خانهوبلاگراه اندازی سایتلینک سازی داخلی و خارجی چیست؟ external links و internal links
لینک سازی داخلی و خارجی چیست؟ external links و internal links

لینک سازی داخلی و خارجی چیست؟ external links و internal links

لینک سازی بخش مهمی از اقدامات ماست که برای بهبود رتبه سایتمان در موتورهای جستجو انجام میدهیم و به نوعی یکی از  پارامترهای ما در تدوین استراتژی سئو می باشد

لینک سازی بخش مهمی از اقدامات ماست که برای بهبود رتبه سایتمان در موتورهای جستجو انجام میدهیم و به نوعی یکی از  پارامترهای ما در تدوین استراتژی سئو می باشد و به همین دلیل برای لینک سازی داخلی و خارجی، موضوعی به نام استراتژی لینک سازی (لینک بیلدینگ) مطرح میشود که در مقاله استراتژی لینک سازی به زبان ساده به آن پرداختیم. پیشنهاد میکنیم اگر یک سئوکار حرفه ای هم هستید این مقاله را حتما مطالعه کنید.

هدف از لینک سازی چیست؟

هدف گوگل و سایر موتورهای جستجو، ایجاد یک تجربه کاربری مفید برای کاربران و بازدید کنندگان در اینترنت است، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که تمام پیوندهای صادر شده در وب سایت شما بازدید کنندگان را به مقصد مربوط به محتوای شما و نوع کسب و کار شما می فرستد.

لینک سازی خارجی یا بک لینک چیست؟ (backlink)

پیوندهای ورودی یا همان بک لینک (external link) پیوندهایی هستند که از سایتهای دیگر به سایت شما می آیند و توسط Google به عنوان بک لینک شناخته می شوند. هر بک لینکی که دریافت می کنید از نظر گوگل به عنوان یک امتیاز به نفع سایت شما محسوب می شود.

با این حال ، باید مراقب باشید زیرا Google می تواند سایت های مبدا و مقصد لینک را مورد بررسی قرار دهد و به سادگی متوجه این موضوع شود که آیا لینک را شما ایجاد کردید یا به صورت ارگانیک لینک ها ایجاد شدند(البته نه به این راحتی که گفتیم).

به عنوان مثال ، اگر از سایتی پیوند یا بک لینکی دریافت کرده اید که موضوع آن هیچ ارتباطی با فعالیت سایت شما ندارد ، Google به جای استفاده از آن به عنوان یک امتیاز مثبت، آن را به عنوان یک نقطه بی اثر و در صورت تکرار زیاد، یک امتیاز منفی برای سایت شما حساب می کند. این تغییر و مچ گیری هنگامی آغاز شد که گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را راه اندازی کرد که این الگوریتم تغییر عمده ای در نحوه رتبه بندی یک سایت در نتایج جستجو و نحوه جستجوی کاربران ایجاد کرد.

پیوندهای ورودی (بک لینک) بخش مهمی از استراتژی SEO شماست. آنها پیوندهای اصلی سایت شما هستند ، اما با پیوندهای داخلی متفاوت هستند ، بنابراین شناخت تفاوتها مهم است.

لینک سازی داخلی یا internal link

پیوندهای داخلی (internal link) پیوندهایی از محتوای صفحات داخلی سایتهای شما هستند. اینها پیوندهایی به یک صفحه از یک سایت هستند که به صفحه دیگری در همان سایت اشاره دارند. این کار منجر به تبدیل بازدیدکنندگان یک مقاله به دیگر مقالات شما می شود.

سایتهایی که دارای پیوند داخلی (یا لینک سازی داخلی ) ضعیف هستند به احتمال زیاد نرخ پرش بالا (بانس ریت) و  کم بودن میانگین زمانی که بازدیدکنندگان در سایت می گذرانند دارند. همچنین ، اگر بازدیدکنندگان از طریق لینک های داخلی هدایت نشوند پس از مطالعه موضوع هدفی که به سایت شما رسیده بودند، سایت را ترک می کنند و به صفحات دیگر شما سر نمیزنند.

ساختار پیوندهای داخلی مهم است و آنها باید به گونه ای تنظیم شوند که دسترسی های بازدیدکننده شما را در سایت آسان کند. پیوندهای داخلی نوعی بازاریابی ورودی است که بازدید کننده را وادار به اقدام می کند.

چرا باید لینک سازی کنیم و چه تاثیری در سئو دارد؟

وقتی ما لینک سازی میکنید 2 هدف را دنبال میکنیم:

1- لینک سازی برای خزنده های گوگل (crawler robot spider)

وقتی ما یک صفحه در سایت ایجاد میکنید یا یک مقاله و محتوای جدید بارگذاری میکنیم، دوست داریم هر چه زودتر مطلب جدیدمان در گوگل ایندکس شود ( ایندکس گوگل چیست ) خزنده های گوگل به طرق مختلف وارد سایت ما میشوند و صفحات ما را کرال میکنند، ممکن است شما از طریق گوگل سرچ کنسول، صفحه جدید خود را به صورت اصطلاحاً دستی ایندکس کنید( آموزش ایندکس کردن یک صفحه در سرچ کنسول ) و یا با اضافه کردن آن صفحه در سایت مپ گوگل را متوجه آن صفحه جدید میکنید( سایت مپ چیست و چه کاربردی دارد؟ ) و شاید هم از طریق بک لینک یا یک لینک خارجی، خزنده ها وارد سایت میشوند، وقتی از یک لینک خارجی وارد سایت ما میشوند شروع به خزیدن میکنند و در یک بازه زمانی(که برای هر سایت متفاوت است) در سایت ما خزش میکنند. اگر در صفحه، لینکی وجود داشته باشد وارد آن لینک میشوند و اگر شما لینک سازی نکرده باشید در انتهای خزش از سایت ما خارج میشوند. پس خیلی ساده جواب سوالتان را گرفتید که لینک سازی چه تاثیری برای سئوی سایت ما دارد. لازم به ذکر است که این موضوع، تنها یکی از فواید لینک سازی داخلی می باشد و همچنین یادتان باشد که لینکسازی موضوع مهمی است که در عین سادگی، پیچیدگی های خاص خودش را دارد. برای مثال شما باید بدانید در یک صفحه چند لینک داخلی باید ایجاد کنید، برای لینک ایجاد شده چه انکرتکستی را باید در نظر بگیرید، از صفحه ای که مبدا است باید به چه صفحات مقصدی لینک سازی شود و 10 ها پارامتر تاثیر گذار و مهمی که باید با آنها آشنا شویم. قبل از همه این موضوعات بهتر است برای لینک سازی، یک استراتژی تدوین کنیم که در مقاله ای جداگانه به آن پرداختیم و میتوانید آنرا در این مقاله مطاله کنید.

2- لینک سازی برای یک تجربه کاربری خوب

همیشه باید برای کاربری که وارد سایت ما میشود و مطلبی که به دنبال آن بوده را در سایت ما یافته است ارزش قائل باشیم. هوش مصنوعی گوگل به قدری هوشمند شده است که رضایت کاربر از سایت شما را به راحتی درک میکند. اگر کاربری وارد سایت ما شود و از مطلب ما نتیجه ای برایش حاصل نشود، بدون هیچ شک و تردیدی مطمئن باشید که گوگل نیز از این موضوع مطلع خواهد شد. همه این فعالیت ها و تکنیک ها و ابزارهایی که برای بهبود رتبه سایت در گوگل انجام میدهیم یک هدف را دنبال میکند و آن هدف چیزی نیست جز رضایت کاربر، پس اگر در هنگام لینک سازی، رضایت کاربر را در نظر بگیرید قطعا لینکسازی شما صحیح و به جا خواهد بود.

اگر کاربری که در حال خواندن یک مطلب است، نیاز به درک یک موضوع دارد و در آن مطلب درباره آن توضیحی وجود ندارد باید در یک مقاله دیگر که درباره آن توضیحاتی وجود دارد، لینک سازی را انجام دهیم تا کاربران را راضی نگهداریم و از تجربه ای که در سایت ما داشتند همیشه یک دید مثبتی در ذهنشان باقی بماند.

برعکس این موضوع نیز وجود داردف یعنی اگر کاربری وارد یک لینک شود و متوجه شود که ورود آن به این صفحه بیهوده بوده و هدف خاصی را دنبال نکرده است، به راحتی سایت ما را خواهد بست و یک تجربه منفی در ذهنشان به جا خواهد ماند.

انواع لینک و کاربرد آنها

لینک فالو یا دوفالو ( Follow-Dofollow)

لینک فالو یا دوفالو همانطور که از نام آن پیداست، به لینکهایی میگویند که خزنده های گوگل با رسیدن با این لینک، آنرا دنبال میکنند یعنی وارد آن لینک میشوند.

اگر محتوای صفحه مقصد برای شما مهم می باشد می بایست لینک فالو به آن صفحه بدهید و با اینکار به موتورهای جستجو میگویید که ایندکس شدن محتوای صفحه مقصد برای من اهمیت دارد است.

تاثیر لینک فالو در سئو

تاثیرگذارترین لینک برای سئو و کسب رتبه در گوگل، لینک های فالو هستند چرا که اعتبار مقصد را به مبدا منتقل خواهد کرد، پس اگر میخواهید به قصد ارتقای رتبه و یا افزایش اعتبار صفحه، بک لینک بگیرید حتما به فالو بودن لینک دقت کنید.

لینک نوفالو (nofollow)

این نوع از لینک نیز همانطور که از نامش پیداست، ربات های گوگل آنرا دنبال نمیکنند. البته ناگفته نماند که دنبال نکردن آنها قطعی نیست ولی چیزی که قطعیست این است که وقتی کرالر گوگل به لینک نوفالو میرسد میداند که این لینک برای مدیر سایت اهمیت نداشته و تمایلی به ایندکس شدن محتوای آن صفحه ندارد.

برای مثل حتما دیده اید که در بخش نظرات، کاربران و یا ربات هایی وجود دارند که به قصد گرفتن بک لینک، در سایت شما کامنت میگذارند لذا گوگل در سال ۲۰۰۵ برای رفع این مشکل، لینک نوفالو را معرفی کرد.

مثالی دیگر از کاربرد لینک های نوفالو: مثلا شما میخواهید به یک منبع یا سایت دیگری لینک بدهید که صرفا کاربر آن مطلب را بخواند یا منبع آنرا مشاهده کند و قصد سود رساندن به آن سایت را ندارید، اینجا می بایست لینکتان را نوفالو دهید.

ساختار کد لینک نوفالو

<a href=”https://paydarsamane.com”rel=”nofollow”>شرکت پایدار سامانه</a>

تاثیر لینک های نوفالو

درست است که با ایجاد لینک نوفالو به ربات گوگل میگوییم این لینک برای ما اهمیتی ندارد، ولی تجربه نشان میدهد که با اینحال تاثیری حتی جزئی نیز برای این لینک وجود دارد.

لینک UGC (یو جی سی)

قبل از اینکه لینک های ugc توسط گوگل معرفی شوند، معمولا لینک هایی که توسط کاربران ایجاد که بیشتر در قسمت کامنت مقالات و مطالب سایت و یا فروم ها ایجاد میشود، طراح سایت آنها را نوفالو میکرد ولی با معرفی لینک ugc میتوانید برای کامنتها و تالارهای گفتگو و انجمن ها یا همان فروم ها از لینک یو جی سی استفاده کنید.

لینک اسپانسری(sponsored)

اسپانسر لینک ها نیز راهی است که گوگل برای سایتهای خبری و تبلیغاتی معرفی کرده است. یکی از کاربردهای لینک اسپانسر، برای ریپورتاژ آگهی و خرید بک لینک است. البته چون برای خرید ریپورتاژ و بک لینک هزینه دریافت میشود لذا صاحبان سایت ها تمایلی به گرفتن بک لینک با این نوع را ندارند و ترجیح میدهند برای سایت خود لینک فالو بگیرند و همین امر باعث میشود تا سایتهای فروش بک لینک و ریپورتاژ و یا تبلیغات، از اسپانسر لینک استفاده نکنند چرا که مشتری آنها کاهش خواهد یافت.

مفهومی به نام Link Juice

لینک جویس در اصل به میزان اعتبار منتقل شده از یک صفحه از سایت مبدا به صفحه ای در سایت مقصد میگوییم.

برای مثال اگر شما در یک سایت خبری ریپورتاژ یا بک لینکی منتشر کرده اید، میتوانید در متن آن ریپورتاژ ۱ لینک به سایت خودتان بدهید یا چند لینک بدهید. اگر یک لینک به سایت شما ایجاد شده باشد، کل اعتبار آن ریپورتاژ به آن صفحه مقصد منتقل میشود و اگر ۲ لینک ایجاد کنید، اعتباری که منتقل میشود نصف خواهد شد و همینطور با افزایش تعداد لینک، اعتبار و قدرت آنها تقسیم میشوند.

یک نکته مربوط به link juice

لینک جویس، فقط این نیست که از یک صفحه چند لینک به مقصد وجود دارد بلکه می بایست در هنگام گرفتن ریپورتاژ یا بک لینک، به تعداد لینکهایی که آن سایت با یک انکرتکست به سایت های دیگر داده شده دقت کنید زیرا از اعتبار آن برای سایت شما کسر خواهد شد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

ahmad siyadat

من یک سایت تخصصی سلامت دارم که اخیراً در ahrefs و moz مشترک شده ام و بسیاری از لینک های ناخواسته را که خودم ندادم کشف کردم (بک لینک هایی که من ایجاد نکردم). شخصی به من گفت این کار یک سبک رقابتی رایج است که رقبا بک لینک ایجاد میکنن از سایت های اسپم و بک لینک هارو واسه سایت من میگیرن که سایتم رو گوگل جریمه کنه. راهکاری هست که این رو حل کنم؟ لطفا هر کسی اطلاع بده بگه راهش چیه

۱۴۰۰/۴/۲۰

پایدار سامانه

سلام مشکلی نمیبینم برای این کار. در حالت کلی نسخه جامع که بارها هم گفتیم اینه که خودتون رو جای کاربر بگذارید و ببینید آیا لینکی که اونجا ایجا کردید برای کاربر کاربردی داره؟ اگر داره آیا صفحه هدف که ایجاد کردید برای کاربر خوشایند هست و کاربردی؟ اگر جواب مثبته یعنی لینک شما درست ایجاد شده.

۱۴۰۰/۴/۲۰

sirvan

سلام آیا لینک دادن از یک مقاله به لیست مقالات درسته یا خیر؟ منظورم اینه که مثلا ما یک مقاله داریم با موضوع شاخص های ارزیابی یک آنتی ویروس، اونوقت یک دسته بندی داریم با نام آنتی ویروس کسپر، حالا از صفحه مقالمون با انکر تکست آنتی ویروس کسپر، لینک بدیم به دسته بندی مقالات آنتی ویروس کسپر

۱۴۰۰/۴/۲۰

اردشیر نامدار

درود بر شما در یک صفحه باید چند تا لینک بدیم؟ منظورم لینک خارجی هست مثلا من مقاله ای نوشتم که تو اون مقاله چند کلمه کلیدی هست که میتونم لینک داخلی بدم به یک صفحه دیگر از سایتم. حالا اگر تعدادش 4 تا باشه میشه لینکسازی کرد یا خیر این تعداد لینک داخلی زیاده؟ با احترام

۱۴۰۰/۴/۱۵

کتایون

سلام. شاید سوالم خنده دار باشه. بک لینک همون لینک سازی خارجیه؟ اگر بک لینک بگیریم گوگل سایتمون رو جریمه نمیکنه؟ یعنی واقعا متوجه نمیشه که خودمون بک لینک رو خریدیم؟ آیا راهی هست که بک لینک بگیریم و گوگل متوجه نشه؟ اگر راهی هست لطفا توضیح بدید. ممنون از وبلاگ عالی تون.

۱۴۰۰/۳/۸

شهپری

این نظر شخصی منه و چیزی که خودم برای سئوی سایت خودم دارم انجام میدم و جواب گرفتم هیچ مقاله و صفحه ای در هیچ سایتی نباید محتوای تکراری داشته باشه. منظور از محتوای تکراری اینه که حتی مفهوم یکسانی داشته باشه که بخوان دو صفحه با هم رقابت کنند. مثلا فکر کنید یک مقاله داریم با عنوان لینک سازی چیست؟ اگه مقاله دیگه ای داشته باشیم که لینک سازی داخلی چیست؟ این اشتباهه. روش صحیحش چیه؟ 2 راه داره : 1- یا باید یک مقاله باشه با عنوان لینک سازی چیست و کل موارد لینک سازی داخلی و خارجی تو اون توضیح داده بشه. 2- یا اینکه یک مقاله داشته باشیم با عنوان لینک سازی داخلی چیست؟ و یک مقاله دیگه ای باشه باعنوان لینک سازی خارجی چیست؟ و دیگه مقاله سومی نباشه با عنوان لینک سازی چیست.

۱۴۰۰/۲/۲۱

الماس

سلام اگر دو مقاله داشته باشیم که محتوای اون یه جورایی شبیه به هم باشه باید چیکار کرد. یعنی چی مفهومش نباید یکی باشه؟ گوگل چی رو تکراری و کپی در نظر میگیره؟

۱۴۰۰/۲/۲۱

دیدگاه شما

ثبت