خانهوبلاگافزایش فروشایندکس گوگل و موتورهای جستجو چیست؟
ایندکس گوگل و موتورهای جستجو چیست؟

ایندکس گوگل و موتورهای جستجو چیست؟

موتورهای گوگل همیشه آماده برای کشف صفحات جدید و مفید برای کاربران هستند و شما همیشه درحال پیشرفت در تجارت خود.

index موتور جستجو چیست؟

همه ی افراد می‌خواهند وب سایت و صفحات وب سایتشان در گوگل و نتایج جستجو جایگاه خوبی داشته باشد رتبه‌بندی در گوگل فرصت مناسبی برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. برای موفقیت در این زمینه در وهله‌ی اول باید با اندکس گوگل آشنا شویم.

ایندکسینگ موتور جستجو به فرآیند جمع‌آوری، تجزیه تحلیل و ذخیره داده‌ها برای استفاده در نتایج جستجو توسط موتورهای جستجوگر می‌باشد. شاخص یا ایندکس واقعی موتورهای جستجو جایی است که تمامی‌داده‌های جمع آوری شده توسط موتور‌های جستجو ذخیره می‌شوند.

ایندکس گوگل چیست؟

صفحه وب سایتی که توسط گوگل در لیست نتایج جستجو به نمایش می‌آید قبلا توسط گوگل مورد بازبینی قرار گرفته است یا crawl و توسط ربات‌هایش به تائید گوگل رسیده باشد؛ به این صفحاتی که در لیست پیشنهادی گوگل ثبت شده‌اند ایندکس گوگل میگویند.

به زبان ساده: هر صفحه‌ای از وب‌سایت که در گوگل به ازای جستجوهای انجام شده نمایش داده می‌شود یک ایندکس است که توسط گوگل قبلا خوانده و ضبط شده است و در نتایج می‌تواند نشان داده شود.

در واقع، این ایندکس موتور جستجو است که نتایج عبارات جستجو شده را فراهم میکند و صفحاتی که در گوگل یا سایر موتورهای جستجو ذخیره و در نتیجه جستجو‌های شما نشان داده می‌شود. هر صفحه از سایت شما یک ایندکس است، البته اگر در نتایج به نمایش در می‌آید، یعنی یک سایت ممکن است ده‌ها یا صدها ایندکس در گوگل داشته باشد.

ایندکس یعنی چه

در موتورهای جستجو، عبارت "ایندکس صفحات" به فرآیند جمع‌آوری، ذخیره و سازماندهی صفحات وب در پایگاه داده موتور جستجو اشاره دارد. این فرآیند توسط ربات‌های جستجو (به عنوان مثال Googlebot در موتور جستجوی گوگل) انجام می‌شود.

در این فرآیند، ربات‌های جستجو صفحات وب را به صورت خودکار پیمایش کرده و محتوا، لینک‌ها، ساختار صفحات و دیگر عوامل را بررسی می‌کنند. سپس اطلاعات جمع‌آوری شده از صفحات، به یک پایگاه داده برای استفاده در فرآیند جستجو و نمایش نتایج به کاربران ذخیره می‌شود. این پایگاه داده معمولاً شامل اطلاعاتی مانند عنوان صفحه، متا تگ‌ها، متن، تصاویر و سایر المان‌های مربوط به هر صفحه است.

هنگامی‌که کاربری جستجویی را در موتور جستجو انجام می‌دهد، موتور جستجو از این پایگاه داده استفاده می‌کند و با تحلیل و مقایسه کلمات کلیدی و سایر عوامل مرتبط، نتایجی را که با دقت و ارتباط بیشتری به کوئری کاربر مرتبط هستند، به نمایش می‌گذارد.

بنابراین، عمل ایندکس صفحات در موتورهای جستجو، به معنای ثبت و سازماندهی صفحات وب در پایگاه داده موتور جستجو است که امکان جستجوی سریعتر و نمایش نتایج دقیقتر را به کاربران می‌دهد.

ایندکس در موتورهای جستجو چیست

چگونه سایت ایندکس می‌شود؟

هر صفحه ای که در سایتی منتشر می‌شود در ابتدا جزو نتایج گوگل نمایش داده نخواهد شد و باید ابتدا توسط ربات‌های گوگل، کرال و یا Crawl شود. گوگل به طرق مختلف ممکن است به این صفحات برسد اما بسیار مهم می‌باشد که سر نخی از این صفحات در جایی قرار داده شود، حال امکان دارد از طریق شبکه‌های اجتماعی که لینک سایت در آنها منتشر شده باشد یا اینکه خود صاحب و یا طراح سایت درخواست مستقیم(URL Inspection) ایندکس کردن را داده باشد، برای گوگل فرقی نمیکند و به وظایفش عمل می‌کند و ایندکس‌هایش را به روز می‌کند.

در نظر داشته باشید ایندکس هر یک از صفحات وب‌سایت شما ممکن است از یک روز زمان ببرد تا چند ماه، ایندکس هر یک از صفحات بستگی به بسیاری از المان‌های مختلف دارد

درخواست ایندکس از طریق URL Inspection

ابزار سرچ کنسول راحت‌ترین ابزار برای سئوکاران و صاحبین وب سایت می‌باشد در این ابزار شرایطی برای راحتی کاربران و همچنین گزارش‌هایی برای عملکرد بهتر صاحبین کسب و کار وجود دارد یکی از بهترین ابزارها که مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته است URL Inspection می‌باشد که در بالای سایت جهت ورود و بررسی برخی از المان‌ها صفحات ساخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عکس از قسمت URL Inspection در سرچ کنسول برای درخواست ایندکس صفحات

موتور‌های جستجو داده‌هایی را که برای شما به نمایش می‌گذارند را بصورت زنده پیدا و دسته‌بندی نمی‌کنند، بلکه قبلا تمامی‌سایت‌ها را اسکن و واکشی کرده‌اند و در جداولی ذخیره کرده‌اند. حتی امتیاز بندی‌هایی برای هر محتوا در نظر گرفته‌اند و زمانی که شما عبارتی را جستجو می‌کنید تا حدودی می‌دانند چه اطلاعاتی را برای شما به نمایش بگذارند.

بدون ایندکس، موتور جستجو مثل گوگل برای هر جستجو که انجام می‌شود مقدار قابل توجهی زمان و تلاش نیاز دارد، مجبور است نه تنها هر صفحه وب سایت و هر قطعه از داده‌ای را بررسی کند، بلکه هر اطلاعاتی که به آن دسترسی دارد را باید مورد بازبینی و مقایسه انجام دهد تا مطمئن شود که نتیجه جستجو با کلمه کلیدی مورد نظر مرتبط است.

این عملیات در بازه زمانی بسیار کوتاه در حد میلی ثانیه قطعا بدون ایندکس کردن قبلی امکان پذیر نیست تا از بین میلیون‌ها داده نتیجه‌ای مطابق نظر و سلیقه شما به نمایش بگذارند.

خزنده گوگل که در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد وظیفه سرکشی به سایت‌ها را دارد و تک‌تک صفحات هر سایت را تحلیل و بررسی می‌کند؛ اگر استاندارد‌های اولیه اعم از محتوایی و تکنیکی را رعایت کرده باشد و مشکل جدی‌ای نداشته باشد چگالی کلمات و دیگر آیتم‌های رتبه‌بندی و رقابتی را به همراه آدرس صفحه به index‌هایش اضافه می‌کند.

عنکبوت یا خزنده موتور جستجو

عنکبوت موتور جستجو یا search engine spiders که همچنین به آن خزنده موتور جستجو یا search engine crawler نیز میگویند، وظیفه جمع آوری کلیه این داده‌ها و در ادامه، نگهداری از داده‌های به روز و خالی از هرزنامه را دارد. مثل خزنده گوگل

اسپایدر‌های موتور جستجو در بازه زمانی‌های متفاوت که خود معیار‌هایی دارند روزانه در سایت‌ها به گشت و گذار می‌گذرانند تا بتوانند داده‌ها و اطلاعات سایت‌ها را در ایندکس‌هایشان بروزرسانی و رتبه بندی کنند.

انواع شاخص‌ها

ایندکس گوگل یا هر موتور جستجو دارای قسمت‌های مختلفی مانند عوامل طراحی و ساختار داده‌ها می‌باشد. عوامل طراحی ایندکس، به نوع طراحی یا معماری می‌گویند که تصمیم می‌گیرد این شاخص‌ها یا ایندکس‌ها چگونه کار کنند.

