خانهوبلاگبرنامه نویسیگیت چیست و چه کاربردی دارد؟
گیت چیست و چه کاربردی دارد؟

گیت چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از کسانی که با توسعه نرم افزار و برنامه نویسی مرتبط هستند، نام Git را شنیده ام. این سه حرف چیست؟

بسیاری از کسانی که با توسعه نرم افزار و برنامه نویسی مرتبط هستند، نام Git را شنیده ام. این سه حرف چیست؟ گیت یک سیستم ورژن کنترل (Version Control System) یا سیستم کنترل نسخه است که بصورت مخفف VCS نیز نوشته می شود و کار اصلی اش مدیریت تغییرات بین اعضای تیم و آرشیو و در دسترس قرار دادن بروزترین نسخه با آخرین تغییرات است.

البته انواع مختلفی از VCS ها وجود دارد که گیت یکی از آنها است که بصورت توزیع شده عمل می کند. برای استفاده مؤثر از این سیستم کنترل نسخه که برخلاف سایر سیستم های مشابه، مفاهیم کاملاً متفاوتی دارند و با وجود کاربرد مشابه، با آن کار می کنند، درک توضیحات و همچنین اصول عملکرد بسیار مهم است. اما واقعا Git چیست؟

GIT چیست؟

Git یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده برای فایل های در حال توسعه است. مفهوم گیت در سال 2005 توسط نویسنده و خالق سیستم عامل لینوکس ایجاد شد. این سیستم کار های انجام شده را با یک فضای آنلاین یا سایت همگام می کند و همچنین تغییرات فایل ها را در منبع واحدی ذخیره و به روز می کند. اگر روی پروژه ای که برای بسیاری از توسعه دهندگان است کار کنید، گیت یک رویکرد بسیار راحت در یکپارچه سازی و هماهنگی بین اعضای تیم است که تغییرات را بصورت یک دست و مشابه نگهداری کند. تاکنون، بسیاری از پروژه های محبوب از Git استفاده می کنند.

به عنوان مثال، تعداد زیادی از برنامه نویسان در توسعه یک وب سایت نقش دارند و با هم در طراحی سایت ایفای نفش می کنند. بسیار ناخوشایند خواهد بود، اگر یکی از آنها تغییراتی ایجاد کند، و دیگران در مورد آن اطلاعی نداشته باشند. Git همچنین به همه اجازه می دهد تا همه تغییرات را ببینند و در صورت بروز خطا، به نسخه های قبلی فایل ها برگردند.

نحوه عملکرد گیت

تفاوت اصلی بین Git و سایر سیستم های کنترل نسخه، نحوه ظاهر آن در داده ها است. اکثر برنامه ها اطلاعات را در قالب لیستی از تغییرات ذخیره می کنند که به آن وصله فایل ها می گویند. این سیستم ها به داده های ذخیره شده در مجموعه ای از فایل ها و همچنین مجموعه ای از تغییرات ایجاد شده در هر فایل در رابطه با زمان اشاره دارند.

Git چگونه داده های خود را ذخیره می کند؟ چه چیزی در این سیستم وجود دارد که آن را از سایرین متمایز می کند؟ به جای وصله ها، داده های ذخیره شده مجموعه ای از عکس های فوری یک سیستم فایل کوچک است. هنگامی که کاربر یک نسخه جدید از پروژه را برمی دارد، سیستم به سادگی وضعیت فایل ها را در لحظه فعلی ذخیره می کند. برای بهبود کارایی اگر فایل تغییر نکرده باشد، سیستم آن را ذخیره نمی کند، اما پیوندی به نمونه ذخیره شده قبلی ایجاد می کند که آخرین تغییرات در آن انجام شده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

سینامی

ببخشید گیت بهتره یا گیت هاب مثل اینکه ایران رو تحریم کردن درسته؟؟ آموزشش هم کاش میذاشتین مرسی

۱۴۰۰/۱۱/۳

دیدگاه شما

ثبت