خانهوبلاگبازاریابی اینترنتیمفهوم سئو و نحوه گرفتن جایگاه در گوگل به زبان ساده
مفهوم سئو و نحوه گرفتن جایگاه در گوگل به زبان ساده

مفهوم سئو و نحوه گرفتن جایگاه در گوگل به زبان ساده

حتما تا آخر این مقاله با ما باشید چرا که ممکنه ابتدا به ظاهر کمی ساده باشه مطلبی که میخونید ولی تا پایان مقاله اطلاعات خوبی راجع به تحلیل رقبا در سئو به شما خواهیم داد.

حتما تا آخر این مقاله با ما باشید چرا که ممکنه ابتدا به ظاهر کمی ساده باشه مطلبی که میخونید ولی تا پایان مقاله اطلاعات خوبی راجع به تحلیل رقبا در سئو به شما خواهیم داد.

وقتی شما یک مطلب یا موضوعی رو تو موتور جستجوی گوگل جستجو میکنید، گوگل یک سری سایتها رو به شما نمایش میده که اونها سایتهایی هستند که درباره اون موضوع مورد نظر مطلبی نوشتند و یا توضیحاتی دادند.

یکبار که یه مطلبی رو توی گوگل جستجو کردید اگه دقت کنید تو صفحه اول گوگل، ده تا سایت رو به شما معرفی کرده.

تصویر زیر رو مشاهده کنید وب سایت گوگل هست که یک کادر جستجو داره و زمانی که یک عبارت جستجو میکنید به شکل زیر  ده تا سایت رو به شما نمایش میده و در پایین صفحه که شماره بندی کرده صفحات دوم و سوم و… که گوگل در هر صفحه 10 سایت رو به کاربر نمایش میده.

کلمه کلیدی بلیط هواپیما و جایگاه در گوگل

اجازه بدید با یه مثال جلو بریم، مثلا اگه عبارت بلیط هواپیما رو سرچ کنید سایت علی بابا در لینک اول به شما نشون داده میشه و سایت قاصدک رو لینک دوم و سایت فلایتیو رو لینک سوم و… سایت فلای تودی لینک دهم هست و شما میتونید از لینک یک تا ده رو هر سایتی که میخواید کلیک کنید و بلیط هواپیماتون رو بخرید و یا اینکه تو صفحه اول گوگل هیچ سایتی رو وارد نشید و برید صفحه دوم گوگل و سایتهای دیگه رو هم ببینید و روی اونها کلیک کنید و همینطور صفحات بعد…

یعنی یک مسابقه و رقابتی بین سایتها به وجود اومده که بتونن تلاش و فعالیت بکنند تا گوگل سایت اونها رو جلوتر از بقیه سایتها نشون بده و نسبت به رقباشون رتبه بهتری رو تو موتور جستجو کسب کنند و از این طریق بازدید سایتشون بالا بره و در همین راستا فروش کالا یا خدماتشون هم افزایش پیدا کنه.

هدف از سئو کردن سایت

البته اهداف سایت ها متفاوته و برای مثال ممکنه یک وب سایت خبری و آموزشی باشه و هدفش جذب مخاطب و خواننده هست تا توی سایتش بتونه بنرهای تبلیغاتی بزاره و به ازای کلیک هایی که کاربر ها روی بنر های تبلیغاتی می کنند درآمد کسب کند و همینطور ممکنه یک وب سایت فروشگاهی باشه مثل دیجی کالا و روی کلماتی از قبیل خرید موبایل یا خرید لپ تاپ و یا هر کالای دیگری تمرکز کنه و از این طریق بتونه کاربر رو از وب سایت گوگل وارد سایت خودش کنه و از یک بازدید کننده، مشتری بسازه و از این طریق درآمد خودش رو افزایش بده. این موضوع بحث ما نیست و صرفا در چند جمله خواستیم بدونید که هر سایتی ماهیت خودش رو داره و هدف خاص خودش رو داره و در این مسیر نیز قطعا در گروه خودش، رقبای خاص خودش رو داره.

از بحث اصلی مون دور نشیم، گوگل واسه اینکه بدونه کدوم سایتها رو به ترتیب در رتبه های بالاتر نشون بده، اومده الگوریتم هایی رو برای خودش طراحی کرده که توی الگوریتمش شاخص هایی رو قرار داده که هر کدوم دارای امتیازات مثبت یا منفی هستند و به صاحبان و مدیران سایتها یک سری دستورالعمل به صورت مستقیم و غیر مستقیم معرفی کرده که اگر طبق این دستورالعمل رفتار کنید سایت شما رو در نتایج بالاتر نمایش میده.

