خانهوبلاگراه اندازی سایتخدمات ابری یا Cloud Services چیست؟
خدمات ابری یا Cloud Services چیست؟

خدمات ابری یا Cloud Services چیست؟

خدمات ابری انقلابی در دنیای فناوری اطلاعات است، Cloud Services یا خدمات ابری یعنی ارائه مجموعه ای از سرویس ها که بر اساس نوعی معماری بصورت اینترنتی و بدون دخالت در جزئیات فنی و مسائل زیر ساختی بر روی بستر اینترنت ارائه می گردند

امروزه یکی از بخش هایی که در زندگی ما تاثیرگذار بوده است وجود و حضور اینترنت در جهان می باشد.اینترنت در ابتدای ورود خود یکی از مشکلات بزرگ افراد یعنی ارتباطات را برای افراد برطرف کرده است. اینترنت سبب شده است تا بسیاری از افراد از راه های دور و نزدیک به راحتی بایکدیگر در ارتباط باشند و به راحتی از احوالات زندگی برخوردار شوند. اما اینترنت یکی از بخش های مهمی می باشد که تنها بر روی ارتباطات ما بلکه در بسیاری از موارد بر زندگی ما تاثیرگذار بوده است.

یکی از المان هایی که در این حوزه برای بسیاری تاثیرگذار بوده است رهایی افراد از هرگونه سخت افزاری برای تبادل اطلاعات می باشد. در ابتدایی ترین روش ما از بلوتوث برای تبادل اطلاعات خود استفاده می کردیم و پس از آن وای فای ها و اپلیکیشن ها بودند که می توانستند به راحتی برای افراد امکان انتقال فایل را فراهم کنند اما یک مشکلی که وجود داشت این بود که برای مشاغل بزرگ این روش های تبادل اطلاعات مناسب نمی باشد. یکی از این روش هایی که امروزه افراد را برای به اشتراک گذاری راحت کرده است استفاده از فضاهای ابری می باشد که بسیاری از افراد و شرکت ها از آن ها استفاده می کنند.

خدمات ابری

خدمات ابری انقلابی در دنیای فناوری اطلاعات است، Cloud Services یا خدمات ابری یعنی ارائه مجموعه ای از سرویس ها که بر اساس نوعی معماری بصورت اینترنتی و بدون دخالت در جزئیات فنی و مسائل زیر ساختی بر روی بستر اینترنت ارائه می گردند. بعنوان مثال در خدمات مرکز داده (Data Center) که می توان مجازی سازی (Virtualization) و اراده خدمات سرور هاستینگ را نام برد که بجای مجازی سازی دستی و اختصاص منابع سرور اصلی بصورت ابری و با انتخاب پارامتر های مورد نیاز شما به راحتی به شما تخصیص داده می شود و در صورت نیاز می توانید این منابع را کم و زیاد کنید و در لحظه از این تغییرات بهره برداری کنید.

انواع سرویس های ابری

سرویس های ابری به سه دسته تقسیم می شوند:

1. خدمات زیرساختی IaaS ارائه زیرساخت هایی مانند روترها، فایروال ها، سرورهای مجازی و سرورها است

2. خدمات پلتفرمی PaaS بستری برای توسعه، عملکرد و مدیریت نرم افزار ارائه دهید

3. خدمات نرم افزاری SaaS ارائه نرم افزار آماده به کار است که از طریق اینترنت قابل دسترسی است، مانند نرم افزارهای آنلاین که از طریق مرورگر کار می کنند

فضای ابری چیست؟

Cloud Services یکی از المان هایی می باشد که با ورود به دنیای اینترنت برای ما به همراه آمده است.

فضای ابری یکی از روش هایی می باشد که می توانید به راحتی با استفاده از آن در هر نقطه ای که از جهان قرار دارید به راحتی با استفاده از اینترنت هر فایلی که دارید را به راحتی بایکدیگر به اشتراک بگذارید. در این روش انتقال اطلاعات شما می توانید به راحتی با استفاده از آپلود کردن مدارک و اسناد آن به افراد دسترسی دهید تا به این امکانات دسترسی داشته باشند. برای شما این محیط یکی از المان هایی می باشد که به صورت مجازی حجم عظیمی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید به راحتی و بدون پرداخت هزینه ای حافظه ای در اختیار داشته باشید. اما آیا این روش امن می باشد و یا اصلا این به چه صورت فعالیت دارد.

فضای ابری به چه صورت کار می کند؟

برای شما فضای ابری در قالب برنامه و یا یک سایتی میباشد که با قرار دادن یک حافظه در اختیار شما به شما این امکان را می دهد تا به راحتی از حافظه بیشتری در گوشی و یا سیستم های خود برخوردار باشید. در این نوع از سیستم ها یکی از بخش هایی که مهم می باشد این است که برای تمامی این سیستم ها سرور های بسیار بزرگی تهیه شده است که شما می توانید به راحتی اطلاعات خود را در آن ها به صورت رایگان بارگذاری کنید. این درحالی می باشد که ممکن است سرویسی که به شما در حال خدمات رسانی می باشد در یک نقطه دیگری از جهان قرار داشته باشد.

این اظلاعاتی که شما در فضاهای ابری خود آپلود می کنید در سرور میزبان قرار می گیرد و شما را از بیشتر هزینه ها مانند تهیه کرد هارد و دیسک و یا حتی فلش رها می کند.یکی از مشکلاتی که در گذشته برای این فضاهای ابری وجود داشت این بود که در این نوع از آپلود ها ما بامشکل کمبود جا روبه رو بودیم چرا که برای افرادی که با سیستم های خود کار می کنند داشتن فضای بسیار از المان های مهم می باشد. در کنار آن مجموعه هایی که این سرویس را ارائه می دهند با ارائه امکان افزایش این حافظه برای افراد این امکان را فراهم کردند تا افراد با اپدیت اکانت های خود به راحتی از امکانات بیشتری در این حوزه برخوردار باشند.

انواع فضای ابری برای ذخیره سازی

فضاهای ابری مانند بسیاری از موارد دیگر از دسته بندی های متنوعی برخوردار می باشند. این دسته بندی ها برای افراد این امکان را فراهم می کند و در این دسته بندی ها یکی از المان هایی که مهم می باشد این است که سطح های دسترسی در آن ها کاملا متفاوت می باشد.

فضای ابری عمومی

در این نوع از فضاهای ابری که از جمله فضاهای ابری می باشد که در بین افراد مرسوم می باشد و افراد به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. در این نوع از فضاهای ابری شما می توانید از امکانات یک ارائه دهنده فضای ابری که توسط یک شرکت ساخته شده است استفاده کنید. مزیت این نوع از فضاهای عمومی این می باشد که در این روش شما می توانید از طریق هر سیستمی به راحتی به این فضای ابری متصل شوید. یکی از شرکت ها و مثال های بسیار راحتی که در این دسته بندی قرار دارد شرکت نتفیلیکس می باشد.

نتفیلیکس یکی از مجموعه های عمومی می باشد که با ارائه تمامی فیلم ها و سریال هایی که دارد توانسته است کاربران را به سمت استفاده از فضاهای ابری راهنمایی کند. افراد با استفاده از این حساب های کاربری خود می توانند به راحتی از تمامی امکاناتی که در این مجموعه برخوردار باشند.

فضای ابری خصوصی

در این نوع از فضاهای ابری یکی از بخش هایی که مهم می باشد این است که امن تر بوده و از سوی دیگر از دسترسی آن محدود تر می باشد.این نوع از فضاهای ابری معمولا در دسته فضاهای ابری با امنیت بالا می باشد که برای مجموعه هایی که نیازمند امنیت شبکه ای بسیار بالا می باشند می تواند گزینه بسیار عالی باشد. به طور معمول شرکت های فروشگاهی و یا بانک ها از این امکانات استفاده می کنند. در این روش از فضاهای ابری افراد نمی توانند به طور عمومی به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

در فضای ابری که در بخش قبل توضیح دادیم شما می توانستید به راحتی با استفاده از اینترنت به آن دسترسی داشته باشید اما برای فضای ابری خصوصی یکی شما برای دسترسی به اطلاعات و امکاناتی که دارید باید از فایروال عبور کنید.

فضای ابری ترکیبی

همانطور که از اسم این نوع از فضاهای ابری مشخص است این نوع از فضاهای در دسته بندی هر دوی آن هات قرار دارند. این نوع از فضاهای ابری علاوه بر اینکه در دسته بندی عمومی و خصوصی قرار دارند از جمله فضاهایی می باشد که برای شما و یا صاحب کسب و کار بسیار راحت می باشد چرا که می توانند به راحتی نوع دسترسی هر فرد را در این روش تعیین کنند.

در این نوع از فضاهای ابری این المان به افراد کمک می کند تا با استفاده از این روش سازمان ها به راحتی بتوانند اطلاعات خود را به صورت خصوصی ذخیره سازی کنند و پس از آن است که می توانند به راحتی به هر فردی که مدنظر آن ها می باشند این دسترسی را به صورت عمومی قرار دهند..

انواع خدمات ابری

انواع خدمات ابری

این مفاهیم شاید به هم خیلی نزدیک باشند و در برخی مواقع همپوشانی معنایی داشته باشند اما به درستی و با ظرافت خاصی این دسته بندی طراحی گردیده است که قابل اتکا هستند، می توانید به این صورت در نظر بگیرید که یک سرویس IaaS می تواند یک PaaS باشد و هر سرویس IaaS و PaaS هم می توانند یک SaaS باشند که در مفهوم بخصوصی فنی و تخصصی شده اند. شاید سرویسی که برای مدیریت یک زیر ساخت مانند مدیریت سرور در اختیار کاربر قرار می گیرد نرم افزاری نباشد که کاربر عادی و نهایی غیر فنی بتواند از آن استفاده کند، پس خواندن آن بصورت یک SaaS یا همان نرم افزار بعنوان سرویس برای آن زیاد باشد و باید تخصصی تر شود و در شاخه ی IaaS قرار گیرد.

مشهورترین شرکت های خدمات ابری:

شرکت های زیادی هستند که خدماتی مبتنی بر ابر می دهند و می توانند نیاز شما را بدون وابستگی به جزئیات به شما ارائه کنند، برخی شرکت های معروفی که این خدمات را به شما ارائه می دهند در زیر لیست شده اند:

  • AWS: Amazon Web Services
  • Microsoft Azure
  • GCP: Google Cloud Platform
  • IBM Cloud
  • VMware
  • Oracle Cloud
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت