خانهوبلاگمحتوای سایتمفهوم کلیدی جایگزین کلمات کلیدی در سال 2021 برای گوگل و آموزش تولید محتوای آن
مفهوم کلیدی جایگزین کلمات کلیدی در سال 2021 برای گوگل و آموزش تولید محتوای آن

مفهوم کلیدی جایگزین کلمات کلیدی در سال 2021 برای گوگل و آموزش تولید محتوای آن

آیا با استراتژی انتخاب کلمات کلیدی آشنایی دارید؟ منظور ما در این مقاله، استراتژی سئو نیست و میخواهیم به صورت متمرکز روی استراتژی انتخاب مفاهیم کلیدی بحث کنیم چرا که گوگل در آپدیت جدید خود با مفهوم کلیدی کار دارد نه کلمه کلیدی پس میخواهیم به شما یاد بدهیم که چطور با ایجاد مفهوم کلیدی در گوگل به راحتی جایگاه بگیریم.

این پاراگراف، یک مقدمه کوتاه ولی هدفمند  است و میتوانید این پاراگراف را نخوانید و از آن عبور کنید.

ابتدا چند تعریف کوتاه و کلیدی داریم و مطمئنا اگر اینها را بلدید کلافه نمیشوید.

آیا با استراتژی انتخاب کلمات کلیدی آشنایی دارید؟ منظور ما در این مقاله، استراتژی سئو نیست و میخواهیم به صورت متمرکز روی استراتژی انتخاب مفاهیم کلیدی بحث کنیم چرا که گوگل در آپدیت جدید خود با مفهوم کلیدی کار دارد نه کلمه کلیدی پس میخواهیم به شما یاد بدهیم که چطور با ایجاد مفهوم کلیدی در گوگل به راحتی جایگاه بگیریم.

در ابتدا باید بدانیم که کلمات کلیدی ما نیاز به دسته بندی دارد تا بتوانیم برای آنها برنامه ریزی کنیم ولی در ابتدا لازم میدانیم قبل از دسته بندی و معرفی انواع کلمات کلیدی در حوزه سئو، یک تعریف کوتاه از کلمه کلیدی ارائه دهیم. در انتهای این مقاله نیز 22 ابزار برای استخراج و انتخاب کلمات کلیدی و یا بهتر بگوییم مفاهیم کلیدی، معرفی کردیم ولی توصیه میکنیم حتما از همین نقطه شروع به مطالعه کنید تا پس از این با تدوین استراتژی، بهترین و مناسب ترین کلمات و مفاهیم کلیدی را به صورت هدفمند و زود بازده برای کسب و کارتان انتخاب نمایید.

یک تعریف جمع و جور از کلمه کلیدی

به کلمه یا عبارتی میگوییم که موضوع و مفهوم اصلی یک صفحه یا مقاله در سایت شما را توصیف میکند و شما تمایل دارید کاربران با جستجوی آن در موتورهای جستجو، به آن صفحه از سایت شما هدایت شوند.

کلمه کلیدی هدفمند

کلمه کلیدی باید ارزشمند باشد و برای شما درآمد و یا هر ارزش افزوده ای که مدنظر شماست را ایجاد کنید. کیوردهایی که انتخاب میکنید باید شما را به هدفتان برسانند، چرا که صرفا برای هر وب سایتی کیوردی که تعداد کلیک و ترافیک بالایی ایجاد میکند اهمیتی ندارد یا برای یک سایت دیگر خرید کردن از سایت ارزشمند است و در حالت کلی بستگی به استراتژی شما در انتخاب کلمه کلیدی دارد و اینجاست که برای تدوین استراتژی باید هدف مشخص باشد، پس متوجه شدیم که برای هر سایت و کسب و کاری، اهداف متفاوت است و فهمیدیم که چرا باید کلمه کلیدی هدفمند انتخاب شود.

استراتژی انتخاب کلمات کلیدی هدفمند

میخواهیم با پرسیدن یک سوال ساده شما را با مفهوم کلمه کلیدی هدفمند و داشتن استراتژی در انتخاب کلمه کلیدی آشنا کنیم.

در ذیل این پاراگراف چند کلمه یا عبارات کلیدی بهمراه تعداد جستجوی تقریبی کاربران در روز را نوشتیم. حالا به نظر شما برای یک فروشگاه اینترنتی که کار آن فروش موبایل و تجهیزات جانبی است، کدامیک از عبارات زیر ارزشمند است؟  کدامیک را میتوانیم بعنوان کلمه کلیدی ارزشمند در نظر بگیریم؟

عبارات زیر را بخوانید و به تعداد جستجوی آنها نیز توجه کنید:

  1. سامسونگ (صد هزار نفر در روز این عبارت را جستجو میکنند)
  2. موبایل سامسونگ (پنجاه هزار نفر در روز این عبارت را جستجو میکنند)
  3. خرید موبایل سامسونگ (پانزده هزار نفر در روز این عبارت را جستجو میکنند)
  4. خرید موبایل سامسونگ A50 (پنج هزار نفر در روز این عبارت را جستجو میکنند)
  5. خرید موبایل سامسونگ A50 تحویل فوری (بیست نفر در روز این عبارت را جستجو میکنند)

بنظر شما کدامیک از کلمات کلیدی بالا ارزشمندتر است؟

به نظر شما در کدامیک از کلمات یا عبارات کلیدی بالا، احتمال بیشتری خواهد داشت که از سایت خرید کنند؟

به نظر شما کسی که عبارت “سامسونگ” را جستجو کرده یک مشتری بالقوه است یا کسی که عبارت “خرید موبایل سامسونگ A50 تحویل فوری” را سرچ کرده؟

پاسخ کاملا شفاف و مشخص است، قطعا کسی که عبارت کلیدی “خرید موبایل سامسونگ A50 تحویل فوری” را جستجو کرده است یعنی تحقیقات خود را برای خرید تلفن همراه انجام داده، برند مورد علاقه اش را پیدا کرده و حتی مدل تلفن همراه خودش را هم انتخاب کرده و از همه جذابتر، دنبال سایتی است که در کمترین زمان کالا را برای او ارسال نماید.

پس تدوین استراتژی برای انتخاب کلمات کلیدی و انتخاب کلمات کلیدی هدفمند یعنی همین. یعنی کلمه کلیدی کوتاه (short tail keyword) که در روز صدهزار نفر جستجو میکنند را رها کنیم و عبارات کلیدی طولانی (long tail keyword) و کم رقابت که تنها 20 نفر در روز سرچ میکنند را کشف کنیم و روی آنها تمرکز کنیم.(در ادامه این مقاله درباره لانگ تیل کیورد و شورت تیل کیورد صحبت خواهیم کرد)

نا گفته نماند که استراتژی برای هر سایت متفاوت است، برای مثال، کیوردهای هدف یک سایت خبری کاملا متفاوت است. مثلا سایت زومیت را در نظر بگیرید که مقالاتی در خصوص موبایل سامسونگ منتشر میکند. پس این استراتژی برای سایت زومیت کاملا برعکس مثال بالا است و تعداد بازدید و ترافیک برای آن مهمتر است و کلمات و عبارات کلیدی بالا برای این سایت به ترتیب از شماره 1 تا شماره 5 از اهمیت کمتری برخوردار است.

انواع کلمات کلیدی

ممکن است هر کس تقسیم بندی های متنوعی را برای خود داشته باشد ولی ما در این مقاله، کلمه کلیدی را به دو نوع long tail و short tail تقسیم کردیم:

کلمات کلیدی دم بلند (long tail keyword)

لانگ تیل کیوردها (long tail keyword) کلمات کلیدی چند سیلابی هستند که معمولا تخصصی تر بوده و از بیش از 3 کلمه تشکیل شده اند و میانگین ​​جستجوی ماهانه آنها کمتر از شورت تیل کیوردها یا به اصطلاح کلمات دم کوتاه است، اما رقابت در آنها بسیار ساده تر بوده و شانس بالاتری برای گرفتن جایگاه در گوگل دارند لذا هزینه کمتری هم برای گرفتن جایگاه آنها در گوگل صرف خواهد شد. معمولا در تدوین استراتژی برای سایت های تازه تاسیس، انتخاب لانگ تیل کیوردها منطقی و بهینه تر خواهد بود.

یادتان باشد که کلمات کلیدی چند سیلابی و بلند بسیار زیاد و متنوع است و داشتن استراتژی و هدف برای انتخاب آنها مهمترین بخش از کار شما خواهد بود.

کلمات کلیدی طولانی یا Long-Tail keywords

به عنوان مثال کلمه “خرید موبایل شیائومی در محدوده ستارخان” یک لانگ تیل کیورد یا اصطلاحاً کلمات کلیدی دم بلند است و اگر آنرا در گوگل جستجو کنید سایت های ذیل، لینک 1 تا 3 را به خود اختصاص دادند.

  1. لینک اول: وب سایت موبایل آباد با الکسای 6500
  2. لینک دوم: وب سایت آفتاب نیوز که یک سایت خبریست و امکان خرید موبایل در آن وجود ندارد
  3. لینک سوم: وب سایت قالیشویی با الکسای 87،000 که اصلا هیچ ارتباطی به موضوع موبایل ندارد.

همانطور که مشاهده میکنید لانگ تیل کیوردی که انتخاب کردیم در حدی آسان می باشد که اصلا رقابت جدی در آن عبارت وجود ندارد و رقیب شما یک سایت خبری و یک سایت قالیشویی و یک سایت فروشگاهی معمولی بوده و احتمال جایگاه گرفتن در این کلمه بسیار بالا می باشد و از طرفی کلمه ای است که احتمال خرید در آن بسیار بالا می باشد.

کلمات کلیدی دم کوتاه (short tail keyword)

شورت تیل کیوردها عباراتی هستند که از یک تا 3 کلمه تشکیل شده اند و موضوع آنها کلی می باشد و میزان جستجوی ماهانه در آنها بسیار زیاد است و از طرفی رقابت برای این کلمات نیز دشوار بوده و همیشه سایت های بزرگ با بودجه های قابل توجه در این کیوردها پیشرو هستند و اولین نتایج را به خود اختصاص می دهند، به عنوان مثال کلمه “خرید موبایل” یک شورت تیل کیورد یا اصطلاحاً کلمات کلیدی دم کوتاه است و اگر آنرا در گوگل جستجو کنید سایت های ذیل، لینک 1 تا 4 را به خود اختصاص دادند ( یعنی سایت های بزرگ با بودجه های قابل توجه )

  1. لینک اول: وب سایت مرجع موبایل ایران با الکسای 143
  2. لینک دوم: وب سایت تکنولایف با الکسای 265
  3. لینک سوم: وب سایت دیجیکالا با الکسای 3
  4. لینک چهارم: وب سایت 19کالا با الکسای 330

اهمیت کلمات یا عبارات کلیدی در سئو

ایجاد مفهوم کلیدی به جای کلمه کلیدی در سال 2021

این روزها گوگل تمرکز خود را بر روی مفاهیم کلیدی گذاشته است تا کلمات کلیدی، این به این معناست که محتوای سایت شما با کلمه کلیدی مناسب دیگر به تنهایی ملاک گوگل نمی باشد و استفاده از مفهوم کلیدی به محتوای شما ارزشی مضاعف می بخشد. الگوریتم های گوگل در سال 2021 بسیار هوشمند عمل میکنند و تمرکز اصلی آنها بر روی مفاهیم می باشد و نه صرفا تکرار چند کلمه.

به جای تکرار بیش از حد یک کلمه کلیدی در صفحه یا محتوای سایت از تکرار و توصیف مفهوم آن استفاده کنیم. برای ایجاد مفهوم کلیدی در محتوای یک مقاله و سایت، میتوانیم از کلمات کلیدی مشابه، هم حوزه، مترادف و مرتبط با آن استفاده نماییم. توصیف و شرح درباره کلمه کلیدی هدف بسیار موثر می باشد.

یک مثال عملی از نحوه نوشتن محتوا و ایجاد مفهوم کلیدی

برای مثال وقتی کسی تشنه می باشد یعنی نیاز به آشامیدن آب دارد و از علائم آن میتواند خشکی دهان باشد و همینطور کم شدن آب بدن و در پی آن بی حالی و سستی بدن. اگر شما بخواهید به شخصی بفهمانید که تشنه هستید میتوانید به او بگویید به من آب بده، یا اینکه بگویید دهانم خشک شده است و یا اینکه بی حال شده اید و بدن شما کم آب می باشد و نیاز دارید که فوراً آب بنوشید. حالا میتوانید درباره خواص آب معدنی و آب چشمه و آب شهری و تفاوت آنها صحبت کنید، اینکه املاح در آب معدنی نسبت به آب شهری چه تفاوتی دارد. حالا وقت آن است که درباره این صحبت کنید که اگر آب معدنی بخرید چه مزایایی برای سلامتی شما خواهد داشت و به سمتی بروید که چه آب معدنی قابل اطمینان بوده و نسبت به برندهای دیگر برتری خواهد داشت. همانطور که می بینید در پاراگراف بالا یک مفهوم کلیدی ایجاد کردید که کیورد هدف آن، خرید آب معدنی می باشد. به همین سادگی ولی کارآمد و موثر برای موتور جستجوی گوگل.

بهتر است اگر کلمات کلیدی دشوار با رقابت سنگینی داریم، ابتدا با کلمات فرعی و سبک شروع کنیم و زمان و هزینه را بر روی آنها معطوف کنیم.

– علاوه بر کلمات کلیدی عبارات شامل کلمات کلیدی از اهمیت بسیار بالایی برای سئو سایت برخوردارند و منظور ما از این کلمات long tail keyword می باشد.

اگر تا اینجا باما همراه بودید شما توانسته اید یک سری اطلاعات کوتاه و مفید در مورد ایجاد مفهوم کلیدی مناسب برای سئو در سال 2021 را کسب کنید.

مفهوم کلیدی جایگزین کلمه کلیدی

مراحل انتخاب کلمات کلیدی مناسب در سئو

  1. تحقیق بر روی کلمات مناسب و انتخاب بهترین ها
  2. بررسی کردن این کلمات با ابزار های معرفی شده در ادامه مقاله جهت اطمینان و اضافه کردن کلمات و مفهوم آنها
  3. آنالیز رقبا و بررسی سختی کلمه کلیدی (keyword difficulty) پس از شناسایی آنها
  4. برنامه ریزی و تدوین استراتژی برای انجام سئو سایت

چند نکته مهم و کاربردی

  1. در ابتدا کلماتی که بنظر برای مشتریانتان مهم می آید را لیست کنید.
  2. در جمع آوری کلمات کلیدی از کلمات پول ساز مانند: خرید، فروش، قیمت و … استفاده کنید، یعنی لیست کلمات کلیدی را بنویسید که برای شما فروش را به همراه داشته باشند مانند: فروش گل یا خرید گل.
  3. از کلمات کلیدی طولانی یا همان long tail keyword استفاده کنید، این کلمات یا عبارات هدفمند تر بوده و گرفتن جایگاه در آنها راحت تر خواهد بود.
  4. اولویت بندی کنید: یک لیست از کلمات کلیدی برای خود درست کنید و درجه اهمیت آن ها را بنویسید، این کار به تدوین استراتژی و اولویت بندی کلمات کمک می کند.

در نهایت در پایان این مقاله قصد داریم تا به معرفی ابزار های مفید در زمینه انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت بپردازیم.

استفاده درست و اصولی از این ابزار کمک بسیار زیادی به تدوین استراتژی مناسب جهت بهینه سازی سایت شما می کند.


چگونه کلمات کلیدی مناسب برای سایت خود انتخاب کنیم ؟


ابزار های مفید و کاربردی جهت انتخاب کلمات کلیدی مناسب و پر جستجو

  1. keywordtoolio
  2. seochat suggestion
  3. semrush
  4. Google search suggest
  5. keyword drevealer
  6. Google Trends
  7. uber suggest
  8. keyword finder
  9. Google Adwords keyword planner
  10. keyword.Guru
  11. Ahref
  12. wordstream
  13. link sleuth
  14. screaming frog seo spider
  15. word streams free keyword tool
  16. reallian keyword discovery
  17. keyword tool
  18. keyword correlate
  19. soovle
  20. Bulk keyword suggestion tool
  21. serpstat
  22. infinitsuggest
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
سید محمدرضا حسینی تبار

سید محمد رضای حسینی تبار نه تنها به عنوان مدیریت عامل بلکه به عنوان دلسوز و پشتیبان پایدار سامانه شناخته می‌شود. دقت به جزئیات، تعهد به بهبود مستمر و توجه به نیازهای مشتریان، از وی به عنوان یک رهبر متفاوت در دنیای فناوری و کسب‌وکار معرفی می‌شود. سید محمدرضا حسینی تبار با ذهنیتی بسیار خلاق، همیشه در تلاش است تا به رشد و توسعه‌ی پایدار سامانه و مشتریانش کمک کند. او نماینده‌ای است که علاوه بر مهارت‌های فنی، دارای احساسات نیکو و مشتاق به خلق تفاوت‌های بزرگ در صنعت فناوری و کسب‌وکار است.

دیدگاه شما

ثبت