مفهوم سئو به زبان خیلی خیلی ساده

برای درک بهتر و آشنایی با الگوریتم گوگل، از تعریف شاخص و دستورالعمل استفاده میکنیم و با یک مثال شرح میدیم.

مثلا تصور کنید گوگل میگه یکی از شاخص های من برای رتبه گرفتن سایت اینه که محتوای سایت باید با کیفیت باشه و اگر سایتی محتوای خوب بنویسه ده امتیاز میگیره و یا یک شاخص دیگه استفاده از تصویر و عکس در محتوا برای درک بهتر مخاطب از موضوعه و گوکل میگه هر سایتی که در محتواش تصویر و عکس بزاره ۲۰ امتیازم بخاطر این کارش میگیره و همینطور شاخصهای مختلف دیگه مثل کم کردن حجم تصاویر، بالا بودن سرعت لود سایت، لینک سازی داخلی و ایجاد لینک بین صفحات مختلف سایت، بک لینک و…

به مجموع همه این فعالیت ها و اجرای دستورالعمل ها که ما انجام میدیم تا سایتمون در رتبه های بالاتری در موتورهای جستجو مثل گوگل نشون داده بشه میگن سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا به زبان لاتین SEO که مخفف Search Engine Optimization هست.

پس تعریف سئو چیه؟ سئو یعنی انجام یک سری فعالیت ها و استانداردهایی که باعث میشه رتبه سایتمون در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگه ای بالاتر بیاد.


هر آنچه باید درباره سئو و کاربرد آن بدانید


اسامی الگوریتم گوگل

شرکت گوگل برای اینکه الگوریتم هاش رو معرفی کنه اومده روی الگوریتمهای مختلفش اسم گذاشته. برای مثال الگوریتم پنگوئن یکی از این الگوریتمهای مهم گوگله که وظیفه تحلیل و بررسی لینک ها رو داره و همینطور الگوریتم پاندا که محتوا رو بررسی میکنه، آیا محتوا کپی شده یا تولید شده و… و یا الگوریتم گورخر که مربوط به فروشگاه های اینترنتی میشه، و همینطور الگوریتم مرغ مگسخوار، الگوریتم کبوتر و دیگر الگوریتمها که در مقالات مختلف به اینها میپردازیم.

سئو کلاه سفید

حالا اگر ما همه این دستورالعمل ها که توسط گوگل، مستقیم و غیر مستقیم بهشون اشاره کرده رو به صورت طبیعی و درست انجامش بدیم در اصل داریم سایتمون رو سئو میکنیم و چون کارها رو طبیعی و بدون هیچ کلک و حقه ای عین چیزی که گوگل به ما گفته داریم انجام میدیم، اصطلاحا بهش میگن سئوی کلاه سفید.


با تکنیک های سئو کلاه سیاه و کلاه سفید آشنا شوید


سئو کلاه سیاه

در مقابل، یک سری از فعالیت ها و تکنیک هایی هست که از دید گوگل غیر مجازه و برای میانبر زدن و دور زدن قوانین گوگل استفاده میشه، اگر انجامش بدیم اصطلاحا بهش میگن سئو کلاه سیاه. مثلا اگر کسی تو سایتش بیاد از چند سایت مختلف متن هایی رو کپی کنه و خیلی تغییرات کمی بده و منتشر کنه. ممکنه وب سایت های زیادی دیده باشید که از این کارها انجام بدند و در گوگل رتبه خوبی هم کسب کنند ولی قطعا در آینده با بروز رسانی های پی در پی که گوگل داره رو الگوریتمهاش انجام میده و همینطور بررسی و تحقیقات پیوسته ای که دائما در الگوریتمهای پیشرفته اون در حال اعماله، مچ کلاه سیاه ها گرفته میشه و در بسیاری مواقع باعث جریمه های سنگین سایت و افت رتبه و همینطور از همه بدتر پنالتی شدن سایت همراه میشه(پنالتی شدن سایت میتونه سایت شما رو از نتایج جستجو به طور کامل حذف کنه) پس اصلا تحت هیچ شرایطی فکر سئوی کلاه سیاه رو هم به ذهنتون راه ندید چون قطعا در دراز مدت زیان های جبران ناپذیری رو به سایتتون خواهد زد.

اگر تا اینجای مطلب با ما همراه بودید قطعا دیگه میدونید که منظور از الگوریتم گوگل چیه و چرا الگوریتمهای گوگل دائما در حال آپدیت و بروز رسانیه و همینطور چرا ما باید با آپدیت هایی که گوگل در الگوریتم هاش ایجاد میکنه آشنا باشیم و سایتمون رو همگام با این الگوریتم ها بروز کنیم تا رتبه سایت ما در گوگل افت نکنه و جایگاهمون رو حفظ کنیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت