خانهوبلاگآموزش سئوالگوریتم مرغ مگس خوار گوگل برای چیست؟ چرا برای سئو مهم است؟
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل برای چیست؟ چرا برای سئو مهم است؟

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل برای چیست؟ چرا برای سئو مهم است؟

الگوریتم تا به امروز جامع‌ترین آپدیت در گوگل محسوب‌ می‌شود چون باعث‌ می‌شود تولید‌کنندگان محتوا از کلمات کلیدی تکراری استفاده نکنند و کیفیت محتواها افزایش پیدا کند و با سرچ در گوگل به اسپم‌های نامرتبط و زشت مواجه نشوند

در سال‌های گذشته هر فردی با جستجوی کلمه‌ای در گوگل ممکن بود به نتیجه دلخواه خود نرسد و با اسپم سایت‌ها و حجم زیادی از تبلیغات بی‌ربط با موضوع مورد‌نظر خود برخورد کند. برای کاربر این موضوع امری خسته‌کننده و ناامید‌کننده بود. با گذشت زمان، گوگل، به‌عنوان بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین موتور جستجو، تصمیم گرفت که این شرایط را برای جستجوی مناسب‌تر کاربران خود، تغییر دهد که الگوریتم‌های مختلفی را با گذشت زمان آپدیت و به جستجوگر خود اضافه کرد؛ مثل «الگوریتم پاندای گوگل» که‌ می‌توان گفت اولین آپدیت و الگوریتمی محسوب‌ می‌شود که توسط آن صفحات گوگل و محتوای آن‌ها سنجیده‌ می‌شود و تا حدود زیادی از کپی مطالب سایت‌ها از یکدیگر جلوگیری کرده است. بعد از آن «الگوریتم پنگوئن» در توسعه‌ی گوگل قرار گرفت که از بک‌لینک‌سازی‌های اسپم‌ها جلوگیری‌ می‌کند. برای کسب اطلاع درباره بک‌لینک مقاله « بک لینک چیست؟ » را مطالعه نمایید.

بعد از الگوریتم‌های موجود، «الگوریتم مرغ مگس‌خوار» را گوگل انتخاب کرد تا مفهوم‌گرایی و ارتباط معنایی کلمات، با هم در جستجوها شناسایی شود. شاید این سوال برای شما بوجود بیاید که این آپدیت جدید برای چیست و اصلا این ارتباطات معنایی چقدر مهم است؟

الگوریتم‌های گوگل

باید گفت این الگوریتم تا به امروز جامع‌ترین آپدیت در گوگل محسوب‌ می‌شود چون باعث‌ می‌شود تولید‌کنندگان محتوا از کلمات کلیدی تکراری استفاده نکنند و کیفیت محتواها افزایش پیدا کند و با سرچ در گوگل به اسپم‌های نامرتبط و زشت مواجه نشوند. درنهایت، مرتبط‌ترین مقالات و محتواها برای شما نمایش داده شود؛ چون مفهوم کلمات با مرغ مگس‌خوار برای گوگل ساده شده است. اما گوگل الگوریتم‌های دیگری را با کاربرد‌های مختلف دیگری دارد که به شرح زیر است:

  • کافئین (Caffeine - 2010)
  • پاندا (Panda - 2011)
  • پنگوئن (Penguin - 2012)
  • ونیز (Venice - 2012)
  • دزد دریایی (Pirate - 2012)
  • مرغ مگس خوار (Hummingbird - 2013)
  • کبوتر (Pigeon - 2013)
  • الگوریتم HTTPS/SSL (2014)
  • الگوریتم Mobilegeddon (2015)
  • الگوریتم RankBrain (2015)
  • الگوریتم Possum (2016)
  • الگوریتم Intrusive Interstitials Update (2017)
  • الگوریتم به‌روزرسانی سرعت صفحه موبایل (Mobile Page Speed Update - 2018)
  • الگوریتم Medic (2018)
  • الگوریتم BERT (2019)

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

الگوریتم مرغ مگس‌خوار در سپتامبر یال 2013 ارائه شد. گوگل از این الگوریتم به‌عنوان بزرگ‌ترین تغییر در الگوریتم خود از سال 2001 یاد کرد که بسیاری از کارمندان گوگل، آن را یک بازنویسی کلی از هسته الگوریتم وب‌سایت تعریف می‌کنند. یکی از جذابیت‌های این الگوریتم، انتخاب هوشمندانه نام آن است که مانند یک مرغ مگس‌خوار، صفحات هرزی که در بین نتایج کاربردی، مانند مگس ایجاد مزاحمت می‌کنند را فیلتر کرده و از ورود آن جلوگیری می‌نماید.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

مت کاتس (Matt Cutts)، مهندس سابق نرم‌افزار گوگل، الگوریتم مرغ مگس‌خوار را نوعی بازنویسی کلی از هسته الگوریتم گوگل تعریف کرد که این به‌این معنی نیست که یک الگوریتمجدید باشد، بلکه یک بازنویسی کلیست برای انجام دادن بهتر وظایف توسط ربات‌های گوگل!

او خاطرنشان کرد:

هدف این الگوریتم، برای بهتر عمل کردن و تطبیق بهتر کلمات کلیدی با سرچ کاربران طراحی شده است. مخصوصا برای عباراتی که طولانی‌تر هستند و باکلمات بیشتری سرچ می‌شود که گاهی لزوما آن کلمات اهمیت چندانی ندارد.

در ادامه به مفهوم عمیق این الگوریتم و چگونگی کار آن می‌پردازیم.

مرغ مگس‌خوار چگونه در گوگل کار‌ می‌کند؟

این الگوریتم در واقع یک شیوه‌ی هوشمند جهت جستجو توسط کاربران‌ می‌باشد که به وسیله‌ی آن نتایج دقیق‌تر و مناسب‌تری را در هر جستجو نمایش‌ می‌دهد. الگوریتم مرغ مگس‌خوار از ارتباط معنایی و مفهومی برای جستجو استفاده‌ می‌کند به همین دلیل است که نتایج جستجوها دقیق‌تر و مناسب‌تر‌ می‌شود. از روند کار این الگوریتم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ایجاد ارتباط مفهومی و معنایی کلمات

قصد داریم برای توضیح بهتر این مطلب، یک مثال بزنیم تا بهتر متوجه این موضوع شوید. شما قد یک بازیکن فوتبال مثل کریستیانو رونالدو را سرچ‌ می‌کنید. در همان صفحه‌ی اول، علاوه بر قد این بازیکن بخشی از بیوگرافی او، فعالیت‌های او و … را به شما نمایش‌ می‌دهد که در واقع علاوه بر پاسخ مستقیم شما، پاسخ‌های گسترده‌تری را نیز پرسش شما داده شده است.

– شناسایی کلمات مهم

این الگوریتم جامع با تجزیه و تحلیلی که بر روی سرچ انجام‌ می‌دهد کلمات کم‌اهمیت در یک جستجو را شناسایی‌ می‌کند و نتایج بهتر و مفید‌تری را به مخاطبان ارائه‌ می‌کند؛ یعنی وقتی میخواهیم قد بازیکن فوتبال را سرچ کنیم نیازی نیست بنویسیم «قد کریستیانو رونالدو چند متر یا اینچ است؟» و فقط با سرچ دو کلمه‌ای «قد کریستیانو رونالدو» همه‌ی اطلاعات در گوگل نمایش داده‌ می‌شود.

– تحلیل رفتار کاربران

مرغ مگس‌خوار به مفهوم و کیفیت محتوایی که ایجاد شده و مورد‌توجه کاربران است توجه ویژه‌ای دارد. یعنی میزانی که یک کاربر بر روی سایت وقت‌ می‌گذارد و در سایت گردش‌ می‌کند را تحلیل و شناسایی‌ می‌کند و این‌گونه سایت ،در ترتیب صفحات گوگل قرار‌ می‌گیرد.

مثالی دیگر برای یادگیری بهتر

برای مثال، عباراتی که با کلمه «چگونه» سرچ می‌شود را درنظر بگیریم مثلا «چگونه لاستیک ماشین را تعویض کنیم؟». در ابتدا، ممکن بود به‌دلیل وجود کلماتی مانند چگونه و فعل کنیم، ممکن بود گوگل تمام عباراتی که این دو کلمه در آن قرار دارند را هم نمایش دهد؛ هرچند که به تعویض لاستیک نزدیک هم نبودند. اما با تعریف کلمات و چگونگی فهم آن‌ها توسط گوگل، نتایج بسیار دقیق‌تر و درست‌تر نمایش داده می‌شود. زیرا گوگل دیگر می‌داند کدام کلمات را جستجو و کدام کلمات را نادیده بگیرد و منظور عبارات را متوجه شود.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار بر روی سئو چه اثراتی دارد؟

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل بر روی جستجوی گوگل اثرات زیادی دارد و تولید محتوا باید با درنظر گرفتن برخی از نکات ایجاد شود تا در جستجوها بهینه‌تر نمایش داده شود. در اینجا به صورت ساده این نکات را به شما معرفی کرده ایم.

1- استفاده متناسب از کلمات کلیدی در متن

این بدین معناست که کلمات کلیدی موجود در محتوا را مکررا و چندباره در متون استفاده نکنیم و به جای آن از کلمات مترادف و توضیح کلمات استفاده کنیم. زیرا در غیر این‌صورت توسط الگوریتم مرغ مگس‌خوار متن به عنوان محتوای کم‌ارزش شناسایی‌ می‌شود و باعث‌ می‌شود سایت ما نزول کند. البته باید به چگالی تکرار کلمات کلیدی در متنمان دقت کنیم که می‌توان درباره آن در مقاله آن-پیج سئو (On-page SEO) اطلاعات کسب کرد.

2- بهینه‌سازی انکرتکست‌ها

انکرتکست‌ها به‌گونه‌ای انتخاب شود که با موضوع محتوا و همچنین کلمات کلیدی مرتبط باشد و سعی کنید از کلمات کلیدی و لینک‌های مرتبط (چه خارجی و چه داخلی) استفاده کنید.

3- انتخاب محتواهای مناسب و جدید

سعی کنید از محتواهایی استفاده کنید که نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشد تا مخاطب و خواننده با میل بیشتری برای مطالعه وقت بگذارند و با موضوع مورد‌نظر هم‌خوانی داشته باشد. همچنین باید محتوای تولید‌شده نو باشد و از کپی کردن محتوای دیگران پرهیز کنید. می‌تواند محتوا را ترجمه و منتشر کرد که از ارزش بالایی برخوردار است اما اگر مطلب یا محتوایی منتشر کنیم که قبل از آن هیچ محتوایی موجود نبوده، نسبت به کیفیت محتوا، می‌توان رشد آن را تضمین کرد.

4- استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keywords)

با انتشار الگریتم مرغ مگس‌خوار، استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long-tail Keywords) از تاثیر و اهمیت خاصی برخوردار شد. استفاده از آن در سئوی داخلی بسیاری تاثیرگذار است و معمولا برای رشد اولیه سئو استفاده می‌شود.


برای مشاهده مقاله « استراتژی تمرکز بر Long-tail keywords در سئو » روی لینک مربوطه کلیک کنید.


در پایان باید گفت که الگوریم مرغ مگس‌‌خوار به‌نوعی برای ارتقاء سرچ محاوره‌ای کاربر با گوگل طراحی شده است تا کاربران بتوانند سرچ خود را سریع‌تر، دقیق‌تر و صحیح‌تر انجام دهند و پاسخ مطلوب خود را دریافت کنند. در ادامه اگر علاقه‌مند به مبحث سئو هستید، مقاله « 5 روش ساده برای بهبود رتبه سایت (SEO) » را حتما مطالعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت