خانهوبلاگبرنامه نویسیجاوا اسکریپت (JavaScript) چیست

برنامه نویسی

۱۴۰۰/۷/۴
472
جاوا اسکریپت (JavaScript) چیست

جاوا اسکریپت (JavaScript) چیست

JavaScript یک زبان اسکریپتی و سطح بالا و پرطرفدار میباشد. جاوا اسکریپت را ابتدا با نام mocha میشناختند و سپس به LiveScript و نهایتا نام آن به جاوا اسکریپت اختصار JS تغییر یافت

JavaScript یک زبان اسکریپتی و سطح بالا و پرطرفدار میباشد. جاوا اسکریپت را ابتدا با نام mocha میشناختند و سپس به LiveScript و نهایتا نام آن به جاوا اسکریپت اختصار JS تغییر یافت. این زبان توسط شخصی به نام برندان ایچ در شرکت نت اسکیپ ساخته شد. جاوا اسکریپت قدمت زیادی دارد و فراز و نشیب های بسیاری را پست سر گذاشته است و جایگاه کنونی آن شگفت انگیز است، زبانی که هم اکنون هم در سمت کلاینت و هم در سرور کاربرد دارد و بخش عظیمی از وب را مدیریت می کند.

JS یک زبان سطح بالا

منظور از سطح بالا بودن این نیست که نسبت به زبان سطح پایین برتری داشته باشند بلکه اگر ملاک میزان اطلاع از نحوه عملکرد رایانه ها را در نظر بگیریم عکس این موضوع صادق است. سطح بالا بودن به این معنی است که به زبان انسان نزدیک تر است، سطح پایین بودن هم به معنای نزدیکی به زبان ماشین میباشد.

کاربرد جاوا اسکریپت

این زبان در طراحی وب سایت بسیار کاربردی میباشد و در درون کد های HTML قرار میگیرد. زبان JS با HTML و CSS سه هسته ی قدرتمند سایت را تشکیل داده اند. این زبان هم به صورت شی گرا و هم به صورت ساخت یافته مورد استفاده قرار میگیرد. این سه زبان سال هاست که در طراحی سمت کلاینت (سمت کاربر) یکه تازی میکنند. معمولا برای نوشتن کد های جاوا اسکریپت از کد ادیتور ++Notepad یا IDE ویژوال استودیو استفاده میکنند.

طراحی سایت با HTML CSS JS

این زبان در طراحی سایت و بستر وب بسیار گسترده است و به دلیل اینکه HTML به تنهایی جذابیتی برای کاربر نداشت این زبان که خاصیت پویانمایی دارد وارد بازار شد. به وسیله این زبان میتوانیم ارتباط بسیار خوبی را با کاربر داشته باشیم به طوری کاربر احساس کند که سایت به طور زنده با او صحبت میکند. بوسیله این زبان میتوانیم کاری کنیم که وقتی کاربر با موس حرکت هایی نظیر کلیک و… انجام دهد صفخه سایت واکنش نشان دهد.

تفاوت جاوا اسکریپت با جاوا

بر خلاف تصور عمومی جاوا اسکریپت هیچ شباهتی و ارتباطی با جاوا (JAVA) ندارد. این دو زبان کاملا متفاوت از هم میباشند و فقط تشابه اسمی دارند. اگر چه از نظر Syntax جاوا اسکریپت با زبان های C++ و JAVA شباهت دارد و دستور های مشابه ای مثل if, else, for, while, … دارد اما دو زبان متفاوت میباشند.

اجرای جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت نیازی به کامپایلر ندارد و چون در کد های اچ تی ام ال قرار دارد به راحتی با مرورگر اجرا میشود. اما جاوا برای اجرا شدن نیاز به کامپایلر دارد. البته مرورگر Internet Explorer مستقیما جاوا اسکریپت رو پشتیبانی نمی کند و زبان مخصوص خود یعنی “JScript” را که شباهت زیادی به جاوا اسکریپت دارد را پشتیبانی میکند.

کتابخانه های JavaScript

این زبان دارای کتاب خانه های فراوانی میباشد که معروف ترین آنها جی کوئری (jQuery) و آنگولار جی اس (Angular.JS) و نود جی اس (Node.JS) میباشد. کتابخانه به مجموعه ای از کد ها و کلاس ها میگویند که برای راحتی کار برنامه نویسان و افزایش سرعت آن ها طراحی شده اند.شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با کتابخانه ها مقاله ی کتابخانه های جاوا اسکریپت را مطاله فرمایید.

اخطار

متاسفانه به دلیل اینکه جاوا اسکریپت زبان قدرتمندی میباشد و به بسیاری از منابع سیستم می تواند دسترسی داشته باشد از این رو امکان ایجاد اختلالاتی مانند نفوذ ویروس و بدافزارهایی به سرور و یا سیستم کاربر نیز وجود دارد و برخی از افراد با استفاده از جاوا اسکریپت کاربران سایت خود را مورد هدف قرار میدهند. با این کار میتوانند در مرورگرتان رمز هایی که وارد کردید را به سرقت ببرند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

محمد حسین

خیلی عالی و کامل بود ممنون

۱۴۰۰/۱۰/۱۴

محسن شادمان

جاوا اسکریپت از اول چطوری میشه یاد گرفت بهتره با خود جاوا اسکریپت شروع کنم یا برم دنبال جی کوئری بعد بیاد روی جاوا اسکریپت

۱۴۰۰/۸/۷

دیدگاه شما

ثبت