بخش‌های مختلفی که برای ایجاد یک شاخص موتور جستجو  مثل گوگل کار می‌کنند عبارتند از:

  • عوامل ادغام: که تصمیم می‌گیرد کدام داده‌ها یه شاخص اضافه شوند، و تشخیص اینکه کدام داده جدید و کدام داده در حال بروزرسانی است.
  • اندازه شاخص: که برمی‌گردد به فضای مورد نیاز کامپیوتری که شاخص‌ها را پشتیبانی می‌کند.
  • تکنیک‌های ذخیره سازی: تصمیم گیری در مورد نحوه ذخیره سازی داده‌ها، که داده‌های بزرگ نیاز به فشرده سازی دارند در حالی که داده‌های کوچکتر به سادگی فیلتر می‌شوند.
  • تلورانس نقص یا خطا: به این موضوع اشاره می‌کند که قابل اعتماد بودن شاخص‌های موتور جستجو چقدر حائز اهمیت است.
  • سرعت جستجو: همانطور که از نامش انتظار می‌رود به سرعت پیدا کردن داده‌ها در شاخص معکوس گفته می‌شود.
  • تعمیر و نگهداری: عامل بسیار مهمی‌است چون شاخص موتور جستجو که بهتر نگهداری و محافظت شود بهتر نیز کار خواهد کرد.
خزنده یا عنکبوت موتور جستجو

وقتی یک شاخص موتور جستجو یا ایندکس ساخته می‌شود، ساختار داده‌های متفاوتی وجود دارد که باید انتخاب شود. انتخاب یک ساختار داده خاص برای یک ایندکس مانند تصمیم گیری برای یک فرم خاص برای یک صفحه وب می‌باشد. این ساختار داده‌ها می‌توانند به شرح ذیل باشند:

Suffix tree

از جستجوی زمان خطی پشتیبانی می‌کند، مانند یک درخت ساخت یافته می‌باشد.

Tree

یک ساختار داده درختی مرتب است که بصورت آرایه انجمنی ذخیره می‌شود که کلید آرایه رشته یا string است.

Inverted index

لیستی از وقایع را در قالب یک جدول هش شده (Hash Table) یا یک درخت دودویی ذخیره می‌کند.

Citation index

نقل قول‌ها و‌هایپر لینک‌ها را در بین اسناد خاص برای پشتیبانی از تحلیل نقل قول ذخیره می‌کند.

Ngram index

دنباله ای از طول داده که از انواع دیگر بازیابی پشتیبانی میکند را دخیره می‌کند. برخی اوقات متن کوتاه را هم پشتیبانی می‌کند.

Term document matrix

این مورد در تجزیه و تحلیل معنایی پنهان، استفاده می‌شود. یک ماتریس سند کلمه ای، رخداد‌های کلمات در اسناد را در یک ماتریس اسپارس دو بعدی ذخیره می‌کند.

این انواع مختلف با معماری همراه می‌شوند تا ایندکس گوگل و هر موتور جستجو ساخته شود و یک موتور جستجوگر را برای استفاده آماده می‌کنند و نتایجی را که کاربران و بازدید کنندگان درخواست می‌کنند و به دنبال آن می‌گردند را بعنوان نتیجه به نمایش می‌گذارند.​

ما کاملا به مکانیزم موتور‌های جستجو، بهینه سازی سایت و سئو اشراف داریم و موظف هستیم همیشه خودمان را به روز نگه داریم تا پاسخگوی نیاز مشتریانمان باشیم.

مواردی که بعد از درخواست ایندکس در مورتورهای جستجو باید بدانید:

آموزش ایندکس کردن در گوگل

حال که بصورت کامل میدانید ایندکس چیست و گوگل به چه صورت این ایندکس‌ها را ذخیره میکند، می‌توانید درخواست ثبت ایندکس سایتتان را در گوگل با آگاهی بیشتری ثبت کنید، در واقع بعد از درخواست ثبت توسط شما در لحظه این ایندکس تشکیل نمی‌شود، در لیست و یا صف پردازش قرار می‌گیرد که بر اساس نرخ بودجه‌ای که سایت شما از گوگل گرفته است در زمان مناسب خزنده گوگل به آن لینک سر خواهد زد و صفحه شما را بررسی می‌کند و اگر شاخص‌های کلی و قابلیت ایندکس شدن را داشته باشد در گوگل به ثبن خواهد رسید.

در مقاله مرتبط دیگری آموزش ثبت درخواست ایندکس را در گوگل نوشته ایم که می‌توانید مطابق آن عمل کنید و درخواست خود را ثبت کنید. پس یادتان نرود که درخواست شما به منزله ایندکس شدن درجا نخواهد بود و فقط درخواست است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

رضا گودرزی

محتوای جامع و کاملی بود ممنونم ازتون

۱۴۰۲/۳/۷

رایان فر

سلام صفحات سایتم تو گوگل ایندکس نمیشه. دستس از طریق سرچ کنسول ایندکس کردم. سایت مپ رو هم تو سرچ کنسول ساب میت کردم ولی ایندکس نمیشه. چقدر زمان میبره که گوگل ایندکس کنه؟

۱۴۰۰/۱/۲۵

دیدگاه شما

ثبت