خانهوبلاگراه اندازی سایتجی کوئری یا jQuery چیست؟
جی کوئری یا jQuery چیست؟

جی کوئری یا jQuery چیست؟

jQuery یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که هدف آن ساده سازی برنامه نویسی با ارائه توابع و روشهای زیادی است که کاربران می توانند

jQuery یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که هدف آن ساده سازی برنامه نویسی با ارائه توابع و روشهای زیادی است که کاربران می توانند برای ایجاد سریع و آسان صفحات وب سمت کارب یا طراحی صفحات وب استفاده کنند. جیکوئری شعار جالبی دارد و با این عبارت کوتاه شاید که شعار jQuery است کار را شروع کنیم بد نباشد تا بیشتر با هدف و چرایی آن آشنایی شوید، عبارت write less, do more در یک کلام می گوید: با کمترین نوشتن، بیشترین کار را انجام دهید.

jQuery چیست؟

jQuery که جی‌کوئری خوانده می شود یک کتابخانه قدرتمند و قدیمی جاوا اسکریپت است که هدف اصلی آن ساده سازی برنامه نویسی با ارائه تعدادی زیادی فانکشن و تابع از پیش تعریف شده به کاربران امکان می دهد سریعتر و آسانتر صفحات وب یا وب سایت ها را تولید کنند و با سرعت زیادی افکت ها و اتفاقاتی در زمینه پویا نمایی صفحات انجام دهند.

جاوا اسکریپت یکی از سه زبانی است که توسعه دهندگان برای صفحات وب و برنامه های کاربردی رفتار از آن استفاده می کنند و jQuery پرکاربردترین کتابخانه جاوا اسکریپت است. جی کوءری توسط جان رسیگ (John Resig) ایجاد شد که او را بعنوان خالق jQuery می شناسند، در سال 2006 به طور رسمی منتشر گردید.

مقاله مرتبط: آشنایی با کتابخانه در برنامه نویسی

سایر زبان های طراحی سایت عبارتند از HTML، که محتوای صفحات وب را تعیین می کند و محتوای CSS، که طرح و چیدمان صفحه را مشخص می کند و صفحه را آرایش می کند و در نهایت JavaScript که وظیفه پویا نمایی صفحه وب را بر عهده می گیرد. سه مقاله زیر می توانید دید مناسبی به شما بدهد که پیش از jQuery به چه چیزهایی نیاز دارید و بهتر است بگوییم که پایه های وب بر روی سه ستون زیر استوار هستند:

  • HTML چیست؟
  • CSS چیست؟
  • JavaScript چیست؟

HTML چیست؟ ، CSS چیست؟ ، JavaScript چیست؟

ویژگی های jQuery

در زیر ویژگی های اصلی jQuery ذکر شده است:

  • این کتابخانه رایگان است، بنابراین می تواند به صورت رایگان توسط هر کاربر استفاده شود.
  • این کتابخانه امکان به روزرسانی مداوم و سریع را فراهم می کند.
  • اوپن سورس و به اصلاح کد منبع باز (Open-Source) است و با مرورگرهای مختلف سازگار است.
  • استفاده از آن آسان است و در وقت و تلاش شما صرفه جویی می شود.
  • عملکرد آن به خوبی با AJAX یک فناوری توسعه وب، ادغام شده است.
  • این امکان پویایی، جلوه ها و قابلیت های سفارشی سازی زیادی را به شما می دهد.
  • این برنامه با موتورهای جستجوی مختلف مانند Google Chrome ، Microsoft Edge ، Firefox ، IE ، Safari ، Android و iOS سازگار است.

حال درباره  AJAX بعنوان یک فناوری توسعه وب بیشتر مطالعه کنید.

مزایای jQuery

jQuery به طور گسترده ای توسط توسعه دهندگان وب استفاده می شود زیرا مزایای متعددی را ارائه می دهد که کار توسعه را آسان تر می کند و باعث صرفه جویی بسیاری در وقت خواهد کرد و همچنین تلاش های توسعه دهندگان را برای پروژه های دیگر ذخیره میکند چرا که اگر کدهای تمیز و کامپوننت بیس نوشته شود به راحتی در سایر پروژه ها قابل استفاده خواهد بود.

معایب jQuery

از معایب jQuery می توان به نسخه های منتشر شده متعدد آن اشاره کرد که همچی در دسترس هستند و چون این کتابخنه قدمت زیادی دارد در دل خیلی کتابخانه های دیگر رخنه کرده است و در کنار سایر کتابخانه ها به راحتی شما را درگیر مواردی میکند که عدم هماهنگی و هم خوانی نسخه های مختلف در یک پروژه به چشم می خورد، اگرچه استفاده از jQuery بسیار آسان به نظر می رسد، اما خطایی در برنامه شما ایجاد میکند که سلسله مراتب پیچیده ای دارد و دیباگ راحتی ندارد می تواند زمان بسیار طولانی ای وقفه در توسعه برای شما ایجاد کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

پایدار سامانه

یادگیری خود جیکوئری زمان زیادی نیاز ندارد و به راحتی می توانید روی آن تسلط پیدا کنید، اما توصیه اکید می شود شما قبل از جی کوئری مدتی با جاوا اسکریپت خام کار کنید تا سینتکس و امکانات پیشفرض این زبان را یاد بگیرید و در زمان کار کردن با jquery هم به ارزش آن پی خواهید برد و هم مطلع هستید که در پشت این همه فانکشن چه خبر است و چه اتفاقی در حال رخ دادن است، با آرزوی موفقیت روز افزورن برای شما

۱۴۰۰/۸/۱۹

سامانی

جی کوئری رو چطوری میشه بهش مسلط شد و چقدر طول میکشه؟؟

۱۴۰۰/۸/۷

روح الله

جی کوئری پرچمش بالاست دمتون گرم اینهمه فریم ورک و کتابخونه اومد هنوز پرچم دار جاوا اسکریپت هست توی هیچ سایتی نیست که از جیکوئری استفاده نشده باشه

۱۴۰۰/۸/۷

دیدگاه شما

ثبت