصدی داشته است.

هماهنگ‌سازی کانتینر چیست؟

هماهنگ‌سازی کانتینر به معنی مدیریت چرخه عمر (Lifecycle) کانتینر‌‌ها، به طور خاص در فضاهای پویا،‌ است. این کار پیاده‌سازی ( Deployment )، شبکه‌سازی ( Networking )، مقیاس‌پذیری ( Scaling ) و دردسترس‌بودن ‌‌(Availability) کارها و سرویس‌های کانتینر شده را خودکار می‌کند. اگرچه اجرای کانتینرهای کوچک که سبک و عموما به طور ذاتی موقتی هستند، به طور دستی هم کار آسانی است،‌ اما مدیریت آن‌ها در مقیاس بزرگ و محیط‌های عملیاتی،‌ بدون کمک اتوماسیونی که پلتفرم‌های هماهنگ‌سازی کانتینر ارائه می‌دهند، می‌تواند یک چالش مهم باشد. کوبرنتیز تبدیل به استاندارد صنعت IT برای هماهنگ‌سازی کانتینر‌ها شده است.

تاثیر کوبرنتیز

با پرسش از توسعه‌دهندگان، مهندسین DevOps و کسب و کار‌ها در رابطه با اینکه کوبرنتیز چه اثری بر آن‌ها داشته،‌ نتایج جالبی به دست آمده است.

  • ۶۵٪ نگهداری، مدیریت و اتوماسیون بهبود یافته
  • ۴۶ درصد افزایش مدرن‌سازی زیرساخت
  • ۲۶.۶٪ کاهش تایم آماده‌سازی برای بازار

کلاستر (Cluster) کوبرنتیز چیست؟

کلاستر همان چیزی است که بعد از پیاده‌سازی کوبرنتیز در ماشین‌های فیزیکی یا مجازی به دست می آید. شامل دو نوع ماشین می‌شود:

  • Workers: منابعی که برای اجرای سرویس‌هایی استفاده می‌شوند که برای میزبانی کارهای کانتینر‌شده نیاز هستند.
  • Control plane hosts: برای مدیریت ورکرها و سلامت کل سیستم به کا می‌روند.

هر کلاستر حداقل یک ورکر دارد و سرویس‌های کنترل پلین هم می‌توانند بر روی یک ماشین قرار بگیرند. در فضای عملیاتی (Production)، با توجه به تعداد کانتینرهایی که باید اجرا شوند، معمولا تعداد زیادی ورکر وجود دارد. و همچنین کنترل پلین نیز معمولا برای در‌دسترس‌بودن بیشتر و مقاومت در برابر خطا، در بین چند ماشین پخش می‌شود.

مزایای کوبرنتیز

کوبرنتیز برای معماری جذاب خود، اجتماع بزرگ و فعال کاربران، و نیاز مستمر برای توسعه‌پذیری، که به تیم‌های توسعه بسیاری امکان می‌دهد نرم‌افزار خود را با اتوماسیون هماهنگ‌سازی کانتینرها در مقیاس بزرگ ارائه دهند و نگهداری کنند، محبوب است.

کوبرنتیز نحوه عملکرد و تعامل آن‌ها با یکدیگر را ترسیم می‌کند، به دلیل انعطاف‌پذیری خود، کوبرنتیز می‌تواند می‌تواند مقیاس اپلیکیشن‌ها را بزرگ و کوچک کند، آن‌ها را به مرور به روزرسانی کند، ترافیک را بین نسخه‌های مختلف اپلیکیشن شما، برای تست قابلیت‌ها یا برگشت از پیاده‌سازی‌های اشتباه، جابجا کند.

کوبرنتیز به عنوان یک انتخاب پیشرو برای سازمان‌هایی که میخواهد فضای چند-ابری خود را بسازند ظاهر شده است. همه فضاهای ابری کوبرنتیز را پذیرفته‌اند و نسخه خود را ارائه می‌دهن، مثل AWS Elastic Container برای کوبرنتیز، Google Kubernetes Engine و Azure Kubernetes Service.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
شریف رضوانی

("Hello World!") شریف رضوانی هستم، با افتخار یکی از اعضای تیم Front-End پایدار سامانه، مشتاق یادگیری تکنولوژی‌‌های جدید و رویارویی با چالش‌های تازه. تلاش می‌کنم که به قولی Zero Downtime باشم!

دیدگاه شما

ثبت