خانهوبلاگشروع کسب و کارپشت پرده تاریک وردپرس (معایب وردپرس)
پشت پرده تاریک وردپرس (معایب وردپرس)

پشت پرده تاریک وردپرس (معایب وردپرس)

وردپرس با همه خوبی هایی که دارد و با وجود اینکه پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوای دنیا برای طراحی سایت های اینترنتی محسوب می شود

وردپرس با همه خوبی هایی که دارد و با وجود اینکه پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوای دنیا برای طراحی سایت های اینترنتی محسوب می شود، پشت پرده هایی دارد که شما را شاید از انتخابتان پشیمان کند، آن طرف تاریک وردپرس را می خواهیم بررسی کنیم و نکات و معایبی از وردپرس قدرتمند به شما بگوییم که شاید بتوانند در انتخابتان تاثیر گذار باشد.

معایب وردپرس

با وجود همه خوبی هایی که این CMS محبوب دارد به نکات زیر نیر باید توجه کنید، البته قطعا موارد بسیاری ممکن است وجود داشته باشد که در این محتوا به آن نپرداختیم اما دانستن همین چند نکته نیز خالی از لطف نیست تا وردپرس را رها کنید و با خیال راحت آن را کنار بگذارید.

1. تعداد زیادی افزونه

مشکلات ایجاد شده برای وردپرس توسط افزونه ها بسته به اینکه کدام افزونه ها را نصب کرده اید، چگونه کدنویسی شده اند، کدام پلاگین ها واقعا فعال هستند و بسیاری از موارد دیگر متفاوت خواهد بود. بزرگترین مشکل داشتن افزونه های زیاد است که برخی می توانند سرعت سایت شما را به شدت کاهش دهند.

از آنجا که اگر بارگیری وب سایت بیش از سه ثانیه طول بکشد، 70 درصد از بازدیدکنندگان از وب سایت خارج می شوند، بررسی تعداد افزونه هایی که نصب می کنید برای موفقیت وب سایت شما مفید است.

اگر امکانات جدیری نیاز دارید که به وب سایت شما باید اضافه گردند، مدیر وب سایت شما باید افزونه های وردپرس را جستجو کند، از میان افزونه های موجود موردی را که به نیاز شما نزدیک تر است را انتخاب کند و مورد استفاده قرار دهد. دقت بسیاری باید داشته باشید. برخی از این افزونه ها رایگان هستند و برخی دیگر شامل هزینه می شوند. در ابتدا، بررسی کنید تا بفهمید آخرین افزونه چه زمانی به روزرسانی شده است. ایا افزونه ای که استفاده میکنید رها شده است و پشتیبانی مناسبی ندارد؟ برخی از افزونه ها به صورت هفتگی به روز می شوند. اگر افزونه ای پیدا کردید که در طول یکسال گذشته به روز نشده است، از آن استفاده نکنید.

2. به روز رسانی های مکرر

هم اکنون عصر دیجیتال است، همه چیز مرتبا در حال تغییر است تا تجربه کاربر را افزایش دهد. کل روش نگهداری در وردپرس می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، و شما باید آماده باشید تا افزونه ها و مواردی که استفاده می کنید را تغییر دهید تا یک وب سایت کاربردی داشته باشید. اگر بودجه یا تجربه تعمیر و نگهداری وردپرس را ندارید و قرار است بعد از اینکه سایت شما از نظر طراحی به ثباتی رسید آن را رها کنید و فکر کنید که برای همیشه به همین شکل باقی خواهد ماند، در اشتباهید و این موضوع ممکن است بسیار مشکل باشد.

وب سایت شما نیاز به بازبینی و بروزرسانی های مستمری دارد، جدا از خود وردپرس، تک تک پلاگین هایی که در آن استفاده شده اند باید بصورت مداوم بررسی و بروزرسانی و یا در صورت نیاز با افزونه بهتری تعویض شوند.

به روزرسانی های مکرر اغلب برای افزونه ها منتشر می شود. این به روزرسانی ها شامل وصله های (Patchs) عمده ای است که حفره های امنیتی افزونه را برطرف می کند.

در سال گذشته، بیش از 200،000 وب سایت وردپرسی به دلیل استفاده از افزونه های معیوب و مشکل دار، هک شدند. همیشه وردپرس خود را بروز نگه دارید.

3. سرعت لود پایین صفحه

وردپرس به دلیل وجود افزونه های اضافه شده به آن، پایگاه های داده اشباع شده و از همه مهمتر دستکاری شده توسط هر پلاگینی که نصب می شود دستکاری های کدنویسی، هنوز پلتفرم کندی است. شاید خود وردپرس خالی و خام قابل دفاع باشد، اما در عمل هسته وردپرس خام به هیچ دردی نمیخورد تا اینکه پلاگین های متنوعی به آن تزریق شود و قابل استفاده باشد، پس هیچ سایت وردپرسی بدون پلاگین کاربردی نیست و این افت سرعت هم به خود وردپرس مربوط نیست، اما شما را دامن گیر خواهد کرد.

سرعت صفحه برای وب سایت شما بسیار مهم است. شما می خواهید یک وب سایت سریع بارگیری شود تا مخاطبین شما عصبانی نشوند و تصمیم به ترک آن بگیرند، که این موضوع می تواند باعث از دست رفتن ترافیک سایت شما شود زیرا آنها آنچه را که باید ارائه دهید نمی بینند.

برای هر افزونه ای که به سایت خود اضافه می کنید، در واقع ما کد های بسیار بیشتری از آنچه خود وردپرس درنظر گرفته است را به مرورگر اضافه می کنیم. این کد ها سرعت پردازش و بارگیری را به شدت پایین می آورند، این واضح است که کد کوتاه تر و کمتر، سرعت بارگذاری شما را بیشتر خواهد کرد. میتوانید از ابزار مناسب تست سرعت وب سایت ها استفاده کنید تا از این آسیب ها در امان باشید.

4. رتبه بندی SEO ضعیف

وردپرس فقط ویژگی های کوتاه و سریعی برای بهینه سازی SEO را در خود ارائه می دهد، که به اندازه کافی به شما در رتبه بندی در Google کمک نمی کند.

وردپرس می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. رایج ترین مشکل، مشکل در دسته بندی وردپرس و روش برچسب گذاری است. اگر موضوع بیش از حد برچسب گذاری شده یا در بسیاری از دسته ها علامت گذاری شده باشد، گوگل آن را به عنوان محتوای تکراری نشان می دهد، عاملی که بر رتبه بندی SEO شما تأثیر منفی می گذارد.

اگر بخواهیم فنی تر صحبت کنیم، وقتی تعداد محتوای یک دسته بندی از وبلاگ شما زیاد شود و صفحه بندی وارد صحنه شود، به دلیل نداشتن و غیر اصولی بودن تگ کانونیکال (Canonical) هر صفحه از آن دسته بندی بعنوان یک صفحه مستقل در نظر گرفته می شود و اعتبار آنها در یکجا متمرکز نخواه شد، این از دید گوگل یعنی تکرار محتوا به تعداد صفحات هر دسته بندی که برای سئو سایت شما یک سم محسوب می شود.

نهایت کاری که می توانید بکنید این است که افزونه Yoast و چند پلاکین افزایش سرعت مانند کش و بهینه سازی تصاویر و غیره را اضافه کنید که هر کدام به تنهایی ممکن است واقعا کار کنند اما از طرف دیگر همه جای سایت شما به هم خواهند ریخت و مشکلات عجیبی با خود می آورند.

5. امنیت وب سایت

بدون شک مهمترین عیب وردپرس امنیت آن است. وردپرس یک پلتفرم متن باز است و برای سفارشی سازی بیشتر روی افزونه ها و موضوعات به طور گسترده استفاده می شود. هسته وردپرس بدون عیب و نقص است و تمام الزامات امنیتی را رعایت کرده است. همه چیز برمیگردد به شما و طراح سایت شما.

افزونه ها و تم ها توسط توسعه دهندگان و شرکت های مختلف توسعه یافته است، با فرض اینکه هر افزونه هم با نهایت دقت و در امنیت کامل توسعه داده شده باشند، که هر کدام نیاز به تنظیمات اولیه بخصوصی برای حفظ امنیت خود دارند که در اکثر اوقات اینها همدیگر را نقض می کنند و در کنار هم برای هم مشکل ایجاد خواهند کرد

وردپرس به طور کلی از CMS استفاده می کند یا بهتر است بگوییم برای کاربری CMS ای طراحی گردیده است. متن باز است و زیر و بم آن برای همه آشکار است. این به تنهایی وردپرس را به هدف اصلی هکرها تبدیل می کند و با اطلاع از کوچکترین باگی ربات ها دست به کار می شوند و وب سایت های وردپرسی را سوراخ می کنند.

بر اساس گزارش یک آژانس امنیتی معتبر، حداقل 50 درصد از همه آسیب پذیری های وردپرس، آسیب پذیری های Cross-Site Scripting (XSS) هستند. وقتی همه بتوانند پشت پرده سایت را ببینند و باگ های پیدا شده در اختیار همگان قرار گیرند پس عجیب نیست که هکر ها حفره های کشف شده را بر روی سایت های وردپرسی تست کنند و به راحتی نفوذ کنند.

6. سفارشی سازی

از قالب های آماده و ارزان قیمت استفاده نکنید، تمامی این قالب ها با اهداف تجاری تولید شده اند و بصورتی توسعه داده شده اند که جماعت بیشتری را جذب کنند، اینها کار شما را راه نخواهند انداخت. از همه مهمتر بیشتر قالب های مورد استفاده در ایران که به زبان فارسی ترجمه شده اند، غیر قانونی و دست کاری شده (به اصلاح نال شده) هستند که به دلیل نداشتن رضایت صاحب اثر و برای جلوگیری از اطلاع آنها، امنیت را بصورت کامل از بین برده اند.

قیمت خرید هر نسخه از لایسنس اورجینال آن قالب ها چیزی در حدود 200 هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود، آنهایی که ادعا می کنند قالب اورجینال به شما می دهند، قالب را از صاحب اصلی آن یکبار خریداری می کنند و بعد از کرک کردن آن به صدها نفر می فروشند.

در صورت نیاز به استفاده از وردپرس برای وب سایت خود، حتما آن را بصورت اختصاصی برنامه نویسی و طراحی کنید. شما باید توسط برنامه نویسان مجرب و توانمند کد HTML، CSS و PHP را مسلط هستند از هسته و بیس وردپرس استفاده کنید و فقط نیاز شخصی خودتان را به آن اضافه کنید. نه اینکه برای هر امکان یک پلاگین اضافه کنید

معایب استفاده از وردپرس

معایب استفاده از وردپرس

ورد پرس را انتخاب کنیم؟

اگر می خواهید به صورت منحصر به فرد و شخصی سازی شده وردپرس را توسعه دهید، خوب است و می تواند نیاز شما را پاسخ دهد، اما ممکن است لازم باشد کدهای پیچیده زیادی بنویسید که مستلزم صرف هزینه بالایی می شود. پس پیشنهاد میکنیم بجای هزینه کردن روی یک پلتفرم آماده که هیچ چیزش تحت کنترل شما نیست، فریم ورک شخصی خود را داشته باشید و بصورت اختصاصی هر چیزی که نیاز دارید را از صفر پدید آورید.

در سیستم های آماده همیشه موارد زیادی به شما تحمیل خواهد شد و هیچ چاره ای ندارید بجز اینکه زیر بار آنها بروید و موارد این چنینی را تحمیل کنید، در مهندسی نرم افزار اصلاحی جالبی وجود دارد به نام بدهی فنی (Technical Debt) که هرموقع شما کاری را خارج از حالت طبیعی و نیاز اصلی آن انجام دهید اصطلاحا به کد بدهکار شده اید و بعدا باید این بدهی را بپردازید. در وردپرس و پلتفرم های آماده شما همیشه بدهکار می مانید و هیچ زمانی نمی توانید بدهی فنی خودتان را پرداخت کنید.

جایگزین های وردپرس در طراحی سایت

اگر متقاعد نشده اید که با وردپرس شروع کنید و سایت وردپرسی خودتان را بالا بیاورید به امید آنکه درگیر هیچ کدام از این مشکلات نشوید. البته بسیارند وب سایت هایی که با وردپرس طراحی شده اند و به خوبی کار میکنند اما حتما افرادی متخصص به این سیستم مدیریت محتوای قدرتمند پشت آن نشسته اند و دائما به فکر بهبود و سرپا نگه داشتن آن هستند. اگر هم انتخاب شما غیر از وردپرس باشد چند راه حل دارید که ما به دو مورد از پر استفاده ترین ها اشاره میکنیم:

طراحی سایت اختصاصی

شما می توانید همه چیز های آماده را کنار بگذارید و کار را به شرکتی بسپارید که متناسب با نیازتان برنامه نویسی کنید و یک سایت مطابق با نیاز بیزینسی شما طراحی و برنامه نویسی کنید، این شاید بهترین راه حل باشد چون نیازمندی های شما در یک دنیای ناشناخته با کد ها و لایبرری های موجود مچ نخواهد شد که تا حدی از نیازتان دور شوید و در این حالت می توانید حتی تا نزدیک به 100% از نیازتان را داشته باشید. مقاله ای در خصوص تفاوت طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی قبلا نوشته شده است که مطالعه آن می تواند به شما کمک کند.

استخدام برنامه نویس و تیم فنی

راه حل دوم که شاید مقرون به صرفه نباشد و شرایط خاصی را نیاز داشته باشد و باید انواع مختلفی از متخصص هایی که بر روی مسائلی مانند Front End و یا Back End و معمار و تحلیلگر سیستم و بسیار حالات دیگری که شاید بتوانیم لیستی با بیش از 10 عنوان شغلی که موجب پیاده سازی یک سایت حرفه ای و قابل اتکا باشد را به استخدام در بیاورید. ما این مسائل را در مطلب دیگری گردآوری کرده ایم و سعی کرده ایم تا این مسیر را کمی برای شما شفاف کنید.

سوال اصلی شاید این باشد که برای طراحی سایت برنامه نویس استخدام کنیم یا وردپرس را انتخاب کنیم و بدون دردسر پروسه طراحی یک وب سایت را دنبال کنیم. پیشنهاد میکنم حتما این مطلب را مطالعه بفرمایید تا نکات، مزابا و معایب هر روش را بهتر بشناسید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

سامان

خیلی خوب ممنون و کامل بود کسی که وردپرس داشته باشه میدونه معایب وردپرس رو و کاملا درک میکنه که چه مشکلاتی درست میکنن همه مطالب صحیح بود

۱۴۰۰/۱۰/۲۵

دیدگاه شما

ثبت